Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om onze advertenties te verbeteren.

Zoektocht: leuk Commander deck

Skywise
6 jaren geleden
Na een hoop leuke comments op ditzelfde forum doken mijn speelgroep en ik ruim twee jaar geleden in de wondere wereld van Commander. Aanvankelijk hebben we de C15 precons opgepakt en sindsdien is Commander ons go-to format geworden.

Dat is leuk, als je wat afwisseling hebt qua decks. Mijn speelmaten zijn groot Commander fan geworden en hebben beiden inmiddels vijf Commander decks tot hun beschikking. Zelf ben ik al die tijd echter op twee decks blijven steken, die ik vanaf het eerste moment speel: Mizzix of the Izmagnus en Maelstrom Wanderer. Beide decks zijn fantastisch om te spelen en hebben veel multiplayer interactie, al zijn ze wel een beetje lineair. Mijn geplande derde deck, Teneb, the Harvester, was waardeloos en heb ik heel snel gesloopt.

Nou ben ik al hele lange tijd op zoek naar een derde Commander deck om wat meer af te kunnen wisselen, maar er zijn maar heel weinig Commander ideeën die me aanspreken (ter vergelijking, in Cube en Casual loop ik nooit tegen dit probleem op)... Van de C17 precons leek het Wizards deck met Kess, Dissident Mage me wel aardig, maar die ligt teveel in hetzelfde straatje als Mizzix (sowieso ook veel kleurenoverlap met mijn huidige decks). Ik wil ook liever niet dezelfde Commanders of tactieken spelen als mijn speelmaten, wat mijn opties ook wat beperkt.

Commander is een leuk format, maar het gebrek aan afwisseling en het feit dat ik maar geen interessante ideeën kan vinden voor een nieuw deck maken beide mijn Commander plezier momenteel niet echt groter.
De vraag is nu: hoe ga ik een Commander of Commander deck vinden die ik lang leuk ga vinden? Ik heb niet het geld om 30 decks te bouwen en te testen of er wat leuks tussen zit. Moet ik het maar gewoon houden bij mijn huidige twee decks? Of wordt het tijd om minder Commander te gaan spelen en ben ik misschien Commander-moe?

Beetje loze post wellicht, maar ik ben benieuwd of er iemand input heeft
Blasty
6 jaren geleden
Wat voor decks spelen je vrienden?

Als je goodstuff decks moe bent, kun je naar commanders kijken die meh-kaarten wow maken, zoals Riku of Two Reflections, Kurkesh, Onakke Ancient, Shattergang Brothers, Ezuri, Claw of Progress. Voor heel cheap kun je daar fun of nasty decks mee maken.
Dordledum
6 jaren geleden
Zo te horen heb je nog geen en , misschien even op de forums tussen de commander decks in die kleuren kijken of op legendary creatures met die kleuren zoeken. dan vind je vast iets leuks.
RobintM
6 jaren geleden
Leuke ideetjes zat. Ik ben momenteel bezig aan een Mathas, Fiend Seeker deck dat een beetje cursed, en mensen aanspoort tot aanvallen. Tot nu toe zeer leuke potjes gehad. Het deckidee kwam uit een artikel maar heb er een leuke eigen draai aan kunnen geven.

Ezuri, Claw of Progress kan ook zeker leuk zijn. Heb ik een tijdje gespeeld met wat leuke counter shenanigans zoals Megamorph beestjes.

Zedruu the Greathearted is natuurlijk ook een bekend en berucht decktype dat eigenlijk iedere commander speler een keer moet proberen haha.

Verder zou je natuurlijk ook kunnen kijken naar Standard decks van nu en uit het verleden. Dan kom je decks tegen die draaien om kaarten die ook in commander goed uit te voeren (en perfectioneren) zijn.
Flappie1
6 jaren geleden
Tjah dit is wel heel erg breed.... roep een commander.... wat trok je aan tot Teneb, the Harvester?

Wat vind je leuk om te spelen in cubes? Ik kan wel 80 commanders roepen maar dat heeft weinig zin denk ik.

