Wie leerde je Magic, wat speelde je en wat deed je verkeerd?

robbertvanderkleij
7 jaren geleden
Ik kwam in aanraking met TCG's toen de pokemon kaarten een rage waren. Ik spaarde ze niet, vond het niks om plaatjes te sparen, maar het spel erachter vond ik wel interessant. Ik had al eens eerder wat magickaartjes gekregen (een of andere portal starter booster met een Whiptail Wurm die mij toen ontzettend goed leek, want er stond een 8 op) en besloot me daarin te verdiepen.

Ik ben het toen gaan leren spelen met een starter 1999 of 2000 kit Rhox samen met een vriend. Dat bestond uit een en een deck. Voor mij was het duidelijk dat grote beesten DE strategie waren en haalde het onnodige zwart uit het eerste deck (beesten waren niet groot genoeg) en stopte dat bij het blauw-witte deck. Ik kon me hevig verbazen hoe het nu het met Rhox erbij nu kon verliezen van het nieuwe vol removal en fliers...

De fouten die ik me nog kan herinneren:
Llanowar Elves was knettergoed omdat hij elke beurt een forest opzocht en op het spel legde . Het concept manapool was ons nog niet helemaal duidelijk.
Frozen Shade was nog zo'n goede kaart. Op andere kaarten stond wel 'until end of turn' en op deze niet, dus zou het wel permanent zijn toch? Super ingewikkeld ook om bij te houden.
Het bouwen van decks in de verhouding 20 land, 30 creatures en 10 spells met een vlakke curve (3 1drops, 3 2drops... etc) leverde enorme stalemates op waarin niemand durfde aan te vallen.
Tappers (Thornscape Apprentice) waren insane goed, omdat je daarmee aanvallers die al declared waren kon tappen (die dan dus geen schade deden) en als reactie de ability van Avatar of Woe kon voorkomen...
Joppeszus
6 jaren geleden
Ai, ik ben pas net begonnen, dus dit wordt geen nostalgisch verhaal . Eenmaal bij een vriend thuis waren ik en een ander nieuwsgierig en verward door hoe onze gastheer aan het hypen was over een paar nieuwe Magic kaarten. We vroegen hem ons te laten zien hoe het spel werkte. Dit was mogelijk, omdat hij Commander speelt en 3 decks bezat. Hij gaf zijn Mizzix-deck (of hoe je het ook spelt) aan de andere vriend en keek toen lichtelijk beschaamd naar mij.

''Ik heb verder alleen een group hug deck zonder win-conditions...''
''Maakt niet uit'', zei ik. ''Geef maar.''

Zo gebeurde het dat ik met Kynaios and Tiro tegen Myzzix of the Izmagnus stond, maar ook tegen het zelfgemaakte deck van mijn vriend wat geleid werd door Alesha:
. Het ging redelijk, had ik het idee. Ik drawede Edric en Chasm Skulker en ik wist de situatie redelijk onder controle te houden met mijn instants en Flash-creatures. Ik redde het leven van mijn vriend, want hij begon ook pas net en ik vond het zielig (Ik wilde bovendien niet zelf getarget worden door de ervaren speler!). In return gaf hij me 14 kaarten met een sorcery. Mijn Chasm Skulker:
vond dit natuurlijk erg grappig.

Mijn grote fout in deze game was dat ik mezelf vervolgens bedacht dat Insurrection:
, een kaart die onze gastheer zelf aan mijn deck had toegevoegd, de creatures elkaar uit kon laten schakelen. Als ik controle had over de creatures, kon ik ervoor zorgen dat ze elkaar gingen meppen, right?

Nee. Fout gedacht. Jammer joh.

Instead gooide ik alle damage dus gewoon maar naar zijn hoofd. Hij had wel een paar blockers de volgende beurt, maar zijn HP was al niet heel hoog meer, dus die 40/40 Chasm Skulker deed best zeer!

