Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Commander Decktech: Mayael the Anima

Sunitram
6 jaren geleden
Dag allemaal!

Een aantal maanden geleden alweer gaf ik jullie een kijkje in de keuken van wat op dit moment mijn favoriete Modern deck is: Fairly Odd Ninja. Helaas heb ik daarna door o.a. werkgerelateerde drama's wat minder tijd gehad voor zulke stukjes, maar nu alles weer wat rustiger wordt, leek het me wel weer leuk om een decktech te schrijven. Deze keer duiken we in de wonderlijke wereld van Commander en dat doen we met mijn eerste (en nog steeds favoriete) commandrice:



Eerst maar eens een linkje naar het deck:



De Commander

Mayael is een Commander waar je echt omheen moet bouwen. Ze heeft een niet heel makkelijke casting cost, haar ability is prijzig en de manier waarop de ability werkt zorgt ervoor dat een bepaald gehalte van je deck moet bestaan uit 5-of-meer-power creatures, wil je er een beetje consistent gebruik van kunnen maken. Gelukkig zit je met in de perfecte kleuren om daar een beetje omheen te spelen; daarover later meer!

Het land



De meest efficiente manier om altijd de beschikking te hebben over al je kleuren mana is natuurlijk door te fetchen. Ik ben echter niet van geld gemaakt (en heb op een hele boosterbox MM17 niet een fetch geopend ), en bovendien kun je het je in Commander wel veroorloven om een paar beurten minder of niks te doen, dus ik heb wat andere oplossingen ingeboard.
Terramorphic Expanse en Evolving Wilds zijn wat mij betreft echt auto-includes in Commander; Jungle Shrine komt weliswaar tapped in play, maar geeft wel alle drie mijn kleuren; de Ravnica bouncelandjes (Boros Garrison en consorten) tappen voor 2 mana per keer (wat ongelofelijk fijn is in combinatie met een zekere Planeswalker waar ik jullie later over ga vertellen) en Opal Palace geeft me de optie om Mayael verstevigd het veld op te laten komen, mocht ze in een matchup veel removal vangen.
Verder wil ik nog een lans breken voor de Panorama's; deze kaarten zijn heerlijk in Commander. In het slechtste geval zijn ze slechtere Evolving Wilds die nog steeds basics in twee of meer van jouw kleuren kunnen vinden; in het beste geval zijn het landjes die voor kleurloos tappen en die je altijd later nog zou kunnen saccen, mocht je een bepaalde kleur tekort komen. Daarnaast vormen ze een geinige combo met die paar Landfall beesten die ik speel, wat ook de grote reden is voor het runnen van Blighted Woodland.
De Mosswort Bridge, tenslotte, hoort wat mij betreft in ieder creature-heavy groen deck thuis; die 10 power heb je zo bij elkaar!
In de toekomst zal ik waarschijnlijk wat meer / duals in het deck gaan verwerken; de hoeveelheid / landjes is nog een overblijfsel van een eerdere versie van dit deck.

De ramp



Er zijn drie grote problemen met het runnen van een Mayael deck:
1) Je commander kost 3 verschillende kleuren;
2) Haar ability kost 6 mana per activatie;
3) Als je er niet aan toe komt je commander te casten, zul je grote, dure beesten moeten gaan hardcasten.

