Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Deck advies van het Commander (EDH) Service Team!

derooy89
3 jaren geleden
Ik ben benieuwd, ben m'n aller eerste commander aant herbouwen. Ik wil m wel budget houden.
Alvast bedankt.
Archranex
3 jaren geleden
Hallo Commander Service Team!

Het eerste commander deck dat ik zelf gebouwd heb is een Vaevictis Asmadi, the Dire deck. Ik heb hier recentelijk nog wat aan liggen sleutelen, en wilde bij deze eens vragen of jullie mij eventueel wat tips zouden willen geven hierover. Het deck draait voornamelijk rond genoeg tokens en sac fodder te hebben om aan Vaevictis te sacrificen, om dan enkel (of voornamelijk) permanents in het deck te hebben om nooit te missen met het tweede deel van Vaevictis' ability.

Vooral wilde ik vragen of jullie nog goede win cons of top deck manipulation kennen die jullie in het deck zouden steken. Het is momenteel een nogal grindy deck dat soms wat tijd nodig kan hebben om het spel effectief te beëindigen eens het in een winnende of winbare positie ligt. Een kaart die ik bijvoorbeeld heb maar er nog niet in steekt is Primal Surge, kennen jullie er nog anderen? Qua top deck manipulation valt het mij op dat veel goede kaarten nogal aan de prijzige kant zijn (bijvoorbeeld Sensei's Divining Top, Mirri's Guile, Sylvan Library en Scroll Rack), terwijl ik het deck over het algemeen graag een beetje budget-vriendelijk wil houden. De kaarten die er momenteel insteken die ik wat beschouw als top deck manipulation zijn Dryad Greenseeker, Doom Whisperer en Cream of the Crop.

Nog een vraagje: zouden jullie hier board wipes insteken? En zo ja, welke? Momenteel zitten er geen in omdat het deck enkel bestaat uit permanents en ze dus ook vaak mijzelf veel schade zouden toebrengen. Wel steekt Archfiend of Depravity er in die ik ook eventueel kan gaan halen met Pattern of Rebirth.

Als jullie nog goeie card draw opties kennen of nog andere suggesties hebben voor in het deck mogen jullie die ook altijd vermelden, maar de bovenstaande dingen zijn denk ik voor het deck momenteel het belangrijkste. Je mag ook altijd vermelden welke kaarten je er uit zou halen en waarom die voor de kaarten die jullie zouden aanraden.

Ik kijk al uit naar jullie tips en suggesties, en alvast bedankt voor de tijd en moeite! Dit is echt een heel leuk initiatief

 bijgewerkt door Archranex 3 jaren geleden
Sunitram
3 jaren geleden
Voor wie erop zit te wachten: vanavond ga ik weer wat van jullie deckjes onder handen nemen!

Quote:
1 uur geleden
Ik kijk al uit naar jullie tips en suggesties, en alvast bedankt voor de tijd en moeite! Dit is echt een heel leuk initiatief


Dank je! Dit is waar we 't voor doen
 bijgewerkt door Sunitram 3 jaren geleden
Awvanzijl
3 jaren geleden
Quote:
41 minuten geleden
Voor wie erop zit te wachten: vanavond ga ik weer wat van jullie deckjes onder handen nemen


Geweldig! Ik zie ernaar uit. Het is mijn eerste commander deck en ik verheug me er enorm op het uit te proberen.
Sunitram
3 jaren geleden
Sorry voor de ONTIEGELIJK late post; mijn werk heeft me de laatste weken echt afgebeuld. Tel daarbij op dat ik drie commanders van advies moest voorzien waar ik eigenlijk niet heel veel ervaring mee heb en tadaaa, lange wachttijd. Anyhow:



Het kan goed zijn dat je geen wincon kon ontdekken; dat was namelijk nogal een manco van de vroegere Commander Precons. Iedere precon had 3 compleet verschillende commanders, en veel kaarten in het deck haakten dan op de abilities van 1 van de 3 in, waardoor de decks nogal een onsamenhangend geheel werden. Wat dat aangaat heeft Wizards de laatste jaren stevige stappen gezet. Hoe dan ook, om hier een deck van te maken met een duidelijk doel voor ogen zullen we flink wat toe moeten voegen. Ik probeer je opties budget te houden en voel je vooral niet verplicht om al m'n adviezen op te volgen. Pik hier gewoon uit op wat je leuk lijkt

