Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Speelverslag Aminatou Commander 2018

Eclavyrr
5 jaren geleden
Ondanks wat onhandigheid aan zijde DPD heb ik mijn Commander deckjes nog op tijd kunnen ontvangen en heb ik Aminatou en Saheeli gesleeved en klaargemaakt om mee te gaan spelen. Saheeli gaat vrijdag uitgebreid getest worden, maar Commander 2018: Subjective Reality was gisteravond aan de beurt.

Nu was ik in eerste instantie erg sceptisch over dit deck omdat in tegenstelling tot het ‘cardtype matters’ het idee achter topdeck matters wat wollig overkomt. Toch prikkelt het mijn interesse en per slot van rekening moet je een boek niet beoordelen op zijn kaft, of een kaart op zijn artwork. Behalve Stasis, die mag je altijd beoordelen op zijn artwork.


Eens kijken hoe het lot beslist...


Game 1: vs Atraxa & Omnath!
Ik nam het in een drie speler pod op tegen Atraxa, Praetors' Voice, een +1/+1 counters en infect deck en een Omnath, Locus of Rage landfall c.q. sapling rush deck. Zowel Atraxa als ikzelf hadden wat moeite om de ramp van Omnath tegen te houden, maar dankzij een Boreas Charger had ik in elk geval geen mana problemen! De eerste paar beurten waren niet erg interessant. Omnath probeerde wat grote dingen te spelen, en Atraxa of ik maakten die weer even hard kapot.
Inmiddels had Atraxa ook haar manabase op orde gekregen dankzij een Chromatic Lantern en wat fetch land. Aangezien beide spelers vrij hard bezig waren een board op te bouwen en ik mezelf met wat simpele beestjes had ingedekt tegen de wat zwaardere aanvallen had ik gelukkig nog geen bullseye op mijn hoofd.
In mijn beurt (7, dacht ik) speelde ik mijn Commander Aminatou, the Fateshifter en gebruikte haar +1 om een kaart te rapen, en een andere terug boven op mijn library te leggen. Verder deed ik niets behalve nog een Island spelen en de beurt doorgeven. De Atraxa speler legde Skittles neer (Skithiryx, the Blight Dragon) en gaf de beurt door aan de Omnath speler die met negen mana in zijn vorige beurt een Avenger of Zendikar had gespeeld gevolgd door een Evolving Wilds. Geheel onvoorspelbaar werd dit landje aan het einde van Atraxa’s beurt gebruikt om een extra mountain te zoeken en zijn leger aan tokens verder op te pompen. Wat we niet echt verwacht hadden was de Harrow gevolgd door een Boundless Realms wat zijn tokens wel ERG groot maakte. Omnath draaide alles op zijn zij en viel ons beide voor lethal aan. Hoewel ik mijn plannetje eigenlijk aan het einde van zijn beurt wilde doen, was dit ook een goed moment. Als reactie op de aanval speelde ik mijn Brainstorm en liet ik de eerste kaart zien die ik bovenop had gelegd met Aminatou: Devastation Tide. Het veld resette, Atraxa en ik konden weer even adem halen. De beurt erna speelde ik mijn Aminatou opnieuw en hield ik Crib Swap mana open voor de Avenger. Atraxa speelde Skittles en verder niets. Omnath gaat weer gelijk los, speelt de Avenger en gooit er een Explosive Vegetation achter aan. Atraxa speelt in response een Anguished Unmaking en met slechts één knip van zijn vingers is deze Avenger verdwenen (dit komt me ergens bekend van voor…)


Hij is misschien geen Thanos, maar toch...


Skittles krijgt een crib swap voor zijn kiezen en in mijn beurt kan ik een Commander's Sphere en Sower of Discord spelen en wederom een kaart rapen met Aminatou en een kaart terug leggen op de top van de library. Ook Atraxa en Omnath bouwen hun veld op, Atraxa door haar Commander te spelen en Omnath met een Rampaging Baloths en een Explore. De beurt erna houd ik het simpel. Ik raap een extra kaart met Aminatou en leg een andere terug boven op.
Atraxa besluit dat ik misschien toch te gevaarlijk ben, en hoekt een Putrefax mijn richting uit. Ik besluit de 5 infect te pakken, aangezien ik mijn demoon niet kwijt wil. Gelukkig komt er verder geen opvolging buiten eenTezzeret's Gambit, ik ga naar uiteindelijk 7 gif, en de Omnath speler besluit zijn general te spelen en een Crop Rotation te spelen om te zoeken naar een Wooded Foothills om daarmee zijn Taiga te vinden. Aan het eind van zijn beurt tap ik mijn Sphere voor een witte mana en offer ik deze op om een kaart te rapen, ik reveal mijn top kaart: Entreat the Angels.
Met ruim 7 engelen en de demoon op het veld kan ik in mijn beurt Atraxa weg vegen en door de demoon wordt ook Omnath gereduceerd tot as. 1-0 Voor het precon deck tegen de twee pimped custom decks!


