Cranial Insertion: De Oxidda Loxodon Mox Paradox

door Eclavyrr 7 jaren geleden

Cranial Insertion: De Oxidda Loxodon Mox Paradox oftewel De X-Factor

Welkom terug, trouwe lezers! Het artikel van deze week is een mijlpaal voor ons 7de jaar, en Eli’s laatste artikel op de oude site voordat Cranial Insertion naar zijn gloednieuwe huisje gaat. Twee-en-vijftig artikelen per jaar, zeven jaar lang, dat zijn 364 artikelen... dus ongeveer een per dag voor een heel haar lang

Is wiskunde niet geweldig?

Ja, wiskunde is niet geweldig, dus... Voordat we aan het artikel van deze week gaan beginnen, vragen jullie je natuurlijk af waarom we gaan verhuizen. Er zijn heel veel redenen voor, grote en kleine, en aangezien dat nogal wat ruimte in beslag neemt, kom ik daar op het einde wel op terug na alle regelvragen.

Denk eraan, als je ons wilt helpen vertalen, of als je ons wilt helpen om al die vragen te beantwoorden, stuur dan een mailtje naar moko@cranialinsertion.com! Gek genoeg is dit de laatste keer dat we het adres vermelden, aangezien er op de nieuwe site een joekel van een “EMAIL ONS” knop zit. Dus als je dit al leest vanaf de nieuwe www.cranialinsertion.com pagina, klik dan op het plaatje van een angstige Moko om zijn ondode hoofdje nog verder te pijnigen!


De X-Factor sterk in deze is, jonge padawan


Q: Ik heb twee Heartless Summonings, dus ik cast een Solemn Simulacrum voor niets. In welke volgorde krijg ik de beide triggers?

A: In de volgorde die jij wilt. Alhoewel een trigger duidelijk eerder plaatsvind dan de ander, is het van belang dat tussen deze twee triggers spelers geen prioriteit krijgen toegewezen. Dit houd in dat wanneer spelers de kans krijgen om erop te reageren dat beide effecten reeds op de stack liggen en jij als controller kunt bepalen in welke volgorde ze eraf gaan.


Q: Als ik Mimic Vat activeer om een Phyrexian Metamorph en ik heb een Parallel Lives, moet ik dan met beide tokens hetzelfde kopieren?

A: Ja, dat moet je. Vervangingseffecten (replacement) hebben een specifieke volgorde: Zelfvervanging, controle, kopieren en dan de rest. Je moet dus eerst het kopieer effect van de Metamorph activeren voordat je het dubbele tokens effect van de Lives, en de Lives maakt dan een tweede token aan die een kopie is van datgene dat je voor de eerste hebt gekozen.


Q: Komt de Orb of Dreams zelf ook getapt in het spel?

A: Nee! Vervangingseffecten op een object dat net het speelveld inkomt gelden alleen op dat object als het specifiek erop staat. Het geld niet als er een reeks objecten waaronder dat object zelf tegelijkertijd in het spel komt.


Q: Hey, mijn Huntmaster of the Fells triggert toch ook in de eerste upkeep van een net opnieuw begonnen potje? (bv met Karn Liberated)

A: Hey, nee! Er was namelijk geen eerdere beurt waar zijn trigger naar kijkt, dus je Huntmaster krijgt hoofdpijn, haalt zijn schouders op en geeft op. Niet triggeren maakt een groot deel uit van opgeven. Als je van programmeren houdt houdt dit in dat je een variabele NULL error krijgt met een onderdrukte foutmelding (uhm, als je Huntmaster echt dit soort dingen loopt te roepen, of je meent dit te horen, zou ik zeer serieus gaan denken aan een andere recreatieve levensstijl... minder ‘kruiden’ uit eigen tuin en zo)


Volg mij!


Q: Ik heb een van mijn beestjes geequipped met een Livewire Lash. Dan speel ik een Hunger of the Howlpack op dat beestje. Als dit beestje een ander dood met de triggered ability van de Lash, hoeveel +1/+1 counters krijgt mijn beestje dan?