Mijn allereerste Magic potje heb ik gewonnen ! Ik was verkocht. Ik heb zelf hetzelfde deck gekocht en ben nu bezig met kijken hoe ik het ga upgraden om het nog leuker te maken. Als kaarten te overpowered zijn wil ik ze stiekem helemaal niet >.>
 bijgewerkt door Joppeszus 6 jaren geleden
RSelen
6 jaren geleden
Op vakantie had een vriend van een neef van mij 2 portal starter decks meegenomen. De hele vakantie heb ik toegekeken hoe hun magicte. Dit zal ergens rond het jaar 2000 geweest zijn. Een jaar later op mijn verjaardag een 2 starter decks gekregen met daarin Vizzerdrix en Trained Orgg. Dat waren in mijn ogen de 2 beste kaarten, want die waren echt sterk.

Op de middelbare school was het in de pauze altijd vaste prik met een groepje. Toen had ik het intro deck van Mercadian Masques. Dit vond ik toen een geweldig deck om te spelen. De meeste beginners, waar ik onder behoorde, ontweken 1 of 2 spelers die in beurt 2 of 3 met een of andere infinity combo het spel wonnen. Welke combo dit precies was weet ik niet, maar Birds of Paradise en Masticore waren erbij betrokken. Ditwas uiteraard niet leuk om tegen te spelen. Het intro deck wat ik hierna kocht was van Prophecy met de Avatar of Might. Een maatje van me had toen het intro deck met de Avatar of Woe. Dat was wel de meest vervelende kaart om tegen te spelen met die ability. Ondertussen ging het deckbuilden ook steeds beter met de boosters die ik kocht.

Toen ik mijn diplom gehaald had en van de middelbare school af was heb ik het nog een jaar ofzo casual gespeeld, maar de speelgroep viel uit elkaar doordat de meeste gingen studeren en op kamers gingen. De kaarten die ik had heb ik toen verkocht, mijn grootste fout .

Omdat ik weer iets met magic wilde doen heb ik op marktplaats een set kaarten gekocht voor 15 euro om maar weer eens wat gevoel te krijgen met het spel. Hier zat eenKarmic Guide, een Tower of the Magistrate en nog een stel andere leuke kaarten in.

Aangezien er zoveel veranderd is, ik ben nog van voor het edh, ben ik weer een beginner. Met Kaladesh ben ik weer sporadisch boosters en de planeswalkers decks gaan kopen. Dit gewoon voor het spel weer te herontdekken. Het heeft meer weer behoorlijk gegrepen moet ik zeggen. Nu heb ik een aantal casual decks gemaakt die ik nog wat aanpassing behoeven. Deze zal ik nog updaten. Ook ben ik bezig met mijn eerst edh deck met Hapatra, Vizier of Poisons als commander.

Toevallig ben ik gisteren voor het eerst op een speelavond geweest in Heerenveen waar ik voor het werk was. Dit was erg gezellig, en heb mijn decks iets kunnen uittesten. Dit smaakt naar meer .

Domste fout kan ik mij zo niet meer herinneren. Er worden wel nog regelmatig foutjes gemaakt omdat het nog wat roestig is qua regels en bepaalde abilities. Dat is iets wat na een tijdje wel weer beter zal gaan.

Het is voor mij nu ook vooral kaarten en bepaalde tactieken leren kennen. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik niet heel veel reageer op het forum. Ik hou het vooralsnog op heel veel lezen en zaken in me opnemen. Dat zal t.z.t. hopenlijk veranderen.
 bijgewerkt door RSelen 6 jaren geleden
MagnusMagicus
6 jaren geleden
Nou, je bent van harte welkom om mee te doen, ook als (relatief) onervaren speler! Hoe meer je post en vraagt en zegt hoe meer je leert!
TheRobinros
6 jaren geleden
Ik ben begonnen met een soort van tutor, drie dagen lang. En die heb ik daarna niet meer gezien (was op een kamp). Dus voor mij:

 bijgewerkt door TheRobinros 6 jaren geleden (One day I'll learn...)
n4ppy
6 jaren geleden
Stap 1
Sooty666 liet wat magic zien