- Laten we beginnen bij je mana base: je speelt heel erg veel landjes die tapped het spel in komen. Dat is in principe niet erg, maar het kan je spel vertragen. Wizards heeft gelukkig naast de shocklandjes nog diverse andere landjes uitgebracht die voor 2 of meer kleuren mana tappen en niet eens overdreven duur zijn. Adarkar Wastes, Glacial Fortress, Bountiful Promenade, Canopy Vista, Exotic Orchard, Flooded Grove, Fortified Village; allemaal sterke opties voor je mana base. Gratis bonus tip: maak er misbruik van dat je in groen zit! Groen heeft als een van de weinige kleuren in Magic eigenlijk bijna geen mana rocks nodig, omdat groen land kan zoeken met kaarten als Search for Tomorrow, Farseek, Rampant Growth, Cultivate en Kodama's Reach. Land is vaak beter dan manarocks omdat menig Commander deck wel een antwoord heeft op artifacts, maar land destruction (en zeker op grote schaal!) is in dit format een beetje taboe. Ik zou dan alleen wel iets meer landjes runnen dan je nu doet
- Normaal ben ik altijd wat huiverig om grote mana rocks als Basalt Monolith, Gilded Lotus en Thran Dynamo in een deck te stoppen, maar met een commander als Derevi zijn ze eigenlijk bijna een must, omdat je ze kan tappen en untappen voor belachelijke hoeveelheden mana. Een supergrote Sphinx's Revelation of Blue Sun's Zenith behoort tot de mogelijkheden, maar je kan bijvoorbeeld ook de ability van Shalai, Voice of Plenty een flink aantal keer activeren. Andere toffe kaarten om meerdere keren te tappen en untappen zijn: Arcanis the Omnipotent, Mikaeus, the Lunarch, Beguiler of Wills, Chalice of Life, Myr Turbine, Thraben Doomsayer, Callous Oppressor, Mangara of Corondor (je kunt 'm targetten met meerdere Derevi triggers. Mangara exilet zichzelf niet zolang z'n ability nog niet resolved is, je kan de boel zo stacken dat Mangara met een heleboel andere beesten naar exile gaat!), Oracle's Vault (de eerste twee keer moet je een klein beetje mana bijbetalen, daarna heb je voor iedere Derevi trigger een gratis spell!), Lux Cannon, Intrepid Hero. Kies wat je leuk lijkt, ze zijn allemaal steengoed met Derevi ernaast
- Dan is er nog het feit dat Derevi getriggerd moet worden. Gelukkig hebben vooral blauw en wit enorm veel kleine, goedkope evasive creatures, die vaak daarnaast ook nog hele nuttige dingen doen. Judge's Familiar, Mausoleum Wanderer, Cerulean Drake, Selfless Spirit, Siren Stormtamer, Spiketail Drakeling en Spiketail Hatchling helpen je je team beschermen en kunnen binnenkomen voor combat damage, Warden of Evos Isle maakt al je creatures met flying (inclusief je commander!) goedkoper, Empyrean Eagle, Shalai, Voice of Plenty en Thunderclap Wyvern boosten je team en Hypnotic Siren kun je of als goedkope vliegenier of als jat-een-creature spell inzetten. Doe er tot slot nog wat effecten bij a la Reconnaissance Mission en Windreader Sphinx en dan ben je volgens mij aardig onderweg om hier een winnend deck van te maken

---



- Ik denk dat Skullbriar nog wel wat extra hulp kan gebruiken. Corpsejack Menace, Banshee's Blade, Fireshrieker, Grappling Hook, Forced Adaptation, Evolutionary Escalation, Retreat to Kazandu en misschien Shape of the Wiitigo helpen 'm heel snel aan counters. En wat extra evasion kan ook geen kwaad. Rancor is supergoed met Skullbriar, want hij is goedkoop en komt ook steeds terug! Bellowing Tanglewurm kan 'm intimidate geven, Alpha Authority en Canopy Cover maken 'm moeilijk te blocken en geven (een soort van) hexproof en er zijn legio equipments die 'm unblockable maken of laten vliegen.
- Een paar Overrun effecten zou ook niet gek zijn. Je hebt meerdere creatures die vrij snel groot worden, dus een Pathbreaker Ibex of een Overwhelming Stampede komt al vrij snel hard aan.
- Het lijkt mij dat je deck wat gevoelig is voor removal. Skully zelf zal 't waarschijnlijk jeuken, die opnieuw moeten casten is meestal niet zo'n ramp. Maar de rest van je creatures is na een Murder (of erger nog, een boardwipe) gewoon weg. Voor zulke momenten speel je al Eternal Thirst, maar wist je dat Blade of the Bloodchief en Sadistic Glee ongeveer hetzelfde doen? Of op nog grotere schaal is er Death's Presence. En mocht je ge-boardwiped worden, dan kan Varolz, the Scar-Striped al je dooie beesten omzetten in nuttige counters voor Skully. Tot slot wou ik je graag nog op The Ozolith wijzen. Hij kan net wel/net niet binnen je budget vallen, maar zeker in een deck als dit denk ik wel dat je erg veel nut voor die ability gaat vinden

---



First things first: Vaevictis is zo'n commander die me altijd geinig heeft geleken, maar waarvan ik nooit zeker wist hoe ik 'm moest spelen. Ik vind dat je er een hele leuke twist aan hebt gegeven!

