Cranial Insertion - Vragensalade

door MagnusMagicus 7 jaren geleden



Vragensalade

Door Eli Shiffrin, Brian Paskoff en Carsten Haese
Vertaald door MagnusMagicus



Mmm, bacon!

Hoi! Het jaar is al niet echt meer nieuw, maar omdat dit voor mij, Carsten Haese, mijn eerste Cranial Insertion van dit jaar is, wil ik jullie toch nog een gelukkig nieuwjaar wensen! Zoals in vorige jaren zijn mijn goede voornemens om meer te sporten en gezonder te eten om wat overbodig gewicht kwijt te raken. De eerste resultaten daarvan zijn goed en om in dat thema te blijven, serveer ik vandaag een gezonde vragensalade uit onze email inbox en ons Twitteraccount. Deze heerlijke salade is gemaakt met vers brood, onsterfelijk lekkere bacon en vele andere heerlijke ingredienten en zal zeker al je hersencellen goed verwennen!

Als je vragen hebt die je in deze column beantwoord wil hebben, email ze dan naar cranial.insertion@gmail.com of tweet ze naar @CranialTweet. Eet smakelijk!


Q: Kan ik een Fireball met X = 10 Mental Missteppen?

A: Nope! De Converted Mana Cost van een spell op de stack bevat ook keuze van X, dus die Fireball heeft een converted mana cost van 11.

Q: Dus als mijn tegenstander een Fireball met X=0 schiet op mijn Phantasmal Image om die op te blazen, kan ik die dan Mental Missteppen?

A: Dat kan, maar daar red je de Phantasmal Image niet mee. Die is al getarget door de Fireball, dus zijn ability ligt al op de stack. Het counteren van de Fireball stopt de ability die je Image opblaast niet.


Q: Triggert Burning Vengeance wanneer ik Reassembling Skeleton uit de graveyard return naar de battlefield?

A: Helaas, dat werkt niet. Het casten van een spell uit de graveyard is een heel proces dat inhoudt dat je de kaart van de graveyard naar de stack verplaatst. Wanneer je de Skeleton in elkaar aan het zetten bent, activeer je een ability van een kaart in je graveyard. Dat is niet hetzelfde als een spell casten. Daarnaast verplaats je de de kaart van je graveyard naar de battlefield, wat ook niet hetzelfde is als een spell casten.


Q: Kan Thrun, the Last Troll regeneraten als hij 4 Infect damage krijgt?

A: Nee, dat kan hij niet. Regeneration vervangt het destroyen en een creature met 0 toughness of minder gaat gewoon naar de graveyard. Dit is niet hetzelfde als Destroyen en daarom kan het niet vervangen worden door regeneration.


Q: Als mijn tegenstander een Batterskull speelt, kan Spellskite dan Batterskull stelen door het Living Weapon effect dat Batterskull aan het Germ token attached te redirecten?

A: Nee, dat werkt niet. Spellskite kan alleen het target van een targeted spell of ability veranderen en alleen als Spellskite zelf een legaal target is voor die spell of ability. En er wordt alleen getarget als het woord “target” gebruikt wordt, of als in de spelregels staat dat de ability target. Living Weapon is niet targeted, dus Spellskite is machteloos.


Q: Mag ik met Djinn of Wishes een extra land spelen in mijn beurt, of een land in de beurt van mijn tegenstander als ik een land reveal met zijn ability?

A: Nee, de Djinn is niet zo goed in wensen met land. De meeste regels over timing geven je toestemming om een bepaald iets te doen op een bepaalde tijd. De Djinn geeft je extra toestemming om de revealed kaart te spelen wanneer de normale timing regels dat niet toestaan. Maar, landen hebben extra regels die restricties afdwingen. Deze restricties verbieden je expliciet om landen te spelen (“play a land”, niet “put a land on the battlefield”) als het niet jouw beurt is of als je al je land drops voor de beurt al gebruikt hebt. De Djinn haalt deze restrictie niet weg en overschrijft hem ook niet, dus je kunt geen land spelen in andermans beurt of als je er al eentje gespeeld hebt.


Q: Mijn tegenstander valt me aan met vijf ventjes. Kan ik Stone Idol Trap Flashbacken met Snapcaster Mage voor ?

A: Zeker, dat werkt. Anders dan de meeste traps, zoals Mindbreak Trap, heeft de “cast mij goedkoop” ability van Stone Idol Trap een cost verminderings effect en niet een alternatieve cost. Deze vermindering geldt ook wanneer je de Trap cast voor een alternatieve cost zoals flashback die je van de Snapcaster Mage hebt gekregen.


Het is een val!


Q: Ik heb een Mycosynth Lattice op de battlefield. Kan ik nu een Opal Acrolith imprinten van mijn graveyard op Myr Welder?

