Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om onze advertenties te verbeteren.

mono-groene decks

Left4Doner
2 jaren geleden
Bedoel je voor het Modern format, of voor iets anders?

De keren dat ik heb gehoord dat groen de sterkste kleur (of op één na, na blauw) wordt genoemd, was dat in de context van het Commander format.
Als we het hebben over Commander, zou je bij categorie één kunnen denken aan iets als Goreclaw, Terror of Qal Sisma of Omnath, Locus of Mana. Categorie twee vindje bijvoorbeeld bij Rhonas the Indomitable.
 bijgewerkt door Left4Doner 2 jaren geleden
axlar
2 jaren geleden
Quote:
10 uren geleden
Ik zou dat wel eens voor mijzelf willen nagaan.
www.google.com
Luc
2 jaren geleden
Als je zoekt op mono green stompy kom je vast wel een paar stevige deck lists tegen. Het voordeel van dikke beesten in groen is dat het er zoveel zijn dat er ook veel budget opties zijn.
maus
2 jaren geleden
Edhrec.com heeft alles wat je zoekt
Blasty
2 jaren geleden
Mango zoekt geen EDH voorbeelden.
hambetwing
2 jaren geleden
Mijn eerste groene edh deck was een budget deck met Goreclaw, Terror of Qal Sisma aan het hoofd.
Een van de meest consistent decks die ik had.
beurt 3 of 4 meestal de commander op het veld. En daarna peofiteren van de cost reduction.
Surrak, the Hunt Caller als een van de 99 om die haste te geven. Dat sat was de enige tegenvaller in mn deck. Het gebrek aan haste. Maar er zijntweda meer groene beesten met hasteQuesting Beast, Froghemoth.
jelmerz77
2 jaren geleden
Ligt puur aan het formaat wat je wilt gaan spelen maar zelfs in Old School wat het oudst mogelijke casual formaat is, daarin is mono groen (unpowered) stompy zelfs speelbaar.
Mango
2 jaren geleden
Tot mijn verbazing heeft nog niemand een link geplaatst naar een sterk, modern mono-groen deck. Hopelijk komt dat nog.

Naar mijn mening is mono-groen op zijn best in Elven decks. Die zijn echt wel behoorlijk compleet. Elven kunnen zorgen voor Ramp (= extra mana), card draw, life gain, bescherming tegen Flyers; er zijn goede vechters bij en er zijn verschillende Lords.

Groene weenie valt misschien ook mee. Dat is vanwege de kleine creatures met Undying. En de 3/3 (of 3/2 met trample) voor 2 mana. Doe er een hoop versterkers bij, en je hebt een deck dat wel eens een potje kan winnen.

Maar ik zet vraagtekens bij mid-range en grote beesten decks. Die decks zijn sowieso wat trager. De tegenstander heeft de tijd om iets op te bouwen, b.v. First Strikers met versterkers, of Deathtouch blockers. Tegenstander kan ook iets doen met life gain en met (mass) removal. Groen is daar kwetsbaar voor. Ik wil wel eens zien dat er decks bestaan die die hindernissen kunnen overwinnen.
MitchDeBaas
2 jaren geleden
oeps, lezen helpt

je zou kunnen filteren in de decklijsten op de bazaar om te kijken of er iets met jou smaak tussen zit. ik heb geen idee van modern helaas,
 bijgewerkt door MitchDeBaas 2 jaren geleden (oepsie)
MagnusMagicus
2 jaren geleden
Ik googlede op "Mtg mono green modern". Eerste hit: https://mtgdecks.net/Modern/mono-green-aggro

