Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Hulp gezocht: Modern Sultai Control

Sunitram
5 jaren geleden
Hoi allemaal!

De laatste tijd ben ik op Xmage aan het experimenteren met een Sultai Control build voor Modern. Assassin's Trophy is namelijk een onwijs sterke control kaart, en het feit dat we toegang hebben tot groen maakt het ook makkelijker om naar een beurt 3 Cryptic Command toe te rampen, wat ook zelden een slecht iets is. Ik ben nu op een punt beland waarop het deck redelijk tot goed functioneert, maar het blijft moeite houden om de game te beëindigen. Het ziet er nu ongeveer zo uit:



Voor wie geïnteresseerd is, zal ik nu wat kaartkeuzes toelichten:

First things first: ik kan maar zoveel aan Magic uitgeven

Een belangrijk iets om te onthouden is dat mijn Magic budget beperkt is; ik heb toevallig een goeie deal gehad op de Polluted Delta's en hoewel Cryptic Command en Assassin's Trophy ook geen koopjes zijn zou ik die nog in etappes kunnen aanschaffen. Echter, 100 euro voor een Jace, the Mind Sculptor, hoe goed ie ook voor Control mag zijn, gaat mij een brug te ver. Zelfde geldt voor Snapcaster Mage die in de regel ook niet ver onder de 60 euro per stuk uitkomt. Gelukkig heb ik voor die laatste een oplossing, waarover later meer!

Over Assassin's Trophy

Assassin's Trophy is dè grote reden dat we het hier überhaupt over Sultai Control hebben. Zoals ik al vaker heb gezegd: de Kaart Die Alles Sloopt is een perfecte match voor Het Archetype Dat Je Nooit Iets Laat Spelen. Dat gezegd hebbende, de kaart is een zegen en een vloek in één. Hij geeft je tegenstander namelijk een untapped(!) basic land terug voor wat je er dan ook mee sloopt. Voor Control is dit bijzonder vervelend, want kaarten als Logic Knot, Mana Leak en Condescend verliezen heel snel hun waarde als je tegenstander qua land op je voorloopt. Dat is niet iets wat we willen, dus daar moet wat aan gedaan worden. We kunnen ervoor kiezen om kaarten als Mindlock Orb te gaan spelen, maar A. die kaart is 4 mana en B. hij doet verder niks. We gaan daarom de race aan. Wij gaan rampen.

Ramp

Los van het feit dat rampen het probleem van Assassin's Trophy opvangt, heeft ramp nog een ander voordeel in Control: je kan Cryptic Command een beurt eerder dan normaal afvuren. In een Modern dat steeds meer neigt naar een "in beurt 3 is het voorbij" formaat, is het een heel groot voordeel als je de Moeder der Controlspells in die beurt uit kan spelen. Gelukkig biedt vooral de Simic guild hier zeer control-waardige opties voor. Coiling Oracle is een 2 mana chumper die je de bovenste kaart van je deck laat zien. Is het een landje, dan legt ie 'm in het spel(!), is het geen land, dan gaat ie naar je hand. Hierdoor is het nooit een dooie spell; als iets in het slechtste geval een draw-spell is, dan is het in mijn optiek goed genoeg voor control! In een ideale wereld spelen we beurt 1 Serum Visions, scyren we een landje naar de 2e plek van boven en spelen we in de beurt erop de Oracle die dan gelijk dat landje kan droppen! Een andere goede spell is de recent uitgekomen Growth Spiral. Doet voor ons deck eigenlijk netto hetzelfde als de Oracle; helaas zonder body, maar wel op instant speed! Hierdoor kunnen we de hele beurt dreigen met een Trophy of een counterspell en als de tegenstander niets bedreigends doet deze spelen.

De Control

Zoals al eerder gezegd: dit deck wil graag zo vroeg mogelijk met Cryptic Commands smijten. Dus die zit er dan ook 4 keer in. Verder heb ik voor early-game counter actie gekozen voor Condescend. In ieder ander control deck was dit waarschijnlijk een Mana Leak geweest, maar gezien de aard van onze ramp/draw is die scry 2 echt te goed om te laten liggen, en omdat we met de tegenstander mee rampen zullen ze zelden de ontsnappingsclausule kunnen betalen. Verder is er nog één Countersquall om alles behalve creatures te kunnen hardcounteren; ik ben er nog niet helemaal over uit of dit niet gewoon een Negate moet zijn (want zoveel zoden zet die 2 lifeloss nou ook weer niet aan de dijk) maar tot nu toe heb ik nog niet echt last gehad van dat zwarte mana symbooltje. Verder zijn er nog 4 Fatal Pushes voor een groot deel van de creature removal, uiteraard 4 Assassin's Trophy's en 2 AEtherspouts. Helaas hebben we door een gebrek aan wit geen toegang tot Settle the Wreckage, maar, zeker omdat we toch rampen, is deze ook een prima vervanger. Daarnaast heeft ie een sneaky synergie met een van onze threats.