Om te voorkomen dat we als enige met een hand vol onbruikbare vetzakken achterblijven, terwijl ieder ander elkaar vrolijk met de wildste spells de hersens inslaat, moeten we dus gaan rampen. Rites of Flourishing is daar een van mijn favoriete kaarten voor. Voor 3 mana krijg je een Howling Mine en een Exploration-voor-iedereen in een. Tuurlijk, het is een groepsknuffel en daarom niet iedereen z'n ding, maar mijn ervaring ermee is dat 't ook de spelers op weg helpt die een wat tragere start hebben en die zijn je dan later vaak dankbaar. Politiek spel noemen we dat
Twee andere favorieten van me zijn Oracle of Mul Daya en Explorer's Scope. Hoewel de Oracle duidelijk de betere van de twee is, vervullen ze een soortgelijke functie in m'n deck: ze rampen en geven me de kans om de bovenkant van m'n deck te zien, zodat ik een idee heb of het veilig is om Mayael te activeren.
Druid of the Anima en Knotvine Mystic zitten eigenlijk meer vanwege de flavor en nostalgische overwegingen in het deck dan omdat ze echt goed zijn; maar de Druid is als 3-kleurige manasteen voor 2 mana ook weer niet slecht, en de Mystic's maak-van-1-mana-3-mana ability heeft me meer dan eens aanzienlijk geholpen bij het activeren van Mayael.
Keeper of Progenitus en Tempt with Discovery zijn grouphugs in mijn voordeel.
Mocht ik na alle voorgaande maatregelen nog steeds niet tevreden zijn met m'n mana base, dan kan ik met Krosan Tusker, Valley Rannet, en/of Eternal Dragon nog naar de missende kleur graven. Bijkomend voordeel is dat als ik geen land nodig heb, ik ze altijd nog kan casten als bij-gebrek-aan-beter fatties.
En dan zijn er nog de Zhur-Taa Ancient en Boundless Realms. Ik twijfel al een tijdje sterk of de Ancient niet eens hoog nodig vervangen moet worden door Regal Behemoth. Tot nu toe heb ik zelden echt nadeel geleden van het spelen van de Ancient, maar de Behemoth is gewoon een stuk veiliger (en de Monarch zijn is ook wel fijn). Boundless Realms functioneert an sich prima, maar gezien de gemiddelde grootte van de beestjes die ik in dit deck run, zou de dit jaar uitgekomen Traverse the Outlands op dat slot ook absoluut niet misstaan. Commander, waar je deck nooit af is

De creatures



46 van de 100 kaarten in dit deck zijn creatures, en slechts 6 daarvan hebben minder dan 5 power. Dat betekent dat 40 van de 62 nonlands in m'n deck fatties zijn. Als je zo'n deck een beetje functioneel wilt houden zullen deze creatures dus veel taken op zich moeten nemen die je anders met andere kaarten had opgelost.
Zo hebben we Novablast Wurm, Steel Hellkite, Balefire Dragon, Chaos Maw en Crater Hellion als (semi-)boardwipes; maken Utvara Hellkite (op zich al naar, maar er zitten nog 10 andere draken in dit deck), Avenger of Zendikar en Rampaging Baloths de nodige tokens aan; geven Surrak, the Hunt Caller en Xenagos, God of Revels creatures haste (en, in het laatste geval, een fijne powerboost); houden Iroas, God of Victory, Avacyn, Guardian Angel en Archetype of Endurance je creatures in leven en krijg je extra combat phases van Hellkite Charger en Scourge of the Throne.
Targeted removal vinden we in de vorm van Admonition Angel, Bogardan Hellkite, Dragonlord Atarka, Terastodon en in bepaalde mate ook Ulvenwald Tracker. Ze hebben allemaal hun beperkingen, maar die worden vaak meer dan goed gemaakt door de stevige body die eraan vast zit.
Kazuul, Tyrant of the Cliffs houdt aanvallers van je lijf (niemand wil jou ogres geven, zeker niet als je Hamletback Goliath ernaast hebt liggen); Baneslayer Angel en Windbrisk Raptor houden je levenstotaal in check en mochten dingen ondanks deze bescherming toch nog mis dreigen te gaan, dan kun je altijd nog Elderscale Wurm droppen.
Artisan of Kozilek en Paleoloth helpen je je belangrijke creatures weer terug te krijgen als er iemand geboardwiped heeft.
En dan twee kaarten die ik vrij weinig in Commander zie, maar die geweldige synergie hebben met Mayael: Deceiver of Form en Sifter Wurm. De Wurm laat je bij etb direct de bovenste 3(!) kaarten van je deck zien, en geeft je daarmee, naast de levens die je al van de Wurm krijgt, een idee of het verstandig is om Mayael die beurt af te laten gaan. De Deceiver doet iets soortgelijks, maar in het beste geval ligt er een groot, naar, nonlegendary beest bovenaan je deck waar je al(!) je andere creatures voor een beurt in mag veranderen! En zie je die bovenste kaart niet zitten, dan verplaats je die gewoon naar de onderkant van je deck! De in z'n mana cost is dan misschien wat lastig, maar hey, des te meer reden om die Panorama's te runnen.
Tot slot gooien we nog een Ruric Thar, the Unbowed in de mix, want waarom ook niet als je zoveel creatures speelt.

