Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Wat is toch de charme van Commander ?

vanmaanen
4 jaren geleden
Mooie opmerkingen en meningen over COmmander, ik speel het met vrienden en vind het loop om dan een beetje out of the box ideeen in kwijt te kunnen. Maar alleen als de ander(en) ook een beetje fun-deck hebben. Als we met een groepje spelen kiezen we er meestal voor om preconstructed Commander decks te spelen, uit dezelfde set/jaar, want die zijn onderling (redelijk) in balans.

Ik heb 1 vriend die vooral netdeckt, ook voor Commander en bijvoorbeeld een Zur the Enchanter heeft. Echt het meest nare deck om tegen te spelen, maar mijn competitive deck kan hem soms aan. Fun moet voorop staan in mijn mening, en als je dan competitief wilt spelen, zorg dat de anderen aan tafel dit ook weten, zodat ze er rekening mee kunnen houden.

Soms sla ik de plank volledig mis met een janky combo maar als het goed valt is de fun dubbel groot! Dus ik zou zeggen, vooral doen, maar spreek af of je casual of competitive speelt.
bazmagicmarty
4 jaren geleden
Ik zie de charme er ook niet van in (commander). Heb al moeite genoeg om me op de kaarten van 1 tegenstander te concentreren, laat staan 3 Daarnaast drijft deze sekte de prijzen van sommige standard kaarten te veel op .
Ik gooi nog een knuppel (het is tenslotte maandag): ik vraag me af of Wizards blij is met dit format commercieel gezien. De tweedehandsmarkt vaart er wel bij, maar de winkels? Okay leuk elke 2 jaar nieuwe decks, iedereen juicht, maar daar kun je niet van leven. Ik denk ook dat dit de officieuze reden is dat het nieuwe format Brawl geïntroduceerd is.
Als ik het me goed herinner, organiseert BoM de commander avonden ook nog niet zo lang. Gezwicht onder grote sociale druk. Revolte! Commander out, Brawl in. Let's go.....
Sunitram
4 jaren geleden
Je bent iig creatief in je theorieën

De Bazaar deed 6 a 7 jaar geleden al aan Commander avonden en dat is alleen nog maar waar ik zelf bij ben geweest. En waarom zou Wizards er niet blij mee zijn? Ze hebben een jaarlijks(!) terugkerend product wat prima verkoopt en ook Commander spelers kopen Standard producten (sterker nog: Commander spelers zijn de enigen die die Planeswalker Deck Planeswalkers nog weleens willen spelen), dus ze varen er net zo wel bij als bij ieder ander Magic product. En dan nog: die booster Battlebond? In Commander is ie wel legaal!

Oh en je weet dat Brawl alleen met Standard kaarten wordt gespeeld? Als Brawl het nieuwe Commander moet worden zit je al helemaal met "een sekte die de prijzen van sommige Standard kaarten te veel op drijft"

Maar nogmaals, to each their own. Ik heb bijvoorbeeld heel weinig met Standard omdat ik me niet steeds meer aan rotatie wil moeten aanpassen. Maar dat betekent niet dat ik Standard spelers mindere spelers vind. Er gaan veel Modern brews rond die hun oorsprong hebben in een of ander Standard deck
bazmagicmarty
4 jaren geleden
Quote:
2 uren geleden
Je bent iig creatief in je theorieën

De Bazaar deed 6 a 7 jaar geleden al aan Commander avonden en dat is alleen nog maar waar ik zelf bij ben geweest. En waarom zou Wizards er niet blij mee zijn? Ze hebben een jaarlijks(!) terugkerend product wat prima verkoopt en ook Commander spelers kopen Standard producten (sterker nog: Commander spelers zijn de enigen die die Planeswalker Deck Planeswalkers nog weleens willen spelen), dus ze varen er net zo wel bij als bij ieder ander Magic product. En dan nog: die booster Battlebond? In Commander is ie wel legaal!

