Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Wat is toch de charme van Commander ?

MagnusMagicus
4 jaren geleden
In Magickringen is het volgens mij niet standaard om zomaar naar een winkel te gaan en casual te spelen. Gebeurt natuurlijk wel, maar meestal ga je er een om een toernooitje te spelen. Dat hoeft helemaal niet op hoog competitief niveau trouwens. En daar ontmoet je mensen en krijg je speelgroepen die dan weer samen afspreken. Tenminste, dat is mijn ervaring .
burtyoungsters
4 jaren geleden
Wat een mooie thread! Hierbij mijn mening en wat overpeinzingen:

- Commander is geweldig. Ik heb zelf tot 1999 gespeeld, maar ben in 2012 (ofzo) weer begonnen toen een oude vriend van me vroeg of ik een keer commander wilde spelen. En ik was verkocht.
- Ik hou van de oneindige cardpool waaruit je kunt putten, rare decks met rare kaarten en rare combo's, de politiek die het met zich meebrengt, 4 boardstates die je in de gaten moet houden en de threat assesment: heerlijk!
- Er zijn natuurlijk ook nadelen te noemen. Dat kan bij elk format.
Ten eerste is commander enorm populair (ok, gek "nadeel", maar hear me out). En dit drijft prijzen van kaarten op helaas. Zie Rhystic Study als goed voorbeeld. Jammer dat een common zo duur is. Een common die enkel in EDH wordt gespeeld. Verder valt het mij op dat er veel mensen EDH spelen die al jaren magic spelen en of een enorme kaartcollectie hebben of het geld er voor over hebben om dure kaarten te kopen. En dit kan intimiderend zijn.

Ten tweede is het soms wat lastig om het juiste powerlevel te matchen. Ik speel met verschillende groepen. De ene is super casual (4 vrienden, bier op tafel en af en toe een kaart neerleggen). Dat is echt battlecruiser EDH. Er gebeurt de eerste 10 beurten amper iets. Iedereen is aan het bijkletsen en bouwen. Maar ook hier hebben we wat huisregels: geen infinite combo's en infect staat bij ons op 20 ipv 10. Gaat prima. Andere groep bestaat echt uit goede magic spelers, top tier decks, maar ook daar is het meer gezellig. Leuke potten spelen. Zo nu en dan niet aanvallen ook al kun je een speler uit het spel slaan. Gewoon kaarten. En dan speel ik ook bij Bazaar (of dat probeer ik tenminste iedere maand). En dat is andere koek. Hier willen mensen echt winnen. Maar ook hier - en ik wil echt benadrukken dat dit zeker door het puntensysteem van Bazaar komt (MIJN COMPLIMENTEN), speel je 8 van de 10 keer een leuke en interessante pot. Het is wel wat meer competitief, maar ook hier is niemand ooit te beroerd om te helpen of om acties terug te draaien (dat is mijn ervaring). Laatst was er iemand die naar 4 moest mulligannen. Toen heeft heel de tafel gezegd: joh, ga naar 6, want we zitten hier om met 4 man te spelen en niet om jou niets te zien doen. Exemplarisch wat mij betreft. En natuurlijk, er zijn ook potten dat je tegen decks speelt en denkt: wat doe ik hier. Maar over het algemeen wordt ook dat gecorrigeerd door de tafel.

Kijk, met je minotaur tribal deck in een cEDH pod spelen is natuurlijk geen zak aan. Dus check van te voren tegen wat voor powerlevel je speelt om teleurstellingen te voorkomen. Bij de Commander Night in Delft neem ik niet mijn casual alternate wincon tribal mee, maar een wat meer competitief deck. En dan nog: er was laatst iemand die met een minimaal geupgrade precon gewoon top 5 haalde.

