Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Deck advies van het Commander (EDH) Service Team!

Sunitram
4 jaren geleden


Hoi mede-forumgasten,

Om welbekende redenen zitten we op dit moment waarschijnlijk allemaal aan huis gekluisterd. We mogen niet meer naar kantoor, naar familie, en zelfs even op bezoek bij een paar vrienden voor een potje Magic zit er voorlopig niet in. Maar het is niet allemaal negatief, want de tijd die je nu over hebt kun je mooi gebruiken om je Commander (EDH) decks eens grondig onder handen te nemen. En daar willen wij je bij helpen!

Post hier je deck en zet er een korte beschrijving bij. Heb je een thema? Is er een combo waar je naartoe werkt? Welke kaarten zijn echt cruciaal voor je deck? Dan voorziet het Commander Service Team je van een paar handige tips en/of kaartsuggesties, zodat je helemaal battle-ready bent als we weer naar buiten mogen!

Het Commander Service Team

Reynaerd, SimonVanHoudt en Sunitram
Krabbel
4 jaren geleden
Oh, ik wil wel wat advies hebben voor het volgende deck



Ik heb al jaren ervaring met EDH, maar speel eigenlijk nooit GY decks, vandaar.
Het idee is mezelf te millen, om zo wat gas te hebben om Polly te laten escapen, zodat ie een grote boy kan worden. Paar manieren om wat extra countertjes erop te krijgen, maar dat is slechts bijzaak. Heb er al een paar keer mee mogen spelen, en ben redelijk tevreden.
Het probleem waar ik tot nu toe tegenaan loop is dat ik alle zelfmill niet echt om kan zetten in een wincon (buiten iemand tot moes slaan met een dikke Polly, maar dat gaat wat traag)

Misschien dat jullie iets zien/weten waar ik niet aan gedacht heb?
BluezamX
4 jaren geleden
Het deck is nog niet geplaytest, maar over deze zou ik wel feedback willen:
Het idee is alleen oneven spells, maar ook veel interactie in de vorm van Monarch, Councils Judgement, opponents choice, etc.

Ik heb echter het idee dat er meer interactie in kan. Het is momenteel sowieso vrij budget, aangezien ik inmiddels 3 decks aan het onderhouden ben. Maar ja. Ideeën?
Goscalyon
4 jaren geleden
Ik voeg mijn favoriete deck van het moment hier toe, want ondanks dat het superleuk is om te spelen kan het vaak nog te veel durdelen.

commander
[EDH] Cycling
door Goscalyon18 dagen geleden


Het idee is zoveel mogelijk cyclen of self discarden.
Belangrijke kaarten: New Perspectives, Astral Slide, Vizier of Tumbling Sands, Shadow of the Grave en Bone Miser
Sunitram
4 jaren geleden


Wat me vooral opvalt aan dit deck is dat je niet echt een wincon hebt. Ja, je kan alle creatures in je grafbak reanimeren, maar behalve de Jarad, Golgari Lich Lord - Lord of Extinction combo zie ik nu niet echt iets dat in een keer de game voor je wint. Ook je selfmill kan wel iets sneller; zeker vanwege Polly's hongerige escape ability.

- Laten we beginnen met de wincon. Het liefst zou ik je adviseren een Craterhoof Behemoth in te boarden, maar die is vreselijk duur, dus daar gaan we budget alternatieven voor zoeken. End-Raze Forerunners geeft geen hele grote powerboost, maar helpt je wel en hij is totaal niet duur in de aanschaf. Pathbreaker Ibex kan net wel/net niet binnen je budget vallen maar die powerboost is (zeker met een Lord of Extinction op het veld!) wel errrrg sweet. Crashing Drawbridge erbij om je net gereanimeerde creatures haste te geven en voilla, we hebben een wincon.
- Ik run zelf een Whisper, Blood Liturgist deck en twee van m'n favoriete kaarten om m'n graveyard te vullen zijn daarin Undercity Informer en Balustrade Spy. Twee totale budgetkaarten, maar zeker die eerste kan in een deck als het jouwe zo veel werk verrichten!
- Wat ik je als laatste mee wil geven: als je Polly escapet, wil je daar liever geen creatures aan exilen, want dan help je je reanimatie plan om zeep. Dus ga lekker wild met dingen die goedkoop de graveyard vullen! Stop er lekker veel cycling landjes in (er zijn er uit mijn hoofd zes in jouw kleuren en ze gaan geweldig samen met Life from the Loam) en ik zou mezelf niet zijn als ik niet over Jund Panorama zou beginnen.