Edit: niet dat ik bedoel dat je het niet hier kunt vragen hoor, maar je kunt ook zelf wat research doen en op basis daarvan nog vragen stellen .
 bijgewerkt door MagnusMagicus 2 jaren geleden
Mango
2 jaren geleden
@MM. Dank je. Ik heb jouw link gevolgd en de aanbevolen mono-groene decks bekeken. Dat valt tegen. Jammer. Saaie decks met een 1-dimensionale strategie. Geen planeswalkers ! Geen card draw ! (Terwijl ik Elemental Bond zeer goed vind.) Geen Bow of Nylea ! Nauwelijks creature removal (Slechts 1 Dismember per deck). Geen enchantment/artifact removal, zelfs niet in de sideboard.
Netjes
1 jaar geleden
Green stompy in modern is toch ook bedoelt als zo snel mogelijk grote beesten casten en dan winnen? Alles wat dat niet is maakt je deck minder focused en dus minder goed. Dus planeswalkers, enchantment removal, card draw maakt het deck slechter, maar daarom zitten er wel vaak wat crature pump spells in om je te helpen over je tegenstander heen te gaan. Als je meer variatie wilt zou ik geen modern deck bekijken maar tabletop toch?
Awvanzijl
1 jaar geleden
Op mtggoldfish staan veel meta decks voor alle formats: Link

Hier staat als 2e populairste deck Amulet Titan en een eindje verder Mono-green tron.
Luc
1 jaar geleden
Je hebt geen creature removal nodig als je creatures vrolijk over je tegenstander trampelen . De bedoeling is om 7/7+ creatures met trample te casten in de veronderstelling dat je tegenstander die niet heeft.
TheRobinros
1 jaar geleden
Inderdaad, waarom zou je kaarten willen pakken of enchantments willen slopen als je ook gewoon je tegenstander kan slopen? "The best card advantage is killing your opponent while they have cards in their hand."

Ook denk ik dat de vraag die je stelt te vaag is om goed te kunnen beantwoorden. Je hebt het over "sterke, moderne" decks, maar je doelt niet op het modern format, vermoed ik. Wat bedoel je met "moderne" decks? En "sterk" is ook nogal context afhankelijk... Als je het hebt over 2 mana 3/3's en 3/2 tramples, voelt die context mij een stuk meer casual aan, aangezien zeker in Modern je wint door op beurt 3 (of 2) een Shardless Agent into Glimpse of Tomorrow te spelen of een 1 mana 8/8 met een counterspell backup in de vorm van Death's Shadow na op beurt 1 en 2 hand disruption en removal te hebben gespeeld. Fijn dat je een klok van 7 beurten neerlegt op beurt 2, zie je na het sideboarden wel weer Begrijp me niet verkeerd, Kalonian Tusker is best een prima kaart, maar niet in deze context.

Daarnaast, groen is erg sterk door het enorme scala aan efficiënte antwoorden dat het tegenwoordig heeft (Veil of Summer, Heroic Intervention, efficiënte removal voor zo'n beetje alles behalve creatures, card advantage à la Den Protector en Eternal Witness en threats als Questing Beast, Esika's Chariot...). Niet per se dat het ergens het beste in is, maar groen kan inmiddels alles. Kaarten pakken doet alleen blauw en misschien zwart beter, permanent removal is het waarschijnlijk het beste in, ramp kan het met afstand als beste, het heeft de grootste creatures maar kan ook net zo makkelijk een breed bord opbouwen als wit of rood, heeft na wit de beste lifegain/damage prevention, is waarschijnlijk het beste in je eigen kaarten beschermen na misschien wit, noem maar op. Ja, creature removal is een ding, maar als je de engste creatures hebt, is dat vaak niet heel relevant. Het heeft niet echt andere zwakke plekken. Boardwipes zijn goed tegen groen, maar als je een midrange-deck speelt dat gebouwd is rond kaarten als de eerdergenoemde Eternal Witness en Den Protector enzo, met misschien wat Undying-beesten, kan groen zich daar ook goed tegen wapenen...
Mango
1 jaar geleden
@TheRobinros. Leuk verhaal, dat (helaas) alle kanten op gaat. Daardoor zie ik wel wat tegenstrijdigheden. Zo claim je dat mono-groen inderdaad de laatste tijd sterk is geworden. Maar in de middelste alinea prijs je een blauw-groene kaart, een rode kaart en een zwarte kaart aan. Dat is moeilijk met elkaar te rijmen.

Verder zeg je dat mono-groen de tegenstander onder de voet wil lopen. Daarom is Card Draw (Elemental Bond) niet nodig. Maar vervolgens prijs je Den Protector en [k]Elemental Witness [/k] aan. Die geven je 1 extra kaart. Nou, dan speel ik veel liever een Elemental Bond en de volgende beurt een Steel Leaf Champion of een Questing Beast.

