Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Gatekeeper of Malakir

Mango
4 jaren geleden
Het afgelopen jaar heb ik regelmatig aan mijn mono-zwarte vampierdeckje gewerkt. In het begin was mijn verwachting dat de Vampire Nighthawk de sterspeler zou zijn. Flying, Deathtouch, Lifelink, wat wil je nog meer. In de praktijk is hij toch niet zo bijzonder. Nee, de werkelijke held van de vampieren is naar mijn mening de Gatekeeper of Malakir !

Vraag 1. Zijn jullie het daar mee eens?

Vooral aan het begin van de partij is de Gatekeeper erg irritant voor de tegenstander. Stel jij en de tegenstander spelen een landje en een creature op beurt 1 en op beurt 2. Dan cast je de Gatekeeper met kicker. Opeens heb je een 3-1 overwicht op de battlefield. Als je dat de volgende beurt kunt uitbouwen, met nog een Gatekeeper of een Doom Blade of zo, dan wordt de situatie al snel precair. Immers jouw lifelink vampiers vallen aan en geven je zo ook nog een voorsprong in levenstotaal. Wat kan je hier als tegenstander tegen doen? De Gatekeeper counteren ! Okay, maar dat is voorbehouden aan Blauw. Naar mijn mening kan je verder alleen een creature casten met Undying, of een creature die een token aanmaakt als ETB of wanneer hij naar de graveyard gaat. Zoals b.v. Doomed Traveler.

Vraag 2. Als jullie tegen een mono-zwart vampierendeck met Gatekeeper zouden moeten aantreden, zouden jullie dan voor kleine creatures met Undying kiezen en/of creatures zoals Doomed Traveler om je board-positie te verstevigen?

Het mooie van de Gatekeeper is dat hij de tegenstander target, maar niet een creature. Verder is het een sacrifice en geen destructie. Als tegenstander kan je daar weinig tegen doen. Dus ook later in de partij kan de Gatekeeper relevant zijn. Je zou hem graag uit je graveyard willen halen (b.v. met Unearth) om een sacrifice af te dwingen. Maar dat gaat niet, want het sacrifice effect loopt immers via Kicker en dat werkt alleen bij casten. Wat je wel kunt doen, is de creature uit je graveyard halen naar je hand (b.v. met Raise Dead), en hem dan casten met kicker. Dit is een wat lastiger methode die jou ook meer mana kost.

Vraag 3. Is het de moeite waard om de Gatekeeper later in de partij middels een kaart als Raise Dead uit je graveyard naar je hand te halen voor hergebruik, of is dit te omslachtig?
 bijgewerkt door Mango 4 jaren geleden
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Absoluut, de Gatekeeper is een solide kaart. Als de Raise Deadeffecten in je deck de moeite waard zijn (als in de kaart Raise Dead niet echt, maar Phyrexian Reclamation bv wel), sure! Helemaal als je ook nog een sac-effect hebt, dan kun je hem blijven en blijven casten. Enige nadeel is dat je tegenstander altijd zijn of haar zwakste creature kwijtraakt, maar ja...als je tegenstander maar 1 creature heeft.....

Het belangrijkste middel om je te wapenen tegen een Edict-effect is zelf niet getarget kunnen worden, of zorgen dat je sacvoer hebt. Stel jij kunt elke beurt een Gatekeeper of iets dergelijks casten. Als ik elke beurt 1 token kan maken (bv. Kjeldoran Outpost, ik noem maar iets), dan doen jouw effecten niets tegen mij grote creature. Maar als ik ook maar een beurt dat even niet kan, dan kun je weer de overhand krijgen.

Al met al: goede kaart .
Saint
4 jaren geleden
Fijn dat je zo enthousiast bent over de Gatekeeper of Malakir en laten we eerlijk zijn, het is een goede kaart.
Echter, ik kan mij niet vinden in je ode/betoog.

