Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

building template

zinned20
1 jaar geleden
hoi allemaal

ik zat een paar oude youtube video's te kijken over building templates voor edh decks.
ontdanks de verschillen in elke video merkte ik dat mijn building template ook heel anders is

Dus mijn vraag is wat is de template waar een deck volgens jullie moet aan voldoen?
 bijgewerkt door zinned20 1 jaar geleden
Daedalon
1 jaar geleden
zelf vind ik waarvan t afhangt wat je met jouw deck wil doen, enige waar ik me wel aan hou, is ongeveer 38 landjes (eventueel wat minder afhankelijk van jouw mana curve en/of manarocks)
MagnusMagicus
1 jaar geleden
Ik speel standard 37-38 land en vul verder aan met wat me cool lijkt voor het deck. Daarna kijk ik wel naar hoeveel en wat voor removal ik speel, en card draw en pas ik eventueel de boel nog een beetje aan.
TheRobinros
1 jaar geleden
Sommige mensen zweren bij 40+ landjes "omdat je anders manascrewed raakt", anderen spelen nooit meer dan 30 of 31 "omdat je toch nooit in de problemen raakt"... Ik zou persoonlijk ergens ertussen in zitten, aan de hoge kant als ii een aantal kaarten van 5+ mana heb, wat aan de lagere kant als mijn deck ook volledig functioneert op 3 of 4 land. Qua ramp/removal/draw zou ik ieder iets van 10 spots aan besteden, maar doe die vooral thematisch: Als ik een creature deck speel, zou ik eerder Burnished Hart dan Explosive Vegetation spelen. De rest met kaarten die in mijn thema passen, wat dat ook moge zijn.

Dat gezegd hebbende, ik houd me hier nooit aan en speel vooral kaarten die een bepaalde coole interactie hebben met andere kaarten. Ik zou dit soort templates alleen aanraden aan beginnende spelers/deckbuilders om goede gewoonten te kweken, zodat je later naar een decklist kan kijken en zeggen "volgens mij mis ik wat removal"

Deckbuilden werkt imo het best spelenderwijs, zet wat in elkaar, test het tien keer uit, kijk wat je niet bevalt en pas dat aan. Als je dat vaak genoeg doet, wordt je vanzelf beter in het snel spotten van verbeterpunten
Left4Doner
1 jaar geleden
35-40 land
10+ card draw/selection/advantage
10+ ramp m.u.v. erg lage mana curves
7+ removal
FouteWillem
1 jaar geleden
Quote:
5 uren geleden
35-40 land
10+ card draw/selection/advantage
10+ ramp m.u.v. erg lage mana curves
7+ removal



Precies dit
Eclavyrr
1 jaar geleden
35-40 land
60-65 wat me leuk lijkt en in thema past.
Ik doe niet aan templates
Left4Doner
1 jaar geleden
Quote:
8 uren geleden
Qua ramp/removal/draw zou ik ieder iets van 10 spots aan besteden, maar doe die vooral thematisch: Als ik een creature deck speel, zou ik eerder Burnished Hart dan Explosive Vegetation spelen. De rest met kaarten die in mijn thema passen, wat dat ook moge zijn


Dit is iets dat ik persoonlijk meer zou willen gaan doen. Op een gegeven moment wordt het wat eentonig om bijvoorbeeld een Gruul deck te maken en te starten met de gebruikelijke ramp, card draw en removal die je ook al in 3 andere Gruul decks gebruikt.
 bijgewerkt door Left4Doner 1 jaar geleden
Lavinius
1 jaar geleden
Ik ben ook van 37ish land. Ik neem minimaal 5 card draw pieces, liefst nog meer. En dan 7-10 removalkaarten, die zoveel mogelijk dingen kunnen targetten. Dan nog high en low synergy kaarten. Ik probeer de verschillende categorieën een beetje te laten overlappen. Zo speel ik in een Aristocrats deck de Harvester of Souls, die zowel synergy als Draw is. Dat spaart mij een slot.
Netjes
1 jaar geleden
Wat wil je bereiken in je commander games? Als je primair wilt winnen volg dan inderdaad een build template als hierboven, stop alle staples erin, heb je grotere kans om te winnen