A: De trigger van de Livewire Lash gaat af zodra je een spell cast, maw zodra je alle stappen van het casten van een spell doorlopen hebt. De eerste stap is de spell op de stack te leggen, dus hij is daar al een tijdje als je de trigger van de Lash op de stack legt, deze gaat er dan bovenop en vind zijn uitwerking als eerste. Howlpack’s effect kijkt alleen maar of er een Morbid trigger is zodra de spel van de stack af gaat. Aangezien er dan al iets is doodgegaan, krijgt je beestje drie +1/+1 counters.


Q: Ik sta op -8 door Phyrexian Unlife, en ik wordt aangevallen voor 10 schade, dus ik cast Angel's Grace. Kan ik ervoor kiezen naar 1 te gaan en geen Poison counters te krijgen?

A: Je hebt niets te kiezen hier. Je krijgt tien schade, en noch Unlife noch Grace doet daar iets aan. Aangezien het resultaat tien poison counters is, heeft het effect het de Grace verder geen toepassing.
Stel nu dat je geen Unlife in het spel had, dan was de situatie anders omdat de schade die je krijgt er niet voor zorgt dat je levenstotaal onder de nul komt, want daar ben je al. Dus je gaat naar -18.


Q: Wat doet een Zombie Apocalypse als er een Diregraf Captain en een Unbreathing Horde in mijn graveyard liggen?

A: Als er een vorm van gerechtigheid is, verfilmd worden tot een blockbuster film verteld door Morgan Freeman. Maar tot die tijd brengt hij je twee zombies terug. De Horde heeft een vervangingseffect dat de status waarop hij op het speelveld komt veranderd, dus vlak voordat hij gaat verhuizing wordt er gekeken hoeveel counters hij zou krijgen. Er liggen dan twee zombies in je graveyard, dus twee counters! Yup, hij telt zichzelf. Zombies zijn raaaaaaaaarrrrrrrr!


Q: Als ik een Hallowed Fountain speel en mijn tegenstander heeft een Blood Moon, kan ik dan op zijn minst 2 leven betalen om meteen een te krijgen?

A: Ja, dat kan. Herinner je die zombies uit de laatste vraag? Vlak voordat de kaart verhuist kijk je naar de vervangingseffecten, zoals bij die Ravnica dual landjes, en vlak voordat hij op het speelveld komt is de Hallowed Fountain nog een Fountain en nog geen Mountain.


Q: Ik heb dringend (een) leven nodig! Kan ik aanvallen met een beestje en dan na de combat danage er een Condemn op casten?

A: Dat werkt zoals verwacht. Een beestje geldt als aanvallend totdat de combat stap voorbij is, dus dat geeft je nog de tijd om iets ermee te doen in de combat damage stap of aan het einde van de combat stap.


Q: Verlies ik de controle van een met Vedalken Shackles overgenomen Mutavault zodra deze niet langer een beestje is?

A: Nee. Het effect van de Shackles is “zoland als Vedalken Shackles getapt blijft”. Nergens wordt daar iets gezegd of je gestolen beestje zijn power laag genoeg blijft, of dat het uberhaupt een beestje blijft.. De power van het beestje, en het feit dat het een beestje is worden alleen gecontroleerd zodra de voorwaarden voor het vaststellen van het doelwit bepaald worden en dat is tijdens zodra je hem activeert en het effect van de stack gaat.


Q: Krijgt mijn Burrenton Forge-Tender -1/-1 counters als hij een rood beestje met Wither blokt?

A: Nee. Wither geeft -1/-1 counters aan beestjes als een resultaat van de gedane schade, maar Protection voorkomt die schade in zijn geheel, dus dat resultaat komt er nooit.

Ter vergelijking: Als je iemand slaat, veroorzaakt dat over het algemeen een blauwe plek. Als je echter Wolverine’s klauwen hebt veroorzaak je een enorm bloedbad in plaats van een blauwe plek! Maar ‘protection’ houd de klap in zijn geheel tegen.


Q: Laat een Echoing Truth alle tokens terug naar de hand stuiteren die met zowel Spectral Procession als Lingering Souls zijn gemaakt?

