Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Beginnen met commander?

Bavelb
4 jaren geleden
Beste spelers,

ik heb er ruim ervaring met magic. Speel al jaren digitaal en ben sinds november ook paper gaan spelen, maar speel vooralsnog alleen limited and standard. Modern is me 'niet fair' genoeg dus dat laat ik links liggen.

Nu vraag ik me echter al enige tijd af of commander ook een leuke optie is. Ik snap dat het iets meer casual/sociaal en wat minder competitief. Wat is een goede manier om de eerste pot commander te spelen? Is dat aankomend weekend op commander weekend ter ere van c19? Of kan ik beter eens aanschuiven op een FnM of op een commander-woensdag? Of wellicht zelfs wachten op brawl gezien het feit dat dat op standardlegal kaarten inzet?

En qua decks: in c19 vind ik vooral de sultai en jeskai decks interessant (mijn decks zijn vaak gericht op cardadvantages en/of instantspeed spelen). Zijn deze precons geschikt voor nieuwe commanderspelers? Morphmechanics lijken wat ingewikkeld voor een eerste keer.

Alvast dank voor het meedenken.
 bijgewerkt door Bavelb 4 jaren geleden
BluezamX
4 jaren geleden
Ik denk zelf dat je uitstekend bij de komende Commander zaterdag aan kan sluiten. De sfeer is erg relaxed, naar ervaring. Als je nog niet 100% zeker bent en 40 piek voor een precon wat veel vindt, kan je inderdaad ook even wachten tot Brawl op Arena staat, en dat proberen. Het lijkt me een goede stap richting EDH.

En daarnaast, ik verwacht zelf niet dat de precon prijzen snel zullen stijgen. Wellicht kan je een oogje op het Morph en Flashback deck houden, en als je ze ziet stijgen er een aanschaffen, maar dat is natuurlijk optioneel. Ik denk ook niet dat het Morph deck te ingewikkeld is als je al langer Magic speelt. Ook zit er bij het deck een strategy insert over de kaarten en dynamiek ervan. Veel plezier in ieder geval!
n4ppy
4 jaren geleden
De precon decks zijn in mijn ervaring een goede instap in het commander format. Als het deck een beetje bij je past is dat wel een aanrader. En als je een beetje kaarten al hebt dan kun je vaak met een paar kleine aanpassingen het deck beter maken (vaak zijn er voor sorcery ook betere instant varianten en is met een paar landjes wisselen de mana base weer wat beter.)

En wat betreft creatures kun je vaak ook wel een paar swaps doen als je al wat hebt liggen.

pre release is altijd een aanrader enige aantekening met commander is dat je wel 100 kaarten moet sleeven dus dat heeft even tijd nodig

MagnusMagicus
4 jaren geleden
Quote:
2 uren geleden
Nu vraag ik me echter al enige tijd af of commander ook een leuke optie is.

ABSOLUUT!

Quote:
Ik snap dat het iets meer casual/sociaal en wat minder competitief.

Het is gericht op casual en social players, maar het is ook competitief te spelen. Maar ik zou casual beginnen. Is ook veel leuker

Quote:
Wat is een goede manier om de eerste pot commander te spelen? Is dat aankomend weekend op commander weekend ter ere van c19?

Dat is absoluut de beste manier! Er zullen meer mensen met precons spelen, en het doel is plezier hebben! Als je daar bij kunt zijn, is dat 100% de beste manier om er eens aan te ruiken!

Quote:
Of kan ik beter eens aanschuiven op een FnM of op een commander-woensdag?

Dit kan ook, maar ik denk dat je met een licht aangepaste precon wellicht een beetje laag in power zit. Nu spelen er niet de supertopdecks, maar het zijn wel vaak decks waar mensen tijd in hebben gestoken. Kan extreem leerzaam zijn en je zult veel staples ontdekken (dus kaarten die veel gespeeld worden), maar de kans op een win lijkt me wel wat lager. Hoeft ook niet het doel te zijn trouwens, meedoen is absoluut ook superleuk.