De noncreatures



Hoe uitdagend het ook mag zijn om een deck te maken met alleen maar creatures en land; onder sommige noncreature kaarten kon ik gewoon, al dan niet om thematische redenen, niet uit.
Overwhelming Stampede is met zoveel hoge-power-beesten de ultieme finisher. Aanvallen voor meer dan 100 schade is niet ondenkbaar. Om soortgelijke redenen, en omdat het de ultimate van Mayael's homeplane is, spelen we ook Titanic Ultimatum. De derde finisher is Genesis Wave; met een Zhur-Taa Ancient of een Keeper of Progenitus is het vaak prima mogelijk om 'm voor X=10+ te casten. Niet iedereen vindt 'm even netjes, maar hij is in ieder geval doeltreffend.
Guild Feud is m'n back-up Mayael. Zoals gezegd: 2 op de 5 kaarten in dit deck zijn creatures met power 5 of meer, dus deze kaart komt vaak neer op "mill target opponent for 3, put a creature card onto the battlefield."
Mayael's Aria en Mighty Emergence droppen counters op m'n creatures, waardoor ze nog groter worden. De Aria heeft alleen als bij-effect dat, als je ook een Hamletback Goliath op het veld hebt, je soms plotseling de game wint. Eigenlijk wil ik 'm daarom cutten, maar iedere beurt een counter op al je beesten (en later iedere upkeep 10 levens krijgen) voor 3 mana is echt heel erg lekker. Twijfels!
Green Sun's Zenith zit er voornamelijk in omdat het zo'n veelzijdige kaart is; early game kun je er een ramper mee opzoeken, later haal je er een groot dik beest mee tevoorschijn met een ability die je op dat moment dringend nodig hebt.
Fracturing Gust, tenslotte, is antwoord nummer 3 op vervelende nonland permanents. Instant speed, raakt artifacts EN enchantments en dikke lifegain toe!

De Planeswalkers



Tot slot nog een drietal Planeswalkers zonder wie dit deck echt niet compleet is.
Domri Rade zit al van begin af aan in dit deck. Alles aan die kaart is bruikbaar, en dat voor maar 3 mana! Met z'n +1 kun je de bovenste kaart van je deck bekijken (tip: is het een kaart die je liever met Mayael het veld op tovert, dan hoef je 'm niet in je hand te nemen!), de -2 fight ability is ook nooit verkeerd en die ultimate is gamebreaking. Ik heb 'm een keer af kunnen laten gaan in een 5 spelers potje; het veranderde spontaan in een potje Archenemy en nog won ik ruimschoots.
Samut, the Tested is een recentere toevoeging; de -2 gebruik je weinig tot nooit, maar double strike op een beest uit dit deck wordt al gauw heel eng en dat die ultimate naar is hoef ik hopelijk niemand uit te leggen.
Nissa, Genesis Mage, tot slot, is GEMAAKT voor dit deck. +2 2 landjes EN 2 creatures untappen? Wat dacht je van Mayael, Knotvine Mystic en 2 bouncelands? De -3 zal je minder vaak gebruiken, maar kan soms ook relevant zijn en de ultimate is eigenlijk je tweede Genesis Wave. Nissa kost dan wel 7 mana, maar als ze ook maar 2 beurten blijft liggen heb je dat er qua value dik uit!

En dat was dus mijn Mayael deck! Excuses voor de lap tekst, maar er zitten nu eenmaal een hoop verschillende kaarten in een Commander deck... In ieder geval: Mayael is een ontzettend fijne commander om je eerste stappen in het format mee te zetten en ook later blijft ze leuk om te spelen. En zoals je ziet; voor (relatief) weinig geld valt er zoveel leuks omheen te bouwen

Wat vinden jullie van het deck? Zijn er nog kaarten die ik er absoluut nog eens in moet stoppen? Of keuzes die er wat jou betreft niet snel genoeg uit kunnen verdwijnen? Laat je horen!
 bijgewerkt door Sunitram 3 jaren geleden
n4ppy
6 jaren geleden
Thanks! Mijn zoon had Mayael uit mijn map gevist en was aan de slag gegaan maar met deze decktech kunnen we een stapje verder gaan
farden10
6 jaren geleden
Erg leuk geschreven. Ik ben het helemaal eens met jou omschrijving van Nissa, Genesis Mage. Ik heb haar in mijn Selvala, Heart of the Wilds deck zitten en daarin is ze absurd. Untap Selvala, Heart of the Wilds en Nykthos, Shrine to Nyx voor heel veel extra mana.