De Threats

Om de game te beëindigen hebben we de beschikking over 2 keer Ashiok, Nightmare Weaver, 2 The Scarab Gods, 2 Torrential Gearhulks en een paar Lumbering Falls. Zeker tegen decks met veel creatures is Ashiok gewoon een serieus probleem; terwijl je je tegenstander met counters en removal blijft bestoken, neemt Ashiok langzaam maar zeker zijn creaturebase over. Bijkomend voordeel is dat je tegenstander zelden zal kiezen om z'n creatures bovenaan z'n deck te leggen als je Aetherspouts speelt en Ashiok hebt liggen, want dan is ie ze volgende beurt alsnog kwijt. The Scarab God is een moeilijk te verwijderen 5/5 die eventueel in de graveyard verdwenen Coiling Oracles als 4/4's terug kan laten komen en (op instant speed!) je tegenstander's graveyard onveilig maakt. En aangezien bijna al onze noncreature spells instants zijn én we een klein ramp thema hebben is Torrential Gearhulk wat mij betreft voor dit deck beter dan Snapcaster Mage. 9/10 keer gebruik je Snappy toch om Cryptic Command te flashbacken, wat in totaal ook 6 mana kost, dus als we het ons toch kunnen veroorloven, waarom zouden we dat truukje overlaten aan een 2/1tje als we het ook met een 6/5 kunnen doen? Lumbering Falls tot slot heb ik boven Creeping Tar Pit verkozen vanwege z'n hexproof. Spot removal doet 'm niets en hij heeft een ingebouwde out tegen Field of Ruin en Ghost Quarter. De unblockable van de Tar Pit is zeker ook niet verkeerd, maar in mijn ervaring ga je toch niet met manlandjes hoeken voordat je aanzienlijk voor staat.

Hoe nu verder?

De basis van het deck is in mijn ervaring solide; de control doet goed zijn werk, en vooral Death's Shadow, de recente opleving van Living End decks en verrassend genoeg Arclight Phoenix decks zijn er erg gevoelig voor. Echter; ik blijf het gevoel houden dat ik vaak net te laat aan m'n threats toe kom en bovendien zijn Ashiok en de God een stuk slechter tegen decks die het niet zo zeer van hun creaturebase hoeven te hebben. Dus daarom mijn vraag aan jullie: weten jullie nog goede finishers? Moet er nog iets anders aan het deck (ik heb zelf bijvoorbeeld het gevoel dat 2 Dismembers geen overbodig luxe zouden zijn)? En wat moet ik met m'n sideboard? Help!
 bijgewerkt door Sunitram 5 jaren geleden
AncientOne
5 jaren geleden
Hydroid Krasis? Gaint leven, trekt kaarten en vliegt.
Thing in the Ice? Datgene wat je niet sloopt of countert, verdwijnt zodra je de laatste counter eraf haalt...

(en als je toch groen in een Control deck speelt:
Wilderness Reclamation? Om altijd al je land untapped te hebben, ongeacht wat je speelt (je kunt dan bv. geheel uittappen in je eigen beurt voor een zo groot mogelijke Hydroid Krasis, terwijl je in de beurt van de tegenstander gewoon die Cryptic Command o.i.d. kunt spelen!)
 bijgewerkt door AncientOne 5 jaren geleden
Sunitram
5 jaren geleden
Thing in the Ice overweeg ik al een tijdje als vervanger voor AEtherspouts. Aetherspouts haalt nu nog net de cut vanwege de synergie met Ashiok, maar helemaal zeker ben ik niet van die zaak, zeker niet vanwege...

Hydroid Krasis. Groot beest, raapt kaarten, maar nog veel beter: hij gaint leven. Hij doet eigenlijk alles wat je van een control finisher wilt en zeker nu ramp een subthema is. Wel prijzig tho, maar hij zou het deck zeker afmaken!

Wilderness Reclamation heb ik ook al enige tijd op de korrel! Zeker als ik Krasis ga spelen hoort ie er gewoon in. Nu alleen nog kijken HOE ik hem erin ga passen
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 3 posts
  • Laatste post Sunitram 5 jaren geleden
  • Gemaakt door Sunitram 5 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top