Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Toen ik BoM vond, was het nog heerlijk actief. Discord was nog niet geboomed, en mogelijk waren een hoop van de oude garde hier nog net geen papa's of hadden ze nog geen krakende gewrichten. Inmiddels is het hier naast BYC - die al weken op zijn gat ligt - behoorlijk dood.
Dat gemis in de totale forumervaring, heeft er een paar jaar geleden uiteindelijk toe geleid dat ik als een gek decks ging maken. Content creëren. Maar voor wie? Wie kan hedendaags nou nog interesse opbrengen voor iets niche en persoonlijks? Nouja, wie weet vind het iemand ooit later nog wel. Het werd in ieder geval een drijfveer of misschien wel excuus om maar meer en meer decks te bouwen. Het was een creatieve uitlaat, maar ook frustrerend, want het werd opgegeven moment een doel i.p.v. ontspanning. Gisteren was de dag dat ik eindelijk een voldaan gevoel had bereikt. Nu is mijn werk compleet. Honderden uren verder heb ik 70+ decks gemaakt. Nog nooit eerder heb ik zo'n groots creatiefproject voltooid. Ik werd zo enthousiast ervan dat ik overwoog om (alsnog) bij BoM te solliciteren, zodat ik anderen met een MTG passie indirect (en misschien ook wel direct) kon ondersteunen.
Het klinkt stom, maar nu kan ik sterven zonder spijt dat ik nog nooit iets waardigs heb achtergelaten. En wat was dat een rit. Als je er niks van begrijpt: Ik heb afgelopen 2 jaar heel veel Invasion Block decks gebouwd, waarvan de laatste 10 maanden ook een boel opgeschoond. In mijn vorige "blog" ben ik dat in mijn laatste post gaan bijhouden.
Goed. Ik stop, ik ga met brouwpensioen. Mijn drang om te creëren blijft, maar dat ga ik nu nuttiger inzetten. Tabee, en hopelijk mag ik nog een aantal mooie MTG potjes bij BoM beleven, want magicen zal ik blijven doen. Immers, in het geval dat niemand mijn werk ooit (boeiend) vindt, ik kan er gewoon zelf nog van genieten.
I would have said something like, i’m just the piano player.
Discord introduceren was natuurlijk het touw en de kruk voor dit forum, maar goed, dat heet met de tijd mee gaan, oftewel dingen die goed zijn naar de klote helpen voor minder duurzaamheid.
Het is een beetje als oorlogsveteranen, vroeg of laat en op de een of andere manier sneuvelen we toch allemaal.
80 overigens een mooier aantal dan 70. Proost.
bijgewerkt door SceneFizza 1 maand geleden (vergeten woordjes)
On topic: Jammer piano, want invasion is toch echt wel het beste blok ooit (niet sarcastisch bedoeld.) het is het Block waar ik ooit ben begonnen met magic spelen en waarbij heel veel regels nog vrij te interpreteren waren. Looking at you Darigaaz's Attendant sac to fetch 3...
Heel begrijpelijk en jammer tegelijk, zonder enige pressure maar is er niet nog een ander Block dat je graag wilt bouwen?
Off topic: wat is er eigenlijk gekomen van de grootste plannen van mr Adrian en de introductie van Discord? Is dat ooit van de grond gekomen? Ik kijk er zelf nooit maar ben benieuwd naar de ervaringen van mensen hier.
Bedankt voor de reacties, dat had ik eigenlijk niet verwacht
@Luc Om eerlijk te zijn ben ik bang dat als ik aan een ander block begin dan ook mijn verzameling wil gaan uitbreiden. Ik zou denk ik kiezen voor 1 van de volgende 3: Mirage block, Tempest block of ALICE (Alliance en Ice Age). Wie weet doe ik dat ooit nog eens. Dan zal ik zeker mijn creaties op BoM zetten!
Door met Off topic:
Het lijkt erop van niet? Mr. Adrian is alweer enige tijd vertrokken bij BoM. Ik was zelf geen voorstander van Discord, omdat een forum gewoon 10 keer overzichtelijker is in tegenstelling tot de eindeloze doomscroll style Discord chat. Ik heb in het begin slechts een paar keer gekeken uit pure nieuwsgierigheid, maar ik werd niet overtuigd en vervolgens heb ik daarna ook de Discord weer verwijderd. Uiteindelijk ben ik weer gejoined en daar zie ik nu al ruim 10 weken geen noemenswaardige activiteit. Iemand bereiken op Discord is wel weer gemakkelijker en met @all commands kun je snel veel mensen bereiken en updaten. Voor gamen is het ideaal, voor paper magic is het denk ik iets te gecompliceerd (voor de gemiddelde 30-plusser).