Wat wil ik eigenlijk zeggen? Commander is niet zwart wit. En het kan best zijn dat de ene speler het niets vindt! Ik vind standard geen ruk aan bijvoorbeeld.
 bijgewerkt door burtyoungsters 4 jaren geleden
Mango
4 jaren geleden
Willekeurig bezoek aan een spellenwinkel. Twee personen zijn bezig met fijne penseeltjes hun Warhammer soldaten, kanonnen en tanks te beschilderen. Een groep van zes Nederlanders en Engelsen is net begonnen aan een lange sessie Dungeons and Dragons. Even verder zitten vier Portugese vrouwen die die middag het bordspel Ticket to Ride uitproberen. Twee jongemannen van rond de 20 testen hun mono-blauwe Modern decks op elkaar uit in een urenlange match. Vier spelers van een jaar of 25 a 30 spelen Commander.

Ik groet de aanwezigen bij binnenkomst. Bij de balie vraag ik om een doos met random kaarten. Ik ga zitten aan een speeltafel en doorzoek de inhoud van de doos. Als ik tevreden ben met mijn vondsten ga ik naar de balie. Ik maak nog even een praatje met de winkelmedewerker en dan reken ik af. Thuisgekomen speel ik wellicht een potje Magic tegen mijzelf. B.v. een wit Soldatendeck tegen een zwart Vampierdeck of een groen Elvendeck.
Bavelb
4 jaren geleden
Ik volg deze draad al even omdat ik ook afvraag of commander iets voor me is...of dat ik te competitief ben (ik ben een enorme spike)....maar ik ben de draad figuurlijk even kwijt na je laatste post. Was je teleurgesteld dat niemand spontaan naar je toekwam en potje wilde spelen? Of begrijp ik je niet goed?

Zo ja: deel van het probleem is dat zomaar een potje spelen lastig is met alle formaten en de range van keukentafel tot tier1 decks. Als ik bij bazaar ben heb ik OF niks bij me (draftavond) OF mn tier 1/1.5 esperdeck. Ik benader dan niet een willekeurige bezoeker om hem vervolgens met 8 teferis het leven zuur te maken.

Maar als je naar wat meer gefocusde evenementen gaat waar het redelijk duidelijk is wat we spelen en op welke 'hardheid' dan speel je voldoende potten...leer je mensen kennen en weten zij wat jij speelt en vice versa en speel je ook buiten de evenementen of tussen rondee wat meer potjes. En soms spreken we dan af om ons minder harde deck te pakken om te kijken wat dat doet.

Zo was ik vandaag bij bazaar om mn standaard saterday standard toernooitje te spelen. Het powerlevel was redelijk hoog met 3 metadecks en 1 minder deck wat helaas dan ook vervolgens weinig deed.

De overigen circa 20 man was met het precon commander toernooi bezig en zat vrolijk kletsend met elkaar (in en tussen pods) te kletsen. Sommigen kwamen tussen de rondes ook bij ons kijken en een praatje maken. Ik weet iets van de nieuwe commanderdecks en heb daar met wat deelnemers over gebabbeld. Vorige 2 weken bleven mensen ook hangen. Kortom, ik raad je aan om toch naar de georganiseerde 'competities' te komen zodat in de toekomst het makkelijker is om spontaner potjes te spelen (ik ben al diverse malen door mensen uitgenodigd om casual bij hen thuis te komen draften bvb).

Ik merk wel dat de verschillende formats hun eigen doelgroep hebben. De standardspelers is een redelijk vaste kliek, evenals de modernspelers. Dan is er een fikse groep commanders en een club die alleen draft (de jongere drafters zienik ook nog regelmatig bij commanderevents zitten. Tussen iets oudere drafters en standard is er ook een klein groepje wat overlapt waar ik bij hoor)
 bijgewerkt door Bavelb 4 jaren geleden
TheRobinros
4 jaren geleden
@Mango: Speel(de) je schaak omdat je bij de top 15 spelers van Den Haag hoorde, of omdat je het leuk vind? Merk op: als je ergens goed in bent, ga je het vaak automatisch leuker vinden.

Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat ik écht zwaar beneden gemiddeld goed ben in Magic, maakt niet uit welk format. Dat zal me er niet van weerhouden om iedere vrije vrijdagavond bij de bazaar binnen te lopen en een FNM mee te doen. Niet omdat ik goed ben in Magic, of zelfs maar om er beter van te worden, maar omdat ik toch een vrije avond heb en Magic een super fantastisch spel vind en ik gedurende de rest van de week weinig tijd kan vinden om te Magicen.

Op een select groepje na, houdt iedereen op dit forum zich bezig met Magic omdat ze dat leuk vinden. Winkeleigenaars krijgen er voor betaald om zich met Magic bezig te houden en er is ook nog de hele competetive scene met de MPL en weet ik veel wat nog meer, de top 0.001% van de spelers die misschien net goed genoeg zijn in Magic om het professioneel te doen en toch hun hoofd boven water te houden. Voor de rest van de mensen is het een hobby, en een hobby heb je omdat je dat leuk vind. Ik zelf houd meer van Modern, Standard in mindere mate en als ik er het budget voor zou uittrekken zou ik ook Legacy wel kunnen waarderen, en andere mensen totaal niet. In deze formats heb je keuze uit tal van decks, en ik speel de decks waarvan ik het meeste plezier beleef (en hopelijk mijn tegenstander ook). Commander trekt mij niet echt aan, al zeg ik natuurlijk ook geen nee als iemand me uitnodigt, ik ben er (nog) nooit echt ingedoken.

Als je Commander niet leuk vind, speel dan geen Commander. Als je andere formats niet leuk vind, gaat niemand je forceren die formats toch te spelen. Als jij alleen plezier haalt uit het spelen met je casual deck, hoop ik dat je mensen vind die daar ook plezier uit halen. En daar zijn dit soort forums perfect voor!

Als ik een schaakclub binnenkom en ik zie aan een paar tafels mensen zitten schaken en wat mensen staan toe te kijken, kan ik best vragen of iemand een spel tegen me wil dammen. Waarschijnlijk wijzen de meeste mensen me dan af. Dan kan je wel teleurgesteld zijn en het triest vinden dat de hele schaak-community alleen maar wil schaken, maar dat is niet echt constructief. Je wil letterlijk een ander spel spelen. Niet omdat er iets mis is met dammen, of met schaken, maar omdat de groep mensen waarin je je bevindt schakers zijn en geen dammers.

En dat er 50 mensen in Den Haag wonen die Magic spelen: ik ben er zelf 1 van. Ik durf te beweren dat ik minder dan 1/50e van de mensen in Den Haag ken, en zelfs als ik zelf de enige Magicende Hagenees was die ik ken, kom ik statistisch nog steeds uit op meer dan 50 mensen... Ik zou eerder 5000 zeggen. Maar die ga je niet tegenkomen in de spellenwinkel, want die 5000 mensen hebben ook andere dingen te doen. De tijd die ze over hebben om een kaartje te leggen, is 's avonds thuis. En misschien hebben de meeste van die mensen ook niet de interesse om tegen jou een potje 60-card casual te spelen, omdat ze dat format gewoon niet leuk vinden. Het is niet "zonde van het spel" dat ze willen Commanderen/Draften/5-Player-Archenemy-Planechase-met-willekeurige-beurtvolgorde-en, want als zij daar een groep in hebben gevonden waar ze allemaal plezier uit dat format halen, is het voor hun toch een geslaagd spel?