Je kan ook een ander doel hebben, of jezelf restricties opleggen om eens met andere kaarten die je hebt te spelen. Ik speel vaak veel ramp omdat ik graag grote creature spells cast, dus heb ik laatst 2 decks gemaakt zonder ramp, was hartstikke leuk om te spelen, maar is niet volgens een template dat je op internet vind of veel mensen je zullen aanraden :



commander
Extus
door Netjes10 maanden geleden
BluezamX
1 jaar geleden
1-2 Commanders
minimaal 10 ramp met een gemiddelde curve van 2 - 2.5 cmc
35-37 land
+-10 draw (belangrijkste categorie)
2-5 boardwipes, die samen alle non-land permanent types coveren
7-10 targetted removal, het liefst goedkoop of modulair of met upside zoals Deathsprout, Elspeth Conquers Death, Abzan Charm of Arcane Denial (2e belangrijkste categorie)
3-5 bescherm kaarten voor mijn centerpieces (Heroic Intervention, Eerie Interlude, Deflecting Swat)

Ik bouw mijn decks in deckstats.net zodat ik goed zelf de categorieën bij kan houden. Als je geïnteresseerd bent is hier een link.

En verder een goede balans tussen kaarten die mijn deck op gang helpen en kaarten die vanaf daar de game winnen.


Kleine disclaimer nog; deze getallen zijn uiteraard deck afhankelijk. Ik speel niet budget, maar wel aan de relatief goedkopere kant. Laatst voor het eerst een losse kaart gekocht van 20 euro, dat voelde wel raar . In een deck waarin ik de threat wil zijn zoals Chulane, Teller of Tales of Rith, the Awakener speel ik ook veel minder removal en veel meer protection. De removal is daar player removal, zeg maar
Er is ook niet echt één gouden formule. Wil je iets minder effectieve decks maar wel zeker weten dat je altijd wat kan doen? Speel meer draw effecten en modulaire kaarten zoals Hedron Archive. Wil je high-risk high-reward spelen en games echt helemaal los gaan? Speel minder draw / removal en meer core strategy kaarten.

Als je vertelt wat voor deck je wil bouwen en wat je preferred speelstijl is kunnen we daar misschien ook advies op geven.
 bijgewerkt door BluezamX 1 jaar geleden
Gideon1544
1 jaar geleden
Tjonge, wat een efficiëntie.
Ik heb zelf een jaar of 10 niet gespeeld, en speel nu voornamelijk casual commander, maar geef toe dat lk af en toe zo iets heb van hè??, hoe ben lk nu eigenlijk dood gegaan??
Ik ga dit eens op me in laten werken, ben zelf ook meer high-risk geooriënteert, en gelukkig als lk iedereen met een leger konijntjes af kan maken..
Maar te vaak is dat net niet het geval...
Luc
1 jaar geleden
Quote:
17 dagen geleden
1-2 Commanders
minimaal 10 ramp met een gemiddelde curve van 2 cmc
35-37 land
+-10 draw (belangrijkste categorie)
2-5 boardwipes, die samen alle non-land permanent types coveren
7-10 targetted removal, het liefst modulair of met upside zoals Deathsprout, Elspeth Conquers Death, Abzan Charm of Arcane Denial (2e belangrijkste categorie)
3-5 bescherm kaarten voor mijn centerpieces (Heroic Intervention, Eerie Interlude, Deflecting Swat)

Ik bouw mijn decks in deckstats.net zodat ik goed zelf de categorieën bij kan houden. Als je geïnteresseerd bent is hier een link.

En verder een goede balans tussen kaarten die mijn deck op gang helpen en kaarten die vanaf daar de game winnen.


Kleine disclaimer nog; deze getallen zijn uiteraard deck afhankelijk. Ik speel niet budget, maar wel aan de relatief goedkopere kant. Laatst voor het eerst een losse kaart gekocht van 20 euro, dat was een first. In een deck waarin ik de threat wil zijn zoals Chulane, Teller of Tales of Rith, the Awakener speel ik ook veel minder removal en veel meer protection. De removal is daar player removal, zeg maar
Er is ook niet echt één gouden formule. Wil je iets minder effectieve decks maar wel zeker weten dat je altijd wat kan doen? Speel meer draw effecten en modulaire kaarten zoals Hedron Archive. Wil je high-risk high-reward spelen en games echt helemaal los gaan? Speel minder draw / removal en meer core strategy kaarten.