- Het eerste wat me alleen wel opvalt is je mana curve. Je speelt van elke cmc ongeveer evenveel kaarten. Dat kan ik me met een commander als Vaevictis voorstellen, maar let er als je 'm gaat testen op of je altijd redelijk vroeg al dingen kunt spelen. Als jij als enige op beurt 4 of 5 nog alleen maar land hebt liggen ga je waarschijnlijk geen leuke pot tegemoet. Terwijl er zo veel leuke creatures zijn op 2 a 3 mana die maar al te graag doodgaan of dingen zien sterven! Abyssal Gatekeeper, Primal Druid en Viridian Emissary gaan bijvoorbeeld met liefde dood, Blood Artist, Zulaport Cutthroat, Judith, the Scourge Diva en Mayhem Devil kunnen vrij snel vervelend worden en Anax, Hardened in the Forge, Myr Sire, Tukatongue Thallid, Sprouting Thrinax, Blisterpod, Carrier Thrall, Doomed Dissenter, Dragon Egg en Pawn of Ulamog vervangen zichzelf en/of andere creatures als ze doodgaan.
- Zoals ik hierboven bij het Derevi deck ook al heb gezegd: maak er misbruik van dat je in groen zit! Mana rocks zijn leuk, maar het blijven artifacts en die worden met enige regelmaat gesloopt. Land blijft meestal wel liggen, dus ben je in groen vaak veel beter af met kaarten als Search for Tomorrow, Cultivate, Rampant Growth, Kodama's Reach en Farseek.
- Je kan trouwens met extra combat steps Vaevictis meerdere keren in dezelfde beurt triggeren. Relentless Assault, Seize the Day en World at War zijn bijvoorbeeld erg sterke kaarten met Vaevictis op tafel. En ik weet niet hoeveel removal je speelgroep speelt, maar ik denk dat Vaevictis best wel nut heeft van bijvoorbeeld Swiftfoot Boots en Darksteel Plate. Oh en kijk vooral eens naar Kothophed, Soul Hoarder! Die combo't echt super lekker met jouw commander!
 bijgewerkt door Sunitram 3 jaren geleden
Awvanzijl
3 jaren geleden
Supercool! Dank je wel. Ik ga ermee aan de slag.
MitchDeBaas
3 jaren geleden
yoo guys,

ik ben ook wel benieuwd wat jullie van mijn niv-mizzit deck vinden, het is het eerste commander deck wat ik zelf gemaakt heb.



als jullie ideeën of adviezen hebben hoor ik het graag : )
BluezamX
3 jaren geleden
Ik heb nog wat creatures nodig voor mijn brew, en zoek ook nog naar een paar manieren voor infinite mana. Hebben jullie ideeën?
Progenitus2005
3 jaren geleden


Doel van het deck: krijg Zilla out om allen 6/1’s en 7/1’s in 6/6en en 7/7’s te krijgen en swingen maar.
LeKrutes
3 jaren geleden
Quote:
1 dag geleden
Ik heb nog wat creatures nodig voor mijn brew, en zoek ook nog naar een paar manieren voor infinite mana. Hebben jullie ideeën?


Saai maar Pemmin's Aura doet het zelfde en meer als Freed from the Real.

Verder werkt Isochron Scepter en Dramatic Reversal ook makkelijk. Je commander maakt al 2 mana.
Verder werk ook Rings of Brighthearth en Sphinx Ambassador combo.
Kijk maar wat je in je deck wilt stoppen of zoek een random andere infinite combo op.

Quote:
22 uren geleden


Doel van het deck: krijg Zilla out om allen 6/1’s en 7/1’s in 6/6en en 7/7’s te krijgen en swingen maar.

Wat denk ik goedkope goeie creatures zijn zijn:
- Wilderness Elemental
- Zendikar Incarnate
- Renata, Called to the Hunt
- Anax, Hardened in the Forge
- Rancor lijkt me ook erg goed in het deck.
- Silvos, Rogue Elemental
- Greater Good en andere vergelijkbare effecten (bijvoorbeeld Return of the Wildspeaker)
- Quartzwood Crasher
- Sarkhan's Unsealing
- Pathbreaker Ibex
- Rubblebelt Rioters
- The Great Henge (zo goed als gratis in dit deck)
- Siege Behemoth
- Vigor

Verder zou ik alle vanilla creatures uit het deck halen die alleen veel power hebben. Verder leuk deck maar kan nog iets meer card draw in en iets meer ramp denk ik.
Sunitram
3 jaren geleden
En het is weer tijd voor een nieuwe ronde!