We moeten een klein beetje inzicht krijgen wat je leuk vind, wat speel je graag/waarom? wat mis je tijdens het spelen wat je graag wil proberen/zelf spelen? Dit is echt te breed om even te gaan roepen en dan hopen dat jij hem leuk vind.

Als je graag reanimator zoals een Teneb, the Harvester wil spelen zijn er best wat opties maar dan hebben we in ieder geval alvast de opties flink verkleint en kunnen we gerichter tips geven.
KiwiLT
6 jaren geleden
Als je iets politieks zoekt is Nekusar, the Mindrazer erg leuk.
Alesha, Who Smiles at Death en Doran, the Siege Tower zijn leuk als je iets bijzonders zoekt.

Qua Graveyard kun je ook Karador, Ghost Chieftain spelen (die is waarschijnlijk een stuk fijner dan Teneb)

Hoe competitief moet het deck worden? Dat maakt namelijk best veel uit met sommige commanders wil je niet naar een casual speelgroep gaan.

Kijk sowieso ff op EDHREC.com daar staan alle commanders netjes gesorteerd
Skywise
6 jaren geleden
Goed punt, ik zal het wat proberen toe te lichten.

Teneb heb ik aanvankelijk puur gebouwd vanwege het Reanimator aspect, maar Reanimator is veel leuker en verassender in een gewoon deck (waar een beurt 2 6/6 het verschil maakt). In Commander kun je ook gewoon rampen naar dikke beesten. Simpel trucje, been there done that. Had ik snel gezien. Ik heb denk toen ook de fout gemaakt door op EDHrec vooral alle 'logische'/goede kaarten uit te zoeken om te spelen. Het werd toen echt een goodstuff/removal based reanimator deck zonder enig karakter.

Het leuke aan mijn huidige decks: Mizzix doet typische commander dingen (Epic Experiment voor X=14, spells 'lenen' met AEthersnatch) en in Maelstrom Wanderer speel in een uitgebreid Clone thema (ook mooie multiplayer interactie) en verder gewoon veel ETB creatures. Onze speelgroep is erg sterk casual gedreven met veel 'goedkope' decks (max 150 euro). Commander draait bij ons om rare shenenigans en niet per definitie om het winnen.

Waar ik echt een afkeer aan heb zijn Voltron decks. Oh, en decks met kleine beesten zoals Ezuri, Claw of Progress en Athreos, God of Passage. Dat kan ik in Casual Magic ook spelen, dat heeft weinig meer met Commander te maken.

In onze speelgroep worden gespeeld: Kalemne, Disciple of Iroas, Edgar Markov, Narset, Enlightened Master, Melek, Izzet Paragon Storm, Jarad, Golgari Lich Lord, The Ur-Dragon, Borborygmos Enraged, Ezuri, Claw of Progress en Marchesa, the Black Rose.

Mathas, Fiend Seeker trekt me bijvoorbeeld wel vanwege het politieke aspect, al zie ik alleen maar decklijsten met Mathas als aanvoerder van een Curse deck, en dat zie ik dan weer niet zo zitten.
Roks1983
6 jaren geleden
Een goede manier om inspiratie op te doen vind ik zelf altijd kijken naar commanders die je echt NOOIT tegenkomt en daar een deck omheen gaan bouwen. Er gaan op internet diverse lijsten rond van de minst gespeelde commanders waar wellicht iets tussen zit wat je aanspreekt.

