Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Casual veteraan versus totale newb

Lordherpie
5 jaren geleden
Hi beste mensen.

Ik speel zelf al best lang MtG, maar niet in competatieve omgeving en voornamelijk op de PC.
Wel bezit ik een tiental duel-decks die wel eens uit de kast worden getrokken voor een casual potje.
bottom line; ik ben bekend met de regels, maar geen strategisch genie, en dat hoeft ook niet...

Mijn vrouw is magic wel gaan waarderen door de duel decks dus die komen vaker en vaker tevoorschijn.
Voor de afwisseling mixen we ook decks uit verschillende duel decks met elkaar. Ik weet niet of dit voor grote balans verschillen zorgt, maar we hebben er wel lol aan in elk geval

Mij lijkt t ook leuk om zelf wat deckjes te maken. mijn vrouw ziet dat minder zitten. aangezien ik geen strategisch genie ben is t volgens mij geen probleem dat ik zelf wat probeer samen te stellen en dan tegen haar speel terwijl zij een duel deck gebruikt. zo krijgen we allebij wat we willen leek mij?

De duel decks wil ik hier niet voor gebruiken. die hou ik gewoon netjes bij elkaar zoals ze uit de doos kwamen, dus ik moet daarvoor een nieuwe verzameling starten. hier beginnen voor mij de issues al.... zoveel keuzes... zoveel opties wat te kopen.

Het leek mij leuk om wat simpele decks te maken of te kopen (compleet van een aantal kleuren) en die dan uit te breiden met boosters en te experimenteren.

Hebben jullie iets aan te raden op dit plan?

- duel decks versus noob constructed deck; is dit kansrijk voor 2 casual spelers?
- hoe begin ik een collectie met veel mogelijkheden tot variatie?

Het lijkt me erg leuk om zelf wat decks te maken die min-of-meer van gelijke sterkte zijn als die duel decks om zo tegelijk de variatie in onze spellen te verhogen, en mn creatieve deckbuild ei kwijt te kunnen.
Ik zat zelf te denken aan een paar challenger decks en wat boosters? of zijn die veel sterker dan de duel decks?
op een gegeven moment wil ik de kaarten op een grote hoop mikken en echt mn eigen deck maken, dus wellicht zijn er betere opties dan die challenger decks?
op de PC vond ik decks die een beetje ongebruikelijk speelden wel leuk. zoals bijvoorbeeld een niche-3kleuren deck die als doel hadden een dure kaart met annihilator neer te leggen. of een zwart deck die kaarten uit je graveyard summoned... dat soort dingen. lijkt me echt superleuk om zelf wat te proberen.
 bijgewerkt door Lordherpie 5 jaren geleden
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Challenger decks zijn sterker dan Duel Decks denk ik. Je maakt denk ik betere kans met Planeswalker Decks. Of je maakt zelf iets, maar volgt een beetje de regels van een Duel Deck met hoeveel rares erin zitten, en hoeveel maximaal van dezelfde kaart.
BluezamX
5 jaren geleden
Deck builders Toolkit is ideaal om een paar pre Cons te hebben en deze makkelijk uit te breiden met boosters, weet echter niet zeker of je daarmee tegen een Duel Deck op kan.

Verder heb je natuurlijk de net uitgekomen Magic Game Night waar ik goede dingen over heb gehoord, die zijn zeker leuk en kunnen ook met vrienden / zwagers / andere lui erbij worden gespeeld natuurlijk!

De net uitgekomen Guild Kits zijn ook erg leuk, en lijken qua deckstructuur wel wat op de Duel Decks. Denk alleen dat een Guild Kit iets sterker is, maar dat moet je zelf ondervinden. Deze zijn makkelijk uit te breiden met Theme Boosters van de betreffende Guild, en een goede manier om een speelstijl te gaan waarderen.

Laatste optie is om een doos van 1000 random kaarten te kopen, daar kan je makkelijk een aantal decks van maken (wel zelf land halen!), en snel aanpassen als ze te sterk blijken. Grootste nadeel: je hebt opeens 1000 kaarten die je ook weer ergens kwijt moet...
 bijgewerkt door BluezamX 5 jaren geleden
Shish
5 jaren geleden
Quote:
10 minuten geleden
De net uitgekomen Guild Packs zijn ook erg leuk, en lijken qua deckstructuur wel wat op de Duel Decks. Denk alleen dat een Guild Deck iets sterker is, maar dat moet je zelf ondervinden. Deze zijn makkelijk uit te breiden met Theme Boosters van de betreffende Guild, en een goede manier om een speelstijl te gaan waarderen.


Ik neem aan dat je hiermee de guild kits bedoelt?
Lordherpie
5 jaren geleden
cool, bedankt voor de adviezen zover.
allemaal goede opties denk ik. magic game night lijkt ook een mooi product, maar is wellicht minder geschikt omdat hier kaarten inzitten met effecten als 'where X is the number of opponents'. niet heel interresant als ik exclusief 1v1 speel denk ik.

en de volgende optie:

core 2019 + boosterbox
2019 deckbuilder toolkit
100 random commons/uncommons
en landjes pack.

dit zit wel in mn budget ook... als ik dat zou doen, alles op een hoop zou flikkeren... zou dat een mooi startpunt zijn?
BluezamX
5 jaren geleden
Ja, maar dan kun je verwachten veel kaarten 4+ keer te hebben (qua commons en uncommons). Sowieso zit er een landjes pakket in de Deckbuilders Toolkit (20 van iedere basic), dus er een bijhalen lijkt me niet heel erg nodig.