Dat is wat er mij zo snel te binnen schiet, hopelijk kun je er iets mee!

---



Je vroeg om meer interactie; en dan willen we natuurlijk het liefst interactie van het soort dat ook wat doet als je 't per ongeluk tegenkomt met Yennett's ability. En natuurlijk het liefst met een oneven manacost, want dan werkt 't beter met Yennett

- Dan komen bij mij al gauw de crimineel ondergewaardeerde Mystic Confluence en Silumgar's Command in me op. Mystic is in het allerslechtste geval een draw 3, in het beste counter je iets en bounce je een paar creatures die je al een tijdje het bloed onder de nagels vandaan halen. De Command geeft dan geen kaartvoordeel, maar geeft je wel de optie om een planeswalker te slopen en het is een van de laatste kaarten ooit geprint die je een permanent (let op: geen nonland!) laat bouncen. Eventueel zou je naar smaak ook nog Supreme Will kunnen toevoegen.
- Generous Gift kan alle permanent types slopen.
- Het liefst zou je natuurlijk Yennett's ability zo vaak mogelijk gebruiken. Het is een beetje een themabreak, maar wat vind je van Sakashima the Impostor (recent afgeprijsd dankzij de Mystery Boosters) en Spark Double om Yennett mee te kopiëren?

Oh en wist je trouwens dat Silent Gravestone een ontzettende nonbo is met veel van je reanimation kaarten?

---

commander
[EDH] Cycling
door Goscalyon18 dagen geleden


Ook bij jou mis ik (op Approach of the Second Sun na) een beetje de wincon, al kan ik me zo voorstellen dat die Psychosis Crawler ontzettend uit de klauwen kan lopen

- Dit deck schreeuwt echt om een Villainous Wealth. Je hebt Kydele in de command zone, dus als je een beetje door cyclet kan je haar al gauw voor ontiegelijk veel mana tappen. Hou bij het cyclen Sultai mana open en zie eens wat voor een hap je uit een tegenstander's deck kan nemen. Op een soortgelijke manier zie ik Torment of Hailfire ook wel brute dingen doen in dit deck.
- Ik zou ook even naar die mana base kijken. Er komt namelijk heel veel tapped in play. Nou snap ik dat in veel gevallen, want cycling landjes zijn best relevant in je thema, maar dan zou ik de bounce landjes (Golgari Rot Farm en consorten) toch vervangen door landjes als Woodland Cemetery en Choked Estuary. Die zijn nog redelijk budget vriendelijk en hoeven niet altijd tapped het veld in te komen.
- Ik denk dat Alhammarret's Archive ook niet zou misstaan in je deck. Twee kaarten pakken voor elke cycle klinkt mij als dikke value in de oren. Voeg een Diviner's Wand toe en dan heb je gelijk weer een wincon!
 bijgewerkt door Sunitram 4 jaren geleden
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ik geef regelmatig advies, maar ik wil het ook wel eens krijgen



Mijn Odric, Lunarch Marshal deck kan lekker gaan, maar soms doet het ook echt helemaal niks. Maar ik wil wel genoeg creatures met keywords spelen, en ik weet niet wat nog moet of kan veranderen. Dus: help
Waus
4 jaren geleden
Ik zou niet specifieke kaarten voorleggen die je in je deck moet stoppen, maar mijn basis advies voor alle decks = Meer card draw + meer mana ramp en dan komt de rest vanzelf! Ongeveer 10 van beide. Daarnaast speel genoeg removal !! plus punt als je ze kan herhalen of multifunctioneel zijn in deze 3 categorieen. Als dit op orde is dan kan er naar de rest van het deck worden gekeken voor verbetering.

Bij Polukranos deck speel je maar 3 ramp en 0 draw. Dit deck komt langzaam op gang en komt moeilijk terug van wipes. Gelukkig heb je wel je graveyard tot je beschrikking met 7 reanimator spells waarvan de meeste niet herbruikbaar zijn.