Oh en je weet dat Brawl alleen met Standard kaarten wordt gespeeld? Als Brawl het nieuwe Commander moet worden zit je al helemaal met "een sekte die de prijzen van sommige Standard kaarten te veel op drijft"

Maar nogmaals, to each their own. Ik heb bijvoorbeeld heel weinig met Standard omdat ik me niet steeds meer aan rotatie wil moeten aanpassen. Maar dat betekent niet dat ik Standard spelers mindere spelers vind. Er gaan veel Modern brews rond die hun oorsprong hebben in een of ander Standard deck


Ja als je met feiten komt dan snijden mijn theorieën weinig hout (zeer gewaardeerd, dank, correctie was nodig!). Daar is een forum niet voor . Ik had wel plezier in het opschrijven. Na de 'sekte' opmerking ging ik helemaal los. Er knaagt toch nog ergens iets, een gevoel, dat commander spelers van iets nadeligs beschuldigd kunnen worden. Iets dat hier een podium verdient, een toevoeging aan het originele topic....

Off-topic: De 'verzamelaars' kochten de planeswalker decks ook. Vanwege de exclusieve setkaarten met nummering als bv 279/274. Ik heb het lang volgehouden totdat ze overige exclusives als Grasping Scoundrel at random in toolkits en welcome decks gingen doen en toen gaf ik het op. Nu worden de kaarten niet eens meer genoemd in de digitale set list op de wizards website. En een player's guide is er niet meer. Lang leven de commander spelers die ze nu nog wel kopen (en to be honest blijft het een mooi product voor een klein prijsje).

Standard kaarten in Brawl Welja nog hogere kaartprijzen door jullie rekruten. Revolte!

Flappie1
4 jaren geleden
Zo wat een lappen aan tekst mensen.

Even ten eerste: ik ben iemand die alleen wat prereleases speelt en verder alleen commander.

Juist het gene wat Mango schrijft is hetgene wat ik leuk vind het geintjes maken en een beetje klieren tijdens het spelen. Frisdranken en koekjes etc. ben ik persoonlijk niet van maar ja dat moet iedereen zelf weten. Flesje water ben ik wel schuldig aan maar ja met een pot van iets langer dan een uur is water wel fijn.

Politiek is toch wel een belangrijk aspect en het sociale aspect dus ook. Ben je daar minder weg van dan kan ik begrijpen dat je commander toch een minder leuk format vind.

Zo te horen heb je het geprobeerd te spelen maar is het gewoon niet geheel jou ding. Dat kan voor mij is standard en modern geen geen leuk format juist omdat het sociale klieren en geintjes maken wegvalt. Dat is smaak en dat is prima ik heb dan ook niks tegen op mensen die iets anders spelen.

Dat een game abrupt eindigt is in mijn optiek niet erg al vind ik 2,5 uur wel erg lang hoor. De weg naar het einde toe is in mijn optiek vele malen belangrijker dan de winst of hoe er gewonnen word.

Speel het format wat je ligt misschien is commander gewoon niks voor jou dat kan. Geef het een kans en vind je het niks dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Nou nog heel even offtopic .... Bazmagicmarty heb je iets tegen op commander spelers? daar lijkt het sterk op namelijk de complete groep een sekte noemen en graag van iets nadeligs willen beschuldigen klinkt namelijk best ernstig. Ik wil best dieper op je berichten ingaan maar ik denk dat je dan beter een ander topic kan openen want in mijn optiek gaat dit geheel niet over het format commander maar meer over de zoals ik het uit jou berichten kan opmaken negatieve gevolgen ervan en daar ging dit topic niet om.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ik ben een groot fan van dit topic, omdat het goed is om te zien dat er zoveel passie is . Maar: laten we het wel positief houden! Je hoeft Commander niet leuk te vinden, maar breng het op zo'n manier dat het niet als een aanval kan overkomen. Andersom ook, er is niets mis met competitief willen spelen of 1vs1 leuker vinden of het politieke gedeelte niet boeiend vinden. Hell, Mark Rosewater vertelt vaak genoeg dat hij het politieke spel niet leuk vindt en liever geen multiplayer/Commander speelt. En hij MAAKT Magic . Gelukkig niet in z'n eentje .
Mango
4 jaren geleden
Dank voor alle bijdragen aan de discussie.
Quote:
2 dagen geleden
En Mango, begrijp je nu iets meer van de charme? Is het, aan de beschrijvingen en meningen van de anderen hier, nu duidelijk of het gewoon niks voor jou is, of dat je nog niet een coole commandergame hebt gespeeld?