Stap 2
Duel Decks: Blessed vs. Cursed samen met mijn vrouw veel gepuzzel met onderstaande info
http://media.wizards.com/2014/docs/EN_M15_QckStrtBklt_LR_Crop.pdf (pagina 13-16 uit geprint)
En dit monster https://pokeinthe.io/files/Magic%20the%20Gathering%20Turn%20Structure.pdf

In de turn structure had ik overal * gezet waar je spells mocht spelen.

Stap 3a
http://www.bazaarofmagic.eu/nl-NL/forum
Niet alleen vragen stellen maar ook gewoon lekker "werkt dat zo! ëhhrr nee dat werkt net even anders. Ähhh dus x y z. Bijna!! y z x!

Stap 3b
Pre-release!! Daar leer je heel veel doordat mensen je tips geven en je ook ziet hoe er gespeeld wordt door mensen die verder zijn.
Waarbij je door de pairings automatisch richting tafel 1 schuift als je heel goed bent of naar de wat lagere tafels als je net speelt zodat je niet continu in de pan gehakt wordt.

Stap 4
Daar ben ik nog mee bezig

Vooral veel vragen stellen, spelen, fouten maken en fun hebben.
Blizzardfox
6 jaren geleden
Bij mij was het erg speciaal eerlijk gezegd..

3 jaar terug is Caitlyn overleden aan kanker, en ben er zelf erg kapot van..

Maar toch! speelde ze zelf veel Magic met het commander deck: Commander 2014: Guided by Nature.

Caitlyn speelde altijd met de kaarten:Freyalise, Llanowar's Fury en Nissa Revane.

We deden dat alles was toegestaan op het gebiedt van onze Decks bijvoorbeeld je Freyalise 2x in je deck stoppen.

Tot die tijd ze te erg ziek werd.. en in het ziekenhuis belande en ik haar een lange tijd niet zag en sprak.

Maandje daarna moest ik ook naar het ziekenhuis en kwam ik haar tegen op de jongeren afdeling (Waar je kan kletsen enz. met elkaar).

We speelde elke dag Magic in het ziekenhuis! zo vaak dat we er gek van werden.

Maar helaas had ze te veel pijn en zo veel verdriet dat ze helaas er niet meer is..

Ze liet het Freyalise, Llanowar's Fury Deckje achter voor mij op haar ziekenhuis bed en wilde dat ik het zou aan nemen..

Toen ik me zo eenzaam voelde omdat ze er niet meer was.. besloot ik haar deck te pakken en gewoon te spelen!

En nu nog steeds heb ik haar deck op mijn nachtkastje liggen.

Doordat ik nu Magic speel denk ik elke keer aan haar en dat geeft me veel zekerheid wanneer ik het speel.

Toch apart, dat iemand verschijnt en je dingen laat zien waar je achteraf pas achterkomt als het te laat is.
 bijgewerkt door Blizzardfox 6 jaren geleden
nielsvd
6 jaren geleden
Bij mij begon het dat ik op de middelbare school kwam. Daarvoor bij de sigaren winkel al wel een paar keer een booster gekocht, maar snapte er geen kont van.

In de pauzes werd regelmatig magic gespeeld en heb destijds een deckje gekregen van verschillende spelers. Als in, iedereen gaf een paar kaartjes in de kleuren .

Het deck bestond toen uit 4 Pardic Firecats, 4 Flame Bursts, 4 Terminates, 1 hele Lightning Bolt. Uit mijn eigen boosters 2Catacomb Dragons en wat rats en andere burn spells en natuurlijk een paar Terrors.

Was een straight forward deck, maar was wel makkelijk om magic mee te leren spelen.
Sunitram
6 jaren geleden
Quote:
Blizzardfox 15-06-2017 om 10:55
Bij mij was het erg speciaal eerlijk gezegd..