Job-hopper Adrian, beetje zo’n gast die je fiets leent en dan de bel er af draait omdat die em in de weg zit.
Nou, dat vind ik een vrij eigenaardige opmerking. Ik snap enige onvrede over de switch naar Discord, maar ook daarvoor nam het forum gebruik langzaam af. En Adrian was zowel op het forum als in de winkel een hartstikke vriendelijke gast.
Vooruit dan, good ol’ Mr Adrian heeft gewoon zijn werk gedaan aan de hand van het voorgeschreven beleid, vermoed ik.
Maakt het niet minder geinig om even met een stokje in het forum te prikken om te kijken of er nog leven in zit.
Kennelijk zijn er zat mensen, net als ik, die toch nog op regelmatige basis een kijkje nemen of er nog een onderwerp, een kaart of een deck is om wat inspiratie uit te halen of iets dergelijks.
Ik lees de BYC graag, maar doe zelden mee, helaas is het licht daar uit.
Voor mij was Magnus Magicus de grote inspirator op dit forum. Hij kwam met nieuwtjes, startte discussies, legde spelregels uit. Als moderator trad hij ferm maar vriendelijk op tegen negatieve posts. Helaas vertrok Magnus in januari 2023. Daarna ging het forum in rap tempo achteruit.
Voor mij was Magnus Magicus de grote inspirator op dit forum. Hij kwam met nieuwtjes, startte discussies, legde spelregels uit. Als moderator trad hij ferm maar vriendelijk op tegen negatieve posts. Helaas vertrok Magnus in januari 2023. Daarna ging het forum in rap tempo achteruit.
Maar hij kostte geld. En op zich is het logisch dat als een community geen geld (meer) oplevert er afstand wordt gedaan van de zaken die geld kosten. De BoM is (te) groot geworden en heeft de community niet meer nodig. Dus dan kan de stekker er langzaam uit. Ben benieuwd wanneer het forum ophoudt te bestaan.
Zonde piano, maar begrijpelijk. Ik herken het niet-posten-wel-lezen wat anderen melden trouwens ook wel.
Zelf ben ik de afgelopen twee jaar ook wat minder actief dan daarvoor, door een drukkere baan en een druk gezinsleven. Maar BoM is nog altijd een standaard tab in mijn browser op zowel mobiel als desktop, en ik refresh heel regelmatig de community updates. Ruilen via de post is nog steeds onderdeel van mijn hobby, en ik draag met regelmaat mijn steentje bij aan de omzet van BoM via een bestelling, ook omdat dit nog gefaciliteerd wordt. Mijn ervaring is bovendien dat activiteit op het forum in golven gaat dus hopelijk gaan we binnenkort weer een opleving meemaken. Ik zal proberen daaraan bij te dragen .
...Ik snap enige onvrede over de switch naar Discord, maar ook daarvoor nam het forum gebruik langzaam af. En Adrian was zowel op het forum als in de winkel een hartstikke vriendelijke gast.
Vooruit dan, good ol’ Mr Adrian heeft gewoon zijn werk gedaan aan de hand van het voorgeschreven beleid, vermoed ik.
Adrianos is aan boord gekomen niet al domme kracht die hersenloos moest doen wat hem werd opgedragen. We zijn de samenwerking aangegaan juist omdat hij een visie had en ons er van heeft kunnen overtuigen dat die de moeite was om te proberen waar te maken.
De realiteit was dat de online community al jarenlang kleiner / minder actief aan het worden was. Een vermoeden was dat dit 'm niet zo zeer zat in verminderde interesse, maar in een verschuiving van dedicated platforms zoals ons forum naar bredere (social) media zoals Facebook, Twitter, Instragram, en ook Discord. Vandaar dat Adrianos daar mee aan de gang is gegaan. Het is niet zo zeer zo geweest dat het forum de nek om is gedraaid, het is eerder zo dat er een nieuw project naast is gezet. Dit (en de andere projecten waar Adrianos mee bezig is geweest) zijn helaas niet zo succesvol geweest als gehoopt, waarna we een punt achter de samenwerking hebben gezet, maar dat terzijde.
Mark is altijd een voorbeeldig moderator geweest. Dat 'rap achteruit' waar je het over hebt is echter een trend die al veel langer gaande is. Toen Mark bij ons begon als moderator, was dat ook precies waar hij voor kwam, modereren. In de begindagen van ons forum was het zeker een stuk drukker dan nu (hoewel we vandaag de dag denk ik ook wel andere maatstaven hebben, nu we allemaal gewend zijn aan het berichtenbombardement van social media), en het was aan de orde van de dag dat er dingen gebeurden die niet door de beugel konden. Voor wie het zich nog kon herinneren, we hadden een team van moderators, die dagelijks bezig waren discussies in goede banen te leiden en totaal ongepaste posts te verwijderen. Dit is tegenwoordig bijna niet meer nodig, omdat het veel rustiger geworden is op het forum, en omdat mensen zich beter gedragen op het forum.