A: Die tokens stuiteren terug als Pinkie Pie met een suikeroverschot! Tokens van beestjes hebben dezelfde naam als het type dat ze kregen toen ze gemaakt werden, en beide spells maken Spirit tokens. Ze heten dus allemaal Spirit en de Echoing Truth doet dan een overdreven imitatie van Duncan McLeod, zegt ”There can be only none!’ en laten alle Spirits hemelen.


Q: Kan ik reageren op de kopieer trigger van [k]pyromancer's ascension[/k] door de spell die de trigger veroorzaakt te counteren om ervoor te zorgen dat mijn tegenstander geen gekopieerde spells krijgt?

A: Je mag zeker op die trigger reageren, maat het gaat je niet echt helpen. Aangezien die spell al weg is, kijkt de Ascension naar de laatst bekende informatie van het moment vlak voor de spell gecounterd was en gebruikt die informatie om een kopie spell op de stack te leggen.


Rare jongens, die Goblins.
Deze gaan wel erg ver in hun liefde voor hun X


Q: Stopt een Yixlid Jailer het terugkomen van beesten met Undying of Persist?

A: Nope! Undying en persist maken gebruiken van regel 603.6d om terug te kijken naar alles wat er gebeurde vlak voordat ze doodgingen. Humility stopt ze, want die pakt hun ability af op het speelveld, maar de Jailer staat erbij voor Jan Doedel terwijl alles vrolijk uit de graveyard omhoog kruipt.


Q: Mijn tegenstander blokt een beestje met twee Black Cats. Can ik de combat damage verdelen over 1 kitten zodat ik geen twee kaarten uit mijn hand kwijt raak?

A: Ja, dat kan. Schade loopt niet automatisch over van het ene beestje naar de andere, je kunt kiezen om een ‘overkill’ te doen om wat voor een reden dan ook, bijvoorbeeld “er is een schild dat schade voorkomt” of “ik wil niet TE veel kittens vermoorden”.


Q: Rekent een Engineered Explosives zonder counters af met de tokens van Splinter Twin?

A: Indien je iets kopieert, kopieer je alles wat op de originele kaart geprint staat – inclusief de mana cost, die de converted mana cost bepaald. Dus alle tokens hebben een CMC van 3, en ontsnappen aan je alles behalve indrukwekkende explosie.


Q: Mijn tegenstander denkt dus dat een Engineered Explosives met 0 counters wel degelijk al zijn Deceiver Exarch tokens opblaast. Mag ik hem in die waan laten (*insert evil laugh here*)?

A: Jazekers! Je bent op geen enkele manier verplicht om het foutieve gedachtenpatroon van je tegenstander te corrigeren. Zolang je geen leugens verteld (bijvoorbeeld bevestigen dat Explosives voor 0 die tokens sloopt) mag je hem gerust fouten laten maken gebaseerd op die veronderstelling. Houd er wel rekening mee dat als je liegt, je jezelf in gevaarlijk fraude-water bevind en daar zwemmen de diskwalificatie-piranhas!


Q: Ik val mijn tegenstander aan met mijn Vorapede, en hij zegt dat hij hem wil tappen. Maar ik val hem toch al aan, dan is het toch te laat voor hem om te tappen?

A: Je hebt half gelijk – zodra je je aanvallende beestjes aankondigt houd tappen ze niet langer tegen om aan te vallen. Maar, je mag je niet zomaar een aanval in haasten zonder je tegenstander een kans te geven iets te doen. Dus, hij tapt je Vorapede niet, maar hij draait het spel terug naar het precieze moment waar jij faalde om je tegenstander prioriteit te geven om te reageren en je niet-aanvallende Vorapede te tappen.

Natuurlijk, als je hem de kans hebt gegeven (“Ik wil gaan aanvallen.”) en hij heeft die kans niet benut, dan heeft hij vette pech.


Q: Ik cast een Inquisition of Kozilek op mijn tegenstander, en was glad vergeten dat hij een Leyline of Sanctity heeft. Hij zegt nu dat ik mezelf moet targetten? Klopt dat?