Ja, ik heb een goed beeld gekregen waarom spelers van Commander houden. Zoals ik in mijn eerste post liet doorschemeren ben ik er zelf absoluut geen voorstander van. Persoonlijk vind ik het jammer dat t.g.v. dit soort trends het niet eens meer mogelijk is om nog een potje casual te spelen. Triest. Als ik tegenwoordig naar een spellenwinkel ga, neem ik mijn decks niet mee.
 bijgewerkt door Mango 4 jaren geleden
MarcelN
4 jaren geleden
Quote:
28 minuten geleden
Dank voor alle bijdragen aan de discussie.

Ja, ik heb een goed beeld gekregen waarom spelers van Commander houden. Zoals ik in mijn eerste post liet doorschemeren ben ik er zelf absoluut geen voorstander van. Persoonlijk vind ik het jammer dat t.g.v. dit soort trends het niet eens meer mogelijk is om nog een potje casual te spelen. Triest. Als ik tegenwoordig naar een spellenwinkel ga, neem ik mijn decks niet mee.


Dat is (voor jou) t probleem met trends, men speelt in de spellenwinkels het spel (of variant ervan) dat het meest gewaardeerd wordt door het grote gros. Daar is niets vreemds aan, dat zie je overal, dat is logisch. Niet triest.

Het feit dat je aanneemt dat het daardoor niet meer mogelijk is om casual te spelen in een spellenwinkel vind ik een beetje vreemd. Oké, het komt niet standaard meer op tafel, maar als je aangeeft bij spelers dat je dat graag zou willen dan ben ik er vrij zeker van dat je wel met een aantal spelers op afspraak om de tafel kunt. Je zult alleen jezelf moeten faciliteren in plaats van dat je verwacht gefaciliteerd te worden. Kleine moeite, groot gemak/plezier.
Sunitram
4 jaren geleden
Uit pure interesse, Mango: waar zou je dan wel een deck voor meenemen? Want als ik naar een spellenwinkel ga heb ik meestal wel een paar verschillende decks bij me. Waaronder welke rare Modern brew ik nou dan weer mee bezig ben. Me dunkt dat ik daar niet de enige in ben
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Je kunt ook een paar 60-kaarten decks meenemen en vragen of iemand daarmee wil spelen bijvoorbeeld. Niets is er triest aan, dingen veranderen gewoon en dat is normaal. Dat het nu is zoals jij niet gewend bent of minder een voorkeur aan hebt maakt het niet triest.
BluezamX
4 jaren geleden
Dit is niet als een aanval bedoelt, en ik weet niet of de zin via een digitaal forum op dezelfde manier te stellen is als face-to-face, maar hoe zie jij Magic? Van je twee posts op het forum voelt het namelijk alsof je het vooral ziet als een denksport van de elite, die met respect behandeld moet worden.

