Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om onze advertenties te verbeteren.

Regels van spelen en algemene informatie soorten decks.

Roythecollector
4 jaren geleden
Goedendag,

Het is mijn intentie om een beginnende speler te worden in MTG. Het enige probleem op dit moment is dat ik nog niet zoveel weet hoe het allemaal werkt.

1: Heeft iemand een betrouwbare link met informatie die de regels stap voor stap uitlegt. Ik zie op internet teveel staan waardoor ik de betrouwbaarheid betwijfel.
2: Wat voor soort speltypes heb je in totaal in deze game?
3: Hoe werkt het precies met samenstellen van je deck, er zijn allerlei kleuren kaarten bijv. Mag je die combineren ja/nee? En wat is een handig om te weten voordat je daaraan begint om het proces goed te laten verlopen?
4: Ik zag toevallig duel decks die wel heel interessant lijken maar als je ze uit elkaar haalt kan je ze dan tegen andere decks gebruiken?
5: En wat is ten slotte de bedoeling van side decks en hoe stel je die samen?

Zoals je kan lezen heb ik vele vragen. Ik ga ook de handleidingen doornemen plus verder lezen op de site maar ik stuurde deze vragen hier even omdat de ervaring die jullie hebben wellicht de algemene informatie doet verdoezelen.

Bij voorbaat dank,

Groetjes
Daedalon
4 jaren geleden
1. kan ik je helaas niet echt bij helpen, maar je kan op youtube de basics van MtG vinden en van daaruit verder leren

2. er zijn best wel veel speltypes, de meest voorkomende zijn:
-Standard: 60 kaarten deck die gebaseerd is op de meest recente expansions (max 4 kopieën van 1 kaart behalve basic land)
-Modern: 60 kaarten deck die je met elke set kan creëren (max 4 kopieën van 1 kaart behalve basic land)
-Commander/EDH: 100 kaarten deck met 1 "Legendary" kaart die de kleuren van jouw deck bepaald (max 1 kopie van 1 kaart behalve basic land)

Er zijn er meer, maar je kan alvast een begin maken met Drafts bij jouw lokale MtG winkel
-Draft: met mensen een deck maken met kaarten die je samen opent van packs
dit zou een makkelijke manier zijn om in te komen omdat je dan de kaarten mag houden

3: er zijn in totaal 5 kleuren (6 als je colorless meerekent) en ja, je mag die combineren

4: dueldecks zijn kant en klare 60 kaarten decks, en ja je kan ze ook tegen andere decks gebruiken

5: side decks zijn kaarten die je (voornamelijk bij Standard/Modern) opzij legt om tussen potjes door jouw deck aan te passen als het nodig is
 bijgewerkt door Daedalon 4 jaren geleden
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Roy, we kunnen je hier met al je vragen helpen! Ik ga dat in ieder geval morgen doen, compleet en uitgebreid
Ariatus
4 jaren geleden
De allermakkelijkste manier om de regels en formats te leren kennen is door naar een winkel in de buurt te gaan en daar gewoon eens mee te spelen. Er is bijna altijd wel iemand die een deck heeft welke je kan lenen. Zo kun je spelenderwijs de formats en magic leren kennen.

De uitleg van magnus gaat ook prima helpen. Maar spelend leer je toch het meeste.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Hoi Roy,

Nou, laten we eens kijken hoever we komen met het beantworoden van je vragen

1. Ik zou eens beginnen op: https://magic.wizards.com/en/new-to-magic . Dat is de site van de makers van het spel en daar staan mooie video's met intro's en veel links naar informatie. Verder kun je kijken of je Duels of the Planeswalkers kunt downloaden, dat is een computerspel die je ook goed begeleid door het spel. Het is een wat ouder spel, de 2015 versie is denk ik de beste, maar die is wel prettig. Verder kun je ook MTG Arena downloaden, dat is gloednieuw, ziet er goed uit en speelt ook lekker. Daar zit ook introductie in en je kunt tegen de computer spelen om te oefenen.