Izzet decks die om carddraw draaien? Dit is mijn jam!
Allereerst even een paar algemene dingen: overmatig tutoren en meerdere extra beurten worden aan de meeste Commander tafels niet super gewaardeerd. Is jouw speelgroep daar okee mee? Geen enkel punt. Weet je het niet zeker? Vraag het dan eerst, want kaarten als Nexus of Fate en Archmage Ascension worden echt heel gauw oersaai. Die laatste is trouwens een beetje een nonbo met je commander, maar als je praktisch onbeperkt kan tutoren zal je dat waarschijnlijk worst wezen.
- Allereerst wil ik je adviseren om wat meer mana rocks te runnen. Je commander komt met z'n cmc van 6 van nature vrij laat het spel in, net als zo'n beetje al je andere pay-off kaarten; hier kunnen mana rocks je helpen. Arcane Signet is een aanrader voor zo'n beetje elk Commander deck, maar ook Talisman of Creativity, Fellwar Stone en Star Compass doen waarschijnlijk goeie dingen voor je. En ik zou die Venser's Journal echt inruilen voor een Thought Vessel. Ik heb de Journal een tijdje in m'n Arjun, the Shifting Flame deck gehad en ik kwam maar zelden in de situatie dat de lifegain de 5 mana de moeite waard maakte.
- Over Arjun (en/of Mindmoil) gesproken; die is echt een killer combo met Niv. Zeker omdat je met Niv nooit kaartverlies hebt als je een instant of sorcery cast, kan Arjun je hand blijven doordraaien, waardoor Niv bakken met schade kan doen. Dan wordt Fists of Flame als surprise-KO waarschijnlijk ook de moeite waard. En nu ik toch kaarten uit m'n favoriete deck aan het promoten ben, ken je Sigil Tracer al? Zeker omdat een groot deel van je creatures Wizards zijn (waaronder je commander!) is dit een hele vette kaart om in dit deck te hebben. Let vooral op hoe Siggy's ability ook instants en sorceries van anderen kan targeten en dat zijn verwoording summoning sickness omzeilt! Tot slot denk ik dat Glimpse of Freedom en Oona's Grace in dit deck nog leuk zouden kunnen zijn. Het zijn recurrable instants die kaarten rapen en dus Niv en al je andere ik-doe-iets-als-je-een-instant-cast effecten triggeren en die eerste kan een hoop zooi uit je graveyard halen die je liever niet terugschud met je schud-je-graveyard-terug effecten
- Dan wil ik nog wat kaarten noemen die ik niet zo spectaculair vind en die je dus zou kunnen vervangen door een van bovenstaande kaarten of een kaart die hetzelfde effect beter kan: Niv-Mizzet, Dracogenius is misschien in thema, maar ik vind 'm niet zo sterk in je thema als de andere twee Nivs. Improbable Alliance vind ik wat traagjes voor wat ie doet; voor dezelfde cmc heb je een Young Pyromancer liggen en als je er bij betaalt komt Saheeli, Sublime Artificer je gezelschap houden, die je heel mooi met een Inspiring Statuary zou kunnen combo-en om een van je X-spells mee te bekostigen. Beide maken in ieder geval een stuk effectiever tokens aan dan de Alliance. En ik loop niet heel warm voor de Trophy Mage. Heb je dan niet liever een Whir of Invention die al je artifacts kan vinden EN een instant is en daarom beter combo't met je commander?

Maar begrijp me niet verkeerd, zeker voor een eerste deck ziet dit er prima uit

---

commander
Sultai Big X
door BluezamX2 dagen geleden


Ik heb ook de Sultai precon in de pre-order staan, precies vanwege deze commander Ook aan jou wil ik de "niet iedereen vindt infinite mana combo's leuk; vraag altijd eerst aan je speelgroep of iedereen er okee mee is voordat je dit deck speelt" waarschuwing even meegeven, maar wie vraagt krijgt antwoord:

- De meerdere keren genoemde Freed from the Real gaat infinite met Zaraxa. Je moet Zaraxa dan wel iedere tweede keer voor blauw tappen, maar iets zegt me dat je dat wel overleeft. Een andere infinite combo die iets meer werk kost is Leyline of Abundance met Vigean Graftmage. Zorg dat Zaraxa een counter op zich krijgt (daar kan de Graftmage trouwens bij helpen), tap Zaraxa voor , en gebruik twee van die mana om 'm met de Graftmage weer te untappen. Verder kon ik nog Sinking Feeling en Immobilizing Ink vinden, maar ik zou zo gauw geen betrouwbare manier weten om de beide downsides te omzeilen. Oh en het is niet helemaal een infinite mana combo, maar Intruder Alarm icm untappers als Seeker of Skybreak, Vizier of Tumbling Sands, Kiora's Follower en/of Aphetto Alchemist gaan ook heel hard met Zaraxa. Vergeet niet dat als je een X-creature met 'm cast, je er een gratis hydra bij krijgt en dus twee keer het Alarm kan triggeren! Als laatste net-niet infinite wil ik je nog Aura of Dominion meegeven; met al die hydra tokens op het veld kun je hier vast wel iets mee.
- Qua creatures kan ik je van harte Altered Ego, Gadwick, the Wizened, Hangarback Walker, Hungering Hydra, Hydroid Krasis (let op: niet budget-vriendelijk), Maga, Traitor to Mortals, Steelbane Hydra en de open deur van het verhaal Walking Ballista (ook niet geschikt voor mensen met een kleine portemonnee) aanraden. Ook zou ik zeker nog een Winding Constrictor en een Hardened Scales aan toevoegen; die value loopt hard op als je een X-hydra cast en er een token bij krijgt. Fathom Mage en Renegade Krasis zijn een beetje een thema break, maar voor iedere dikke hydra die je cast triggert hun evolve 2x! Oh en als je met bovenstaande Leyline of Abundance combo aan de slag gaat, is Gyre Sage ook een dikke aanrader!

---


Lang geleden had ik een Mannichi, the Fevered Dream deck dat ongeveer hetzelfde deed als het jouwe, alleen dan in monorood. Zilortha, Strength Incarnate is wat dat aangaat een hele verbetering dus laten we kijken hoe we dat deck nog een beetje kunnen pimpen. Overigens kudo's aan LeKrutes; de tips die hij geeft zijn zeker goed voor het deck!
- Allereerst, de mana ramp. Je deck begint pas echt iets te doen zodra je op 4 mana zit, en dat is voor hedendaagse Commander begrippen vrij laat. Nature's Lore, Farseek, Search for Tomorrow, Wayfarer's Bauble zijn allemaal goedkope manieren om sneller aan land te komen. En je zou bij wijze van experiment Mark of Sakiko nog uit kunnen proberen. Op die high-power beesten van jou kan ie misschien nog best wat mana opleveren.
- Je carddraw laat ook nog een beetje te wensen over. Garruk's Packleader en Elemental Bond kunnen zeker geen kwaad, en hoewel het niet letterlijk carddraw is, zie ik Lead the Stampede, Seek the Wilds en Adventurous Impulse ook nog wel dingen voor je doen.
- Tot slot zou ik nog iets meer finishers inboarden. Overwhelming Stampede, Pathbreaker Ibex, End-Raze Forerunners, Decimator of the Provinces, Soulblast, Gratuitous Violence, Berserkers' Onslaught, pick your poison, ze zijn allemaal goed Where Ancients Tread, Warstorm Surge en In the Web of War zijn dan misschien geen directe finishers, maar kunnen ook sterk zijn in je deck.
- Dan misschien nog wat commander bescherming in de vorm van Swiftfoot Boots, Lightning Greaves en/of Darksteel Plate en dan denk ik dat je aardig los kan met je deck
MarcelN
3 jaren geleden
Oké ik ben ook wel benieuwd wat voor epos Sunitram over mijn deck kan schrijven



Thema is de historic trigger van teshar met een vleugje Equipments. Dit deck kan gaan als een malle, maar er zijn ook potjes dat ik zit te durdlen en geen ruk in te brengen heb

Hit me with hard truths!
Jasper90
3 jaren geleden
Even een ruw idee voor een ik jat jouw stuff met Yasova. Kwa mana moet ik nog even gaan kijken wat ik heb omdat een ander deck dezelfde kleuren heeft, waardoor de beste landjes nu daar zitten. Even gaan kijken wat ik voor dit deck meer nodig heb, maar nu is het voor de kaarten en dat je ziet welk idee ik heb. Het gaat dus om het volgende

Het gaat erom om door diverse reden andere creatures te jatten en daarna weg te saccen. Hopen dat de effecten ook zo werken als ik nu in mijn hoofd heb.