Bij Yennett deck mist commander protection, counterspells en dergelijke, card draw en mana ramp. Net als Polukranos komt het deck langzaam op gang en cast je maar 1 spell per beurt.
nederland439
4 jaren geleden
Ben benieuwd of jullie nog leuke tips hebben voor mijn Niv-Mizzet Reborn deck. Heb er nu een paar potten mee gespeeld. De fixing is zeker niet perfect, maar heb het nog niet echt als een probleem ervaren. Wel heb ik het gevoel dat als mijn deck loopt het vooral goed is in niet verliezen. Dus als jullie nog mooie tips hebben hoor ik het graag. Bij voorkeur wel in thema, dus 2 kleuren kaarten. Daarnaast ben ik ook niet van plan om veel geld uit te gaan geven aan dit deck. Vooral ook omdat mijn decks in het algemeen duurder zijn dan de gemiddelde decks van mijn speelgroep.

commander
Niv Mizzet
door nederland43912 minuten geleden
 bijgewerkt door nederland439 4 jaren geleden (Deck vergeten toe te voegen)
Goscalyon
4 jaren geleden
Thanks voor de tips. Ik heb als win cons ook nog natuurlijk de Laboratory Maniac en Jace, Wielder of Mysteries en Faith of the Devoted kan ook aardig wat life afnemen van anderen. Ik zal eens kijken wat ik ga aanpassen om iets als villanous wealth erin te stoppen. Wil hem wel eens een kans geven in dit deck. Tot verassing werkt dit deck verder best goed moet ik zeggen ik heb er tot nu toe best vaak mee kunnen winnen.

Maargoed het moet natuurlijk ook leuk blijven voor de tegenstanders en echt heel fan van de labman ben ik nu ook niet dus wss gaat hij en jace eruit.
 bijgewerkt door Goscalyon 4 jaren geleden
RSelen
4 jaren geleden
Quote:
9 uren geleden
Ik geef regelmatig advies, maar ik wil het ook wel eens krijgen



Mijn Odric, Lunarch Marshal deck kan lekker gaan, maar soms doet het ook echt helemaal niks. Maar ik wil wel genoeg creatures met keywords spelen, en ik weet niet wat nog moet of kan veranderen. Dus: help


Precies dit. Mijn Odric, Lunarch Marshal deck heeft precies hetzelfde. Als het loopt, dan gaat het als een malle. Er zijn ook potten bij dat dit deck helemaal niks of heel weinig doet.

Een deck waar ik wel wat feedback op zou willen is:



Dit is gebouwd om zoveel mogelijk kaarten te rapen met de ability van nin, en ook met wheel/chaos effecten. Hiermee wil ik of mijn combo vinden, of met behulp van Psychosis Crawler/Niv-Mizzet, Parun mijn tetenstanders killen.
Verder zit er nog de Isochron Scepter-Dramatic Reversal combo in die nog diverse manarocks nodig heeft om heel veel mana te maken om die in een Walking Ballista of Braingeyser te dumpen.

Dit deck komt erg langzaam op gang waardoor ik de eerste beurten vaak (te) weinig doe. Wat zou ik kunnen veranderen zodat ik sneller uit de startblokken kan komen?

Oh ja, Thieves' Auction is een beetje uit de toon, maar het leek me leuk die eens een keer te resolven. Dit is een van de kaarten die als eerste gecut wordt.
Goscalyon
4 jaren geleden
Grappig hoe ik advies vraag voor een deck en dat vervolgens in de nieuwe set nieuwe kaarten worden toegevoegd met Cycling super hyped over de 3 CMC manarocks met cycling!
Sunitram
4 jaren geleden
Quote:
2 dagen geleden
Ik zou niet specifieke kaarten voorleggen die je in je deck moet stoppen, maar mijn basis advies voor alle decks = Meer card draw + meer mana ramp en dan komt de rest vanzelf!


Ik moet je eerlijk zeggen dat ik mijn commentaar voornamelijk op de gestelde vragen heb gebaseerd, maar je snijdt hier zeker goede punten aan! Dank voor je input!

---



Okee, voor deze moest ik echt even zitten, want een mono-wit deck versnellen is best wel een opgave.