[...]


Zoals men dat weleens zegt: that was right in the feels, man. Idd een heel bijzonder verhaal en tof dat je de herinnering aan haar levend houdt door door te spelen
MagnusMagicus
6 jaren geleden
Quote:
Blizzardfox 15-06-2017 om 10:55
Bij mij was het erg speciaal eerlijk gezegd..

3 jaar terug is Caitlyn overleden aan kanker, en ben er zelf erg kapot van..


Wow, dat is inderdaad heftig. Mag ik vragen wie Caitlyn was en hoe je haar kende?
nielsvd
6 jaren geleden
Quote:
9 maanden geleden
Bij mij was het erg speciaal eerlijk gezegd..


Inderdaad heftig zeg, wel heel speciaal dat je een dergelijke herinnering bij een deck hebt.
Lavinius
1 jaar geleden
Ik ga dit een keertje uppen, het is een interessant onderwerp.
Ik ben pas heel recent begonnen, zo'n dik jaar geleden. Op een familie-bijeenkomst liet iemand me een upgraded Planeswalker Deck Ixalan: Huatli zien. Ik was licht geïnteresseerd, maar het was pas een kleine maand later begonnen. Ik kocht met wat andere mensen 4 planeswalker decks (want wauw, die waren goed! ). Dat waren Planeswalker Deck Ixalan: Huatli, Planeswalker Deck Theros Beyond Death: Elspeth
Planeswalker Deck Throne of Eldraine: Oko
Planeswalker Deck Ravnica Allegiance: Domri
Na een online speluitleg, met gebreken, speelde we daar even mee, en al snel wou ik ook "een eigen deckje". Nog wat later kocht ieder een booster box, om wat deckjes mee te maken. Boosterbox Ikoria: Lair of Behemoths was dat bij mij. (Side note: daar trok ik als boxtopper Luminous Broodmoth ). Azorius waren toen mijn lievelingskleuren, en ik maakte een paar heel amateuristische decks. Bijvoorbeeld een Jeskai-Cats deck, met een aantal kaarten die niets met het kattenthema te maken hebben (bijvoorbeeld Skycat Sovereign).
En ten slotte: grootste fout? Ach, het waren er veel!
De grootste was denk ik dat men dacht dat 1 creature zoveel creatures als hij wou kon blokken. Dus vigilance leek overpowered-je kon aanvallen, én zoveel creatures als je wil blokken! Je kan je het moment wel inbeelden wanneer je voor lethal aan kan vallen van een leger tien creatures groot (terwijl de opponent geen enkel creature heeft), en dat er dan plots bij de opponent een Seraph of the Suns komt!
Intussen ben ik volledig van precons af... Ze zijn naar mijn mening ook niet goed genoeg. Ik vind het heel leuk om zelf decks te bouwen (op m'n account zie je bij de decks precies hoe graag )
princen85
1 jaar geleden
Ik heb magic geleerd op het jeugd-internaat in de jaren 90 waar ik toen zat, groep vol met mensen met autisme die het al voluit speelde.
Toen kon ik niet zoals nu makkelijk kaarten uitkiezen op het internet dus moest mijn deck vooral bouwen uit boosters, dus echt een thema zat er niet in.

Bijna al mijn geld ging erin dus al snel was ik bijna onoverwinnelijk en wilden mensen niet meer tegen mij spelen.
Wat ik mij wel nog herinner dat veel mensen riepen dat bepaalde vervelende kaarten gebanned waren terwijl ik nu weet dat dat totale onzin was

Ik heb toen nog een sliver queen doorverkocht voor 5 gulden, stom stom stom

Pas een paar jaar geleden weer opnieuw begonnen en maak nu fatsoenlijke decks met WEL een thema.
MagnusMagicus
1 jaar geleden
Mooi om te zien dat dit topic een tweede leven krijgt . Iemand anders nog mooie verhalen?
Cobaltius
1 jaar geleden
Ik weet niet meer precies wanneer, maar een vriend waarmee ik D&D speelde heeft het me een keer geleert rond 2017. We moesten van de school een atletiek wedstrijd kijken om ons school team aan te juichen. Mijn vriend hat twee magic decks meegrebracht dus hij legde de regels uit en we speelden een paar potjes. (alle bij dik veloren).

