Cranial Insertion: Opkomst van de Ondoden

door Eclavyrr 7 jaren geleden

Hallo en welkom bij wederom een nieuw artikel van Cranial Insertion! uitgegaan van onze reguliere volgorde zou je hier een artikel van Eli Shiffrin verwachten. Ik hoop dat je niet tezeer teleurgesteld zult zijn dat Carsten Haese deze week het wiel overneemt, maar Eli is net terug van twee weken aaneensluitend Grand Prix spelen en zag er ongeveer net zo geschikt voor die taak uit als een van de heren hieronder. Wees niet bang, volgende week zal Eli het artikel weer opleveren.

[ka]Zombie Apocalypse|gtw[/ka]

Herseeeeeeeeeeeens!!!


Zoals jullie weten was afgelopen week de Grand Prix in Indianapolis, maar omdat we een week vooruit werken, hebben we helaas geen overzicht van interessante Legacy vragen die we daar verzameld hebben. Gelukkig hebben we flinke stroom aan vragen gehad op ons emailadres moko@cranialinsertion.com en onze Twitter feed @CranialTweet, en de selectie van deze week bevat vooral veel vragen over beestjes die op de een of andere manier uit de graveyard kruipen, waar Moko vrolijk van wordt.
Heb je vragen over Undying zombies of iets anders, stuur ze op en dan beantwoorden we ze!

Nu dat Cranial Insertions naar zijn eigen site is verhuist, is het makkelijker dan ooti om vertaalde versies te hosten, en zijn we op zoek naar extra vertalers om de bestaande groep te versterken of om meer talen toe te voegen. ben je geïnteresseerd om een bestaand team uit te helpen, kijk dan in de bestaande vertaling voor contactinformatie. Wil je een nieuw vertaalteam starten, stuur dan een mailtje naar moko@cranialinsertion.com en we regelen wat!

En nu duiken we in de vragen van deze week!


Q: Als mijn tegenstander twee keer een Curse of Death's Hold op me heeft geplaatst, kan ik er dan 1 opblazen met een Acidic Slime?

A: Ja, dat vormt geen enkel probleem. Ondanks dat de Acidic Slime als een 0/0 in het veld komt, wordt zijn enter-the-battlefield ability nog steeds geactiveerd, want hij komt wel degelijk in het veld. Zodra een ability is geactiveerd is deze niet langer afhankelijk van het overleven van de bron. De ability gaat op de stack, vlak naardat state-based actions gezien hebben de dat Slime een 0/0 is en deze in de afvalemmer is beland. Daarna blaast hij een van de Curses op.


Q: Als mijn tegenstander een Elesh Norn, Grand Cenobite wspeelt, heb ik dan nog ergens tijd om die te doden met mijn Intrepid Hero voordat hij sterft?

A: Helaas voor jou ondervind je normaal Onvermurwbare Hero een onkarakteristiek momentje van vermurwbaarheid. Hij kan Elesh niet targeten terwijl ze nog op de stack ligt, dus hij moet wachten tot ze in het spel komt (kom van die stack af, 'k waarschuw niet meer!). Echter zodra ze er eindelijk is worden eerst state-based actions bekeken voordat er iemand prioriteit krijgt om te reageren. Je Hero bijt dus in het stof vooraleer jij de kans krijgt om zijn ability te gebruiken op Elesh Nom.


Q: Als ik een beestje van mij meerdere aanvallers laat blokken met behulp van een Echo Circlet, hoe werkt het dan met schade verdelen?

A: Hetzelfde als wanneer een enkele aanvallers door meerdere beesten geblokt wordt, maar dan omgekeerd! Jij als verdedigende speler, kondigt aan in welke volgorde je aan de aanvallers de schade wilt geven in de declare blockers stap. In de combat damage stap ken je schade toe aan de aanvallers, er rekeing mee houdend dat je lethal damage moet toekennen aan een aanvaller alvorens je schade kunt toekennen aan de volgende aanvaller in de volgorde zoals je eerder hebt aangegeven.


Q: Mijn tegenstander beweert dat een combinatie van Act of Treason met Sundial of the Infinite hem in staat stelt een van mijn beestjes permanent te jatten, zodat de Act zijn end of turn effect misloopt door de Sundial. Dat is toch niet waar?

A: Ja, dat is niet waar. De beurt beëindigen spoelt alles vooruit naar de cleanup stap van die beurt, dus elk 'until end of turn' of 'this turn' effect houd er gewoon mee op en het spel gaat gewoon door naar de volgende beurt zoals het normaal zou doen.


Q: Ik sta op negen leven en behalve een erg hongerige [k]Archdemon of Greed[/k] heb ik niets anders in het spel dan wat landjes. Kan ik reageren op de upkeep trigger van de Demon met een Tainted Strike om mezelf wat tijd te geven?

A: Yep. De Archdemon doet negen schade aan jou zodra de ability van de stack af gaat en alleen op dat moment wordt er gecontroleerd of de Demon Infect heeft. Aangezien hij dat nu heeft wordt de schade in de vorm van Poison counters gedaan. in plaats van je naar 0 leven te schoppen wordt je op 9 poison gezet en heb je dus nog een beurt om wat demonische hapjes te vinden.