- Ik denk dat Ugin, the Ineffable een supergoede kaart voor dit deck is. Ja, 6 mana is een investering, maar hij maakt je artifacts goedkoper, zijn +1 triggert Mentor of the Meek EN maakt een body aan die je een kaart oplevert zodra hij het veld op welke manier dan ook verlaat, en zijn -3 is zeer waardevolle removal. Over artifacts gesproken; aangezien je met Odric en een willekeurige lifelinker op het veld superveel lifegain triggers kan maken; is Well of Lost Dreams niks voor je? En op een soortgelijke manier Dawn of Hope? Die laatste maakt zelfs de gevraagde lifelinker aan! Naar smaak kun je ook nog een Arch of Orazca toevoegen. Essentieel 5 mana is veel, maar het is carddraw.
- Ik denk dat iets meer hexproof in je deck ook geen overbodig luxe is. Mask of Avacyn en Mirror Shield zijn mooie beschermers voor Odric zelf en vanaf combat beschermen ze je hele team!
- Dan ga je me nu misschien vragen wat er dan uit je deck zou moeten: ik ben zelf niet zo'n fan van Cover of Winter en Inner Sanctum. Het lijkt mij dat je vrij makkelijk aan indestructible kan komen. Dan zijn pre-combat burn spells het enige wat deze twee kaarten tegenhouden. Ik ken je meta niet, maar is dit echt iets waar je die cumulative upkeep voor over hebt? Ik heb ook een beetje m'n twijfels bij de Skullclamp. Met zo goed als geen graveyard recursion in je deck (sterker nog, je speelt Rest in Peace), weet je zeker dat je je eigen creatures dood wilt zien gaan? En werkt Legion's Landing altijd even goed voor je? In m'n Modern Orzhov Tokens deck is het een beest, maar ik heb 'm nooit in Commander durven testen...

---



Des te langer ik naar je deck kijk, des te meer vraag ik me af waarom dit geen Nekusar, the Mindrazer deck is. Die maakt namelijk de kill die je met de Nivs en de Crawler probeert te bewerkstelligen een stuk makkelijker EN hij geeft toegang tot zwart, wat nog veel meer soortgelijke effecten heeft. Maar dat kan een stijlkeuze zijn.

- Allereerst zou ik eens naar die mana base kijken. Je hebt namelijk een hele nette mana curve (de grootste pieken zitten bij cmc 2 en 3), dus waarom zou je je uitsloven met Thran Dynamo, Gilded Lotus en Basalt Monolith? Die kaarten zijn leuk als je echt super grote spells wil casten, maar alleen Nin's ability, Braingeyser en Walking Ballista zijn echt mana-hongerig. Goedkope manarocks = sneller losgaan, dus ik zou die drie vervangen door rocks als Talisman of Creativity, Arcane Signet en een persoonlijke favoriet: Inspiring Statuary. Zoals je zelf al aangaf: de Dramatic Scepter combo is aanwezig, dus als je later in het spel dikke mana nodig hebt kun je altijd daar nog op terugvallen.
- Een ander ding dat je deck sneller maakt is meer wincons! Je wheelt nogal veel, dus waarschijnlijk raap je in een game (of zelfs in een beurt!) behoorlijk wat kaarten. Dan komt een Diviner's Wand al snel hard aan. Bijkomend voordeel is dat Nin een wizard is, dus die equip kan soms gratis zijn! Op een soortgelijke manier ben ik sinds kort in m'n Arjun, the Shifting Flame deck helemaal weg van Fists of Flame. Over Arjun gesproken, als je op deze toer wilt gaan zijn hij en Mindmoil misschien nog goede manieren om je deck te versnellen.
- Misschien wil je Nin af en toe ook gebruiken om zelf wat kaarten te rapen? Dan heb je het liefst een creature liggen dat niet doodgaat aan de schade, zodat je het truukje vaker kan doen. Darksteel Myr is indestructible, en Magebane Armor, Mourner's Shield en Well-Laid Plans helpen je Nin's schade te voorkomen, terwijl je toch nog steeds kaarten raapt!
RSelen
4 jaren geleden
Quote:
37 minuten geleden



Des te langer ik naar je deck kijk, des te meer vraag ik me af waarom dit geen Nekusar, the Mindrazer deck is. Die maakt namelijk de kill die je met de Nivs en de Crawler probeert te bewerkstelligen een stuk makkelijker EN hij geeft toegang tot zwart, wat nog veel meer soortgelijke effecten heeft. Maar dat kan een stijlkeuze zijn.