Ik zou zeggen haal een Boosterbox Dominaria / andere set met een thema dat je gaaf lijkt
2019 deckbuilders toolkit
100 commons / uncommons

En bewaar desnoods nog die 5 euro om een paar losse kaarten te halen die je vet lijken voor in zo'n deck. Of kom er een keer van draften vrijdagavond, dat is ook een erg leuke (en leerzame!) ervaring
 bijgewerkt door BluezamX 5 jaren geleden
Lordherpie
5 jaren geleden
Quote:
55 minuten geleden
Ja, maar dan kun je verwachten veel kaarten 4+ keer te hebben (qua commons en uncommons). Sowieso zit er een landjes pakket in de Deckbuilders Toolkit (20 van iedere basic), dus er een bijhalen lijkt me niet heel erg nodig.

Ik zou zeggen haal een Boosterbox Dominaria / andere set met een thema dat je gaaf lijkt
2019 deckbuilders toolkit
100 commons / uncommons

En bewaar desnoods nog die 5 euro om een paar losse kaarten te halen die je vet lijken voor in zo'n deck. Of kom er een keer van draften vrijdagavond, dat is ook een erg leuke (en leerzame!) ervaring


cool thanks!
Is er toevallig ook iemand die een paar (arbitraire) deck-build regels kan bedenken die voor een 'redelijke' match zouden kunnen zorgen tegen willekeurige duel-decks of een goede site kent waar dit soort info te vinden is?
(kaartlimits, rare limts, etc?)
BluezamX
5 jaren geleden
Ik zou de verhouding van creatures vergelijken en je er ook aan houden, als jij alle benodigde kaarten 4x in je deck hebt is je deck voorspelbaarder (en dus ook vaak sterker om te spelen omdat je minder van geluk af hangt), maar dit is wel saai als je tegen een Duel Deck speelt / veel matches met hetzelfde deck speelt.
Verder zou ik me aan het begin nog niet heel veel zorgen maken over de balans, maak een deck dat je leuk lijkt om te spelen, vraag of je vrouw zin heeft in een oefenpotje om het deck te testen en pas het aan gebaseerd op wat jij denkt dat beter / sterker / zwakker / leuker kan. De kans dat je in een keer een perfecte match maakt lijkt me bijzonder klein.
Lordherpie
5 jaren geleden
okee top. ik heb zojuist boosterboxje besteld met toolkit/set en wat (un)commons.
zit hiermee nog 50 euro onder mn voorgenomen budget, dus ik ga kijken wat ik ermee kan, en kan dan met de resterende 50 euro eens kijken hoe ik er echt wat leuks van maak.

bedankt voor de adviezen, en als iemand nog iets toe te voegen heeft dan hoor ik het graag natuurlijk
Lordherpie
5 jaren geleden
kleine update voor de lol;

Dit weekend bezig geweest met openen van de dominaria en 2019 boostertjes. lekker wezen sorteren en een eerste deckje gemaakt.
Puur om t eens te testen (blijft ten slotte het allereerste deck wat ik zelf maak) ben ik begonnen met wat ik denk dat een simple rood-blauw deck word met wizards en veel sorceries/instants.
probeer het zo te krijgen dat de eerste paar beurten draaien om goedkope creatures en sorceries/instants die veel druk zetten en de creatures van de opponent wellicht weg te halen om druk te blijven zetten (ik heb instants en sorceries geselecteerd die zowel creatures als speler kunnen targetten).
Dan midgame met blauwe kaarten wat flying bird wizards neer te leggen en met meer instants en sorceries mn hand te vergroten (draw x cards).
De wizards die ik hopelijk vroeg tot mid kan neerleggen worden sterker door sorceries en instants in de graveyard of in de beurt dat ik ze speel zodat ik druk kan blijven zetten.
Dan een aantal sterke sorceries voor de late game zoals +5 dmg op speler, of een creature van tegenstander overnemen (mocht t met dit aggressieve deck onverhoopt niet lukken om de tegenstander snel uit te schakelen.

als ik m eens geprobeert heb en wellicht aangepast, dan zal ik hem eens delen.

Wat betreft het uitpakken van de boosters heb ik denk ik wel mazzel gehad. een foil-versie van Teferi, Hero of Dominaria zat er tussen, ik zag hier dat die redelijk zeldzaam was, dus das altijd leuk.
Verder ook Nicol Bolas uit M2019, dat lijkt me wel een leuke kaart om ook eens een deck omheen te bouwen; een transformerende planeswalker... hoe gaaf is dat

net een tweede bestelling geplaatst voor een storage box en kaart dividers. puur omdat ik hebberig ben aangevuld met wat extra boostertjes en een setje planeswalekr decks gewoon omdat ik dol ben op planeswalkers en ik daar helaas maar 2 van had .