Maar hij kostte geld. En op zich is het logisch dat als een community geen geld (meer) oplevert er afstand wordt gedaan van de zaken die geld kosten. De BoM is (te) groot geworden en heeft de community niet meer nodig. Dus dan kan de stekker er langzaam uit. Ben benieuwd wanneer het forum ophoudt te bestaan.
De reden dat Mark stopte was dus niet dat hij geld kostte, maar dat hij bijna niet meer nodig was. In de loop der jaren heeft Mark zich steeds meer ontwikkeld van moderator naar content creator, initiator, vraagbaak, judge, mentor, enzovoorts. We hebben op deze vlakken altijd bescheiden ambities gehad. Wie bieden het podium (forum), maar hoeven niet de hoofdrol, die mogen jullie spelen.
Je geeft aan dat we te groot zijn en de community niet meer nodig hebben. Ik denk dat een winkel (zelfs een TCG-winkel) überhaupt niet per se een community nodig heeft. Het is prima mogelijk boosterboxen en singles te versturen zonder enige binding te hebben met hoe die uiteindelijk gebruikt (gespeeld, verzameld) worden, maar zo hebben we er nooit in gezeten, vroeger niet en ook zeker nu niet.
Het blijft voor ons een actueel vraagstuk; hoe kunnen we meerwaarde bieden voor de community, op zo'n manier dat we iets neerzetten waar de community daadwerkelijk mee geholpen is, wat aansluit bij onze processen en waar we goed in zijn, en wat op z'n minst een beetje onderhoudsvriendelijk is?
De events die we organiseren zijn een goed voorbeeld. Die sluiten goed aan bij onze processen, we hebben de kennis, expertise en ruimte om mooie ervaringen mogelijk te maken, en er zijn weinig plekken die zich in dit opzicht met ons kunnen meten. De gestaag groeiende deelnemeraantallen zien we als bevestiging van de waardering door de communitie.
Het forum is ook een goed voorbeeld, in de zin van onderhoudsvriendelijkheid. Als we geen forum hadden zou het vandaag de dag wellicht niet de moeite zijn te investeren in het optuigen ervan, maar ik ben blij dat we het hebben en dat het werkt zoals het werkt. Het is weliswaar rustiger dan het was, maar dat hoeft geen onomkeerbare trend te zijn. Ik nodig iedereen van harte uit nog lang en met veel plezier gebruik te maken van het forum (of Discord for that matter). Onthoud, een gezelliger forum begint bij jezelf!
En Piano, je hebt helemaal gelijk, Invasion is op een bepaalde manier zonder twijfel het mooiste block, getuige dit gedrocht / juweel van een deck:
Om je vraag aldaar te beantwoorden, toen ik het in elkaar had zitten werkte het voor geen meter, maar in de huidige bracket meta zou het wellicht wel mee kunnen komen. Maar ja, meedoen is belangrijker dan winnen, toch? En dat geldt in andere vorm ook voor jouw decks denk ik; het gaat niet om het doel maar om de weg er naartoe. Zo te horen heb je enorm genoten van het maken van de decks. Zijn je decks een waardige nalatenschap? Voor de beste Leagcy had je je misschien beter op het Urza's block kunnen richten, maar hoe dan ook, what we do in life echoes in eternity. Zelfs als je decks in deze tijd niemand zullen inspireren, dan lijkt de kans me reëel dat er over een paar decennia of milennia een stel bots op voor ons onnavolgbare wijze van zullen genieten tijdens virtuele potjes Magic.
Veel plezier met Magic verder, en wellicht tot een volgende keer op het forum, of waar dan ook!
Ik vind het al met al wel een goede rede om wat vaker een post te droppen, serieus, of zoals wat aantijgingen aan het adres van El Adrianos, niet serieus te nemen.
Hoe dan ook, aangezien ik stijf zal afzwaaien, houd ik het voor nu wat losjes. Mooie/informatieve reactie Jan
Bedankt voor de uitgebreide post.
Ik zie ook de community achteruit gaan en geen idee waar het aan ligt. zal wel 100 redenen hebben.
Ik kijk wel nog regelmatig, maar post weinig. Zal weer wat vaker ergens op reageren, wie weet heeft het nog een beetje nut ;-)