- Allereerst zou ik eens naar die mana base kijken. Je hebt namelijk een hele nette mana curve (de grootste pieken zitten bij cmc 2 en 3), dus waarom zou je je uitsloven met Thran Dynamo, Gilded Lotus en Basalt Monolith? Die kaarten zijn leuk als je echt super grote spells wil casten, maar alleen Nin's ability, Braingeyser en Walking Ballista zijn echt mana-hongerig. Goedkope manarocks = sneller losgaan, dus ik zou die drie vervangen door rocks als Talisman of Creativity, Arcane Signet en een persoonlijke favoriet: Inspiring Statuary. Zoals je zelf al aangaf: de Dramatic Scepter combo is aanwezig, dus als je later in het spel dikke mana nodig hebt kun je altijd daar nog op terugvallen.
- Een ander ding dat je deck sneller maakt is meer wincons! Je wheelt nogal veel, dus waarschijnlijk raap je in een game (of zelfs in een beurt!) behoorlijk wat kaarten. Dan komt een Diviner's Wand al snel hard aan. Bijkomend voordeel is dat Nin een wizard is, dus die equip kan soms gratis zijn! Op een soortgelijke manier ben ik sinds kort in m'n Arjun, the Shifting Flame deck helemaal weg van Fists of Flame. Over Arjun gesproken, als je op deze toer wilt gaan zijn hij en Mindmoil misschien nog goede manieren om je deck te versnellen.
- Misschien wil je Nin af en toe ook gebruiken om zelf wat kaarten te rapen? Dan heb je het liefst een creature liggen dat niet doodgaat aan de schade, zodat je het truukje vaker kan doen. Darksteel Myr is indestructible, en Magebane Armor, Mourner's Shield en Well-Laid Plans helpen je Nin's schade te voorkomen, terwijl je toch nog steeds kaarten raapt!


Dankjewel, hier kan ik zeker Wat mee! De keuze voor Nin is inderdaad een stijlkeuze.

De goedkopere manarocks is een goed idee, dit ga ik er zeker in verwerken. Verder heb ik Diviner's Wand en Fists of Flame nooit overwogen, maar die ga ik proberen. Mindmoil heb ik eerder wel al een keer overwogen, maar op de een of andere manier is deze uit mijn vizier geraakt. Misschien toch proberen.

Het indestructible heeft er ingezeten, maar is langzaam gecut geworden voor andere kaarten. Het kan inderdaad verstandig zijn om daar nog 1 a 2 dingen van toe te voegen.

Nogmaals bedankt!!
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Dank voor de tips, ik ga er even op broeden

Edit: Ik heb een snelle aanpassing gedaan met kaarten die ik nog had liggen

- Inner Sanctum (leuk, maar past niet genoeg in het deck en ik heb al redelijk wat bescherming)
- Cover of Winter (speelde ik vooral omdat ik snow basics speel )
- Rest in Peace (heel nuttig, maar vervangen door een creature)
- Loyal Unicorn (op zich nuttig, maar mijn Commander deelt al indestructible uit)
- Regal Caracal (3 bodies is wel leuk, maar er moest iets uit )

+ Boreas Charger (body + ramp)
+ Remorseful Cleric (body + graveyard removal)
+ Temple Bell (card draw)
+ Mind Stone (ramp + card draw)
+ Collective Effort (removal)
 bijgewerkt door MagnusMagicus 4 jaren geleden
hambetwing
4 jaren geleden
Hoi hoi,

Graag feedback over 't volgende deck.

Gisteren gesleuteld aan de mana base. Heb er wat tribal artifacts uitgehaald omdat ze te veel mana kosten en te weinig toegevoegde waarde hadden (denk ik). Daarvoor in de plaats heb ik wat mana generators erin gedaan.

Kaartdraw mis ik Denk ik ook. Al is 't ook zo dat al m'n kaarten duur zijn en ik vaak toch nie meer dan 1 of twee dingen kan spelen per beurt.
Welke kaarten zouden jullie erindoen en eruithalen?

Bedankt
Taacoo
4 jaren geleden


Dit is mijn Doran deck. Mijn eerste eigen EDH deck die ondertussen al een tijdje meegaat en wat upgrades heeft gezien. Maar ik zou en em graag willen verbeteren. Sommige kaarten voelen een beetje Mewh en wellicht dat hier betere kaarten voor zijn.

