Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies.
Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Hoe oud was je? Wie introduceerde het aan je?
Kun je je die eerste ervaring nog herinneren? Wat vond je ervan?
Bonusvraag: Heb je zelf wel eens iemand magic geleerd? Hoe ging dat?
Voor mij was vandaag het moment om mijn 14-jarige neefje magic voor te schotelen. Ik dacht: Nu is zijn Engels vast wel op 't niveau dat ik niet alles hoef voor te kauwen. Aangezien ik magic rond die leeftijd ontzettend leuk vond en zijn vader vroeger ook magic speelde, had ik mij al voorgesteld dat het een succes zou zijn. Niks was minder waar. Hij kon zijn aandacht er echt niet bij houden, ook had hij meer moeite met Engels dan ik verwachtte.
Een beetje een ramp, helaas. Maar nu ik toch eindelijk mijn "beginnerdecks" heb gesleavet, ga ik gelijk van het weekend maar mijn vriendin verrassen met een impromptu magicpotje
Hopelijk gaat dat beter *vingers gekruist*
Het was mijn eerste jaar op de hogeschool, tweede semester, dus ondertussen al 5 jaar geleden denk ik.
Eén van mijn klasgenoten waarmee ik wel een klik had, had een viertal 60 kaarten casual deckjes mee genomen. Ik kreeg het mono-groene enchantment ramp deckje, met als knaller een Ancestral Mask. Hoewel ik niet gewonnen had de eerste keer, is het wel blijven hangen. Een aantal weken verder (en een aantal potjes verder, do note, dit kon maar 2 keer per week, want corona was toen zeker nog een ding…) heb ik toch maar zelf met de hand het deck lijstje opgeschreven zodat ik mijn eigen deck kon kopen.
Ik ben inderdaad begonnen met kopen, en ik kocht als eerste een foil Ancestral Mask (die vriend had enkel die uit Mercadian Masques, dus dit was een geheel nieuwe art voor mij!). Ik vond deze art zó mooi, dat ik echt meer wilde hebben!
Toen, weken later, ben ik voor het eerst in mijn LGS geweest voor Magic. Hier ben ik geïntroduceerd tot Commander. Ik weet niet meer wat voor een deck ik toen speelde, maar ik weet wel dat ik toen mijn allereerste decklijst zelf heb gebouwd: een Abomination of Llanowar elfball. Niet veel later kwam er een tweede lijst bij, die gepilot werd door Sythis, Harvest's Hand en waar die, voor mij speciale, Ancestral Mask in kwam als knaller op de vuurpijl!
En nu, 5 jaar later heb ik nog steeds een elfball deck en nog steeds mijn aura voltron deck. De elven zijn over gegaan op Lathril, Blade of the Elves als commander, vervolgens zelfs naar Tyvar the Bellicose (waar ze nu nog steeds in zitten, want t deckje is geweldig imo). De aura’s zijn enkel duurder en duurder geworden (het was ooit een 50 euro budget deckje… nu zit er een landje in dat minimaal 4-5x die waarde heeft…), en de commander is tijdelijk Calix, Guided by Fate geweest voordat deze weer terug ging naar Sythis, maar de Mask bestaat er nogsteeds in. Nog steeds deselfde foil kaart uit Eternal Masters, die officieel mijn allereerste eigen kaart was. Nu staat er ook een goud met groene handtekening op van Magali Villeneuve (waar ik 6 uur voor in de rij heb gestaan, maar het was t meer dan waard!) en heb ik, samen met een vriend die ik gemaakt heb door magic, de ‘regel’ dat elk deck minimaal 1 kaart geïllustreerd moet hebben van Magali (we houden beide heel erg van haar art!)
En ik heb wel eens mijn vriendje geprobeerd magic aan te leren… 2 jaar geleden… hij speelt t nog steeds, het gaat steeds beter… maar volgensmij had ik hem nooit blauw moeten aanleren, want het lukt hem nooit om de triggers te onthouden… (hij gaat binnenkort ook naar Gruul oogabooga!)