1. Nee, ik zou altijd de voorkeur geven aan Vampire Nighthawk als dat de enige andere keuze is.
Gatekeeper of Malakir kan inderdaad ervoor zorgen dat je tegenstander een creature moet sacrificen maar hij of zij heeft nog steeds de keuze WELK creature doodgaat. Dit zal altijd het minst sterke/relevante creature zijn. Verder is de gatekeeper een gewone 2/2 en daarom totaal onboeiend.
De nighthawk daarintegen heeft flying, lifelink en deathtouch waardoor hij in de meeste gevallen over de creatures van je tegenstander heen vliegt, damage doet en jou extra levens geeft. Zelfs als de nighthawk niet aanvalt is hij een geduchte blocker omdat hij Deathtouch heeft en zodoende sterkere creatures alsnog dood blocked.

2. Nee, kleine creatures en undying effecten zou ik niet spelen tegen zo'n deck. Ik zou eerder relevante removal spelen zoals Legion's End of Witch's Vengeance.
Nog veel liever zou ik van mijn eigen deck/kracht uitgaan en de bijbehorende strategie goed uitvoeren.

3. Als jij het de moeite vind om voor 4 mana je tegenstander 1 creature naar keuze te laten saccen dan kan je Raise Dead spelen ja. Persoonlijk lijkt me dit niet effectief en inderdaad te omslachtig.

Food for thought: Wat als je tegenstander helemaal geen creatures speelt? Of juist superveel creatures? In beide gevallen is Gatekeeper of Malakir niet echt relevant.

En ken je Bloodhusk Ritualist al? Misschien dat je die ook leuk vind.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ik denk het erg aan de tactiek van je deck ligt. Nighthawk is een ok aanvaller en vooral een hele goede blocker. De Gatekeeper is juist beter in een agressief deck omdat je er blockers mee verwijderd. En hem terughalen en opnieuw casten kan zeker een solide strategie zijn.
AncientOne
4 jaren geleden
Helemaal eens met Saint.
Ipv. Gatekeeper of Malakir zou ik eerder Gifted Aetherborn spelen (dat is ook een Vampire).
 bijgewerkt door AncientOne 4 jaren geleden
Mango
4 jaren geleden
Dank voor jullie reacties !

1. Vampire Nighthawk. Hij is zo goed als iedereen denkt. Geen discussie nodig. Ik speel hem 4x in mijn deck.
2. Bloodhusk Ritualist. Ja, dit is een hele gemene kaart. Ik vind hem goed. Ik heb er 2x in mijn deck.
3. Gifted Aetherborn. Solide. Maar: hij heeft geen evasion en ervaart daardoor soms problemen met First Strikers. Speel ik 3x.

Ik ben zelf niet zo' n fan van Raise Dead. Dat komt ook omdat ik vroeger Bone Shredder ophaalde met Unearth. Daardoor raak je verwend. Maar eigenlijk is er niks mis met Raise Dead. Immers voor 1 mana ruil je hem in je hand voor een creature kaart naar keuze. Het kan nuttig zijn om na een boardwipe, of juist in combinatie met een boardwipe, een gevaarlijke creature met Hexproof of Indestructible uit te schakelen middels een uit de dood herrezen Gatekeeper.

Phyrexian Reclamation. Interessante suggestie. Ik moet er nog 1 hebben in een schoenendoos. Nooit mee gespeeld. Maar ik ga hem uitproberen.
maus
4 jaren geleden
Als je houd van lage mana destroy creature kaarten kijk dan ook eens naar Tragic Slip. als er zoveel sterft op de BF dan is het een makkelijke kaart om net een extra creature mee te nemen. (aangezien - 13/-13 meestal wel genoeg is).
 bijgewerkt door maus 4 jaren geleden (Spelfout)
Mango
4 jaren geleden
Magnus Magicus schreef: "Absoluut, de Gatekeeper is een solide kaart. (… )Enige nadeel is dat je tegenstander altijd zijn of haar zwakste creature kwijtraakt, maar ja, als je tegenstander maar 1 creature heeft...."

Dat is waar. Om die reden is het verstandig om de Gatekeeper te gebruiken in combinatie met andere removal spells, zoals bijvoorbeeld Pestilence, Attrition of Mutilate. Daarmee kill je de tokens en kleine, zwakke creatures van je tegenstander. Met de Gatekeeper verwijder je vervolgens die ene grote creature met beschermende abilities zoals Indestructible, Hexproof of Protectie Zwart.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 8 posts
  • Laatste post Mango 4 jaren geleden
  • Gemaakt door Mango 4 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top