Kaarten als:
Ikra Shidiqi, the Usurper
Rhox Faithmender

Al met al zou ik wat meer Oepf willen met Doran.

Laatste keer dat ik met mijn deck bezig was keek ik ook of ik em niet zou moeten ombouwen tot een Arcades, the Strategist deck. Wat denken jullie?


Mochten jullie héél gemotiveerd zijn dan ook nog graag naar mijn
commander
The Ur-dragon
door Taacoo41 minuten geleden
deck.
Een redelijk standaard dragon-tribal deck, die moeite heeft overeind te blijven na een boardwipe. De kaarten in mn sideboard wilde ik nog een keer toevoegen, als dat goeie toevoegingen zouden zijn.

PS: "You win/lost the game" kaarten en & infinite combo's zijn een no-go voor mij
 bijgewerkt door Taacoo 4 jaren geleden
BluezamX
4 jaren geleden
Yennett zal nog even moeten wachten, want ik ben verliefd geworden op Kathril. Keyword tribal is al langer een deck dat mijn interesse heeft, maar het nadeel aan een precon is dat je opeens ook een heleboel weg moet halen. Ik heb momenteel dit template:


Maar ik heb het idee dat een aantal kaarten vervangen kunnen worden (naast het feit dat er nog wat gecut moet worden). Zo kan ik volgens mij meer self-mill, creature removal en non-creature removal gebruiken, maar wil ik dit het liefst op een body met keywords hebben. Ik heb het internet al wat afgezocht, maar geen Sakura-Tribe Elder met Hexproof kunnen vinden vooralsnog

Misschien hebben andere brewers en het commitee tips voor cuts en leuke toevoegingen? Ik kijk momenteel zelf vooral naar meer Menace en Hexproof, met wellicht andere beschermende kaarten voor Kathril.
Sunitram
4 jaren geleden


Om de een of andere reden heb ik de vorige keer compleet over deze heen gelezen! Excuses hiervoor!

Ik ga je wel eerlijk zeggen: ik loop zelf ook al sinds ie uit is met een half-af Niv-Mizzet Reborn in m'n hoofd en een van de dingen waar ik maar niet helemaal uit kom is de wincon! Ik kan hier een paar ideeën op je afvuren, maar deze worden dus niet gebackt door enige kennis van hoe het speelt:

- Allereerst de wat minder flashy, maar zeker niet onbelangrijke kant van dit deck: de mana. Qua land zit je denk ik wel ongeveer goed, maar ik denk dat je nog wel iets harder kunt rampen. Je hebt de Borderposts al en een paar andere mana artifacts, maar wist je dat er ook een hoop leuke (en totaal niet dure!) duo-colored mana dorks zijn? Leyline Prowler, Atzocan Seer en Draconic Disciple tappen allemaal voor iedere kleur mana en zijn duo-colored; die laatste kun je eventueel nog in een dragon token omzetten als je de mana ability niet langer meer nodig hebt, wat weer leuke synergie geeft met Atarka, World Render. Domri, Chaos Bringer's +1 geeft weliswaar alleen Domri's eigen kleuren, maar als je Niv met de mana cast die Domri genereert, kun je 'm wel haste geven. Gyre Engineer en Maraleaf Pixie zijn soortgelijke manadorks. En dan heb ik de beste voor het laatst bewaard: Faeburrow Elder is echt gemaakt voor een deck als dit!
- De wincon waar ik op kwam was heel erg combat georiënteerd. Niv is zelf een vliegende 5/5, dus hij heeft niet heel veel extra nodig om iemand dood te kunnen meppen en er zit meer dan genoeg control in je deck om Niv tijdens zijn aanval veilig te houden. Nu dus alleen manieren vinden om 'm zo groot en gevaarlijk mogelijk te krijgen! Je was al lekker op weg door 'm aan Atarka te koppelen, maar wat vind je van Armed // Dangerous, Boros Charm, Double Cleave, Gisela, Blade of Goldnight, Runes of the Deus en/of Samut, the Tested als andere bronnen van dubbele damage?
- Kolaghan, the Storm's Fury (let op: hij boost AL je aanvallende creatures voor IEDERE aanvallende draak die je controlt!), Xenagos, God of Revels, Rubblehulk, Righteous Authority, Conqueror's Flail, Empyrial Plate en Blackblade Reforged maken Niv monsterlijk groot. Zelfs als je niet aan commander damage doet heb je maar een, of een paar, van deze kaarten en een double strike source nodig om iemand 't spel uit te meppen! Check trouwens ook de rest van de cycle waar Runes of the Deus bij hoort, want daar zitten nog veel meer aura's met nuttige abilities tussen!

