Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Esternia: Dawn of the fifth era (custom magic set)

kolonelnick
3 jaren geleden
Hallo allemaal!

tijdens deze periode heb ik besloten om toch maar weer eens een poging te wagen aan een eigen custom magic set. Deze keer pak ik het echter iets anders aan. ik ben eerst grondig bezig geweest om een basic design skeleton op te bouwen en ga van laag naar hoog werken, dus eerst commons en uncommons en later pas rares en mythics (op een paar na dan).
_________________________________

Het thema en de wereld

Esternia is mijn eigen homebrew D&D wereld. deze wereld heb ik enkele jaren geleden bedacht en heb ik ongeveer twee jaar geleden wat aangepast om te voldoen aan D&D cosmology en dat soort dingen.
De magic set Esternia volgt dit redelijk, behalve dan dat dingen als de nine hells, abyss en elysium simpelweg niet bestaan, er is enkel het continent Esternia.
Het continent Esternia bestaat uit drie koninkrijken, een onafhankelijke eilanden groep en een woestijn gebied waar zich vooral nasties voordoen zoals orcs.
Het idee achter de set is dat het zich in ongeveer dezelfde periode afspeelt als mijn dnd campaign aan het begin van de vijfde era. Het continent is nu enkele tientallen jaren redelijk vredig, op continue oorlog met de orc tribes na. Aan het einde van de vierde era was er een enorme oorlog die de koninkrijken nieuw vorm hebben gegeven. Hoewel er nu vrede is, zijn er nog steeds spanningen en sommige noble houses en andere koninkrijken azen op een moment van zwakte om meer land in te nemen.
______________________________

Factions ed.
De factions en koninkrijken zijn niet echt opgedeel in kleuren, hoewel je zult zien dat bepaald factions iets meer in een bepaalde kleur zitten.
Esternia kent dus drie koninkrijken:
Nazbenia het meest oostelijke koninkrijk en geregeerd door Kilanja Ezier, een high priestess van een van de elven lords (elven spirits die als "goden" aanbeden worden, voornamelijk door elf folk) Kilanja is een ruthless leader. Daarnaast kent Nazbenia ook de Frostmourne academy, een school voor een ieder die bekwaam is met magie. Het schoolhoofd, Ezekiel Frostmourne is echter een beetje een onguur type.

Torlial het middelste koninkrijk is het koninkrijk die het meest geleden heeft van de oorlog en het meest zijn best heeft moeten doen om opnieuw op te bouwen, ze hebben een magere economie.

The lodge gelegen tussen Nazbenia en Torlial liggen de Ascalon bossen, in deze bossen leven verschillende elven clans, vanuit deze clans zijn er verschillende figuren die lid zijn van the lodge, een groep druids die zich bezighoudt met preservation van de elven race en de natuurlijke gebieden van esternia.

The citadel het religieus centrum van Esternia, gelegen op een schiereiland noordoostelijk vastgezet aan Torlial. Hier vind je alle verschillende temple voor de meest uiteenlopende goden en religies (de D&D wereld kent meerdere goden, maar voor deze set heb ik besloten met niet te wagen aan goden).

Gilead Het westelijke koninkrijk. Gilead stond erom bekend dat zij verschillende verdragen aan hun laars lapten tijdens de oorlogen. dit koninkrijk is meer gefocused of vooruitgang door middel van magie, maar ook technische dingen.

Albion archipelago een eilanden groep gelegen westelijk van Gilead. De grond op verschillende eilanden is rijk aan diamanten door de actieve vulkanen die onder het zee opervlakte schuilgaan.