2. Speltypes zijn er genoeg en is wellicht zelfs wat veel informatie op dit punt. Feitelijk zijn het toernooitypes, die vertellen welke kaarten je wel en niet mag spelen. Wat voor jou belangrijk is in dit stadium is: casual (speel met wat je hebt), Standard (speel alleen met kaarten van de afgelopen 2 jaar ongeveer), Boosterdraft en Sealed Deck (open wat boosters en maak daar een deck mee) en wellicht Commander (speel 100 verschillende kaarten, alles maximaal 1x, met nog wat extra regels). Hou je in eerste instantie aan de basisregels: elke kaart mag je maximaal 4x spelen, behalve basic land (zoals een Swamp), die mag ongelimiteerd. En je deck moet minimaal 60 kaarten bevatten. Er zijn vele, vele varianten hierop, maar ik zou daarmee beginnen.

3. In basis zijn er maar weinig regels over wat wel en niet mag. Ik heb ze hierboven eigenlijk net genoemd:
- Minimaal 60 kaarten (is meestal ook het beste als de max, maar dat hoeft niet)
- Elke kaart maximaal 4x
- Behalve basic land, dat mag ongelimiteerd
Er zijn formats (speltypes) waarbij dit anders is, maar dat kom je vanzelf tegen als je die gaat spelen. Los hiervan zijn er wel technieken om decks makkelijker speelbaar te maken. Een paar suggesties:
- Speel 2 kleuren. Minder kan, maar niet elke kleur kan alles even goed. Meer kan ook, maar dan loop je ertegen aan dat je niet de goede kleuren land voor je spells kan hebben.
- Speel genoeg creatures. Meestal win je daarmee, en in een 60 kaarten deck zou ik er 16-24 spelen om mee te beginnen
- Land. Onmisbaar, en ik zou beginnen met 24 landen in een 60 kaarten deck.
- Overige spreuken: vul het aan met wat goed werkt. Instants, sorceries, artifacts, planeswalkers, enchantments, de keuze is reuze
Er zijn zeker nog meer tips en ik kan letterlijk een maand praten hierover, maar begin hier mee.

4. Absoluut! Duel Decks zijn twee decks die gemaakt zijn om tegen elkaar te spelen en zo kant en klaar uit de doos gespeeld kunnen worden, maar voel je vooral vrij om ze aan te passen, samen te voegen of half te slopen . Duel decks zijn niet de allersterkste decks die er zijn, maar ook daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Ga eerst gewoon lekker spelen, dan kom je daarna wel erachter wat je wil.

5. We noemen het in Magic geen "side deck" maar een "sideboard". Dat is een lijst van 15 kaarten die je naast je deck speelt. Als je meerdere spellen tegen dezelfde tegenstander speelt, kun je na het eerste spel wat kaarten van je deck omwisselen met kaarten die in het sideboard zitten. Daar stop je dan kaarten in die heel goed zijn tegen een bepaald deck (zo kun je Karma spelen tegen een monozwart deck bv.), maar nutteloos tegen andere decks. Ook hier: dit wordt eigenlijk alleen gebruikt in toernooien en is voor jou op dit moment eigenlijk niet relevant. Om het in perspectief te stellen: ik speel Magic sinds 1997 en ik heb nog nooit in mijn leven een sideboard gehad.


Ik hoop dat deze informatie (en die van de posts hierboven) erg nuttig voor je is. Ga alles proberen, en blijf vooral vragen stellen, we helpen je met heel veel plezier verder!
Red_Hero
4 jaren geleden
de beste manier van een spel leren is door het te spelen, dus ik zou zeggen zoek een aantal spelers uit jouw omgeving op. Als je even aangeeft waar je vandaan komt is er wss ook wel iemand die jou kan helpen met het opstarten in mtg

https://youtu.be/ScJ1IigNlFY

Check dit ff voor als je een deck wilt bouwen. in andere videos vertelt hij veel over de achtergrond van mtg, de verhalen en geeft hij regelmatig waardevolle tips
 bijgewerkt door MagnusMagicus 4 jaren geleden (Niet dubbelposten ajb, je kunt je eigen post editen :))
Roythecollector
4 jaren geleden
Okay hartelijk dank voor de informatie. Ik ga ermee aan de slag!

Groetjes

Ps: Excuses voor late reactie was wat druk afgelopen tijd.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top