Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Commander bij Bazaar zonder puntensysteem?

paul23
4 jaren geleden
Ik ben zelf meer en meer fan geworden van commander. Vooral omdat in commander, in tegenstelling tot modern, stack interactie nog meer een punt is. Stack interactie is wat voor mij magic magic maakt, anders dan andere collectible card games zorgt de stack interactie dat je ook buiten jouw eigen beurt prima kan spelen.

Echter wanneer ik de nieuwe regels voor commander hier bekijk lijkt dit een enorm saaie regels. De regels gaan actief veel interactie tegen. Mijn beste situaties zijn wanneer ik iets wil counteren/removen, maar daarvoor moet ik eerst brainstorm doen, dan dig through time en finally kan ik mijn interactie vinden, maar die wordt weer gecountered dus probeer ik de counter te counteren; *dat* is leuk magic.

Het andere leuke is in de deck building bij commander, 100 kaarten is verrassend weinig, en je wilt een deck maken met zo min mogelijk dode kaarten en een zo goed mogelijk "pad" naar de overwinning. Ieder potje is een analyse welke kaarten beter kunnen en welk pad beter is.

Winnen is "saai" vooral als het 1 voor 1 is, dus ik zal altijd met een combo winnen zodat het meteen over is, ipv iemand als eerste uitschakelen en die persoon niet magic laten spelen voor 30+ minuten.


Mijn favourite decks die ik nu speel zijn dan ook control rashmi (win met dramatic scepter + bsz/eti + season past loops). Yuriko turns (cast yuriko, probeer 5ish extra ninjas te krijgen en get extra turns asap, voor de tegenstanders genoeg verdediging kunnen hebben, liefts voor t6). Chainer razaketh reanimator (tutor naar razaketh, reanimate razaketh, tutor naar gary/kokusho met razaketh).


Nu kan ik natuurlijk deze decks meenemen naar een commander night en gewoon de punten negeren. Maar ik denk niet dat dat voor iemand leuk is, we spelen dan verschillende spellen langs elkaar.

Dus ik vraag me af, wordt er ooit op de bazaar nog commander gespeeld zonder al die extra punten regelingen, waar het gewoon om magic gaat? Ik snap dat je al snel een degenerative combo table dan kan krijgen, maar zou hier niet beter een vrijwillig onderscheid tussen gemaakt kunnen worden?

Ik zou graag mijn decks testen tegen een bredere groep dan mijn playgroup, zodat het niet zwak wordt door inteelt en kleine antwoorden die specifiek voor bepaalde decks zijn. En mijn decks zijn nog verre van competitive, daarvoor mis ik nog te veel mana positive rocks, abur duals en dingen als vampiric tutor/timetwister.
FabianvL
4 jaren geleden
Op de Friday Night Magic-avonden waarop Commander gespeeld wordt, zijn er geen huisregels. De volgende is 31 januari.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Paul, de manier waarop jij beschrijft dat Magic "saai" is, is voor velen juist een veel leukere manier van spelen. Er ontstaat namelijk een heel andere interactie, namelijk die van permanents op de battlefield met elkaar, niet degene die toevallig de meeste extra turn spells kan spelen. Veel speler zitten ook helemaal niet te wachten op decks die met een combo zo snel mogelijk winnen, maar willen een leuke interactieve pot met bv. veel aanvallende creatures en politiek, en vinden counterspells juist niet interactief.

Beide spelers hebben het goed en er is ook niet een betere of mindere manier om te spelen. Maar het is wel belangrijk dat alle spelers ongeveer dezelfde soort pot voor ogen gaan hebben. Jouw decks klinken meer richting cEDH, of Competitive Commander. Dat is bijna een ander spel dan het meer casual Commander dat op de Commanderavonden gespeeld wordt.

Wat je kunt doen is op zo'n avond polsen of er meer mensen zo'n soort avond willen, en bij de mensen van de Bazaar dit aankaarten en laten zien dat er genoeg animo voor is of kan zijn. Wellicht dat het dan bespreekbaar is om eens een meer competitieve avond te organiseren.

Plus, wat Fabian al zei: als je op een FNM avond Commander komt spelen dan zijn al deze extra regels er niet (al zou ik nog steeds met de mensen die willen spelen afstemmen wat voor soort decks jullie spelen).
paul23
4 jaren geleden
Ik snap, en ben het er helemaal mee eens dat anderen andere dingen leuk vinden. En dat het niet vergelijkbaar is. Misschien kwam ik iets te negatief uit de voeten (maar dat was ook een schok toen ik naar de "nieuwe" regels keek sinds 3 jaar geleden). Het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen in het harnas te jagen; meer dat ik verwonder dat een grote winkel als de bom een gehele groep niet vertegenwoordigt is.

Ik weet dat sommigen mijn decks "cedh" zullen noemen, maar dat zijn toch absoluut niet. Ik speel zelf ook een enkele keer een online/webcam cedh pot (the first sliver, blood pod en urza stax horen tot de repertoire die ik heb geanalyseerd). Dat is toch echt nog weer wat anders, en grappig genoeg draait cedh blood pod juist slecht in mijn main speelgroep - het verwacht timetwisters en card advantage door mystic remora.
Ik zou nooit een cedh event willen voorstellen ik zou er zelf (om logische redenen) niet eens aan mee kunnen doen...

Maar ik verwonder me dat er zo weinig animo blijkt te zijn om casual-but-strong commander, of "gebudgeteerde" competitive edh te spelen.

Ik ben stiekem ook natuurlijk op zoek naar een grotere playgroup, in mijn huidige moet ik me al erg inhouden met het deck brewen, dus zulke events zouden voor mij bij uitstek een manier zijn om anderen te vinden .
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 4 posts
  • Laatste post paul23 4 jaren geleden
  • Gemaakt door paul23 4 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top