A: Nee, absoluut niet. Als jij een spel op een illegale manier zoals deze cast, draai je alles helemaal terug, niet alleen de illegale cast. De regels zelf voorzien hiern door aan te geven wat je moet doen als je op illegale wijze een spell cast – dit is anders dan wanneer een Judge je alles terug laat draaien omdat je wat illegaals doet, en meestal draai je jezelf dan terug in een netelige positie.


Q: Hoe lang heb ik om te sideboarden tussen twee games?

A: Je krijgt drie minuten toegewezen voor de pregame procedures – sideboarden, schudden en je deck presenteren – and dan mag je op een nette maar snelle manier een mulligan nemen. Echter, die drie minuten volledig opgebruiken om misbruik te maken van de tijdslimiet geld als treuzelen (game term: ‘stalling’) en dan zit je weer in dat water met die piranha’s.Probeer het gewoon zo snel mogelijk af te ronden, en houd er rekening mee dat het overtreden van die drie minuten je een penalty kan opleveren.


Q: Ik ben op zoek naar de stukken over sideboarden in de Comprehensive Rules, maar ik vind ze niet. Help?

A: Je vind ze niet, omdat ze daar niet staan. Het is een onderdeel van toernooien en die vind je dus terug in de Magic Tournament Rules.

We hebben een mooie pagina beschikbaar waar je dat kunt opzoeken.



Dus, waarom zijn we verhuist?

Dit idee spookte al door ons hoofd nog voordat Paskoff en Carsten ons team versterkten. In de eerst vier jaar van Cranial Insertion hebben we vrij veel naamsbekendheid gekregen. Misschien moeten we werken aan onze eigen identiteit, niet gekoppeld aan een andere website. Misschien kunnen we alle gekke code voor plaatsjes en zooi beter stroomlijnen.

Het is echter veel werk om dat op te zetten - vanaf het moment dat ik voet bij stuk hield, de code zou gaan schrijven en ik de beta site up en running kon verklaren zou duizenden uren werk zijn – en we stelden het uit. We kregen meer vetalingen en de eerste paar talen waren makkelijk, we kregen Duitse en Franse teams die zelf geen site hadden maar er toch iets op vonden, maar toen kwamen er maar mensen die we wel moesten afwijzen omdat ze zelfs geen host hadden om de vertalingen op te zetten. De vraag “Waarom maken we geen eigen site en hosten wij iedereen?” kwam weer naar boven, maar daar bleef het bij.

Toen kwam ons zevende jubileum en een klein, grappig dingetje liet een kettingreactie ontstaan: de Gemeenschap voor Europese Judges vroeg ons welke Judges de vertalingen van CI deden. En daar stonden we met onze mond vol tanden. De vertalers wisselden constant en we hadden dit nooti bijgehouden wie wat deed. Hoe zouden we dat wel kunnen vanaf nu? Met onze eigen database.

En toen kwamen alle andere redenen weer naar boven gerelateerd aan “we kunnen dit voor ons zevende jubileum doen!”. We kunnen de honderden regels aan code van elke week structureel ergens bewaren en gebruiken. We kunenn artikelen de nog niet af zijn ergens prive opslaan. We kunnen alle vertalingen hosten. We kunnen onze groeiende hoeveelheid leden in gemeenschap onderbrengen (en ja, hier kan Paskoff wat ranzigs op zeggen, maar dat mag hij niet van mij). Uiteindelijk besetfen we dat het genoeg nut had, en al dan niet van groot belang was om zo goed als we kunnen ons eigen lot te sturen.

En ik kan niet aangeven hoe dankbaar we jullie, onze lezers die ons elke week vragen stellen die van ons leren en hulp van ons krijgen, zijn. En onze collega schrijvers, redacteuren en vertalers van de afgelopen jaren. Iedereen die op zijn manier een bijdrage heeft geleverd heeft hieraan meegeholpen: jullie hebben een waardevolle bron aan informatie gemaakt voor het spel waar we dagelijks veel plezier aan beleven.

Op de afgelopen zeven jaar, en op naar de volgende zeven!

Tot de volgende keer, bedankt

- Eli Shriffin

vertaald door Eclavyrr

Commentaar

Om te posten dien je eerst in te loggen.
iDeal Mister Cash Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top