---



Het probleem met drakendecks is dat ze nogal top-heavy zijn. Er zijn maar weinig draken onder de 4 mana, dus totdat je een bepaalde hoeveelheid mana bij elkaar hebt doe je eigenlijk niet veel.

- Dus gaan we ervoor zorgen dat je early game lekker losgaat met mana rampen. Zoals ik bij het Nin, the Pain Artist al aangaf: goedkope manarocks = eerder losgaan, dus daar gaan we je eens bij helpen. Arcane Signet is op dit moment vrij duur, maar hij wordt binnenkort in Commander 2020 herdrukt. Als dat prijsje dan zakt, koop er dan een paar, want er zijn maar weinig decks in Commander die er geen voordeel bij hebben. Ook Fellwar Stone, Star Compass, Pillar of Origins, Prismatic Lens, Wayfarer's Bauble, Burnished Hart en Sarkhan, Fireblood misstaan absoluut niet in dit deck.
- Hoewel carddraw op zich niet het sterktste punt is van rood, heeft het vooral de laatste tijd echt hele goede nieuwe truukjes gekregen. Chandra, Torch of Defiance is carddraw en mana rock in een. Vind je die te duur in de aanschaf, dan doen Chandra, Fire Artisan en Chandra, Pyromaster ook iets soortgelijks. Light Up the Stage is, zodra je je eerste draak hebt liggen, bijna altijd een draw 2 voor 1 mana; Commune with Lava, Ignite the Future (let vooral op die flashback!) en Act on Impulse kosten meer mana, maar kunnen ook veel voordeel opleveren. En natuurlijk zijn er nog Cathartic Reunion, Tormenting Voice en Thrill of Possibility. Oh en wat vind je van Icon of Ancestry en/of Dragon's Hoard?
- Dan wat kaarten waarvan ik denk dat je ze makkelijk zou kunnen vervangen door een van bovenstaande: Skeleton Key lijkt mij qua evasion niet zoveel voordeel geven (je tegenstanders spelen niet gauw iets dat vliegt EN dik genoeg is om een draak dood te blocken) en er is betere carddraw; Wanderer's Twig haalt een landje naar je hand, terwijl je juist zo snel mogelijk mana op het veld wil hebben; Bolt Bend is geinig, maar ook heel erg situationeel en Lightning Shrieker komt in een format met decks van 100 kaarten neer op een iets goedkopere Lava Axe with extra steps. Letterlijk iedere andere 5-mana draak speel je liever dan deze. En ik zou in de gaten houden hoe veel werk Caged Sun en Gilded Lotus voor je doen. ALS ze het een of meerdere beurten aan jouw kant van het veld overleven dan is die boost in mana echt super lekker, maar als ze met enige regelmaat worden weggehaald voor je er echt iets mee kunt geloof ik dat je voor diezelfde mana liever een dikke draak dropt. Ik hoop dat je hier wat mee kunt, succes!

---



Voor nu ga ik het even bij deze laten; op het moment van schrijven is het 1 uur geweest en ik moet morgen gewoon nog steeds werken. Hou volgende sessies in de gaten, want ik ga er zeker nog op terugkomen!

- Eerst wil ik je graag voorstellen aan Huatli, the Sun's Heart. Het vervelende van een Doran deck is dat als Doran te vaak de command zone van binnen ziet, je deck bestaat uit een paar beesten die een dikke kont hebben en verder niet veel doen. Voor deze situaties heb je al Assault Formation en Belligerent Brontodon, maar het kan nooit kwaad om meer kaarten in je deck te hebben die hetzelfde doen als je commander
- Wat ik vooral mis in je deck zijn creature boosts en manieren om ze evasion te geven. Sidar Kondo of Jamuraa helpt je creatures echt enorm om door te komen, net als Behind the Scenes. Builder's Blessing en Castle versterken je creatures. Solidarity en Bar the Door zijn supersterke combat tricks.
- Ik zie ook heel veel creatures met defender in je deck, maar geen manieren om ze toe te staan om aan te vallen. Da's een beetje zonde. Zou je op die plekken niet liever Ohran Frostfang, Gluttonous Slug, Arasta of the Endless Web, Daxos, Blessed by the Sun, Treefolk Harbinger, Silklash Spider, Pontiff of Blight, Runic Armasaur, Disowned Ancestor, Oketra the True en/of God-Eternal Oketra runnen?