Zelf ken ik Magic juist vooral van het lol hebben, vanaf de middelbare af ken ik al speelgroepen (de Bazaar heeft zelfs ooit een event van m'n school gesponsord!). Ik moet hier wel bij zeggen, dat ik geen competitive speler ben, ook online niet.
bazmagicmarty
4 jaren geleden
Ben ik weer! Het trieste of jammere is dat commander 60-card casual game heeft verdrongen. Ik zal het geen sekte meer noemen maar de "kom bij de club"-gemeenschap is nogal oververtegenwoordigd. Een nieuwe speler komt hier al snel in aanraking mee. De nieuwe speler staat dan voor een keuze: geef ik m'n zuur verdiende centjes uit aan commander of aan 60-card whatever. Bij 60-card whatever zal ik meerdere playsets bommen aan moeten schaffen. Bij commander hoef ik dezelfde kaart maar 1x aan te schaffen. Scheelt toch weer geld. Komt er een nieuwe set uit dan lees je bij slechts een tiental kaarten een reactie, en die luidt dan: "leuk voor commander!"
Om positief af te sluiten: al met al gelukkig dat commander zo populair is. Zonder dit format zouden honderduizenden spelers ter wereld Magic al lang de rug toe hebben gekeerd omdat ze totaal geen trek hebben in 60-card (competitive) magic. Prima.
Triskelion88
4 jaren geleden
Wellicht is Oldschool iets voor Mango relatief wat casual decks waarbij je ook kan winnen zonder P9 wel competitie en door de beperkte set aan kaarten minder mogelijkheden maar is het nog belangrijker om je deck te finetunen. Als ik je andere Posts teruglees zie ik een trend in wat jij denk ik belangrijk vind en wellicht vind je dat in dit format.



Voor mij is commander voornamelijk fun, rare plays en vol gas gaan. Als men laat vallen dat iedereen maar in leven moet blijven kan een potje veel sneller gaan.
Ik pleit dan niet voor competitieve decks maar enigszins pptimized maakt het niet minder leuk en laat meerdere decks op een avond o tafel komen.

Quote:
19 uren geleden
Ben ik weer! Het trieste of jammere is dat commander 60-card casual game heeft verdrongen. Ik zal het geen sekte meer noemen maar de "kom bij de club"-gemeenschap is nogal oververtegenwoordigd. Een nieuwe speler komt hier al snel in aanraking mee. De nieuwe speler staat dan voor een keuze: geef ik m'n zuur verdiende centjes uit aan commander of aan 60-card whatever. Bij 60-card whatever zal ik meerdere playsets bommen aan moeten schaffen. Bij commander hoef ik dezelfde kaart maar 1x aan te schaffen. Scheelt toch weer geld. Komt er een nieuwe set uit dan lees je bij slechts een tiental kaarten een reactie, en die luidt dan: "leuk voor commander!"
Om positief af te sluiten: al met al gelukkig dat commander zo populair is. Zonder dit format zouden honderduizenden spelers ter wereld Magic al lang de rug toe hebben gekeerd omdat ze totaal geen trek hebben in 60-card (competitive) magic. Prima.


Het lastige van competetive magic is dat je ervaring nodig hebt en een flinke portemonnee om in modern mee te kunnen draaien. De stap van commander naar standard of straks misschien brawl is een stuk kleiner en dan heb je wel het spel al leren spelen in commander.
Neemt niet weg dat mijn casual decks ook stof liggen te happen
Sunitram
4 jaren geleden
Quote:
2 uren geleden
Het lastige van competetive magic is dat je ervaring nodig hebt en een flinke portemonnee om in modern mee te kunnen draaien. De stap van commander naar standard of straks misschien brawl is een stuk kleiner en dan heb je wel het spel al leren spelen in commander.
Neemt niet weg dat mijn casual decks ook stof liggen te happen


Het hangt in deze heel erg af van wat je "competitief" noemt. Wil jij een leuke avond hebben op de FNM? Zoek een recente Budget Magic video van SaffronOlive op en voor 100 euro of minder kan jij ook meer dan redelijk meespelen. Z'n Rakdos Aristocrats gebruik ik bijvoorbeeld nog steeds in Arena. De Challenger Decks 2019 zijn trouwens ook een prima start voor een prima functionerend Standard deck!