Ik ben pas echt begonnen met spelen door MTGArena tijdens de pandemie. Was uiteindelijk gestopt omdat ik niet genoeg kaarten kreeg om het interessant te houden, maar ik bleef nog steeds MTG youtube te kijken. Ongeveer een jaar later wou ik beginnen met paper magic te spelen en deed toen mee met de crimson vow prerelese. De domste fout die ik toen maakte was dat ik per ongeluk 13 land en 27 andere kaarten had in plaats van 17 land en 23 andere kaarten.

Omdat ik van de prerelese een Olivia's Attendants promo en een Anje, Maid of Dishonor had, heb ik een Blood token commander deck gemaakt.
Twigwalker
1 jaar geleden
Ik ging bij mijn neef langs, we waren toen 10 denk ik. Op de salontafel lagen wat Magic kaarten, die zagen er interessant uit. Ik vroeg steeds of hij het uit wilde leggen maar daar had hij geen zin in. Na een hele dag zeuren toch geprobeerd te spelen en ik was meteen verkocht.

De volgende dag bij de Elf fantasy in Delft een starter deck gehaald, groen blauw threshold uit Odyssey. Daarna nog heel vaak teruggekomen om voor een paar gulden stapels van 100 commons te halen en voor 20 cent per stuk uncommons uit te zoeken uit een grote bak.

Er ging een een hoop fout in het begin, mijn neef legde uit dat je alleen naar de power van creature keek om te zien wie een gevecht won. Dus het beest met de hoogste power overleefde altijd. Illusionary Wall en Blistering Barrier waren heel erg goed want dat walls niet aan mochten vallen wisten we niet en wat al die andere tekst betekende ook niet.
axlar
1 jaar geleden
Met twee klasgenoten begonnen in '95 (?) met Ice Age.. wisten in het begin, ondanks het mini boekje met spelregels, niet echt hoe het gespeeld moest worden. Een jaar later speelden een aantal klasgenoten het ook. Toen in de zomer op het strand, nog in de tijd dat je zonder hoesjes speelde, dual lands en andere kaarten die nu geld waard zijn, gewoon in het zand gespeeld en mee gegooid.. haha

We speelden voornamelijk wat nu vintage heet, 60 kaarten. soms speelden we 2 Headed Giant.
Na die zomer of het jaar daarop speelden opeens een paar brugwuppen het ook, al waren die een jaar of twee/drie later richting het pokemon gebeuren, wat ik gelukkig nooit meegekregen heb.

In '99 gaan studeren, en tot een keer bij het spellenspektakel in Eindhoven, niet meer aan MtG gedacht. Meegedaan aan een Onslaught draft en een paar jaar later bij Zendikar Rising draft. Weer een paar jaar later via een achterneef weer geïnteresseerd geraakt in MtG en hij heeft me het Commander format leren kennen. Toen een pre-con aangeschaft (Tuvasa/Estrid enchantments) en de draad langzaam opgepakt.

Ondertussen maak ik deel uit van een speelgroep in Zuid-Oost-Brabant en spelen we zo nu en dan een paar potten commander.
 bijgewerkt door axlar 1 jaar geleden
Left4Doner
1 jaar geleden
Ooit een 7th Edition Starterbox gekocht, niet kunnen spelen toen maar de art sprak me erg aan. Toen jaren later in 2013 met m'n vriendin geprobeerd. De enige grote fout die we maakten is dat we niet snapten dat je een aanvaller met meerdere creatures kan blokken. Grote creatures konden dus ongeschonden blijven meppen