Goed, mijn punt: Verschillende spelers houden van verschillende formats. Commander is tegenwoordig een mateloos populair format omdat een groot deel van de spelers het erg leuk vindt om te spelen. 60-kaarten casual wat minder. Omdat andere mensen iets anders leuk vinden dan jij, betekent niet dat het spel langzaam zijn waarde verliest of zoiets, of dat het triest is dat Magic steeds minder om 60-kaarten casual gaat. WotC heeft ook wel door wat zijn doelgroep wil en zal daar zijn producten op afstemmen. Dus je kan de richting die WotC op wil en Commander spelen of een ander format waar je animo voor kan vinden, of je besluit om dat niet te doen. Dat laatste geeft eerder aan dat Magic in zijn huidige vorm niet het spel voor jou is, dan dat Magic zijn authenticiteit verliest oid.
waveaccelerator
4 jaren geleden
Ik heb ook na een lange pauze van meer dan 10 jaar het Magicen weer opgepakt en dan vooral met Commander. Omdat ik nooit mijn verzameling heb verkocht, heb ik toegang tot veel oudere kaarten en aangezien Commander een singleton format is, kan ik met een kleine investering vaak al leuke decks bouwen. De charme dat elk potje weer compleet anders kan zijn en dan je allerlei verschillende kaarten uit de rijke historie van Magic kan gebruiken spreken mij enorm aan. Tevens heb ik een hekel aan rotaties, ik wil niet steeds mijn deck hoeven aan te passen, ik heb al moeite met een ban (daag Paradox Engine), laat staan als er complete sets ineens vebroden zijn. Brawl is daarom ook niks voor mij.

e laagdrempeligheid en het casual format is binnen mijn speelgroep ideaal, niet iedereen is altijd 100% met de regels (onbewust), en soms worden enorme misplays even teruggedraaid, het moet voornamelijk gewoon vermakelijk zijn. Het boeit me dan ook niet zozeer of ik win of niet. enige wat jammer is, is als je snel uit het spel ligt en vervolgens de pot nog een uur duurt en jij duimen zit te draaien. Mochten er twee spelers snel uit liggen, dan spelen we vaak een potje met legacy/vintage decks tussendoor om de tijd te doden, wat eigenlijk altijd prima gaat.

Ieder zijn eigen voorkeuren, dat is allemaal prima, maar deze zakenspreken mij juist zo aan in Commander. Ik zal ook niet snel limited of standard gaan spelen, ik voel me hier helemaal thuis in Commander!
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Klinkt goed en is ook hoe ik er ongeveer in sta, al vind ik draften ook leuk
Waus
4 jaren geleden
Commander is het formaat waar de gekke en grote bizarre plays gespeeld word. Waar je tientallen kaarten kan drawen, honderden mana hebt een board vol creatures waar je u tegen zegt en dan nogsteeds niet kan winnen, omdat je voornamelijk 3 tegenstanders hebt die ook zo helemaal los gaan. Er worden kaarten gespeeld die in geen enkel ander formaat speelbaar zijn. Daarnaast is deckbuilding door de singleton met thema's geweldig. Andere formats in Magic zijn meer competatief en Commander is gewoon de nieuwe Casual, waarom? Omdat voor casuals de gameplay gevarieerd blijft.
Mango
4 jaren geleden
Ik heb besloten te stoppen met Magic. Sinds mijn terugkeer (najaar 2016) is het helaas niet gelukt om in Den Haag aansluiting te vinden bij een speelgroep. In de twee spellenwinkels in Den Haag word ik als een outsider gezien, iemand die men bij binnenkomst groet maar verder liever negeert. Dat heeft met mijn leeftijd te maken (ik ben 61), maar ook met het feit dat ik Casual speel en geen Commander. Het is jammer dat het zo gelopen is. Ik had het mij anders voorgesteld.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Helaas! Wat jammer man, ik hoop dat je alsnog een groep kunt vinden, maar anders hoop ik dat je iets anders leuks kunt vinden.



Edit: ik sluit dit topic ook, omdat de algemene toon niet altijd even positief was (dit is geen kritiek naar wie dan ook die hier postte!). Mocht iemand behoefte hebben aan meer discussie hierover, open gerust een nieuw topic.
 bijgewerkt door MagnusMagicus 4 jaren geleden
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top