Als een deck niet alleen maar goed hoeft te zijn maar ook leuk, kan je ook een bekende commander pakken en compleet de andere richting op bouwen dan vaak wordt gedaan. Zo wil ik bijvoorbeeld nog graag een Atraxa, Praetors' Voice deck maken wat helemaal niks doet met infect, -1/-1 of +1/+1 counters of planeswalkers. Er zijn in magic zoveel kaarten die iets doen met andere soorten counters dat daar vast iets mee te bouwen is
Sunitram
6 jaren geleden
Mathas, Fiend Seeker zie ik eigenlijk ook wel prima werken in een pillowfort deck. Ghostly Prison, Sphere of Safety, Blood Reckoning, Fumiko the Lowblood en War's Toll om maar een paar voorbeelden te noemen zitten allemaal in je kleuren. Je tegenstanders moeten elkaar aanvallen, kunnen niet bij jou en iedere keer als er een ge-bounty-counterd creature sterft in deze slachting krijg jij een kaart zodat je ze nog verder het leven zuur kan maken. Voeg naar smaak nog Lightmine Field, Powerstone Minefield, Righteous Cause en/of Patron of the Kitsune toe om ze helemaal het bloed onder de nagels vandaan te halen

Maar als je niet van kleine beesten houdt, waarom ga je niet voor Mayael the Anima? Hier is mijn huidige decklijst voor haar, en ik ben er dik tevreden mee:
 bijgewerkt door Sunitram 6 jaren geleden
Panoramix
6 jaren geleden
Misschien dat je aan de hand van de decks die je speelde voordat je commander ging spelen, een leuk commander deck bedenken (en daar een commander bij zoekt)?
RobintM
6 jaren geleden
Mathas, Fiend Seeker is momenteel erg hip met curses ja. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Belangrijk is dat jij profiteert van de bounty counters. Mensen aanzetten tot aanvallen is daarom ook een goede optie, en toevallig dat die nieuwe curses daarbij helpen. Vandaar dat die hip zijn. Je kan ook eens kijken bij Basandra, Battle Seraph of Queen Marchesa.

Een tribal deck kan ook leuk zijn, is ook vrij budget vriendelijk als het gaat om de iets minder populaire tribes. Denk daarbij aan Sphinxen, Demons, Angels (wel iets prijziger) Pirates (leuk met aankomende set).
bartist
6 jaren geleden
De helft van het werk is altijd een bepaalde "wauw"-factor hebben bij een commander, wat ik had bij Marchesa, the Black Rose.
Als je dat niet hebt, dan kun je ook beginnen naar kijken wat je nu al speel: thema, combo, Kaarten die normaal onspeelbaar zijn, shenanigens, of een combinatie daarvan.

Je kan er inderdaad over nadenken om een van je huidige tactieken te verwezelijken in een Commander. Ik zie sacrifice, secundair gebruik van landjes en graveyard als thema's in je decks. Misschien is The Gitrog Monster een optie.

Ik zie ook een +1/+1 counter deck. Daar zijn volgens mij genoeg commanders voor in of , zoals Anafenza, the Foremost, Chorus of the Conclave en Ghave, Guru of Spores (die laatste is wel meer combo-gevoelig)

Je kan ook vol shenanigens gaan en Gonti, Lord of Luxury spelen, want je tactiek word afhankelijk van de kaarten van je tegenstander. Dat is wel mono-black, iets wat je maar net moet willen.

Je kunt ook voor een moeilijk thema gaan en dat laten werken, zoals Iname as One. Die werkt met grote spirits, die vaak spirit of arcane spells gebruiken. In groen/zwart... you get the point

Hoop dat je snel weer inspiratie krijgt!
Morph
6 jaren geleden
@Darksoul93
Wat voor soort decks bouw je meestal als je Cube Draft? Welke kleuren, welke stijl? Van welke kaart in de cube wordt je blij als die in Pack 1 zit?

Als je weet wat je leuk vind kun je daaromheen een commander deck bouwen.

En als ik een random suggestie mag doen: Daretti, Scrap Savant is cool
MagnusMagicus
6 jaren geleden
Marchesa, the Black Rose en Queen Marchesa zijn beide zeer interessante kaarten. Het toevoegen van Monarch geeft ook een nieuwe dimensie aan een Commander game. Mensen willen plots heel graag jou aanvallen als je monarch bent...maar ja, als je geen monarch bent krijg je geen kaart en die tegenstander wel....