Tot slot wil ik je echt vragen meer land en meer carddraw te runnen. Het lijkt mij namelijk dat dit deck al snel stukloopt op een boardwipe. Hoe dan ook, als je deze tips volgt zou je volgens mij al een stuk verder moeten kunnen komen!

Binnenkort weer verder!
Sunitram
4 jaren geleden
Het heeft even moeten duren, maar hier gaan we weer!
commander
The Ur-dragon
door Taacoo10 dagen geleden


- Zoals ik al zei over het mono-rode drakendeck in m'n vorige post: draken zijn grote dikke dure beaters, dus kun je het best je early game gebruiken om zo veel en zo hard mogelijk te rampen. De kaarten die ik daar aandroeg zijn op jouw deck ook zeker van toepassing, maar omdat je alle kleuren speelt kun je ook voor opties gaan als Izzet Signet of Talisman of Hierarchy en hun complete cycles. En die Dragon's Hoard uit je sideboard hoort zeker in jouw deck thuis!
- Je zei dat je moeite had met terugkomen van een boardwipe. Maar wat als (een deel van) jouw creatures niet stukgaan bij een boardwipe? Zoals gezegd, draken zijn dikke beaters, dus als er ook maar een paar blijven liggen doe jij al dikke schade. Etchings of the Chosen is een anthem die een deel van je creature base kan redden, Kindred Boon maakt voor een draak naar keuze indestructible en Sephara, Sky's Blade is een thema break, maar omdat al je draken vliegen is ze in jouw deck bijna zo goed als een Avacyn, Angel of Hope!
- Misschien dat je deck nog iets meer carddraw nodig heeft. Je hebt natuurlijk een geweldige carddraw engine in de command zone liggen, maar die kost ook 9+ mana. Je hebt op het 4 mana slot nog niet heel veel actie; misschien zijn Coastal Piracy, Bident of Thassa en/of Reconnaissance Mission nog iets voor jou

---



- Ik zou voor dit deck toch iets meer ramp aanraden. Je creature base en commander zijn vrij duur en ik tel in totaal 7 spells die als ramp zouden kunnen dienen. Ik zou op z'n minst nog een Kodama's Reach en/of Rampant Growth toevoegen
- Qua selfmill ben ik een groot fan van Doom Whisperer, Balustrade Spy en Undercity Informer. Die eerste twee hebben voor jou zelfs nog relevante keywords! Ransack the Lab is ook een prachtig kaartje en heel misschien kun je nog iets met Mind Rake?
- Qua hexproof vind ik Carnage Tyrant, Sylvan Caryatid (mana dork!), Siege Behemoth en Troll Ascetic hele mooie toevoegingen voor je deck. Dit zijn kaarten die je niet alleen toegang tot hexproof geven, maar ook zeker niet misstaan op de battlefield. Wat betreft menace zijn Gilt-Leaf Winnower, Kheru Mind-Eater, Massacre Girl, Noxious Gearhulk en Tomb Robber (ook gelijk een mooie self-miller!) zeer leuke opties. En wat vind je van Nekrataal als extra removal optie met belangrijk keyword?
 bijgewerkt door Sunitram 4 jaren geleden
Jasper90
3 jaren geleden
Hoi,

Ik zou ook gebruik willen maken van het service team om mee te denken aan het volgende deck:

Ik heb altijd +1/+1 counters leuk gevonden en met de komende commander producten leek het mij leuk om met Kalamax te werken gezien ik al eens een Karador, Ghost Chieftain met een +1/+1 counters thema heb gemaakt.

Heb diverse kaarten al vervangen met wat meer copy effecten zodat Kalamax kan groeien en merk dat ik met mijn keuze in kaarten minder +1/+1 counter effecten heb dan ik misschien zou willen zien.

Ben benieuwd wat voor ideeën ik nog zou kunnen gebruiken om toch in thema te blijven.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 204 posts
  • Laatste post Eclavyrr 3 jaren geleden
  • Gemaakt door Sunitram 4 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top