Quote:
Of wellicht zelfs wachten op brawl gezien het feit dat dat op standardlegal kaarten inzet?

Ook een optie. Brawl is bedoeld om een soort tussenstap tussen Standard en Commander te zijn. Nadeel is dat er zo goed als geen Brawl support is momenteel. Dat gaat in oktober wel komen, aangezien er dan ook Brawl precons komen en er vanuit Wizards meer aandacht aan besteed gaat worden. Geen verkeerde optie, maar de Commandergroep is wel vele malen groter. En er zullen relatief weinig mensen die Commander spelen Brawl gaan spelen, de richting is meer andersom. Ik wil het je graag aanraden, maar omdat het C19 Commander weekend dit weekend is, raad ik die superhoog aan.

Quote:
En qua decks: in c19 vind ik vooral de sultai en jeskai decks interessant (mijn decks zijn vaak gericht op cardadvantages en/of instantspeed spelen). Zijn deze precons geschikt voor nieuwe commanderspelers? Morphmechanics lijken wat ingewikkeld voor een eerste keer.

Het nadeel van instappen in Commander is dat je ook in 25+ jaar Magic instapt. Het voordeel van de precons is dat ze je daar rustig in laten glijden. Ja, Morph is niet simpel, maar als je eenmaal weet hoe het werkt en hoe het optimaal te spelen, dan weet je meteen hoe alle Morph kaarten werken en wordt het al weer een stuk simpeler. Alle 4 de decks zijn uitstekend geschikt om mee te starten, en het aanpassen van het deck is absoluut onderdeel van de reis .

Dus schrijf je absoluut in voor het Commander C19 weekend en veel plezier alvast
Bavelb
4 jaren geleden
Dank voor de antwoorden iig. Ik kijk nog even of ik dit weekend al aan de gang ga...ik wil ook mn Standard deck nog zo vaak mogelijk spelen voor rotatie.

Ik twijfel dus wel erg tussen Commander 2019: Faceless Menace (Sultai Morph) en Commander 2019: Mystic Intellect (Jeskai Flashback). Ik kan beiden behoorlijk aanvullen met suggesties zoals ze te vinden zijn op channelfireball of MTggoldfish en kan zelfs nog wel wat verder gaan zoals met shock/checklandjes en dergelijke. Wellicht komen ze dan qua power wat meer in de buurt van wat nodig is om een beetje mee te komen...

Welk van de decks hebben volgens jullie meer potentie/een hoger plafond? Ik vermoed zelf dat het het sultai deck (is flashback niet erg gevoelig voor graveyard hate?)

En, als het niet teveel gevraagd is, wat zijn zoal wat EDH-staples?
 bijgewerkt door MagnusMagicus 4 jaren geleden
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Wat ik gehoord heb is het Faceless Menace deck uit de doos vermoedelijk iets sterker, omdat er veel interactie in zit en je veel extra kaarten kunt pakken. Maar ze zouden allemaal redelijk tegen elkaar opgewassen moeten zijn . Ik zou gaan voor het deck dat je het meeste aanspreekt en niet op powerlevel dat het nu heeft .

En ja, graveyard hate kan het deck in de weg zitten, maar vergeet niet dat de kans aanwezig is dat je niet het enige deck bent dat wat met de graveyard doet, en de ander kan zomaar gevaarlijker zijn . Plus, je hoeft ook niet alle kaarten direct in je graveyard te gooien, je kunt als hij leeggemaakt wordt hem weer opnieuw vullen .

Er zijn heel, heel veel staples, dus dat is wel een erg algemene vraag . Om even een paar simpele te noemen: Sol Ring, Command Tower, Solemn Simulacrum die in elk deck kunnen, Cultivate/Kodama's Reach voor groene decks....weet je wat, check de topkaarten die op EDHREC gebruikt worden eens .
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top