The red sea Het woestijn gebied gelegen ten zuiden van the iron mountains. In arcanum, de hoofdstad van de orc clans ligt the obsidian tower, de rustplaatst van een elder giant waarover prophecies gaan dat hij het continent plat zou branden om zo een nieuw rijk te stichten voor de orcs.

the iron mountains In deze bergketen liggen vijf dwarven holds. Ze worden geregeerd door de dwergen koning in ironforge.

dunathar monasteries twee monasteries gelegen in de dunathar mountains waar monks getraind worden.
_______________________________

Mechanics

Ik heb vooralsnog twee mechanics bedacht voor de set, maar wil eigenlijk nog een derde mechanic. daarnaast zullen zich er een aantal subthemas voordoen in de set. hier een snel overzicht:
- Elf tribal
- Soldier tribal
- dragonborn tribal
- warrior tribal
- spirit tribal
- Gorge (graveyard mechanic, meer gefocused rond de vijandige factions)
- adept (civilized mechanic, factions die zich aanpassen naar omstandigheden)
- een derde nog nader te bepalen mechanic die vooral om een combat aspect zal draaien
- een licht -1/-1 counter thema

dan nu een kleine uitwerking:
allereerst dragonborn tribal. wat houdt dit in? tribal hoef ik niet uit te leggen, maar wel mijn keuze voor dragonborn. Viashino is de vergelijkbare variant in mtg, echter vond ik de viashino en dragonborn ver genoeg uit elkaar staan om een nieuwe creature type te pakken. Dragonborn zijn vooral outcasts en ze leven in uithoeken van de koninkrijken.
Betekent dit dan ook Azra en kithkin in de set, jazeker ook deze zullen in de set voorkomen, maar niet in overvloed.

Gorge is een graveyard mechanic wat als volgt werkt:
Gorge N (When you cast this spell, exile up to N cards from your graveyard) doe een effect. voor verschillende kaarten zullen dit verschillende effecten zijn. De mechanic zit primary in zwart en secondary in rood en groen.
een paar common voorbeeldjes en een rare voorbeeld van de mechanic:
beckoner of pestilence
soulburner
sylvan uprooter
fathom dweller

Verdere uitleg en update volgt later, ik ga nu naar mijn bed
 bijgewerkt door kolonelnick 3 jaren geleden
BluezamX
3 jaren geleden
Klinkt wel dope, al zou ik wel oppassen met de Azra en Kithkin in de set. Vaak zijn veel verschillende creature types niet erg voor monsters, e.d., maar ik heb het idee dat het voor humanoids anders ligt. Als er teveel verschillende races in een set zitten kunnen sommige daarvan ondervertegenwoordigd of zelfs geheel "out of place" voelen. Dit geldt vooral omtrent Expansion sets.
Sunitram
3 jaren geleden
Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar de D&D versie van deze setting!
Ik heb zelf een campaign lopen in en rondom de zelf verzonnen stad Dammerot die geregeerd wordt door 4 (eigenlijk 5) facties die, op een vergelijkbare manier als de Guilds van Ravnica, niet met en niet zonder elkaar kunnen. Indien gewenst kan ik je het hele verhaal geven, maar vooralsnog zal ik je m'n hyperenthousiaste gewouwel besparen Hoe dan ook, verhalen verzinnen voor m'n facties is nogal een werk, omdat ik voor alles moet bedenken hoe factie A z'n zaken voor factie B verborgen houdt en wat er zou kunnen gebeuren als factie B (of C of D of E) er achter komt wat factie A aan het doen is... en dat is nog maar in 1 stad! D:

Wat betreft je set: let wel op dat je de tribes een beetje gelijk over de kleuren verdeelt, daar liep Ixalan limited namelijk een beetje op stuk. Gorge lijkt me een interessante ability, maar houd er rekening mee dat er eerst ook iets in de graveyard moet zitten voordat je kan gorgen Misschien is het trouwens een idee om 1 a 2 kaarten te maken die Gorge boosten? A la "whenever a creature spell you control gorges, you may gorge an additional time", zoiets?
Ik zou alleen een andere nam overwegen voor adept. Adapt bestaat al en da's maar 1 letter verschil met jouw ability. Ik ken mensen die al moeite hebben om Populate en Proliferate uit elkaar te houden, dus dat zou een ding kunnen worden.