We raakten pas echt verslaafd door het computerspel Duels of the Planeswalkers (niet de eerste versie, maar de tweede waarin het witte humans deck en het zwarte zombie deck supersterk waren).
Vooral 2HG speelden we vaak online, dat missen we wel.
Mango
1 jaar geleden
Ik heb lang geschaakt op clubniveau, landelijke competitie. Ik hoorde bij de top 15 in de regio Den Haag. In 1997 ging ik naar stripboekenwinkel "De Walk-In" om te kijken welke titels ze in huis hadden. De Walk-In was een wat vreemde winkel; ze verkochten tabakswaren, stripboeken en Magic kaarten. Ik bleef toen even kijken bij de Magic. De eigenaar van de winkel was erg aardig. Ik maakte een praatje met hem. Het eindigde er mee dat ik een beginnerssetje van hem kreeg. Ik kocht een "Duelist" en een stapeltje commons. In de Duelist stond een artikel over White Weenie. Dat sprak mij aan. Zo wilde ik spelen.

Ik begreep natuurlijk weinig van de regels en van het spel. Maar een zeer goede schaakvriend (zelfde club, zelfde team als ik) bleek kort hier voor met Magic gestopt te zijn. Hij heeft mij veel geleerd. Elke week een uurtje onderricht. Zo maakte ik kennis met landjes die creatures kunnen worden; creatures die kunnen bouncen (Blinking Spirit), het nut van rampen (Llanowar), trucjes met untappen (Quirion Ranger), oppompbare creatures. Ik leerde van hem ook de regel "Een kaart voor een kaart". B.v. als je iets Disenchant of Destroyt. Het was mij niet duidelijk dat zo'n transactie i.h.a. okay is. Deze schaakvriend gaf mij ook nog al zijn kaarten cadeau. Een paar schoenendozen met commons. Maar ook een ruilmap met duurdere kaarten, zoals Force of Will.

Door deze spoedcursus was ik redelijk op de hoogte maar nog steeds vrij zwak. Ik had inmiddels flink wat kaartjes gekocht. Samen met de kaarten van mijn vriend heb ik toen een eerste White Weenie deck gebouwd. Ik ging Magic spelen bij de KV Deckmasters. Die vereniging zat in het zelfde gebouw als waar ik schaakte. Ik heb daar overigens niet zo'n goede herinnering aan. Het was er rommelig. Veel lieden wilden alleen maar kaarten ruilen; in een potje Casual hadden ze geen zin. Flauw. Er waren wel eens toernooitjes. Daar deed ik soms aan mee. Na een paar jaar ging het mij tegenstaan. Ik vond de Tempest en Urza series erg leuk, maar wat daarna kwam deed mij weinig. Ik vond het ook flauw dat wit er niks bijkreeg, terwijl Groen werd gepushed met kaarten als Blastoderm. Ik ben in 2003 gestopt. De KV Deckmasters hield er niet lang daarna ook mee op.

In 2016 heb ik uit verveling mijn kaartjes weer tevoorschijn gehaald. Ik was al een tijd gestopt met schaken en had kennelijk behoefte aan een hobby. Ik ging ook weer Magic winkels bezoeken om mijn collectie te updaten. Maar toch doet het mij allemaal weinig. Het is een aardig kaartspel.
Dragon76
1 jaar geleden
Nou die is makkelijk. Gezien geen hond het hier in Belgie speelde in 93 a 94 hebben we het ons zelf aangeleerd. Ik herinner me nog het schabouwlijke mini papieren handleidinkje dat erbij zat in de start-packs. Was een leuke tijd op zich gezien het allemaal nogal vrij authentiek was toen.

Wat deden we fout? Kan ik je zeggen: na een paar jaar stoppen en hele bakken kaarten quasi weggeven voor bijna niets met Wheels of Fortunes, Moxen, Black Lotussen, Wraths gezien er toen niet echt benul was van de waarde en nog minder wat ze waard gingen zijn zoveel jaren later..., etc. etc.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top