Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Commander Decktech: Arjun, the Shifting Flame

Sunitram
6 jaren geleden
'When asked how much power is required, Izzet mages always answer "more."'
~Goblin Electromancer

Hoi allemaal! Een aantal maanden geleden alweer heb ik jullie een kijkje gegeven in de keuken van m'n Mayael the Anima commander deck. Het blijft een van m'n favoriete decks tot op heden, maar het is nu niet echt een deck dat echt een bepaalde combo probeert te bewerkstelligen. Het deck komt al gauw neer op wat grote beesten neerleggen die wat enge abilities met elkaar delen en daar win je dan de game mee. Daar is zeker niks mis mee, maar er zijn nog zoveel andere leuke manieren om in Magic een game te winnen! En zo kwam ik op Arjun, the Shifting Flame.





De Combo



Wat je met Arjun voor elkaar hoopt te krijgen is dat je Mindmoil of Arjun samen met Alhammarret's Archive of Thought Reflection op het veld hebt. Vanaf dat moment verdubbel je iedere keer dat je een spell speelt je handsize! De voorkeur gaat hierbij uit naar de Arjun+Archive combo; Arjun is naast een functionele reprint van Mindmoil een dikke vliegende beater en de Archive verdubbelt naast je draws ook je lifegain, wat weer leuk combo't met andere kaarten in het deck.
Als je eenmaal de combo hebt liggen, kan je meerdere kanten op. Niv-Mizzet, the Firemind, The Locust God en Psychosis Crawler triggeren allemaal als je een kaart pakt, wat met de combo op tafel ontzettend uit de klauwen loopt. Van de drie is de Crawler het effectiefst; deze pakt in één keer al je tegenstanders aan. Niv heeft weer als voordeel dat je zijn schade ook op creatures kan schieten, waardoor je 'm ook in kan zetten om het bord wat op te schonen en de God maakt creature tokens die je eventueel (als de combo niet zo afgaat als je zou willen) ook als chumpers zou kunnen gebruiken.
Diviner's Wand is nog een kaart die je graag uit ziet combo-en. Arjun is een wizard, dus als je de Wand al hebt liggen als je Arjun speelt, komt ie gratis aan de sphinx te hangen en daarna krijgt ie +1/+1 voor iedere kaart die je pakt! Als je aan Commander Damage doet, hoef je dus nog maar 16 kaarten te pakken om Arjun in één beurt lethal te maken! Naast Arjun zitten er nog 19 andere wizards in dit deck, dus mocht je Arjun niet op het veld kunnen krijgen (of houden), dan lossen die het wel voor je op.
Aetherflux Reservoir is de reden waarom je liever Alhammarret's Archive dan Thought Reflection op het veld hebt. De lifegain van de Reservoir loopt van nature al pittig hard op, maar dankzij de Archive gaat het twee keer zo hard! Deze kaart heeft wat minder op met het carddraw thema dat dit deck probeert te bewerkstelligen, maar zowel Arjun als de Reservoir zien je graag meerdere spells in dezelfde beurt spelen, dus hij misstaat zeker niet in dit deck.
Conflagrate, tenslotte, is waarschijnlijk de meest high-risk-high-reward kaart van het deck. In de eerste instantie had ik deze ingeboard als draw-jezelf-niet-dood beveiliging, want de discard is onderdeel van de Flashback cost. Arjun triggert dus niet voordat je je hand even stevig hebt uitgedund. Echter, de kaart is ZO veel meer dan dat! Als je de combo hebt liggen, kun je 'm voor X=niks casten. Arjun triggert, de Archive verdubbelt je draws. Je cast nog wat spells en opeens zit je met 40+ kaarten in je hand. En dan flashback je opeens je Conflagrate! Voor zit je opeens met een of misschien wel meerdere dooie tegenstanders! Oh en je kan 'm ook uit je hand casten als een dure burnspell. VALUE!