Verder tof idee, ben benieuwd!
kolonelnick
3 jaren geleden
allereerst een reactie:
ik twijfel wel nog over kitkin en azra, ze kunnen inderdaad vrij snel out of place voelen, er bestaat dus een redelijke kans dat deze uit het design gehaald worden.

betreft tribal, het is niet de lijdende component van de set, elfs komen bijvoorbeeld voor in alle kleuren, hoewel het tribal component wel centered zit in groen/wit.
elf tribal is dus groen/(wit)
spirit tribal is blauw/ (zwart)
warior tribal is zwart/(rood)
soldier tribal is wit/(blauw)
dragonborn tribal is rood/(groen)
de reden dat de tweede kleur tussen haakjes staat is omdat de tribal component vooral in de primaire kleur zal zitten met een kleine splash naar de tweede kleur.
_______________________________________

dan nu nog een stukje over Gorge:
het is zeker waar dat er kaarten nodig zijn om de graveyard te fuelen, dat is zeker een component waar ik erg op let, vooral innistrad is hier een goede inspiratie bron voor. hierbij alvast een voorbeeld
Soil Turning

natuurlijk zijn er ook draft archetypes, gezien Gorge in drie kleuren zit, heeft het twee draft archetypes gekregen (verder naar beneden voor meer over de draft archetypes)

de groen/zwarte archetype draait meer om het refuelen van je grafbak en je resources behouden wanneer je gorged, beetje cycle van het leven als het ware.
Putrid Scalecaster

de rood/zwarte archetype draait meer om het grootser maken van je Gorge kaarten om zo betere effecten te krijgen.
Expelled Student (sommige name zoals deze zijn placeholder namen tot ik iets beters heb kunnen verzinnen)
_________________________________

dan nu nog even over Adept, goed dat er inderdaad genoemd wordt dat dit wel heel veel op Adapt lijkt, hier ga ik dus iets anders voor verzinnen wat een beetje dezelfde flavor heeft als aanpassen.
Adept is primary in wit en blauw en secundair in rood. Adept draait dus om aanpassingsvermogen en zal twee dingen doen.
1) een spell versterken, sommige spells zullen een klein effect hebben, maar door Adept te betalen zal de spell sterker worden.
2) een spell veranderen, er zullen adept kaarten zijn die door hun cost te betalen een heel ander effect krijgen.
een aantal voorbeelden van het eerste punt:
Frostmourne Twincaster
Renowned Bowman
Cataclysmic Eruption (de verwoording op deze is een beetje apart en moet ik nog even kijken hoe ik dit goed verwoord)

Verder krijgt ook adept zijn eigen draft archetype namelijk in wit/blauw, de archetype zal er vooral om draaien om je adepts te verbeteren.
Sanctum Observer
___________________________________

de draft archetypes
• WU adept matters
• UB spirit tribal
• BR Stronger Gorge
• RG biggest creature
• GW elf tribal
• WB aristocrats
• UR storm
• BG Gorge support
• (RW)
• (GU ramp)

De twee archetypes tussen haakjes ben ik nog niet zeker over.
Zoals jullie zien zijn er ook twee tribes weggelaten uit de archetypes, namelijk dragonborn en warrior. Deze reden is tweevoud. Allereerst is tribal niet de lijdende component van de set. als tweede, als ik elke tribe op zijn archetype had willen zetten, dan was de voornaamste gorge archetype en de adept archetype weggevallen en dit wilde ik niet. Daarnaast zal de dragonborn tribe wel degelijk meespelen in de biggest creature archetype.
Warrior zullen iets minder meespelen in Gorge
soldiers zullen licht meespelen met adept
______________________

Betreft de dnd setting:
hier zal ik later nog wel eens uitgebreid over vertellen, maar het is stiekem best veel gezien er al twee jaar op voortgebouwd wordt
 bijgewerkt door kolonelnick 3 jaren geleden
kolonelnick
3 jaren geleden
Ik ga proberen een soort wekelijkse update te doen. Hierin zal ik posten wat ik zoal aan de set gedaan heb in de afgelopen week.

Adept heeft een nieuwe naam
Zoals eerder genoemd, leek Adept te veel op Adapt, dus ik ben op jacht gegaan naar een nieuwe naam die redelijk synoniem is aan Adept. ik ben uiteindelijk op het woord Proficiency uitgekomen. Het heeft hetzelfde doeleinde, als je ergens proficient in bent, dan wordt je spell dus ook beter. Nog een common voorbeeld, een kaart die ik ooit eerder in een BYC gebruikt heb.