Groen heeft nog steeds te kampen met zwaktes. Evasion (Flying), First Strike/Double Strike, creature removal. In principe is daar wel iets aan te doen, maar dan je moet wel je deck aanpassen. Waardoor het minder snel wordt. Ik speelde onlangs een testpartij tussen mijn groene midrange deck en mijn sterkste deck, wit-rood Earthquake. Dat ging zo: WR speelt een Aerial Responder, G een Steel Leaf Champion. WR: Always Watching. Responder valt aan voor 3 damage en +3 leven. G slaat terug. WR speelt een Dawn Elemental. Die vormt een enorm obstakel voor groen. Wit doet wederom schade. Groen cast een creature en destroyt de Aerial Responder. WR speelt een Earthquake van 4 damage. Groen is zijn beide creatures kwijt. Wit valt wederom aan met Dawn Elemental. Groen geeft op. Is dat partijverloop toeval ? Nee, ik vind het kenmerkend voor de risico's die mono-groen loopt.
jelmerz77
1 jaar geleden
@Mango: Wat wil je nou precies? Wil je je eigen (voor) oordeel bevestigd zien?
Je hebt het over groen midrange, terwijl Steel Leaf Champion zo’n beetje de ultieme groene Aggro kaart is en weinig met midrange te maken heeft.
Je groene beesten verliest van een Earthquake? Er zijn genoeg kaarten die je groene kaarten laten “groeien” Roaring Earth bijvoorbeeld. Of anders zorgen dat je je beesten kunt beschermen met bijvoorbeeld een Heroic Intervention.
Mensen hierboven proberen je volgens mij alleen maar te helpen met goed advies.
Dat jij niet een goed groen deck kan bouwen / groen deck kan spelen / of dat gewoon je de kleur niet ligt. Dat kan allemaal maar dat betekend niet dat groen een slechte kleur is.
Luc
1 jaar geleden
Ik vind de reactie ook een beetje raar. Je stelt een vraag, daar komen reacties op en vervolgens ga je daar los overheen met je eigen mening. Als je het antwoord al weet dan moet je de vraag hier niet stellen. Ten minste niet als je niet kan openstaan voor de mening van een ander.
Sanderdl
1 jaar geleden
Het probleem is dat je de diversiteit en complexiteit van de diverse mtg formats niet kan vangen in de persoonlijke visie van een individu. In het geval van modern bijvoorbeeld is de game beurt 3-4 gewoon klaar of besloten. Tenzij een van de spelers een control deck speelt oid. Ik heb competitief modern gespeeld met mijn Hollow One deck. Als iemand op beurt 3 Elemental Bond gespeeld zou hebben, reageerde ik met "prima. Ik val aan voor twaalf. Volgende game?"
In commander heeft mono groen natuurlijk ontzettend veel opties en kan verdraaid hard gaan.
In een gewone casual game kun je in principe alles maken en is power level niet relevant. Er bestaat ook niet echt een random casual tierlist.

Het is me ook niet duidelijk hoe lang geleden groen als slechtste kleur werd beschouwd (of door wie). Ik begon ten tijde van onslaught en dat is zo een twintig jaar geleden. Toen speelden mijn beide vrienden elf decks en die waren behoorlijk nasty. Een van hen ging nog wel eens naar extended toernooien en behaalde goede resultaten. Dus bij mijn weten is mono groen nooit echt slecht geweest.
jelmerz77
1 jaar geleden
@Sander; Dit was van oudsher al zo, Blauw wordt gezien als de sterkste kleur door wat design “foutjes” (Ancestral Recall, Time Walk en Library of Alexandria) en zo had iedere kleur z’n unieke effecten (Dark Ritual, Mind Twist, Lightning Bolt, Gauntlet of Might,Armageddon, Wrath of God) en groen komt er een beetje bekaaid van af met Giant Growth en Force of Nature. Het zijn geen slechte kaarten, maar het is zeker niet over the top. En dit is in latere nieuwere formaten allemaal in meer of mindere mate recht getrokken.
 bijgewerkt door jelmerz77 1 jaar geleden
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 21 posts
  • Laatste post jelmerz77 1 jaar geleden
  • Gemaakt door Mango 2 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top