Q: Werkt de ability trigger van Flayer of the Hatebound op beesten die vanuit de graveyard worden gespeeld, zoals Gravecrawler?

A: Helaas niet. Een beestje dat vanuit de graveyard wordt gespeeld gaat eerst naar de stack, en vanuit de stack naar het speelveld. Om de Flayers abilty te activeren moet het beestje rechtstreeks van de graveyard naar het speelveld gaan. Voorbeelden daarvan zijn de ability van Reassembling Skeleton , Unearth, Reanimate en zijn vrolijke vriendjes en uiteraard de schijnende ster van de huidige Standard omgeving, Undying.


Q: Als een Phantasmal Image een Cryptoplasm kopieert, valt de 'als je me target dan sterf ik' ability dan weg als de Ge-Imagede Cryptoplasm iets anders kopieert?

A: Ja, die ability vervalt. Die ability bestaat alleen als een onderdeel van de Image zijn eigen copy effect.De nieuwe kopie gecreëerd door door de ability van de Cryptoplasm vervangt dit met 'kopieer iets' en de upkeep ability van de Cryptoplasm


Rozen verwelken, schepen vergaan
Deze zombies willen je hersens en komen eraan!


Q: Wat gebeurd er als ik het spel opnieuw start met Karn Liberated en ik op voorhand al beestjes met Enter-The-Battlefield abilities met Karn heb verwijderd? Gaan al die abilities af aan het begin van het spel? Bijvoorbeeld, krijg ik mijn twee Zombie tokens van een Grave Titan?

A: Die krijg je! Al deze permanents komen op het veld voordat het spel start, en hun triggered abilities gaan op de stack in de eerste upkeep van het nieuwe spel. Dit houd dus in dat je Grave Titan al vanaf het begin van je beurt onder jouw controle is, terwijl de zombies pas iets later in het spel komen. Met andere woorden, je Titan mag gelijk aanvallen, maar zijn kleine vriendjes blijven alleen achter omdat ze nog steeds summoning sickness hebben.


Q: Als mijn tegenstander de laatste ability van Sorin, Lord of Innistrad gebruikt op een Geralf's Messenger zonder counters onder mijn controle, wat gebeurd er dan? Wie krijgt de Messenger, krijgt hij een counter en wie verliest het leven van de ETB ability?

A: Geralf's Messenger wordt vernietigd en meteen tijdens het verloop van Sorin's ability terug naar het speelveld gestuurd. Sorin's ability geeft de Messenger geen counter, dus hij krijgt er geen. De Undying ability gaat op de stack, maar ziet geen legaal target meer, omdat de Messenger door Sorin uit de graveyard is gehaald en de kaart dus niet in de graveyard ligt. De Messenger komt bij je tegenstander in het spel, hij is de controller van de ETB ability, dus jij verliest 2 levens.


Q: Er van uitgegaan dat ik een Amulet of Vigor in het spel heb en een Golgari Rot Farm speel. Zou ik de triggers zo op de stack kunnen plaatsen dat ik de Rot Farm voor mana tap en hem dan naar mijn hand terug haal?

A: Zekers! jij controleert beide triggers, en jij bepaalt dus de volgorde waarin je ze op de stack wilt leggen. Telkens zodra een van de effecten afloopt, wordt er prioriteit toegekend aan beide spelers dus je mag dan je Farm tappen en hem daarna naar je hand terug halen.


Q: Ik heb een Gravecrawler en een Walking Corpse. Kan ik in een oneindige cyclus de Creepy Crawler opofferen aan een Phyrexian Altar en opnieuw casten met die mana om zo een sterkere Bitter Ordeal te kunnen casten?

A: Dat werkt precies zoals je denkt. Elke keer dat de Crawler terug kruipt uit de graveyard is het een nieuw beestje en telt dus elke keer meer als een extra keer voor de Gravestorm van Bitter Ordeal.


Q: Mijn tegenstander heeft een Cellar Door en een Wheel of Sun and Moon die hemzelf target. Er ligt een beestje onderop zijn library. Krijgt hij een token als hij zichzelf kiest als target voor de ability van de Cellar Door?

A: Yup, de ability van Cellar Door boeit het niet zo veel waar de kaart heen gaat, alleen dat de karakteristieken van de kaart kunnen worden vastgesteld. Het effect van Wheel of Sun and Moon laat de kaart zien vooraleer deze weer onderop de library gaat dus de karakteristieken van de kaart kunnen worden bepaald. Omdat de kaart in kwestie een beestje is krijgt je tegenstander zijn Zombie token.


Q: Ik heb een Reaper King, Scuttlemutt, Gold Myr en Xenograft op Scarecrows. Als ik een Sudden Disappearance op mezelf cast, hoevel permanents mag ik dan slopen in mijn eind stap?

A: Je mag twee permanents opblazen, op voorwaarde dat je opnieuw Scarecrows zegt zodra de Xenograft in je eind stap terug in het spel komt. Het is een nieuwe Xenograft dus je zou een andere creaturetype kunnen benoemen. In ieder geval, zodra al je permanents terug komen in het spel, wordt er gekeken naar ETB triggers. De Reaper King ziet twee Scrarecrows die tegelijkertijd het spel in zijn gekomen en triggert twee maal om iets op te blazen.