Op de middelbare school werd veel magic gespeeld. Daarvoor had ik al interesse in de coole arts en had daarom al een paar keer een boostertje gekocht. Ik denk dat ik 13 was dat ik begon en heb het geleerd van andere spelers, met een recht toe recht aan burn deckje.
Een aantal jaar geleden wilde mijn zoon van 6/7 beginnen met spelen. We zijn toe gestart met van die promo deckjes die ze gratis weggaven bij de LGS. Een deel van de abilities negeerde we en zo heeft hij de basis stappen van untappen, kaartje pakken, main phase, combat etc geleerd. Toen dat goed ging zijn we de volledige kaarten gaan spelen. Inmiddels speelt hij regelmatig een potje mee met zijn Chatterfang, Squirrel General, Chishiro, the Shattered Blade of zijn eerste Commander deck Gishath, Sun's Avatar. Afgelopen weekend hebben we voor het eerst 2hg pre-release gedaan, wat hartstikke leuke was.
Ik was een jaar of 16 toen Feike me in de klas een paar Magic kaarten gaf tijdens een les Nederlands oid. Het zal rond 1995 geweest zijn. De kaarten hadden kleine zon symbolen erop en bijzondere kunst. Een engel beschermde een rechtschapen heldhaftige soldaat.
Ik was een jaar of 16 toen Feike me in de klas een paar Magic kaarten gaf tijdens een les Nederlands oid. Het zal rond 1995 geweest zijn. De kaarten hadden kleine zon symbolen erop en bijzondere kunst. Een engel beschermde een rechtschapen heldhaftige soldaat.
Bij mij werd het op de middelbare school gespeeld omstreeks 2003 of zo. Ik vond t spelletje leuk om naar te kijken, mooie art op de landkaarten maar ik kan me goed herinneren dat ik ook veel kaarten erg lelijk vond. Dankzij mijn streng christelijke opvoeding was er geen sprake van dat ik dat soort kaarten in huis mocht hebben, dus het bleef bij kijken. Fast forward 20 jaar en op de verjaardag van een vriendin van mijn vrouw leer ik haar partner kennen die erg enthousiast over het spel verteld. Afgesproken dat ik zou meedoen met een potje commander de week erop, in t zonnetje in de tuin met een Krenko commander deck. Er zat een combo in die me werd uitgelegd toen ik m had en zo won ik de pot. Toen ben ik maar gauw mijn eigen deck gaan kopen, met als eerste de precon met Isperia, supreme judge, die ik steeds meer heb aangepast dat het nu een Giada mono wit deck is geworden.
Ik had die bewust achterwegen gelaten om niet in herhaling te treden en over mijzelf te lullen
Verder leek het mij gewoon een leuke vraag voor nostalgie.
Mijn verhaal, korte versie:
Mijn broer speelde in 1994-1995 magic met de buurjongen, maar ik mocht niet meespelen en zelfs niet meekijken. Ik kreeg (denk ik na geklaag/een tip van mijn moeder) wel een Sengir Bats van mijn broer, die kaart heb ik wel honderd keer opnieuw bekeken. Een jaar of 2 later was ik (9-10jaar oud) bij die buurjongen op bezoek en daar zag ik een grote doos met MTG erop onder zijn salontafel. Ik werd meteen enthousiast en hij liet mij allerlei kaarten zien die hij en mijn broer voorheen speelde. Die buurjongen heeft mij toen bij een tweede bezoek - na wat aandringen - magic geleerd. Hij maakte mij in met "druk-skeletten" Drudge Skeletons en Pestilence. Vervolgens had ik als doel zoveel mogelijk kaarten die mijn broer speelde van hem over te nemen/kopen, en de buurjongen een keer in magic te verslaan. Kort nadat Unglued uitkwam, heb ik mijn wraak gehad met Hurloon Wrangler omdat hij altijd spijkerbroeken droeg.
Nee dat was echt een ander tijdperk dan Urza's Saga Het was een combinatie van Guardian Angel en Holy Armor, ik wist totaal niet hoe de kaarten werkten hoor