Je kunt ook juist iets mafs doen, bv. Zedruu the Greathearted. En dan hoef je niet meteen Statecrafts en Illusions of Grandeur weg te geven, er zijn nog veel meer opties.

Leuke ook van monocolor gaan is dat je plots zeer beperkt bent op bepaalde gebieden, wat je weer anders laat nadenken over je deck (plus, kaarten als Caged Sun worden echt enorm goed ). Heb zelf net Odric, Lunarch Marshal in elkaar gezet en dat is heel cool.

vanmaanen
6 jaren geleden
Voor casual commander heb ik een mono black Shirei, Shizo's Caretaker deck gemaakt met oa Shadowborn Apostle erin en andere 1/1s, die telkens terugkomt uit je graveyard en waarmee je demon cards in het spel krijgt.

Was erg fun maar ben hem nu aan het ombouwen naar een zwart/wit deck met als commander Athreos, God of Passage. Die haalt alle creatures naar je hand, niet alleen 1/1s tenzij de opponent 3 schade neemt. Plus toegang tot wit geeft weer veel nieuwe opties qua spells
AncientOne
6 jaren geleden
Quote:
vanmaanen 01-09-2017 om 10:06
Voor casual commander heb ik een mono black Shirei, Shizo's Caretaker deck gemaakt met oa Shadowborn Apostle erin en andere 1/1s, die telkens terugkomt uit je graveyard en waarmee je demon cards in het spel krijgt.

Was erg fun maar ben hem nu aan het ombouwen naar een zwart/wit deck met als commander Athreos, God of Passage. Die haalt alle creatures naar je hand, niet alleen 1/1s tenzij de opponent 3 schade neemt. Plus toegang tot wit geeft weer veel nieuwe opties qua spells


Speel je dan ook meer dan 1 Shadowborn Apostle in dat deck? En zo ja: hoe veel?
(mijn 35+ Relentless Rats in een EDH-deck werden nl. niet zo gewaardeerd...)
vanmaanen
6 jaren geleden
@ancientone yep. 20+ Shadowborn Apostle. Omdat het kan En omdat ik er 6 moet saccen om een Demon te kunnen zoeken
 bijgewerkt door vanmaanen 6 jaren geleden
SimonVanHoudt
6 jaren geleden
Ik heb momenteel 2 leuke commander decks, een tokendeck met Trostani, Selesnya's Voice die draait om kaarten zoals Mimic Vat , Seance , God-Pharaoh's Gift , Blade of Selves en Echo Chamber.

Daarnaast heb ik nog een grouphug achtig deck met Kynaios and Tiro of Meletis aan het roer dat wint als opponents veel landjes hebben met Tempt with Discovery , Oath of Lieges , Treacherous Terrain en dat soort kaarten.
(Warp World , Ankh of Mishra , Zo-Zu the Punisher , Overabundance , Price of Progress)
 bijgewerkt door SimonVanHoudt 6 jaren geleden
felletje
6 jaren geleden
Aparte en leuke strategieen, dan denk ik aan:

Zada, Hedron Grinder 1 mana spells combo deck

Sidar Kondo of Jamuraa + Tymna the Weaver met Shadowborn Apostle

Ayli, Eternal Pilgrim lifegain control

Sakashima the Impostor

Narset, Enlightened Master vol gooien met 8 mana burn spells

Michiko Konda, Truth SeekerMichiko Konda, Truth Seeker mono wit control

Een tribal deck naar jouw favoriet
 bijgewerkt door MagnusMagicus 6 jaren geleden (kaartlinkjes ajb)
AndelionK
6 jaren geleden
Ik denk dat Temmet, Vizier of Naktamun, veel minder gespeeld wordt dan echt eerlijk is. Wit heeft nu Anointed Procession als token verdubbelaar, maar kan ook een hoop Germ token gebruiken via Living Weapons. Ik denk echt dat je een speelgroep kan verassen met hoe creatief je tokens kan maken!
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 21 posts
  • Laatste post AndelionK 6 jaren geleden
  • Gemaakt door Skywise 6 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top