Nu is mn budget wel uitgeput voorlopig, maar denk dat ik wel ff vooruit kan zo

ik word er in elk geval wel enthousiast van tot zo ver
 bijgewerkt door Lordherpie 5 jaren geleden
BluezamX
5 jaren geleden
Foil Teferi? Dat is een lekker begin zeg! Mooi dat het deck bevalt, klinkt alsof het goed in elkaar zit. Ik kan je aanraden er wat Crackling Drake's in te stoppen voor de late game.
Lordherpie
5 jaren geleden
Die heb ik niet, maar ik heb wel 2x

nagenoeg t zelfde, en past inderdaad goed bij t idee van t deck
Lordherpie
5 jaren geleden
casual
wizardry
door Lordherpie9 uren geleden


zo. daar is ie dan mn eerste zelfgemaakte deck. versie 1.0
voor de geintresseerden;
ik heb geprobeerd te balanceren tegen random duel-decks (random, omdat t me leuk leek als mn tegenstander een duel deck speelt waarvan ik niet weet welke). ik moet m nog spelen, dus weet niet hoe dat zal lopen.

wat ik nog lastig vind:
hoe balanceer ik mn landjes (is de hoeveelheid een beetje okee zo? ik heb er aardig wat multi-color lands in zitten, en voor de rest express wat meer mountains dan islands ingedaan om de kans te vergroten dat ik mountains in mn starthand krijg aangezien de island spells met name mid-game een rol gaan spelen.

Ik ben natuurlijk verder gebonden aan de kaarten die ik heb, maar als iemand hier doorheen kijkt en denkt 'ik ken nog wel een kaart die erg goed zou werken in dit idee', dan vind ik dat ook leuk om te horen.

het idee wat ik had is snel en agressief van start met goedkope red creatures en instants/sorceries. bijna alle creatures zijn wizards ; en sommigen daarvan genieten van sorceries in de graveyard (zoals Ghitu Lavarunner). later genieten ze ook van elkaar door kaarten als Adeliz, the Cinder Wind of Ghitu Journeymage . als ik dan rond de 3 of 4 mana kom en deze spells wat licht beginnen aan te voelen krijg ik de mogelijkheid om t leger te versterken met flying wizard creatures, en mn opties vergroten met 'draw x cards' sorceries. De enigma drakes die er in zitten worden sterker met sorceries/instants in de graveyard, dus hopelijk heb ik een hoop goedkope shocks kunnen casten voor een mooie waarde om t af te maken met deze kaarten. in t geval dat ik het potje minder snel kan afronden dan ik had gehoopt zitten er wat meer mana-intensieve kaarten bij zoals Firefist Adept en Lava Axe. en als ik een bedreiging met veel creatures tegenover me heb Switcheroo of Radiating Lightning.

Wat denken jullie? kansrijk, of kansloos begin
 bijgewerkt door Lordherpie 5 jaren geleden
Jeff
5 jaren geleden
Quote:
12 minuten geleden
casual
wizardry
door Lordherpie9 uren geleden

wat ik nog lastig vind:
hoe balanceer ik mn landjes (is de hoeveelheid een beetje okee zo? ik heb er aardig wat multi-color lands in zitten, en voor de rest express wat meer mountains dan islands ingedaan om de kans te vergroten dat ik mountains in mn starthand krijg aangezien de island spells met name mid-game een rol gaan spelen.


Je hebt de verhouding van je mountains/islands prima gedaan zo denk ik, maar je speelt denk ik wel iets te weinig land. Je speelt een aantal 5 mana kaarten die met 19 land wel erg lastig te casten zullen zijn. Als vuistregel zou ik uitgaan van 24 land in 60 kaarten, waarbij je naar 23 of soms 22 kan als je deck wat aggressiever is en naar 26 of zelfs 27 als je een controldeck speelt dat nooit landdrops wilt missen. Ik zou zeker wel 23 land spelen in jouw deck.

Voor de verhouding tussen kleuren kun je het volgende doen: tel alle manasymbolen in kosten op de kaarten die je hebt; inclusief eventuele activatiekosten voor abilities. De verhouding die er uit komt kun je als basis gebruiken voor de verhouding in je manabase. Als je deck vervolgens heel 'scheef' is in de zin dat je een bepaalde kleur mana meer in de early game gebruikt dan een ander, dan tel je daar wat manasymbolen bij op. Dit laatste is denk ik wel op jouw deck van toepassing, vandaar dat je op iets meer rood land dan blauw uit komt.
Lordherpie
5 jaren geleden
okee, okee mooi advies.
mijn redenering om met minder land af te kunnen was dat op t moment dat ik mogelijk te kort zou komen er wat sorceries inzaten waarmee ik een paar kaarten mag trekken (waar dan hopelijk een landje tussen zit) en verder dat de duurste kaarten meer als last resort zijn bedoeld. (liever een paar goedkope kaarten in1 beurt, dan 1 hele dure zeg maar..)

Als ik het deck zou willen aanpassen naar een versie met wat meer land, welke kaarten zou ik dan het best kunnen wisselen voor landjes denk je?
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top