A: Helaas, pech gehad. De Opal Acrolith in je graveyard is geen artifact kaart. De Lattice verandert alleen permanents op de battlefield in artifacts. De kaart in je graveyard worden wel kleurloos, maar dat betekent nog niet dat het ook artifact zijn.


Q: Ik heb twee Honor of the Pure en een Nightsky Mimic onder mijn controle. Ik cast Unmake. Wordt mijn Mimic nu 4/4 of 6/6?

A: Het wordt een titanische 6/6! Effecten die power en toughness op een specifieke waarde zetten worden altijd uitgevoerd voor effect die power/toughness verhogen of verlagen. Dus de Mimic “becomes 4/4” eerst en krijgt daarna +2/+2 van de twee Honors.


Q: Ik cast vijf spells in mijn beurt en activeer daarna de -2 ability van Chandra, the Firebrand. Daarna cast ik een Grapeshot. Hoeveel damage doe ik daar nu mee?

A: De Grapeshot die je cast ziet dat er vijf spells zijn gecast voor hem, dus de Storm ability maakt vijf kopietjes. De kopie die die Chandra’s ability maakt is niet gecast, dus die telt niet mee voor Storm. In totaal krijg je de originele Grapeshot, vijf Storm kopietjes en een Chandra kopie, dus dat is zeven Grapeshots totaal.


Q: Ik heb de Dark Confidant van mijn tegenstander gejat met Vedalken Shackles en ik heb er veel plezier van gehad, maar ik wil hem nu teruggeven, dus ik untap mijn Shackles in mijn untap step. Krijg ik nog de Confidant trigger voor deze beurt?

A: Nope. Je untap step is voor je upkeep step, en je verliest de controle over de Dark Confidant direct op het moment dat je de Shackles untapt. Tegen de tijd dat je upkeep begint, heb je geen Confidant onder je controle en heeft zijn ability geen reden om te triggeren.


Q: Hoe werkt Beacon of Immortality in Two-Headed Giant?

A: Dat is vrij eenvoudig. Je target een speler en je verdubbelt het levenstotaal van die speler. En dan realiseer je het probleem: de speler heeft niet echt een levenstotaal omdat het levenstotaal van het team is. Om dit probleem op te lossen hebben we de volgende regel:
Quote:
810.9a If a cost or effect needs to know the value of an individual player's life total, that cost or effect uses the team's life total instead.


Je verdubbelt dus gewoon het leven van het team. Eitje!


Q: Hoe werken kaarten als Island Sanctuary of Circle of Protection: White in Two-Headed Giant?

A: Dat zijn eigenlijk twee erg verschillende vragen. In Two-Headed Giant valt het ene team het andere team aan. Restricties die een speler tegenhouden om een aangevallen te worden werken voor het hele team. Dit betekent dat Island Sanctuary je hele team beschermt tegen bepaalde aanvallers als jij ervoor kiest om geen kaart te pakken. Je teamgenoot mag nog wel een kaart pakken, want jij skipt je draw, niet je hele draw step.

Maar als er dan toch een aanvaller doorkomt, moet hij damage doen aan de ene speler of de andere. En Circle of Protection houdt alleen schade tegen die de controller van de Circle krijgt. Dit betekent dat het meestal vrij logisch is om gewoon de damage op het andere hoofd te doen en zo om de Circle heen te spelen.


Q: Kan ik onder 0 leven gaan en bergen kaarten pakken met Yawgmoth's Bargain als ik een Platinum Angel heb liggen?

A: Nee, dat kan niet. Platinum Angel houdt je vrolijk in leven als je op 0 of minder leven staat, maar je kunt alleen onder 0 komen door leven te verliezen. Leven betalen (pay life) is iets anders en werkt alleen maar als je genoeg leven hebt om de betaling te doen. Om 1 leven te betalen moet je ook minimaal 1 leven hebben.


Vergeet niet tweemaal per jaar naar de tandarts te gaan om je mooie glimlach te beschermen!


Q: Wat gebeurt er precies als ik mijn Massacre Wurm target met een gekickte Rite of Replication en dan de Rite Twincast?

A: Nou, de Wurm gaat zeker zijn naam eer aan doen! Eerst kopieert de Twincast de Rite, en die resolved. En een kopie van een gekickte spell is ook gekickt, dus het maakt in een keer vijf Massacre Wurm tokens. Vijf aparte abilities gaan op de stack die alle creatures van je tegenstander -2/-2 geven. Na elke ability die resolved is worden state-based actions gecheckt en gaan alle creatures die 0 toughness hebben naar de graveyard. Elk creature dat daardoor doodgaat triggert de tweede ability van de zes Massacre Wurms waardoor de controller 12 leven verliest per creature dat doodgaat. Wanneer al deze triggers resolved zijn, zijn alle creatures van je tegenstanders met 10 toughness of minder dood en is de controller ervan 12 leven per beest armer.