Mana Rocks



Zeker voor mijn doen speelt dit deck best veel mana rocks. Normaal gesproken hou ik namelijk niet zo van deze artifacts, want hoewel ze je early game enorm vooruit helpen, zijn het late game meestal dooie draws waar je liever actie had gewild. In dit deck ligt dat echter anders. Arjun is een commander van 6 mana, dus des te meer manastenen je early game op tafel tovert, des te sneller ligt je commander. Maar late game helpen ze je je combo draaiende te houden! Omdat Arjun triggert op iedere spell die je speelt, wil je er natuurlijk zoveel mogelijk spelen en wat is er dan mooier dan een spell die zichzelf (deels?) terugbetaalt?
Thran Dynamo, Hedron Archive, Mind Stone, Sol Ring, Prismatic Lens en Izzet Signet zitten puur om deze reden in dit deck. Thought Vessel eigenlijk ook, maar die zorgt er daarnaast ook voor dat je zoveel kaarten als je wilt in je hand kunt houden, hetgeen in dit deck zeker geen overbodig luxe is.
Astral Cornucopia en Everflowing Chalice zijn helemaal perfect voor dit deck, omdat ze zo flexibel zijn. Early game cast je ze voor X=het aantal mana dat je tekort komt en later, als het eenmaal combotime is, kan je ze ook voor X=0 casten om gratis je hand door te draaien.
Inspiring Statuary verandert min of meer al je non-mana rock artifacts (inclusief zichzelf!) in mana rocks, waardoor je meer spells in dezelfde beurt kan blijven casten. Bijkomend voordeel is dat, mocht je op het punt komen dat je de Cornucopia of de Chalice voor 0 moet casten, je die laatste nog steeds kan tappen om voor spells te betalen!
Nu we toch zoveel toegang tot mana hebben, gooien we tenslotte ook maar een Doubling Cube in het deck. Veel van de kaarten die dit deck gebruikt om zichzelf te verdedigen zijn namelijk X-spells, en een ongeschreven regel in Commander is dat die nooit groot genoeg kunnen zijn

Wizards



Dit Arjun deck heeft een klein Wizard tribal thema. Wizards doen namelijk precies wat je zou willen dat creatures in dit deck doen: kaarten rapen, jou verdedigen en de Diviner's Wand dragen als het tijd wordt om tegenstanders te killen.
Azami, Lady of Scrolls, Galecaster Colossus en Sigil Tracer geven een soort sliver effect aan je wizards. Opeens kan je ze allemaal tappen om kaarten te rapen, narigheid van je tegenstanders te bouncen en spells (inclusief die van je tegenstanders!) te kopiëren. En je kan dat vanaf het moment dat ze het veld raken! De manier waarop de abilities verwoord zijn omzeilt namelijk summoning sickness. Als je meerdere van deze drie wizards hebt liggen, laat dan zo lang mogelijk al je wizards untapped. Die dikke beater die een van je tegenstanders op je afstuurt kunnen bouncen is vaak belangrijker dan het rapen van kaarten.
Jace, Vryn's Prodigy en Thought Courier zijn voornamelijk bedoeld om vroeg in het spel de kwaliteit van je draws te verbeteren. Je kan Jace laten flippen, maar hou er rekening mee dat hij waarschijnlijk voor eenmalig gebruik is; die +1 zal namelijk zelden invloed hebben op de game. Met de -3 kun je daarentegen net die Cyclonic Rift of een van die X-burnspells uit je graveyard vissen om je tegenstanders dwars te zitten. Tenslotte zijn het goedkoop te casten wizards die mee kunnen liften op de abilities van bovenstaande 3 wizards.
Magus of the Future maakt het mogelijk om met Arjun uit te combo-en zonder dat je Reflection of Archive hebt liggen. Het probleem met Arjun alleen is namelijk dat je meestal je spells uit je hand speelt, en daardoor iedere keer als hij afgaat een kaart minder pakt dan de keer ervoor. De Magus omzeilt dit probleem door je toegang te geven tot de bovenste kaart van je deck! Zolang je geen land bovenaan hebt liggen kun je dus spells blijven casten en met dezelfde snelheid door je deck blijven blazen.
Sage of Fables en Metallic Mimic geven je wizards wat meer body. Laten we wel wezen, Azami met d'r 0/2 voor 5 mana is best kwetsbaar. Nu is het met dit deck sowieso niet echt de bedoeling dat je je creatures voor combat gebruikt (Arjun, Niv-Mizzet en misschien die wizard die met de Diviner's Wand loopt te zwaaien daargelaten), maar 't is vaak toch wel fijn als ze langer dan 1 beurt kunnen blijven liggen. Ook deze kaarten zijn multifunctioneel; de Sage kan z'n counters omzetten in carddraw en je kan ook "insects" roepen als de Mimic in het spel komt, zodat alle tokens van The Locust God als 2/2'tjes het veld op komen.
Venser, Shaper Savant is je surprise counter. Het is me in Modern met m'n Fairly Odd Ninja deck al meer dan eens gebeurd dat iemand een Dispel achterhield voor als ik iets van hen probeerde te counteren en ik vervolgens de spell die ze wilden beschermen counterde... met Spellstutter Sprite. Niemand verwacht dat er zo'n effect op een beestje zit en niemand houdt er rekening mee. Venser countert echter niet alleen, hij kan in geval van nood ook permanents bouncen! Een superkaart om 4 mana voor open te houden. En natuurlijk, net als met alle andere wizards; als ie eenmaal ligt, geniet hij ook mee van de abilities van Azami & friends.
Teferi, Mage of Zhalfir zorgt ervoor dat je tijdens je eigen beurt ongestoord kan uitcombo-en. Dat al je creatures Flash hebben is meer een geinige bonus.
Vedalken Archmage is eigenlijk een van de slechtste wizards van het deck, maar door de grote hoeveelheid artifacts is hij een redelijk stabiele bron van carddraw. Als ie met z'n 0/2 maar lang genoeg blijft liggen...
Vedalken AEthermage is tenslotte een tutor voor wizards. De enige wizard die ik echt altijd nodig heb is Arjun zelf, maar soms dient zich zo'n boardstate aan waar een bepaalde wizard gewoon heel goed tegen is. Dan is het goed om te weten dat je de Aethermage kan cyclen. Oh en hij bouncet slivers, mocht dat nou net je ding zijn.

