Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Commander Dillema: wat haal je uit je deck?

bartist
5 jaren geleden
Ik heb een Borborygmos Enraged Commander deck dat ik vanaf 1 kaart in elkaar heb gezet, en daardoor enorm vaak heb gespeeld. Ik heb daardoor een goed gevoel gekregen over welke kaarten wel en niet werken, en in de loop van de tijd heeft het deck dan ook enorme transformaties ondergaan en is er telkens beter uit gekomen.
Zoals ik het deck zie, heeft geen kaart niet een reden om in het deck te zitten en heeft iedere kaart wel een keer zijn werk gedaan.

Nu ben ik in het bezit gekomen van gekomen van Life from the Loam, een kaart die simpelweg gewoon in het deck moet... maar wat haal ik er uit? Het helpt niet dat het deck een zwaar landfall thema heeft, waardoor veel kaarten al snel dubbele waarde hebben.


Mijn vraag: hoe bepalen jullie welke kaarten je uit je deck haalt, als je niet super ontevreden bent over een kaart?
BluezamX
5 jaren geleden
Kijken naar wat voor Decks ik het meest tegen speel, en kaarten die het daar eventueel minder in doen cutten. En anders een kwartiertje eerder afspreken dan gepland en het gehele deck even bekijken met een van de medespelers voor tips.
Dordledum
5 jaren geleden
Heb je je deck op de BoM gezet? Je kan altijd vragen of we even meekijken.

Heel vaak heb ik teveel goede kaarten voor een deck, maar toch zijn ze niet altijd even goed. Het gaat er om om de beste te selecteren (voor jouw speelgroep inderdaad).
bartist
5 jaren geleden

Dit is hem
Ik weet dat er te veel ramp in zit, dus daar zal iets van verdwijnen... maar welke

M'n vraag is ook meer in het algemeen bedoeld. Ik ben wel benieuwd hoe ieder het aanpakt.
M'n huidige strategie is om te kijken wat m'n verhoudingen zijn in het deck (strategie, draw, ramp, etc) en te kijken welke van de categorieën uit balans zijn.
 bijgewerkt door bartist 5 jaren geleden
Dordledum
5 jaren geleden
Ik vind het over algemeen fijn om eenmalige effecten (vaak instants/sorceries) te proberen te vervangen door beestjes of enchantments met vergelijkbare abilities, zeker als je ze vaker dan eens kan activeren.

In jouw deck twijfel ik erg over Sasaya, Orochi Ascendant, wanneer heb je 7 land op hand?
JEV
5 jaren geleden
Het helpt voor het overzicht ook om om de zoveel tijd het deck opnieuw in elkaar te zetten. Ik hou zelf van al m'n decks een flink 'sideboard' bij met alle kaarten die het niet gehaald hebben. Soms verandert de tactiek en wil ik andere typen kaarten spelen. In m'n Marchesa, the Black Rose sideboard zit veel met een net te hoge CMC. Dat kan er dan in als ik meer voor grindy wins wil gaan.

Losse kaarten vervangen is altijd lastig bij goede decks. Vooral als je dit even snel wil doen. Gun jezelf ook minder goede kaarten als ze erg leuk zijn!
 bijgewerkt door JEV 5 jaren geleden
Thedouwegames
5 jaren geleden
Ik kijk voor het vervangen van kaarten naar de effecten van mn kaarten in het deck. Als er in een deck zonder cardsearch dan bijvoorbeeld maar 1 in zit meet dat ene effect pak je hem bijna nooit, en als het werkt in de potjes waarin je die kaart niet gebruikt. Dan kan hij er dus uit.
kolonelnick
5 jaren geleden
Dat is het een beetje met commander. Omdat elke kaar maar een keer in het deck mag, kun je het eigenlijk niet veroorloven om een kaart in je deck te doen wat niet past bij wat je deck moet doen. Dat maakt het erg lastig om een nieuwe kaart in je deck te stoppen. Ik volg eigenlijk een soort stappenpplan om te zien welke kaart ik vervang.
1) speel je deck. Dit is de belangrijkste stap, want dan weet je welke kaarten beter functioneren dan anderen.
2) bepaal welke kaarten in je deck geleikmatig functioneren als de kaart die je er in wilt stoppen. Een voorbeeld: er zitten enkele burn spells in je deck die allemaal drie dagame doen. Je hebt een Lightning Bolt bemachtigd. Er moet dus iets uit, maar wat?
3)bepaal welke soortgeleike kaart minder goed is of minder goed functioneert dan de nieuwe kaart. Bijvoorbeeld Lightning Strike dit is technisch gezien een slechtere bolt. Dus switch je deze.

Natuurlijk is het niet altijd zo zwart en wit en zul je iets dieper moeten graven om te zien welke kaart je moet switchen.
1) een kaart die je strategie niet vooruit helpt zou altijd eerste cut moeten zijn.
2) een kaart die functioneel slechter is, gaat er ook uit.

Wanneer je echter naar een complexe kaart gaat kijken als Life from the Loam is dit wat moeilijker. Want er is geen enkele andere kaart die exact hetzelfde doet. Hier moet je gaan kijken naar dingen als repeatability. Heb je een kaart die hetzelfde kan, maar slechts eenmalig (bijvoorbeeld Restore), dan zie je daar al een clear cut verschijnen.

Verder kijk ik ook altijd, wat doet een kaart nog meer voor mijn deck, behalve mijn strategie versterken. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat loam alleen landjes terughaalt. Maar loam doet meer. Door het dredge effect bouw je je graveyard op met (hopelijk) meer land. Hierdoor verhoog je de functionaliteit van de kaart. Stel jezelf dus de vraag. Heb ik een kaart in mijn deck die alleen iets doet voor mijn deck, als mijn deck doet waarvoor het beoogd is.

Verder is je curve in de gaten houden heel belangrijk. Veel grote leuke effecten, hebben vaak ook een hoge cmc. Let hier dus heel goed op. Als je het echt niet meer weet, probeer dan de dure splashy kaart die misschien niet super functioneel is voor je deck (vanwege bijvoorbeeld de cmc) uit je deck te halen.

Dit is mijn twee cent en hoe ik tegen het vervangen van kaarten in commander decks aankijk. Hopelijk hebben mensen hier iets aan
n4ppy
5 jaren geleden
Wat ook nog mee kan laten wegen of je altijd iets aan die kaart hebt. voor kun je hem al snel spelen en terug halen maar of dat met een commander echt veel zin heeft beurt 2?
Het zelfde late game. Wat doet de kaart als je je commander niet hebt liggen.

Maar het is niet makkelijk want voor alle kaarten valt wel wat te zeggen. Maar de dredge is echt wel mooi. Je hoeft niets maar hebt de optie liggen dus als je klem loopt kun je hem weer terug halen.

Maar na verloop van tijd is de kaas echt weg geschaafd
bartist
5 jaren geleden
Quote:
2 dagen geleden
........

In jouw deck twijfel ik erg over Sasaya, Orochi Ascendant, wanneer heb je 7 land op hand?


Opvallend genoeg nog best vaak. Ik heb hem niet ieder potje op het veld liggen, maar ik heb redelijk wat shenanigans om ineens veel land op hand te nemen late-game (Creeping Renaissance, Storm Cauldron, Mina and Denn, Wildborn) voor munitie voor Borbor of nieuwe landfall triggers.
Dan is het weer van belang dat ik wel genoeg mana krijg, dus vandaar Sasaya.

Ik heb inmiddels een idee, bedankt voor al jullie inzichten
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 10 posts
  • Laatste post bartist 5 jaren geleden
  • Gemaakt door bartist 5 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top