Lightning Crescendo
______________________

De derde mechanic van de set zit ik ook al even over te puzzelen. Ik wilde een mechanic die liet zien dat het continent in aankomend conflict is. Een mechanic die combat aanmoedigt. Ik heb een aantal bestaande keywords gevonden, maar geen een ervan voldeed echt aan mijn verwachtingen.
1) goad, hoewel dit eigenlijk precies doet wat ik wil dat het doet, heeft het toch niet de feeling die ik nodig heb. Het probleem is namelijk de verwoording, wat insinueert dat de set een multiplayer aspect heeft, maar dit heeft het niet.
2) provoke, hoewel de flavor op zijn plek is, kan deze mechanic niet op spells, iets wat ik wel graag wil.
3) Bestow, flavorwise on point, maar tegenstrijdig met het kleine -1/-1 counter thema in de set,
4) Bushido, flavorwise totaal niet on point en wordt denk ik te defensief gespeeld.
5) battle cry, design space leek me heel klein.

Dus heb ik maar zelf iets bedacht en eigenlijk is het heel simpel, het is goad, maar dan zonder de multiplayer taal. De mechanic staat nog niet helemaal vast, mogelijk dat er nog een block tweak aan te pas komt, maar ik wil niet dat de mechanic defensief toegepast wordt. Ik stel u voor aan Taunt

Provocative Denial
Fast Cut
________________________________

Nog een kleine update betreft de draft archetypes:
Ik houdt GU als ramp archetype, voor RW heb ik nog niks bedacht, normaal is dit de combat archetype, maar ik zoek iets verfrissends.
Hier in ieder geval alvast een nieuw kaartje om een van de archetypes te laten zien.
Rebellion Inciter
_____________________________

Verder heb ik al na zitten denken over de rare land cycle en mogelijke andere fixing in de set. Over de rare land cycle ben ik nog niet helemaal uit. Ik zit te denken om van Grove of the Burnwillows een cycle te maken, maar dat is niet origineel natuurlijk.
Wel heb ik alvast een Evolving Wilds achtige kaart gemaakt die tegelijkertijd helpt met het graveyard thema in de set. Mogelijk alleen wat te sterk als common, ik zit te denken de activatie cost naar twee te verhogen.

Bountiful vista
__________________________

Naast kaartjes maken heb ik bijna het common design skeleton af. De meeste mechanics zijn ingevuld waar ik ze ongeveer wil hebben, er is tribal support aanwezig en ik ben langzaam aan uit aan het vogelen hoeveel creatures ik de tribal creature types wil laten zijn. De zogenaamde as-fan. in de eerste draft heb ik wel nog niet super rekening gehouden met de draft archetypes hoewel deze redelijk natuurlijk vormen uit de verschillende designs, maar dit is iets wat ik nog uit moet werken.
kolonelnick
3 jaren geleden
Het is weer tijd voor een update, deze keer een kleine.

Ik heb nog een klein beetje gepuzzeld met het design skeleton voor common en uncommon en deze is bijna naar tevredenheid af.

Verder heb ik taunted een klein beetje aangepast. De reminder text is nu als volgt:
Target creature becomes Taunted (that creature attacks or blocks until your next turn if able) Op deze manier kun je toch op twee manieren spelen met taunt. Ik heb de woording zo gemaakt, zodat spells die op sorcery speed werken (zoals creatures) alsnog werken. Met het voorbeeld hieronder kun je dus twee dingen doen, een creature taunten, zelf aanvallen en hem dwingen te blocken. Of een creature taunten, niet aanvallen en dat creature verplicht laten aanvallen tijdens je opponents volgende beurt.

Aidrena Watcher
_________________________

Ik heb twee cycles kaarten gecreëerd. Allereerst een cycle uncommon creatures, elk een 3-drop met een keyword en een activated ability die of een stat buff geeft of een tweede effect heeft.
Arcanum Scalecaster
Ascalon Scalehide
Fangland Warforger
Frostmourne Warcaster
nightborn Stallion

De tweede cycle is de rare land cycle. Ik heb goed nagedacht over wat ik wilde. Mijn doel was tweevoud:
1) een cycle die nieuwe is
2) een cycle doe op het thema van de set inspeelt.
De thema van de set is warfare, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Hoe beeld ik dit het beste uit. Mijn inspiratie kwam van Choked Estuary en friends. In plaats van een landje, moet je echter een creature laten zien. Hier is de cycle.