Maar ook ik ga niet ontkennen dat ik nog een hoop decks heb staan die eens Standard Legal Brews waren (ahoy Eldrazicle en Phyrexian Clone Shell!) en die nu hooguit nog als casual decks door de beugel zouden kunnen. De pest is alleen dat "gewoon casual play" zo'n vaag begrip is. Commander is een format met een banlist en alles en zelfs over dat format kunnen de gemoederen hoog oplopen over wat je wel en niet kan maken. Moet je nagaan wat er zou gebeuren als de Bazaar bijvoorbeeld een "neem maar een deck mee" evenement zou maken. De een komt met een volwaardig Legacy deck aanzetten en de ander met een samentrekking van de inhoud van een Bundle Core Set 2020. Ik kan je garanderen dat dan ook een van de twee geen plezier heeft.

Maar wat houdt je tegen om met wat vrienden wat regels af te spreken, aan de hand daarvan decks te maken en daar lekker mee te gaan spelen? Ik heb dat in het verleden vaak zat gedaan en dat geeft ook hele leuke avonden. Wil je competitiever gaan dan kun je altijd nog op de FNM Standard gaan spelen
robbertvanderkleij
4 jaren geleden
Quote:
15 uren geleden
Dank voor alle bijdragen aan de discussie.
Quote:
2 dagen geleden
En Mango, begrijp je nu iets meer van de charme? Is het, aan de beschrijvingen en meningen van de anderen hier, nu duidelijk of het gewoon niks voor jou is, of dat je nog niet een coole commandergame hebt gespeeld?

Ja, ik heb een goed beeld gekregen waarom spelers van Commander houden. Zoals ik in mijn eerste post liet doorschemeren ben ik er zelf absoluut geen voorstander van. Persoonlijk vind ik het jammer dat t.g.v. dit soort trends het niet eens meer mogelijk is om nog een potje casual te spelen. Triest. Als ik tegenwoordig naar een spellenwinkel ga, neem ik mijn decks niet mee.

Ik ga me nu heel erg afvragen wat jij als een potje casual beschouwt. Ik denk dat 90% van de spelers in een spellenwinkel een 60 kaarten deck bij zich heeft en best een potje met je wil spelen. Dit kan een puur casual deck zijn, maar ook bijv. legacy of standard. Ik heb ook wel eens met een 60 kaarten casual deck tegen een commanderdeck een potje gespeeld, wat mij heel erg beviel. Ik heb bijvoorbeeld meerdere 60 kaarten casual decks (naast 10+ commanderdecks) die zowel single- als multiplayer te spelen zijn.
Het komt op mij over dat je misschien een soort eisen stelt aan het deck wat je tegenover je krijgt.
Als je echt een competitieve denksport ervaring wil, zou ik me toch gaan verdiepen in standard, modern of legacy. Met die decks kan je ook casual een potje tegen elkaar spelen.
Omdat ik benieuwd ben en jouw magic-ervaring zou willen helpen verbeteren, herhaal ik een eerder gestelde vraag: Wat verwacht jij van een potje magic? Zowel qua decks als qua gameplay.
Mango
4 jaren geleden
Ik heb zo'n 30 jaar geschaakt op clubniveau. Ik heb vele jaren gespeeld bij de twee sterkste schaakverenigingen van Den Haag. Bij beide verenigingen ben ik een keer clubkampioen geworden en voor de externe competitie speelde ik steevast in het eerste tiental. Je kunt stellen dat ik bij de 15 sterkste (en bekendste) schakers van Den Haag hoorde. Dat was in een tijd dat er zo'n 20 schaakverenigingen in Den Haag en omgeving waren met in totaal meer dan 1000 aangesloten leden.