Game 1: vs Muldrotha & Tazri!
Het tweede potje was ook erg leuk, Atraxa was veranderd in Muldrotha, the Gravetide grafbak toestanden en Omnath had een switch gemaakt naar General Tazri voor een leger aan Allies.
Muldrotha is echt een gruwelijk irritant deck om tegen te spelen als de Commander er ligt, je krijgt niets permanent van het veld af tenzij je iets exiled, en helaas is Aminatou daar geen ster in. Dankzij de Night Incarnate kon ik zowel Tazri als Muldrotha enigszins binnen de perken houden, maar toen had Tazri een briljante zet. Muldrotha had net het veld schoon geveegd met een boardwipe en zelf weer het nodige op tafel gelegd waarna een Bojuka Bog een einde maakte aan mijn graveyard. Ik ken het Ally deck echter waar ik tegen speelde en voelde de bui al hangen... Living Death. Maar voordat die op de tafel kwam besloot Tazri zelf ook even een Bog te spelen zodat ook de Muldrotha speler geen grafbak meer had en alles terug op tafel kwam, inclusief een Chasm Guide. Door een Door of Destinies waren de Allies absurd groot en kwamen ze voor lethal richting ons beiden. Ik was tapped out, en ondanks dat ik mijn Commander wel kon ulten in de volgende beurt, heeft dat weinig zin als er zo veel op je af komt gerend. De “redding” was echter nabij, aangezien Muldrotha een Krosan Grip had vast gehouden om de Door een enkeltje grafbak te geven. Nu de Allies wat minder groot waren gingen we er niet dood aan! Mee speelt Tazri een Hagra Diabolist, en omdat Muldrotha zo vriendelijk was de Door in te trappen, mocht hij zijn leven en daarmee ook het spel verliezen.


Deze bezorgde Muldrotha een naar einde...


Door die actie kreeg ik nog een beurt en met mijn Commander binnen Ult bereik zag ik mijn kans schoon om een van de raarste abilities binnen Commander toch nuttig te gebruiken! Aminatou kwam op 0 loyalty en kon een ijsje gaan eten in de Command Zone, maar leverde me wel een horde aan hasty Allies op die ik maar wat graag richting hun originele eigenaar stuurde! Ik kreeg hem er helaas niet dood mee. Ik geef de beurt door, en wat speelt mijn tegenstander? Homeward Path. Daar had ik slechts vier letters voor, het begint met een F en klinkt als stuk.
Met alle Allies weer terug aan de juiste kant, een leeg speelveld aan mijn zijde en Tazri die vervolgens nog een Jwari Shapeshifter speelt om de Diabolist mee te kopieren is het spelletje wel over.

Aangezien het intussen laat is geworden eindigt de totaalscore op 1-1 en moet ik zeggen dat ik best tevreden ben over het deck.

Kijkend naar het deck zelf zijn er op korte termijn wel wat kaarten die ik er aan zou willen toevoegen.

Uiteraard zijn kaarten zoals Sensei's Divining Top, Jace, the Mind Sculptor en Scroll Rack erg voor de hand liggend, maar qua budget en “fun factor” ga ik eerst eens kijken naar de volgende kaarten, die qua kosten en beschikbaarheid net zo sterk zijn:

(in alfabetische volgorde)
Arbiter of the Ideal Leuke topdeck kaart en thematisch prima met de overige sphinxen
Augury Owl: Goedkope flyer die eventueel te blinken is, met een scry 3 erop!
Baleful Strix: Prima blokker en carddraw!
Baneful Omen: ook zo’n geweldig kaartje voor dit deck!
Cloudblazer: Nog zo’n budget held! Draw 2, gain 2, en op een stokkie dat te blinken is.
Conjurer's Closet: Meer waarde uit mijn value creatures.
Narset Transcendent: geeft je de mogelijkheid voor extra card draw gezien de weinige creatures die het deck speelt en laat je je draws nog iets beter fixen. De ult is echt auw.
Oath of Jace: Draw en gratis scry elke beurt.
Opt: Net zoals de Visions maar dan op instant speed
Precognition Field: Deze kaart is letterlijk gemaakt voor het deck
Serum Visions: Extra card draw en top deck manipulatie
Temple of Deceit en vriendjes. Scry land in een topdeck deck. Nobrainer.
Twilight Prophet Zelfde als Baneful Omen met lifegain
Underground River en vriendjes: goedkope mulitcolor landjes.
Wrath of God/Day of Judgment/Cleansing Nova/Supreme Verdict/Fumigate/etc: Het is en blijft een control deck, en ik vind de huidige sweepers die erin zitten erg duur qua mana. De Miracle kaarten blijven uiteraard, maar verder denk ik dat ik alle sweeper effecten vervang behalve Night Incarnate

Wat eruit gaat moet ik nog even bekijken, in ieder geval alle Zombie en Ninja gerelateerde kaarten want die ga ik ergens anders al gebruiken . Verder de duurdere sweepers omdat ik ze niet efficient genoeg vind en wat kaarten die ik te krap of onhandig vind om te spelen zoals Telling Time (is geen card draw) of Jeskai Infiltrator (triggert te weinig).

Daarnaast zou ik nog kunnen Opteren voor een wat meer standard removal setje, zoals Swords to Plowshares, Doom Blade, Path to Exile, maar ik denk dat mass removal beter aansluit voor dit deck.

In elk geval heb ik er erg van genoten om ermee te spelen, en heeft het deck veel meer interactie en opties dan ik eerst voor mogelijk hield!

 bijgewerkt door Eclavyrr 5 jaren geleden
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Leuk verslag, dank je wel! Ik heb het op diverse plaatsen op de site gedeeld
Roks1983
5 jaren geleden
Leuk verslag inderdaad. Grappig dat het ook tegen getunede decks ook goed ging
n4ppy
5 jaren geleden
Nice. Aminatou kan raar uit de hoek komen af en toe. Maakt het ook zo leuk.

Edit: Oath of Teferi gaat het ook wel leuk doen denk ik. Evt als reset voor Ami of blinkfest met teferi en twee keer ami

 bijgewerkt door n4ppy 5 jaren geleden
farden10
5 jaren geleden
Erg leuk verslag om te lezen. Ik heb er vandaag voor het eerst mee kunnen spelen en vindt het deck erg leuk, maar kon eigenlijk niet mee komen met de Estrid, the Masked speler rechts van me. Dat deck kwam heel snel op gang en heeft het hele potje gedomineerd. Aminatou, the Fateshifter is een hele leuke Commander om te spelen, maar ik ga het deck wel hier en daar een beetje aanpassen. Iets meer blink effecten om beter gebruik te maken van de etb en ltb effecten in het deck. Brago, King Eternal als luitenant is best sterk. Daarnaast lijkt het mij heel leuk om met Oath of Teferi en een andere planes walker 6 activations te doen van de extra planes walker, dus die moet er ook in.
Eclavyrr
5 jaren geleden
Oath of Teferi is inderdaad ook nog een goede toevoeging! Die heb ik ergens over het hoofd gezien. En ja, het deck kan wat meer finetuning gebruiken, maar de basis is erg goed en het is een deck wat me echt oprecht verbaasd heeft. Ik denk dat er inderdaad iets meer Blink effecten in mogen, maar je zult dan wel moeten uitkijken dat het niet stiekem een Brago clone wordt.

En Estrid is inderdaad erg sterk. Ik heb vroeger ooit een Enchantment Matters deck gehad met Karametra, God of Harvests aan het roer, en dat won eigenlijk 80% van zijn potten. Op dezelfde manier. Telkens weer. Dit was ook een beetje de reden dat dit deck (Enchantments) me niet aanspreekt, het decktype is erg nauw in zijn opties. Ik had er op een gegeven moment in elk geval genoeg van De paar keer dat ik Estrid nu aan het werk heb gezien deed me hier erg aan denken.
 bijgewerkt door Eclavyrr 5 jaren geleden
robbertvanderkleij
5 jaren geleden
Leuk verslag! Het is zo'n deck dat geen enge dingen doet en geen haat trekt. Ik hou erg van top-deck shenanigans.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top