Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Afhankelijk van je tegenstander: Commander-kaarten met wisse

bartist
3 jaren geleden
Blijkbaar is de titel te lang... Laatste stukje was "Commander-kaarten met wisselende krachtlevel"

Magic kent vele kaarten die afhankelijk zijn van je tegenstander om "goed" te zijn. In Standard, Modern en Pioneer zijn dit kaarten die vaak in de sideboard eindigen omdat ze niet goed zijn als je blind een potje gaat spelen en je je deck niet mag aanpassen.

Commander heeft (gelukkig) geen sideboard, maar heeft wel beschikking tot deze kaarten. Vaak eindigen die tegenstander-afhankelijke kaarten toch niet in EDH-decks, omdat je zeker in Commander wat grotere effecten hebben die meerdere tegenstanders/gevaren kan beantwoorden.
Een tijd geleden werd door de Command Zone toch Reap als onderschat pareltje aangestipt, een kaart die afhankelijk is van het aantal zwarte permanents die een tegenstander heeft. (Misschien hebben meer mensen de kaart gevonden en is de kaart niet meer onderschat)

Mijn vraag: Hoe staan jullie in het gebruik van kaarten in commander die eigenlijk afhankelijk is van je tegenstander voor zijn krachtlevel?

De reden voor m'n vraag is dat ik recent een Carpet of Flowers heb toegevoegd aan een deck, omdat de kaart op z'n best veel mana kan opleveren, en op z'n slechtst een dode kaart is in een deck waar carddraw een groot thema speelt dus 1 dode kaart niet erg is (Xyris, the Writhing Storm).
 bijgewerkt door bartist 3 jaren geleden
Thedouwegames
3 jaren geleden
Het is natuurlijk heel afhankelijk van je meta. Als er veel zward gespeeld word, waarom zou je er dan niet vanuit gaan dat je er value uit kan halen. Zelf probeer ik ze zo min mogelijk te runnen, tenzij ik in zon deck een paar opties heb om kaarten de discarden voor value.
bartist
3 jaren geleden
Begrijpbaar, je meta is iets om rekening mee te houden.
Ik heb wel het gevoel dat Commander echter het format is waar de meta vaak niet strict is (tenzij je cEDH speelt, maar dat is soort van een heel andere tak van sport).

Vaak hebben commander decks wel een "ik kan tegen iedereen spelen" factor, waardoor je zelfs met vreemde en tegen onbekende decks een potje kunt spelen.
Sunitram
3 jaren geleden
Beide kaarten die je noemt reageren op Sultai kleuren en daarvan mag je er wel met enige vorm van zekerheid vanuit gaan dat er iemand aan tafel zit die die kleuren runt. Ik zou niet m'n hele deck erop inrichten, maar één of een paar kaartjes in de 99 die alleen tegen bepaalde decks goed zijn is echt geen schande
Panoramix
3 jaren geleden
Het lijkt me dat het een soort risico afweging is: hoe vaak komt het voor dat de kaart héél goed is t.o.v. hoe vaak het een dode kaart in je hand is? Zelf zal ik niet zo snel kaarten spelen die een kleur restrictie hebben. En hoe erg vind je het om met een dode kaart op hand te zitten?

Wel heb ik wel bijvoorbeeld een Jeleva, Nephalia's Scourge deck met als doel om zoveel mogelijk kaarten van mijn tegenstanders te spelen. Dit deck kan super goed zijn als decks van mijn tegenstanders ook behoorlijk wat instants/sorceries spelen, maar ook verschrikkelijk slecht op het moment dat ik tegen heavy creature decks speel (omdat in het laatste geval het deck relatief veel dode kaarten heeft). Zo lang ik het deck met de juiste mindset speel, is dat geen enkel probleem.
 bijgewerkt door Panoramix 3 jaren geleden
MagnusMagicus
3 jaren geleden
Ik ben wel voorstander van dat soort kaarten. Zo erg is het nou ook weer niet als je een paar kaarten in je deck hebt die af en tot niks doen. Want de andere keren doen ze heel veel . Ik speel Red Elemental Blast in mijn Torbran deck bijvoorbeeld. Nu is Carpet of Flowers al snel heel sterk omdat veel mensen blauw spelen, en je kunt het aanvullen met kaarten als Stormtide Leviathan of Quicksilver Fountain. Zelfde met Crusading Knight spelen met een Urborg, Tomb of Yawgmoth en/of Blanket of Night in je deck (wat je nog kunt uitbreiden met Karma + Circle of Protection: White ).

Het ligt ook aan je meta. Als iedereen harde decks speelt, is er minder ruimte voor "loze" kaarten. Maar in de meeste groepen...ik zou zeggen: ga ervoor! En dan bedoel ik niet dat je je deck vol moet laden met Boils .
bartist
3 jaren geleden
Goed om te zien dat ik niet voor gek wordt verklaard voor een potentieel waardeloze kaart

Welke commander zou je eigenlijk moeten gebruiken om al/veel-van je kaarten afhankelijk te moeten maken van je tegenstander?.. Ik weet dat Painter's Servant sowieso in dat deck dan moet, maar dan moet je ook een commander hebben die de leukere "kijk naar je tegenstander"-kaarten mogelijk maakt...
Stalkative
3 jaren geleden
Je zou dan een van de Invasion Dragons als commander kunnen nemen (Crosis, the Purger, Darigaaz, the Igniter, etc). Die hebben allemaal een effect waar je een kleur kiest en dat sterker wordt als er meer kaarten van die kleur zijn. Crosis is behoorlijk gemeen met Painter's Servant erbij, en Rith, the Awakener maakt erg veel tokens als de Servant alle landjes een kleur geeft.
Blasty
3 jaren geleden
Je kunt ook een enchantment matters commander spelen omdat veel van de kleur-haat kaarten enchantments zijn.
Je kunt misschien ook blauw gebruiken om je kaarten aan te passen zodat je met Trait Doctoring de Light of Day op rood kan zetten
BluezamX
3 jaren geleden
Ik kom net toevallig Omen of Fire tegen, deze lijkt me perfect in dit rijtje vallen. In een mono rood deck lijkt dit me een geweldige kaart om vrienden te verliezen!
Tudou
3 jaren geleden
Ik ben zelf erge fan van de Runes of Protection. Voordeel is dat je die, in tegenstelling tot de Circles, ook nog kan cyclen dus dat ze niet helemaal dood zijn. Ik kan me nog een leuke pot tegen MagnusMagicus herrineren waar een simpele Rune of Protection: Red zijn hele Greven, Predator Captain plat legde
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 11 posts
  • Laatste post Tudou 3 jaren geleden
  • Gemaakt door bartist 3 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top