Qua kaarten die je zou kunnen toevoegen, er zijn heel veel fatties die je zou kunnen overwegen in een deck zoals dit. Een aantal die ik zou aanraden zijn:
-Gisela, Blade of Goldnight
-Decimator of the Provinces Dit is eigenlijk Craterhoof Behemoth on a budget
-Hydra Omnivore Heel erg leuk als je een manier hebt om damage te verdubbelen
-Siege Behemoth Als trample niet sterk genoeg is
-Soul of New Phyrexia Dit soort decks zijn heel kwetsbaar tegen boardwipes, de Soul helpt daar tegen.

Geen idee hoe je dit zelf ervaart, maar ik zou Explorer's Scope vervangen door Sword of the Animist. Daarmee kun je altijd een land opzoeken als je aanvalt. Datzelfde geldt eigenlijk voor het vervangen van een van je mana dorks voor Selvala, Heart of the Wilds. Misschien dat die iets buiten je budget valt, maar de kaart is heel erg sterk.
Sunitram
6 jaren geleden
Dank voor de reacties! Mayael is inderdaad een hele leuke commander om mee te beginnen; mijn eerste versie van het deck bestond ook uit Mayael, wat (niet altijd even goede) ramp en iedere ongebruikte fatty die ik in m'n verzameling tegenkwam Ben benieuwd wat je zoon ervan gaat brouwen, n4ppy!

@ farden10: dank je voor de suggesties!
Gisela, Blade of Goldnight heb ik al van begin af aan op het oog, maar toen was ze nog erg duur. Daarnaast vroeg ik me af of ze leuk zou zijn om te spelen, omdat ze wel echt Praetor-level narigheid met zich meebrengt. Gelukkig is ze sinds de reprint in C16 aardig gezakt, dus misschien haal ik haar nog wel eens binnen voor dit deck
Decimator of the Provinces heeft een groot nadeel: je moet 'm casten om nut te hebben van z'n ability. En Mayael's ability cast niet...
De Hydra Omnivore en de Siege Behemoth waren me nog niet eerder opgevallen, maar wat een toffe beesten zijn dat! Daar ga ik me zeker nog eens verder in verdiepen!
Soul of New Phyrexia is inderdaad een supertoffe kaart en ik heb 'm al een tijdje op het oog. Vooral omdat ie minder haat trekt dan Avacyn, Angel of Hope. De laatste keer dat ik het deck ge-upgrade heb, heb ik de Paleoloth in plaats van deze gekocht, eigenlijk puur omdat ik met de rest van de kaarten die ik bij gekocht had al aardig op het randje zat van wat ik toen aan het deck wilde uitgeven. Maar met de volgende overhaul zit ie er zeer waarschijnlijk bij!

En wat betreft Sword vs. Scope: in ieder ander deck gaf ik je volkomen gelijk, maar Mayael hecht er best waarde aan dat je weet wat er boven op je deck ligt en daarom vond ik de Scope net iets beter voor dit deck. Voor 6 mana helemaal niks doen is iets wat je niet graag ziet gebeuren! Selvala is trouwens wel een kaart die ik ga onthouden voor de volgende overhaul!
 bijgewerkt door Sunitram 3 jaren geleden
LeKrutes
6 jaren geleden
Ik heb laatst mayael maar weer in elkaar gezet. Ik vond van mij zelf dat ik alleen maar 5 power beesten mocht spelen.

Speel daar nu 36 5 power beesten in. Verder zit er naast de kaarten die jij hebt genoemd de Cream of the Crop en Lurking Predators combo in.

Maar die Guild Feud is wel een goed idee. Verder is Regal Behemoth wel goed idee.
 bijgewerkt door LeKrutes 3 jaren geleden
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 5 posts
  • Laatste post LeKrutes 6 jaren geleden
  • Gemaakt door Sunitram 6 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top