Mijn deck van laatst heb ik toch redelijk veranderd naar wat meer +1/+1 counter thema (want ik kon het niet laten, zo leuk vind ik counter thema's)
Griflyth
3 jaren geleden
Geacht Commander service team,

Ik ben benieuwd wat hier verder nog van te maken valt. Dit is het eerste Commander deck dat ik zelf samen gesteld heb een tijd terug (met de nodige hulp van EDHrec natuurlijk). Ik kan er de vinger niet zo goed op leggen wat er mist/ontbreekt/anders mag. Soms gaat het als een trein, en soms is het voor mijn tegenstanders heel makkelijk mij tegen te houden. Dit deck spelen zorgt er in ieder geval gegarandeerd voor dat ik een flink target op mijn rug krijg. mischien iets meer defense?



Het idee is natuurlijk unblockable/evasive damage doen en topdeck fixing zodat ik optimaal gebruik kan maken van Yuriko's trigger

Hopelijk hebben jullie nog wat tips voor me.

Edit: overigens ben ik me bewust van Sakashima's Student en shocklands. maar ik probeer het enigzins budget te houden. niet dat wat duurdere kaarten niet mogen, maar dat wordt een langer proces van verwerven dan haha
 bijgewerkt door Griflyth 3 jaren geleden
hambetwing
3 jaren geleden
Hallo Commander Service Team en alle andere spelers ook!

Bij deze wil ik jullie voorstellen aan mijn 5-color chaos deck:

Het idee is eigenlijk erg basic: Grote spells in het spel 'cheaten' en stiekem ook wel wat gebruik maken van mijn graveyard om deze grote spells opnieuw te kunnen casten.

Mijn vraag is vooral, lijkt het jullie geinig om een deck zoals deze te spelen, en welke super awesome grote spells/creatures 'missen' jullie?

Ps: Golos is ook mogelijk voor dit type deck uiteraard
Sunitram
3 jaren geleden
Het is alweer even geleden; hoogste tijd dus om weer eens wat deckjes onder handen te nemen!



Allereerst: wat een cool deck en wat zit het mooi in elkaar! Ik hou ervan als kaarten in een deck ook buiten de commander om synergie met elkaar hebben, dus hier gaat m'n hart sneller van kloppen Ik ga je eerlijk zeggen dat ik niet helemaal zeker weet waar je mindere potjes aan liggen en dat ik waarschijnlijk een paar hele sterke combo's over het hoofd zie als ik alleen naar de lijst kijk, dus om 't in de woorden van Kabouter Wesley te zeggen: onderstaande lijst is "niet wettelijk verplicht, 't is maar een aanbeveling."

- Ik denk dat je deck gebaat zal zijn bij een gezonde dosis selfmill. Wit is van nature hemeltergend slecht in kaarten rapen (iets wat je trouwens nog best redelijk hebt opgelost), maar met een recursion commander is jezelf millen eigenlijk ook carddraw. Altar of Dementia is wat dat betreft natuurlijk een open deur, maar zo zijn er ook Grinding Station (kan wel wat duur zijn in de aanschaf), Codex Shredder, Wand of Vertebrae en Perpetual Timepiece (geven je ook de optie om te reageren op graveyard hate), Grindclock of als je echt een kaart wil spelen die anders nooit iemand ziet: Hair-Strung Koto. Oh en bijna ongerelateerd, maar het is ook card advantage: ken je Karn, Scion of Urza al? Planeswalkers zijn historic, dus triggert ie Teshar, hij raapt kaarten voor je en die Karnstructs die hij met z'n -2 maakt lopen in een artifact-heavy deck als het jouwe al vrij snel uit de klauwen. Kost alleen wel een tientje in de aanschaf.
- Over planeswalkers gesproken, Ugin, the Ineffable lijkt me ook een sterke toevoeging aan je deck. Ja, zes mana is veel, maar hij maakt je artifacts goedkoper, maakt bodies aan die je kaarten opleveren als ze op welke manier dan ook het veld verlaten en hij kan niet-kleurloze permanents slopen! Je zou eventueel ook nog naar Jhoira's Familiar, Foundry Inspector en Cloud Key kunnen kijken; die maken een groot deel van je deck goedkoper om te casten. En ook naar jou toe een Sunitram-favoriet: Inspiring Statuary. Hoe vet is het als je na een boardwipe Teshar voor kan casten, omdat je genoeg artifacts hebt liggen om de rest te betalen?
- Nu ik toch het woord boardwipe heb laten vallen; ik denk dat Citywide Bust en Slaughter the Strong in jouw deck beter passen dan Day of Judgment. Die twee laten namelijk jouw creatures wel heel Scourglass is ook nog een leuke, omdat ie Teshar triggert. Hou er alleen rekening mee dat je 'm alleen in je upkeep kan activeren. Oh en weer eentje uit de categorie Deze Zie Je Anders Nooit: Hixus, Prison Warden zou misschien geinig kunnen zijn
- Bonustip voor het lange wachten: ik heb ook een beetje het idee dat je combat te wensen overlaat. Mikaeus, the Lunarch is een historic kaart die daar heel erg bij kan helpen (en die in tegenstelling tot z'n zombie variant totaal niet duur is), Cathars' Crusade kan heel hard gaan met al die kleine creatures die steeds terugkomen en je zou kunnen kijken wat Goldnight Commander en Valor in Akros voor je doen. Oh en check vooral Bishop of Rebirth als mogelijke back-up commander, naast je Sun Titan