Q: Stel dat ik een Mikaeus, the Unhallowed in het spel heb en ik cast een Ball Lightning. Wanneer sterft de Ball Lightning, deze of de volgende beurt?

A: Feitelijk in beide beurten. In jouw eind stap sterft de Ball Lightning en triggert de
Undying hij onsterft en komt terug als een ondode bolbliksem der doem!
En in de eind stap van je tegenstander, triggert de Ball weer en sterft hij... weer. Dit keer blijft hij dood tenzij je op de een of andere manier van die +1/+1 af bent kunnen komen die er op was gekomen door Mickey.


"Ik slaap wel als ik dood ben!"
"Tuuuuurlijk..."


Q: Experiment Kraj's eerste ability werkt in alle zones, toch? Dus ik zou hem uit mijn hand kunnen exilen with de ability van een Elvish Spirit Guide op het speelveld als daar een +1/+1 counter op ligt? Of de forestCycling ability van een Elvish Aberration met een +1/+1 counter?

A: Ik breng niet graag slecht nieuws, maar het antwoord is nee, nee en nee, in die volgorde. De abilities van permanents, waar Kraj een voorbeeld van is, werken alleen op het speelveld, tenzij er een specifieke reden is dat die ability ergens anders werkt. Kraj's ability heeft geen reden om ergens anders te werken, dus die werkt alleen als hij op het speelveld ligt.


Q: Ik heb een Nether Traitor en wat andere beestjes, mijn tegenstander laat de wereld exploderen door eenWrath of God te spelen. Can ik de Traitor voor terug halen?

A: Nyet. In tegenstelling tot de ability van Experiment Kraj werkt de ability van de Traitor alleen als deze in de graveyard ligt. Dit houd dus in dat hij zijn ability alleen kan activeren als hij al in de graveyard ligt als iedereen dood gaat en niet als hij in het veld ligt en samen met iedereen en zijn moeder wordt opgeblazen


Q: Ik heb een vraag over kaarten zoals Fact or Fiction, Covenant of Minds, Intuition and Gifts Ungiven. Activeren deze kaarten de "gaat naar de graveyard vanuit de library" ability van Gaea's Blessing?

A: Ja, allemaal. Ze zeggen allemaal dat je kaarten uti je library moet laten zien en ze dan in je graveyard moet stoppen. "Revealed" (laten zien) is geen zone. Zodra je de kaarten laat zien, zitten ze feitelijk nog steeds in je library, dus de Gaea's Blessing gaat naar de graveyard vanuit je library als het een van deze kaarten is.


Q: Ik ben een Persist combo in elkaar aan het knutselen met Melira, Sylvok Outcast en Kitchen Finks, maar mijn tegenstander heeft een Lethal Vapors. Mijn tegenstander sloopt de Finks, waardoor het spel in een oneindige cyclus terecht komt met Finks die doodgaan, weer Persistent tot leven komen, weer dood gaan door de Vapors en zo voorts. Welke speler is verplicht de oneindige cyclus te doorbreken door de ability van de Vapors te activeren en een beurt over te slaan?

A: Geen van jullie beiden! Dit is een cyclus die bestaat uit vrijwillige keuzes, dus zolang geen van beide spelers besluit de cyclus te beëindigen, eindigt deze match in een gelijkspel. Het feit dat beide spelers een vrije mogelijkheid hebben om deze cyclus te stoppen veranderd niets aan deze zaak. Zolang de Vapors in die cyclus betrokken is, is het activeren van zijn ability om hem te vernietigen geen verplicht onderdeel van de cyclus, dus geen enkele speler is verplicht actie te ondernemen.


Q: Oeps! iemand aan de tafel heeft per ongeluk een fles frisdrank omgegooid en het deck van een medespeler verzopen. Veel kaarten zijn geruineerd en we zitten midden in een FNM wedstrijd! Wat nu?

A: Hoe zeer ik ook verleid wordt om nu te gaan schreeuwen tegen speler omdat ze niet luisteren naar mijn "geen eten en drinken op tafel" aankondiging is "ik heb het je nog zo gezegd" wel het laatste dat een speler wilt horen wiens kaarten aan het veranderen zijn in Cola Elementals. Daarvoor in de plaats geef ik de speler de tijd om de zooi op te ruimen, te redden wat te redden valt en vervanging te zoeken voor wat niet te redden valt. Voor kaarten die niet vervangen kunnen worden, mag ik proxies voor toekennen die alleen geldig zijn voor dat toernooi. Voor het volgende toernooi zal de speler echter vervangende kaarten voor zijn deck geregeld moeten hebben of een ander, minder nat, deck moeten spelen.

Bedankt weer voor het lezen, en kom volgende week terug als Eli het aftellen naar het zevende jubileum van Cranial Insertion verder laat gaan!

- Carsten Haese

(Vertaald door Eclavyrr)

Commentaar

Om te posten dien je eerst in te loggen.
iDeal Mister Cash Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top