Ashen Peak
Frostmourne Academy
Obsidian Tower
The Citadel
Worldtree Village
_________________________________

Als laatste kleine toevoeging/verrasing wil ik ook alvast een van de drie planeswalkers uit de set laten zien. D&D kent natuurlijk wel verschillende planes of existence, maar magic doet dit net iets anders. Ik heb daarom drie figuren gekozen uit mijn D&D campaign wat vrij sterke personages zijn die mogelijk als planeswalker kunnen functioneren, maar dat niet perse zijn. De eerste is de koninging van Nazbenia, het oostelijke koninkrijk. Zij is een vrij streng persoon en een high priestess van een van de leven deities. Daarnaast is ze ook een goed getrainde rogue, haar favoriete wapen, poison.

Kilanja Ezier
 bijgewerkt door kolonelnick 3 jaren geleden
Sunitram
3 jaren geleden
Okee, die walker is serieus cool! Ik loop alleen (nog?) niet zo warm voor die taunt ability. Want waarom zou je in een 2-spelers-pot aangevallen willen worden? Misschien als al jouw dikke beesten vigilance hebben, maar als je dat teveel toepast wordt dat niet heel leuk limited spelen. Hissing Miasma effecten zouden kunnen, maar daarvan wil je er toch ook niet te veel in je set. Je zou kaarten kunnen runnen a la Spear of Heliod, No Mercy of Dissipation Field die op combat damage reageren, maar ook dat is niet ideaal.

Ik snap je redenering achter de abilities die het niet zijn geworden, maar ik geloof dat ik een ability heb gevonden die wel doet wat je wil: Frenzy. De naam is misschien niet ideaal, en misschien wil je er nog meer aan tweaken, maar het idee dat een creature tegengehouden moet worden omdat het anders enorme schade aanricht lijkt mij wel passen bij een beginnende oorlog.

Succes weer verder!
kolonelnick
3 jaren geleden
Frenzy zat ook tussen de overwegingen, maar kan niet gebruikt worden op noncreature kaarten spijtig genoeg, iets wat ik wel graag zou willen. Misschien dat er een tweak in is te vinden maar die zie ik zo niet.

We blijven puzzelen, wizards doet ook niet alles in een keer perfect

Edit: heb wel een tweak gevonden, ik kom later met meer nieuws
 bijgewerkt door kolonelnick 3 jaren geleden
kolonelnick
3 jaren geleden
Het is al even geleden sinds de laatste update, het leven begint langzaam aan weer een beetje op te pikken. Enkele dnd groepen zijn weer aan het spelen dus ik heb weer voorbereidingen om te doen enzo maar hier is dan eindelijk de update over Taunt.

Taunt is volledig op de schop genomen en veranderd. Ik heb een soort van frenzy mechanic gecreëerd die flavorfull is voor de set. Namelijk preperations. Wat doet preperations. Kaarten laten creatures prepare, deze creatures worden dan prepared, als deze creatures dan aanvallen en niet geblockt worden, dan worden ze sterker. Hoe meer een creature prepared, hoe sterker hij is.

Hier een aantal voorbeelden van oude kaarten met taunt die nu dus preparen.

Aidrena Watcher
Fast Cut
Provocative Denial

Dit brengt mij overigens tot het volgende, namelijk de rood/witte draft archetype, deze zal volledig draaien om prepare (toch nog op een combat mechanic uitgekomen)

Battlefield Mentor

En natuurlijk moet je aan kunnen geven of een creature prepared is, daarom deze handig reminder kaart.

Preperation

Als laatste update nog een rare die de mechanic op een unieke manier gebruikt. Demons zijn nu eenmaal een ding in dnd, hoewel demons in de huidige storyline niet geheel aanwezig zijn heb ik wat vrijheid genomen om toch wat dingen toe te voegen. Een demon warchief staat in de campaign niet in de planning, maar aangezien er een derde divine war aan lijkt te komen, leek het me wel een interessante voorbode

Abyssal Warchief
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top