---



Aaaaah, Yasova. M'n favoriete Tiny Leader toen dat nog een ding was.
- Ik denk dat je sac outlets iets beter kunnen. Ashnod's Altar geeft je mana voor de beesten die je sact, Goblin Bombardment en Orcish Bloodpainter schieten schade, Carnage Altar en Phyrexian Vault rapen kaarten voor je, Endless Sands en High Market zijn gratis sac outlets die je ook gewoon voor mana kunt tappen en Evolutionary Leap stuurt een beestje uit jouw bieb naar je hand. Oh en ken je het truukje met de Bazaar Trader al? Tap de trader, kies jezelf en een creature dat je "geleend" hebt als targets en tadaaa, jij bent nu permanent de controller van dat creature. Bijkomend voordeel is dat al deze sac outlets 3 of minder mana kosten, en dat is in jouw deck geen overbodig luxe. Of heb je al eens aan fight effecten gedacht? Ulvenwald Tracker en Domri, Anarch of Bolas kunnen bijvoorbeeld de creatures die je jat opzetten tegen andere beesten van die speler en zo misschien zelfs twee beestjes slopen!
- Je runt praktisch geen removal. Nou valt er wat voor te zeggen in een deck dat juist wilt dat anderen creatures hebben, zodat jij ze kan gappen, maar je wilt meestal toch wel in kunnen grijpen als een ander finaal uit de klauwen loopt. AEtherize, Blasphemous Act, Aether Gale, Bane of Progress, Devastation Tide of natuurlijk de alom bekende, gevreesde (en vrij dure) Cyclonic Rift, verzin wat leuks, maar zorg dat je ook echt wat kan doen aan een grote boardstate bij iemand anders.
- Yasova is een commander die zelf graag ook geboost wordt en dat zie ik in je huidige lijst wat weinig. betalen om voor een beurt een power 4 of minder beest over te nemen is al gauw niet heel relevant meer; zeker niet als je daarna nog eens de kosten moet betalen om te zorgen dat dat beestje niet aan het eind van je beurt terug huppelt naar z'n eigenaar. Hero's Blade, Shadowspear(!), Betrothed of Fire(!), Favor of the Overbeing, Blade of the Bloodchief (leuk met al die sac outlets!), Conqueror's Flail, Darksteel Axe, Demonmail Hauberk(!), Hammer of Ruin, Mask of Avacyn, O-Naginata, Obsidian Battle-Axe, Sanctuary Blade, Sword of the Animist, True-Faith Censer; zomaar even een greep uit goedkope spells die Yasova kunnen boosten. Ik heb hier ook bewust wat hexproof gevende opties tussen gezet, want je wilt Yasova niet kwijt als ze eenmaal op het veld ligt Succes!

---



Ik denk eigenlijk dat jouw grootste probleem je commander zelf is. Yuriko wordt nogal eens geassocieerd met infinite turns en soortgelijke smeerlapperij en niemand wil dat af zien gaan. Je zal dus regelmatig een redelijk target op je voorhoofd hebben.
- Wat je wel kan doen is de schade wat versnellen. Drana, Liberator of Malakir is ideaal voor je deck, want het is een evasive first striker die de rest van je team pompt. Die first strike is belangrijk, omdat als je na de first strike damage een ninja haar plaats laat innemen, die ninja zelf ook nog schade mag doen! Ze is met 7,20 alleen niet heel erg budget. Vela the Night-Clad, Necropolis Regent, Paragon of Gathering Mists, Adaptive Automaton en Glen Elendra Liege kosten minder en zijn ook zeker geen slechte opties! Kijk ook eens of Throne of the God-Pharaoh wat voor je doet. Ik heb 't nooit in Commander getest, maar toen ik nog m'n Ninja's & Faeries deck in Modern speelde, deelde die soms rake klappen uit!
- Het grote probleem van ninja's is dat het zelf kleine, kwestbare creatures zonder evasion zijn. Die hebben een beetje bescherming nodig. Nu is het niet heel ideaal om veel counterspells te gaan runnen, want je hebt je slots meer dan nodig voor al je creatures. Gelukkig hoeft het een het ander niet uit te sluiten: Glen Elendra Archmage is een creature dat zich met liefde door een ninja laat bouncen, want dan gaat die vervelende -1/-1 counter weg. Ook die is niet heel budget vriendelijk, maar Hypnotic Sprite, Siren Stormtamer of heel misschien Ulamog's Nullifier zijn dat wel. Qua evasion zou je nog iets kunnen doen met Archetype of Imagination, Levitation en/of Wonder, of misschien met Sleep effecten.
- Ik ben zelf niet zo kapot van Rags // Riches in dit deck. De Rags kant moordt namelijk jouw halve board uit! Nou snap ik dat Cyclonic Rift niet in je budget valt, maar ken je AEtherize en AEtherspouts al? Die houden jouw board intact, en de tegenstander die jou aanviel ligt nu open voor een aanval met wat ninja's