Bij Magic zijn er veel minder beoefenaars. Ik schat het aantal Magic spelers in den Haag op 50. Er zijn geen verenigingen. Okay, je kunt een spellenwinkel binnenlopen, maar dat is toch echt iets anders. Om te beginnen is een winkel commercieel; er moet geld verdiend worden. Men organiseert geen Magic competitie of zo. Alles is vrijblijvend. Ik heb meegemaakt dat ik een afspraak had met iemand om casual te spelen; komt die persoon op de afgesproken datum de winkel binnen en zegt tegen mij: ik ga eigenlijk liever een toernooitje spelen... Nou ik kan je verzekeren: bij clubschakers komt zoiets niet voor.

BluezamX
4 jaren geleden
Dat klinkt inderdaad als een lastige switch, maar je kan het de doelgroep in dit geval niet kwalijk nemen. Je kan kijken of je via het BoM forum / Reddit mensen kan vinden die je mening delen en daar ofwel fysiek ofwel Online mee spelen, maar het heeft geen zin om je negatief uit te laten over de spelers. Mensen triest noemen helpt daar zeker niet bij.

Desnoods zou je ook bij andere spellen kunnen rondkijken. Ik heb (10 jaar geleden) Yugioh gespeeld, en had altijd het idee dat dat competitiever ingesteld was. Of terug naar schaak.
Sunitram
4 jaren geleden
Quote:
6 uren geleden
Bij Magic zijn er veel minder beoefenaars. Ik schat het aantal Magic spelers in den Haag op 50. Er zijn geen verenigingen. Okay, je kunt een spellenwinkel binnenlopen, maar dat is toch echt iets anders. Om te beginnen is een winkel commercieel; er moet geld verdiend worden. Men organiseert geen Magic competitie of zo. Alles is vrijblijvend. Ik heb meegemaakt dat ik een afspraak had met iemand om casual te spelen; komt die persoon op de afgesproken datum de winkel binnen en zegt tegen mij: ik ga eigenlijk liever een toernooitje spelen...


Sorry, maar ik ben je nu helemaal kwijt. Wil je nu competitief Magicen? Dan snap ik de link niet met het originele onderwerp, maar dan kan je bij meerdere zaken in Den Haag terecht voor de FNM (en de Bazaar is vanuit De Stad Achtah De Duinen ook meer dan prima aan te reizen en heeft de fijnste FNM's die ik ken).
Wil je casual spelen? Zie m'n eerdere post: dat kan je het best met vrienden doen, omdat je daar regels mee af kan stemmen. Juist omdat Magic zo'n lange geschiedenis heeft, zijn er geen 2 Magic spelers met hetzelfde idee van wat casual inhoudt en de kans is dan dus groot dat één van de 2 geen leuke avond heeft. Ik wil trouwens wel even gezegd hebben dat die persoon uit jouw voorbeeld voor Magic standaarden ook gewoon een botte hork was. De meeste Magic spelers komen gewoon hun afspraken na.
Wil je op elk gewenst moment één van beide kunnen doen? Dan heb je denk ik het verkeerde spel gekozen. KeyForge past dan misschien meer bij je; het deck dat je koopt is gelijk uit de doos speelbaar (sterker nog; je mag het niet eens veranderen), dus iedere andere speler die je tegenkomt heeft een deck van ongeveer hetzelfde niveau als het jouwe. Wil je competitief doen dan organiseert in ieder geval de Bazaar daar geregeld events voor.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ik vroeg me al af hoe ik het precies wilde verwoorden, maar wat Sunitram hierboven zegt is precies wat ik ook wilde zeggen .

Los daarvan vind ik het erg moeilijk te geloven dat er 50 competitieve Magicspelers in Den Haag maar zijn
BluezamX
4 jaren geleden
Quote:
10 minuten geleden
Ik vroeg me al af hoe ik het precies wilde verwoorden, maar wat Sunitram hierboven zegt is precies wat ik ook wilde zeggen .

Los daarvan vind ik het erg moeilijk te geloven dat er 50 competitieve Magicspelers in Den Haag maar zijn


Volgens mij werd dit aantal niet als competitief, maar als spelers die naar winkels gaan een bereid zijn een Casual potje te spelen bedoeld.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top