Andere kaarten van algemeen nut



Tot slot dan nog wat andere kaartjes die bijdragen aan de strategie van dit deck.
Minamo, School at Water's Edge is zo'n beetje het meest veelzijdige landje dat dit deck rijk is. Hij komt untapped in het spel, geeft zonder restricties blauwe mana EN untapt Legendaries? De meeste belangrijke wizards zijn Legendary, Nykthos, Shrine to Nyx is Legendary en Azor's Gateway is zowel aan de voor- als achterkant Legendary, ik zeg reden genoeg om 'm erin te doen.
Over Nykthos gesproken: dit is ook een must-have voor dit deck. Ja, je hebt er pas vanaf 4 devotion echt voordeel van, maar omdat veel kaarten in dit deck blauw zijn en veel daarvan meer dan 1 blauw mana symbool in de cost hebben kan dit landje soms absurde hoeveelheden mana genereren. En Minamo untapt hem!
Mirrorpool is je onverwachte kill-machine. Eerst is het een onschuldig landje dat voor kleurloos tapt en tapped in het spel komt, maar plots sac je hem om die enorme burnspell of die Psychosis Crawler te kopiëren! Of je kopieert je Archaeomancer en haalt die burnspell waar je net speler A mee killde terug om speler B mee af te maken!
Azor's Gateway is zo'n kaart die nooit niet nuttig is. In het begin is het een looter, en dan flipt ie opeens... en dan heb je het spel gewonnen. En zoals gezegd, zowel de voor- als de achterkant kun je untappen met Minamo. VREUGDE!
Words of War en Obstinate Familiar speel ik omdat ik weiger om Laboratory Maniac te spelen. Ik vind het zo'n vreselijk lame manier om te winnen! Om toch te kunnen zorgen dat je jezelf niet dood drawt zitten deze twee kaarten er dus in. Words of War is moeilijker in gebruik, omdat z'n replacement effect mana kost, maar daar staat wel weer tegenover dat als je 'm met Azami weet te combo-en je al je wizards verandert in betere Grim Lavamancers. De Familiar laat je eigenlijk zelf bepalen wanneer je genoeg gedrawd hebt, maar het is wel maar een 1/1tje. Beide zijn een stuk riskanter dan de LabMan, maar tot nu toe vind ik dat ze wel leukere games opleveren.
Mindswipe, Comet Storm en Fall of the Titans zijn er in de eerste plaats om jezelf mee te beschermen, maar ze kunnen je ook helpen om tegenstanders te killen, bijvoorbeeld als Azor's Gateway geflipt is.
Nahiri's Wrath is nog zo'n zelfverdedigingskaart. Op dezelfde manier als de flashback van Conflagrate maakt deze kaart er misbruik van dat de discard voor de Arjun-trigger gaat, waardoor je je hand kan uitdunnen voor je weer nieuwe kaarten moet pakken. Het is alshetware een boardwipe met een twist
En dan is er tot slot nog de Grand Architect. Hij boost al je blauwe creatures (inclusief de insects van de Locust God!), maar daarnaast is hij de vierde "sliver" kaart in dit deck. Je kunt je blauwe creatures (nogmaals, inclusief je insect tokens!) tappen om je te helpen met het betalen voor artifacts. Hierdoor kan je in één beurt meer kaarten spelen, waardoor Arjun vaker triggert en/of je des te sneller de 50 levens bij elkaar hebt die je nodig hebt om Aetherflux Reservoir af te vuren.