---



EDIT: ik wist zelf eerlijk gezegd niet helemaal wat ik met je deck aan moest, maar dankzij Morph en Reynaerd kan ik je alsnog het volgende verhaal vertellen:

Oei, dit deck gaat echt de hoogte in. Je plan is duidelijk, speel Jodah, Archmage Eternal, Dragon Arch of Fist of Suns en daarna al je dikkerds.
Je deck is echter wel heel afhankelijk van je commander. Meer dan 35% van de spells zijn 6 mana of meer, en zonder je commander kan dit deck wel heel "dood in het water" komen te liggen. Je speelt ook niet veel goedkope card-draw om redelijk zeker je Fist of Suns te krijgen.

Dus wat bescherming in de vorm van Swiftfoot Boots, Mask of Avacyn en/of Champion's Helm voor je aanvoerder lijkt me geen overbodige luxe.
Als je consistenter wil worden speel kun je nog Fabricate voor de fetch naar Fist of Suns overwegen.

Daarnaast zijn een aantal kaarten niet zo nuttig: Clarion Ultimatum doet niets, Justiciar's Portal erg weinig.
Met al je dikkers heb je Parhelion II ook niet echt nodig en ook voor Helm of the Host heb je denk ik zelden de mana voor. Liever speel je nog meer grote dingen.
Owja, Bearer of the Heavens haalt ook landen weg, dat is wellicht wat te veel van het goede. Je zou die kunnen vervangen door bijvoorbeeld Kederekt Leviathan, Angrath's Marauders, Angelic Arbiter, Deceiver of Form, Dread Cacodemon, Garruk's Horde of een ander groot lomp beest met een krachtig effect dat niet per se in een keer de hele game hoeft te bepalen
 bijgewerkt door Sunitram 3 jaren geleden
MarcelN
3 jaren geleden
Oh! Wat heerlijk dit! Bedankt voor je goeie inzichten, Sunitram, selfmill is een gouden tip, denk ik!

Altar of Dementia is inderdaad een super kaart hiervoor, die slinger ik direct op m’n wantslijst. Verder heb ik daarvoor Pilgrim's Eye gecut om Gate to the Afterlife toe te kunnen voegen. Ook Perpetual Timepiece lijkt me een prima optie! Staat ook bij deze op m’n wantslijst

Cathars' Crusade is een potentiële wincon inderdaad! Met de vele ETB’s kunnen de finishers echt groot worden. Voor de nodige evasion heb ik ook Benevolent Bodyguard en Cliffside Rescuer toegevoegd ten koste van True Believer en Kami of Ancient Law. Allemaal test-gewijs.

Slaughter the Strong heb ik inderdaad toegevoegd ipv Day of Judgment, maar ik heb nog een snoder plan, klein beetje gemeen zelfs wel misschien: Oblivion Stone. Die is lekker te recyclen

Bishop of Rebirth is ook een goeie! Die ga ik zeker even achter de hand houden, al ben ik niet vaak in een situatie terecht gekomen dat ik echt om m’n Commander verlegen zat.

De rest van de kaarten die je noemt ga ik ook zeker even doorkijken om wellicht in te passen, maar dit was alweer een prettige eye-opener!

Nogmaals dank Sunitram! Het was verhelderend!
Sunitram
3 jaren geleden
Blij dat je er zo veel aan hebt, hier doen we het voor!

Oblivion Stone is zeker een goede! Of als je wil dat Teshar de boem zelf wel overleeft, zou je ook eens naar Cataclysmic Gearhulk kunnen kijken Hoe dan ook, succes!
Darkling
3 jaren geleden
Hallo, ik ben heel benieuwd wat voor aanvullingen jullie hebben voor deze decks


ST##N
3 jaren geleden
ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken bij het maken van dit commander deck
commander
Pako & Haldan (WIP)
door ST##N24 minuten geleden
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 204 posts
  • Laatste post Eclavyrr 3 jaren geleden
  • Gemaakt door Sunitram 4 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top