Als je vertelt wat voor deck je wil bouwen en wat je preferred speelstijl is kunnen we daar misschien ook advies op geven.


Hier kan ik me grotendeels in vinden. Alleen de single target removal ga ik eerder voor efficiëntie, kaarten zoals Path to Exile, Swords to Plowshares, Pongify, Vandalblast, Return to Nature enz.
BluezamX
1 jaar geleden
Quote:
17 minuten geleden
Quote:
17 dagen geleden
7-10 targetted removal, het liefst modulair of met upside zoals Deathsprout, Elspeth Conquers Death, Abzan Charm of Arcane Denial (2e belangrijkste categorie)


Hier kan ik me grotendeels in vinden. Alleen de single target removal ga ik eerder voor efficiëntie, kaarten zoals Path to Exile, Swords to Plowshares, Pongify, Vandalblast, Return to Nature enz.


Als ik mijn post terug lees denk ik dat ik de categorie targetted removal inderdaad verkeerd heb omschreven. Voor de echte responses wil ik low-mana instants, waarvan jij een uitstekend voorbeeld geeft. De kaarten die ik noem speel ik ook, maar dat zijn geen vervangers voor de efficiënte removal.
 bijgewerkt door BluezamX 1 jaar geleden
Gideon1544
1 jaar geleden
En als jullie het over 10+ draw hebben, bedoel je dan ook iets van Tidings enzo?
Of puur dingen als Arcane Denial?
En Brainstorm? Die doet niet echt meer mee toch?

Goed topic! EDH, is extreem veranderd sinds vroegâh lk moet echt wat ontwennen en aanpassen.
Left4Doner
1 jaar geleden
Tidings valt zeker onder card draw, maar Arcane Denial voor mij zeker niet. Dat is een counterspell die cantript (zichzelf vervangt).

Brainstorm en kaarten als Thrill of Possibility geven je niet méér kaarten dan dat je had, maar geven wel veel card selection (opties). Ik reken die wel tot card draw, maar wil óók voldoende kaarten die me daadwerkelijk extra kaarten in mn hand geven.
 bijgewerkt door Left4Doner 1 jaar geleden
Gideon1544
1 jaar geleden
Zoals?
Vooral in blauw en mono rood vind lk het nog best lastig wat te kiezen.
Speelde lk vroeger ook weinig buiten draft.

Edit: voor mono wit heb lk ook geen idee, maar dat heeft verder nog steeds geen card draw toch?
 bijgewerkt door Gideon1544 1 jaar geleden
TheRobinros
1 jaar geleden
In monorood is er zeker de laatste tijd zat impulse-draw geprint, met Jeska's Will als grootste voorbeeld en tientallen andere speelbare varianten. Technisch gezien geen draw-effecten, maar wel erg goede kaarten

In monowit heb je kaarten als Smuggler's Share, Archivist of Oghma en Mangara, the Diplomat, maar is het inderdaad wat moeilijk om goede card draw te vinden als je geen vermogen wil uitgeven aan je deck, omdat ze pas redelijk recent zijn begonnen met monowit goede carddraw geven
Veekeren
1 jaar geleden
Er zijn zoveel opties... en afhankelijk van wat je deck doet. Edhrec, Scryfall en Google: gebruik ze, zou ik zeggen

Natuurlijk zijn er genoeg staples en voorkeur, voor mij een combinatie van die twee:
In blauw Rhystic Study, Consecrated Sphinx, Mystic Remora, Psychic Possession
In rood Jeska's Will, Ignite the Future, Commune with Lava, March of Reckless Joy
In wit Esper Sentinel, Archivist of Oghma, Mangara, the Diplomat, Rumor Gatherer
 bijgewerkt door Veekeren 1 jaar geleden
Gideon1544
1 jaar geleden
Super, Dank u!

Heb ook wel al gezocht hoor, maar lk was benieuwd naar verhoudingen enzo.
En die witte was lk niet eens tegen gekomen, raar...
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top