En dat is onze Commander Decktech van vandaag. De manier waarop dit deck met tegenstanders afrekent verschilt uiteindelijk nauwelijks van de al veel langer rondgaande Niv-Mizzet en Locust God decks, maar juist omdat dit deck wordt aangestuurd door Arjun krijgt het een compleet eigen feel. Het is wel een stuk meer ik-op-een-eilandje dan de meeste andere decks die ik speel, maar dat is ook wel weer eens leuk voor de verandering. Wat vinden jullie van dit deck? Tips, suggesties, dit-kan-echt-niet's? Laat je horen!
EnchantedBunny
6 jaren geleden
Vind de 'tech' cool, en ik juich toe dat Words of War en Conflagrate ergens een plaats gevonden hebben!

Als het goed loopt lijkt [k]Labratory Maniac[/k] niet per se erger dan Niv-Mizzet, the Firemind, The Locust God & Psychosis Crawler? Al is met Niv-Mizzet misschien lastig om iedereen dood te schieten in 4+ player games.

Het vervelende aan dit soort decks lijkt me dat het al vaak ofwel weinig kan, ofwel direct wint. Net als menig deck omtrent Rood & Blauw. Omdat men ofwel in staat is om je belangrijke combo piece te slopen, of niet. Maar misschien overschat ik de wincons wel, en valt het mee.

LeKrutes
6 jaren geleden
Leuke decktech.

Inderdaad dat je Conflagrate zo kan "misbruiken" suoer nice.

Zelf ook nagedacht over om dit deck te maken. Maar eigenlijk komt het er op neer je wint met de kaart verdubbelaars anders doet het deck niks.
Sunitram
6 jaren geleden
Allereerst, beide bedankt voor het commentaar. Ik ben zelf ook groot fan van Conflagrate geworden!

@ EnchantedBunny: Niv-Mizzet, de Locust God en vooral Psychosis Crawler hebben inderdaad ook een behoorlijk "oeps, ik win" gehalte, maar je moet er nog moeite voor doen. Kun je wel genoeg drawen als ze liggen? Draw je niet teveel? Is het mogelijk om ergens in de tussentijd die Obstinate Familiar te droppen, liefst zonder jezelf dood te drawen terwijl ie nog op de stack ligt? De LabMan nodigt mijn inziens iets te veel uit om gewoon Mindmoil, Arjun, the Shifting Flame, Alhammarret's Archive EN Thought Reflection te droppen, en met de miljoen triggers die je daar van krijgt jezelf dood te drawen. Op zich ook nog steeds best een prestatie als je 't voor elkaar krijgt, maar zoooooo saai...

@ EnchantedBunny en LeKrutes Ik heb het deck zo ingericht dat het nooit helemaal niks doet (in het ergste geval zit je met kaarten als Galecaster Colossus, Mirror Match en de welbekende Cyclonic Rift je tegenstanders van je lijf te houden tot je combo ligt), maar het is inderdaad mogelijk dat het vanuit het niets wint. Het is niet iedereen z'n speelstijl en ik zeg eerlijk dat het het minst interactieve Commander deck is dat ik ooit in elkaar heb gezet, maar het blijft iedere keer weer een leuke puzzel hoe je met een steeds wisselende hand de combo door moet zetten
Eclavyrr
6 jaren geleden
Ik vind het een erg goed uitgewerkte decktech, je laat zien hoe je zelfs met minder bekende kaarten zoals Conflagrate en Mindmoil een goed deck in elkaar kunt zetten. Zelf heb ik een hekel aan aan Izzet based decks omdat ze meestal een erg "one trick pony" achtig deck zijn, maar de plethora aan wincodities en opties die je hier hebt neergezet, hebben best veel respect bij mij afgedwongen. Kudos!
Morph
6 jaren geleden
Leuke Decktech Sunitram!

Lijkt me best leuk om mee en tegen te spelen, al wil je niet iedere keer verliezen van een Aetherflux Reservoir natuurlijk.
Maar eens in de zoveel potjes moet een deck met alternatieve wincons wel kunnen lijkt me.

Ik had Teferi's Puzzle Box nog wel verwacht eigenlijk
Sunitram
6 jaren geleden
Dank jullie!

@ Morph: ik zou ook nooit een deck bouwen dat ALLEEN om de Reservoir draait. Maar als één van de wincons vind ik 'm nog acceptabel. Besides, zelfs al gebruik je 'm niet voor de kill, die lifegain is soms ook erg prettig.
Ik heb juist bewust geen Puzzle box gespeeld! Hij fuckt namelijk iedereen's hand en hij doet zijn truukje maar één keer per beurt. Niet iedereen waardeert het als hun hand steeds van inhoud verandert en bovendien vertraagt het de pot ontzettend, omdat niet iedereen erop is voorbereid. Dat vind ik teveel gedoe voor die ene keer dat je zelf je hand mag doordraaien.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 7 posts
  • Laatste post Sunitram 6 jaren geleden
  • Gemaakt door Sunitram 6 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top