Die ene mass removal spell in je deck

Mango
4 jaren geleden
Stel, je hebt een paar Magic vrienden. Je komt 1 keer in de week een avond samen om te spelen. Ieder brengt zijn 3 of 4 favoriete decks mee. Nu kan het best zo zijn dat jij in jouw witte Soldier deck enkel wat point removal spells gebruikt. Immers, omdat je zelf veel creatures speelt, heb je weinig reden om een mass removal zoals Wrath of God in je deck op te nemen. Hetzelfde geldt voor jouw zwarte Vampire deck, groene stompie etc.

Na een tijdje weten jullie dat van elkaars decks. Als jouw tegenstander geen mass removal spell heeft, kan je daar je voordeel mee doen. Stel dat jij 3 creatures op de battlefield heb en je tegenstander 1, dan kan je rustig een vierde creature spelen en zo je voordeel op de battlefield te vergroten. Aan de andere kant, als de tegenstander ook maar 1 mass removal spell in zijn deck heeft, zal je daar toch rekening mee moeten houden. Misschien houd je die vierde creature nu liever in je hand.

Dat geldt ook als jij met je witte Soldier deck vernietigend wilt toeslaan: Brave the Elements en aanvallen met alle creatures ! 20 schade ! Dat is mooi, maar de situatie wordt anders wanneer je tegenstanders 1 x Settle the Wreckage in zijn deck heeft, en nu 4 manna open houdt. Je kunt deze redenering ook toepassen op situatie waarbij de tegenstander een groen deck heeft met de kaart Tangle. Je zult niet graag met alles aanvallen, als er een kans is dat je nul schade doet en jouw creatures de volgende beurt niet onttappen.

Kortom, zelfs als die ene mass removal spell in je deck objectief gezien weinig constructiefs doet, verandert die ene kaart wel de dynamiek en ook de psychologie van het spel.
TheRobinros
4 jaren geleden
Goed verhaal, zeker waar!
Wilde je dat even delen, of is er een vraag?
BluezamX
4 jaren geleden
Ik hou nooit precies bij wat mijn tegenstanders in een casual environment spelen eerlijk gezegd. Ik hou er standaard wel rekening mee met kaarten die gespeeld kunnen worden. Heb ik geen protection in m'n hand? Dan gooi ik ook niet alle powerhouses zomaar op het veld.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Het is ook een goede reden om af en toe je deck aan te passen
Mango
4 jaren geleden
Wat ik hierboven schreef is niet meer dan mijn persoonlijke mening over dit aspect van het spel Magic. Ik pretendeer niet dat ik de waarheid in pacht heb. Je kunt mijn post derhalve het beste zien als een opinie-stuk, een uitnodiging tot een discussie. Jullie mogen het met mij eens zijn, maar ook oneens, daar heb ik geen moeite mee. Ik ben vooral geinteresseerd in jullie praktijk ervaringen !

Zelf speel ik (bij gebrek aan een tegenstander) regelmatig test-partijtjes tussen verschillende decks. Dan komt de vraag die ik stelde ook aan de orde. Als deck A tegen deck B speelt, wat is dan redelijk om aan te nemen wat A weet over deck B, en B over deck A? Naar mijn mening is het het natuurlijkste om te doen alsof ik tegen een onbekende tegenstander met een onbekend deck speel. Dat houdt dus ook dit dat ik rekening moet houden met de mogelijkheid van een mass removal spell (ook al zit ie feitelijk niet in het deck).
 bijgewerkt door Mango 4 jaren geleden
n4ppy
4 jaren geleden
In een zombie deck kan het wel een leuk effect geven. Vaak kun je wel weer snel opbouwen en met kaarten als Vengeful Dead, Plague Belcher, Diregraf Captain krijg je als bonus ook nog een hoop schade aan de overkant.
Sunitram
4 jaren geleden
Wat jij doet heet metagaming en dat is niet alleen een normaal, maar zelfs een aan te bevelen verschijnsel in Magic.
Stel, een van je vrienden speelt met enige regelmaatSettle the Wreckage tegen je. Dan kun je creatures gaan achterhouden, maar daardoor verlies je tempo, wat je tegenstander wellicht de ruimte geeft om te winnen. Je kan ook (ik ga hier even van een casual situatie uit) Mana Tithe of Judge's Familiar sideboarden zodat je wat tegen die boardwipe kan doen. Die laatste zou zelfs mainboard kunnen, want een 1/1 vliegenier voor 1 is dik prima in een weenie deck
Triskelion88
4 jaren geleden
Daarom ook als je casual speelt zou ik altijd adviseren om best of 3 te spelen omdat je dan met je sideboard het spel kan beïnvloeden anders krijg je donderdags de situatie dat je geluk moet hebben met de matchup. Als je naar bijvoorbeeld een deck als boggle kijkt dan winnen die zeer vaak de eerste pot maar dan wordt er tegen het deck gesideboard en is het een stuk minder goed. Hetzelfde als je casual groen speelt zonder flyers en je komt tegenover een flyer deck te staan dan wil je wel iets kunnen spelen als een spydersilk armoe of iets wat specifiek flyers target
Mango
4 jaren geleden
Ik was gisteren in een spellenwinkel en kwam daar Sudden Demise tegen. Die kaart is illustratief voor het onderwerp van deze thread. Ten eerste is dit een spell waarmee je een eenzijdige boardwipe kunt uitvoeren. Een partij die voor jou slecht verloopt kan je hiermee alsnog naar je toe trekken. Ten tweede zal een tegenstander die b.v. mono-zwart of mono-groen speelt en weet dat jij deze kaart in je deck hebt, zijn speelstijl enigszins aanpassen. Maar zijn voorzichtiger speelstijl geeft jou meer tijd voor jouw akties.
 bijgewerkt door Mango 4 jaren geleden
Mango
4 jaren geleden
@Sunitram Er zijn ook kaarten als Abeyance, Orim's Chant en Silence waarmee je (vooraf) het gevaar van een Settle the Wreckage kunt afwenden. Dit zijn kaarten die ongetwijfeld als "goed" te boek staan, maar die nooit mijn decks halen...
vanmaanen
4 jaren geleden
Herkenbaar en goed om de meta game, ook al is het lokaal, in de gaten te houden.
Wel een risico; als je te vaak tegen dezelfde persoon speelt krijg je mogelijk de valkuil om teveel tegen zijn/haar specifieke deck te gaan deckbuilden en sideboarden. Dan ben je te veel met dat deck bezig ipv met je eigen deck. Mijn ervaring tenminste
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 11 posts
  • Laatste post vanmaanen 4 jaren geleden
  • Gemaakt door Mango 4 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top