Als je nog steeds tegenstander hebt hierna, dan resolved de originele Rite of Replication en die maakt nog een serietje van vijf tokens. Dit triggert nog een rondje van -10/-10 op alle creatures die je tegenstander eventueel nog had liggen en van elk creature dat daardoor doodgaat gaat de tweede trigger van elf Massacre Wurms af waardoor je tegenstander 22 leven verliest. Auw!


Q: Wat gebeurt er als ik mijn Words of Waste driemaal activeer in reacite op mijn Burning Inquiry?

A: Dat breken we even in stukken op. Als een effect meerdere speler opdraagt kaarten te pakken, dan doet iedere speler al zijn of haar draws individueel in beurtvolgorde, waarbij de actieve speler begint. Jij bent de actieve speler, dus jij voert je draws eerst uit. Je draws worden vervangen door de Words of Waste, dus in plaats daarvan moeten al je tegenstanders drie kaarten discarden. Daarna pakken al je tegenstanders drie kaarten. En daarna moet iedereen, inclusief jijzelf, drie kaarten at random discarden.


Q: Ik ben een Damia, Sage of Stone Commander deck aan het maken en ik ben aan het overwgen om Vorinclex, Voice of Hunger te combineren met Contamination. Hoe werken die twee nu samen als ik een land tap voor mana?

A: Contamination heeft een replacement effect dat de hoeveelheid en soort mana die je zou krijgen vervangt door het krijgen van een enkele zwarte mana. Vorinclex heeft een triggered ability die daarna pas resolved. Die kijkt wat het land heeft geproduceerd, ziet dat dat een enkele zwarte mana was, en geeft jou er nog een zwarte mana bij voor de moeite. Ik hoop dat je van veel zwarte mana houdt, want dat is alles dat zult krijgen.


Q: Ik hebeen Blighted Agent, equipped met Sword of War and Peace. Ik val mijn tegenstander aan die zeven kaarten in zijn hand heeft. De Agent komt door, mijn tegenstander heeft nu drie poison counters en de trigger van het Zwaard gaat op de stack. Als ik nu reageer door het Zwaard in een creature te veranderen met Karn, Silver Golem en ik cast daarna een Tainted Strike op mijn Zwaard, is mijn tegenstander dan dood?

A: Ja, dit doodt inderdaad je tegenstander. De damage van de trigger wordt door het Zwaard gedaan, en het spel kijkt hoe het Zwaard er op dat moment uitziet om te bepalen hoe de damage gedaan wordt. Omdat het Zwaard nu infect heeft wordt de seven damage gedaan in de vorm van poison counters en dat is het einde voor je tegenstander.


Q: Kan ik Riftsweeper gebruiken in een Commander spel om een Commander van de Command zone naar zijn library te sturen?

A: Nee, dat zou te gemeen zijn. Ooit, lang geleden toen Commanders nog Generals heetten en het geen Commander heette maar nog vernoemd was naar Elder Dragons en inwoners van de Hooglanden zat de Commander/General in de exile zone en was Riftsweeper banned om die truc te voorkomen. Daarna is de Command zone geintroduceerd en ging de Commander daar wonen. De Command zone is een andere zone dan de exile zone, dus Riftsweeper kan een Commander die in de Command zone zit niet pesten.


Q: Mijn tegenstander en ik mulliganen beiden naar zes. Mag ik suggereren dat we beide gewoon zeven kaarten pakken? Ik had gehoord dat dit legaal is. Als dit zo is, hoe moet ik dit dan aan mijn tegenstander voorstellen zonder dat hij denkt dat ik hem probeer extra kaarten te laten pakken?

A: Nou, gewoon terug naar zeven gaan zonder reden is niet legaal. Wat je wel kunt doen, is je tegenstander een Intentional Draw aanbieden voor het huidige spel. Als hij dat accepteert eindigt dit spel in een draw en kun je beide zeven nieuwe kaarten pakken voor het volgende spel. Let wel dat het gedrawde spel sommige tiebreakers aanpast, dus je moet wel de draw opschrijven wanneer het spel over is. Dus als jullie de eerste game drawen en daarna win je tweemaal, moet je niet 2-0 doorgeven, maar 2-0-1 (twee win, nul loss, 1 draw).


En dat is het weer voor deze week. Brian is volgende week weer terug en de week daarna komt Eli met de langverwachte Dark Ascension special. Tot de volgende keer!

- Carsten Haese

Recente artikelen

11 maanden geleden
2 maanden geleden
11 maanden geleden

Commentaar

Om te posten dien je eerst in te loggen.
iDeal Mister Cash Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top