Ondersteunende kaarten voor een Zwart weenie deck

Mango
5 jaren geleden
Hallo !

Zwart is mijn minst favoriete kleur (sorry!) en daarom ben ik niet zo goed op de hoogte van moderne ontwikkelingen in deze kleur. Daarom vraag ik graag jullie advies. Ik ben bezig een zwart weenie deck te moderniseren. Daarbij beschik ik over vele goede zwarte creatures, zoals Vampire Nighthawk en Gifted Aetherborn etc. Verder beschik ik ook over een brede range van goede creature removal spells, zoals Languish, Murder, Unmake en Grasp of Darkness.

Mijn probleem is dat ik weinig bruikbaars zie bij de overige ondersteunende kaarten.
* Creature versterkers. Vroeger zou je voor Bad Moon en/of Unholy Strength kiezen. Ik zie eigenlijk nauwelijks iets beters. Overzie ik iets? Misschien kan ik het beste voor Equipments gaan, zoals de Bonesplitter.
* Graveyard Recursie. Dan kom ik terecht bij Unearth. Dat is ook een stokoude kaart. Is er iets veranderd?
* Lifegain. Dan kom ik terecht bij de categorie "Drain Life"-achtige kaarten.
* Card draw. De enige kaart die ik op dit gebied ken is Phyrexian Arena.
* Discard. Vroeger zou je Duress spelen.
* Enchantment of Artifact Removal. Dit was altijd een probleem voor zwart. Is daar inmiddels iets aan veranderd in positieve zin?

Wat ik wel een briljante multi-modal spell vind is: Profane Command.
 bijgewerkt door Mango 5 jaren geleden
Triskelion88
5 jaren geleden
Smallpox achtige decks of eventueel dredge decks hebben denk ik wel wat leuke tips om mee te spelen ik zou daar eens kijken wat voor mogelijkheden er zijn, er zijn een hoop leuke zombies die op verschillende manieren triggeren en uit je graveyard komen zoals Bloodghast
Mango
5 jaren geleden
Ik ben toch wel erg benieuwd naar wat aanvullende informatie over welke kaarten "hot" zijn in mono-zwart.
Vroeger jubelde men over power kaarten zoals Recurring Nightmare, Living Death, Grave Pact, Attrition, Persecute, Hatred….
Daar zouden toch moderne varianten van moeten zijn ? Of draait het nu om planeswalkers zoals Liliana ?
marcoboth
5 jaren geleden
Er zijn verschillende kanten die je op kunt gaan met weenie. Vampire aggro kan redelijk goed mono zwart met bijvoorbeeld de kaarten die je noemde. Zombies werkt ook wel met Cryptbreaker en Gravecrawler en wat zombie lords. Een curve met de kaarten die je noemde, Phyrexian Obliterator en uiteindelijk Gray Merchant of Asphodel kan het potje hard laten lopen.

Languish is in ieder geval een kaart die je niet in weenie wilt spelen, als je snel met creatures wilt winnen werkt die kaart averechts.
 bijgewerkt door marcoboth 5 jaren geleden
Triskelion88
5 jaren geleden
Obliterator vind ik echt een uitstekende kaart, wat ook echt een top kaart is welke je eigenlijk altijd in zwart moet spelen is Fatal Push
Mango
5 jaren geleden
Dank jullie wel voor alle adviezen ! Ik begrijp dat er relatief weinig is veranderd op het gebied van zwarte spells (instant, sorcery, enchantment) maar dat er wel zwarte creatures van 4 manna of meer bij zijn gekomen met sterke abilities. Dat stelt mij tamelijk gerust. Ik beschik namelijk al over wat Demonen, zoals Indulgent Tormentor en Archfiend of Depravity, en artifact creatures zoals Razormane Masticore en Endbringer. Die ga ik uitproberen.

Fatal Push heb ik voorbij laten gaan (vond ik te duur); ik beschik wel over Tragic Slip.

Ja, het is duidelijk dat je voorzichtig moet zijn met een kaart als Languish. Dat geldt ook zo voor WOG in monowit.
Mango
4 jaren geleden
Ik ben momenteel geinteresseerd in het bouwen van een mono-zwart Vampire deck.
Vraag: Waarom heeft niemand een Phyrexian Arena in zijn Vampire deck?
Ik begrijp daar niets van. Dat zou mijn eerste keuze zijn voor een ondersteunende kaart !
robbertvanderkleij
4 jaren geleden
Omdat deze decks meestal worden gebouwd met redelijke recente kaarten, denk ik? De arena is al vrij oud.
PrinceRuppertsDog
4 jaren geleden
Ik weet niet precies wat voor format maar ik ben het meest bekend met modern. Mijn aanbevelingen zijn dan ook hierop gebaseerd.

Goede budget alternatieven voor Fatal Push zijn Victim of Night , Cast Down en Doom Blade

Wat aan de dure kant maar de beste kaart in zwart is naar mijn mening Inquisition of Kozilek of Thoughtseize voor discard effect

Enchantment of Artifact Removal is lastig. Misschien een optie om een beetje groen te splashen om Abrupt Decay of Assassin's Trophy te spelen?
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Quote:
1 dag geleden
Ik ben momenteel geinteresseerd in het bouwen van een mono-zwart Vampire deck.
Vraag: Waarom heeft niemand een Phyrexian Arena in zijn Vampire deck?
Ik begrijp daar niets van. Dat zou mijn eerste keuze zijn voor een ondersteunende kaart !


Dit ligt er vooral aan hoeveel beurten je verwacht nog nodig te hebben nadat je de Arena cast. Als er een Sorcery zou zijn die 3 mana kost en zegt: "Do nothing. Next upkeep, lose a life and draw a card. Upkeep after that, sure draw another card and lose a life. Try not to lose in the mean time." zou je die dan spelen?

Nadeel van de Arena is dat hij niets voor je doet op het moment dat je hem cast. De kaart wordt pas interessant als je hem meer dan 3 beurten hebt liggen, anders had je ook iets van Painful Truths kunnen spelen (ok, niet in mono-, maar even ter illustratie ), dan heb je nu direct die kaarten.

De Arena is beter in Commander, omdat je daar meer kans hebt dat hij meer beurten blijft liggen.
Mango
4 jaren geleden
@MagnusMagicus. Dank voor je reactie. Mijn antwoord op jouw tegenvraag luidt: Jazeker, ik zou graag jouw Sorcery spelen ! Ik zou de kaart herkennen als een kleine, niet eens ongunstige, variatie op Phyrexian Arena; derhalve zou ik hem inschatten als een sterke kaart.

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet goed waar je met je antwoord naar toe wilt. Jij en ik zijn oud en ervaren genoeg om te weten dat Phyrexian Arena een zeer sterke kaart is, die zo algemeen nuttig is dat hij een aanwinst vormt voor vrijwel ieder mono-zwart deck. Wat wil je daar nu aan relativeren?

Wil je zeggen dat naar huidige inzichten de Phyrexian Arena toch minder goed is dan vroeger altijd werd gedacht?
Of bedoel je dat er tegenwoordig andere kaarten (creatures, planeswalkers, sorceries) zijn die efficienter voor Card Draw zorgen?
Of ben je van mening dat een mono-zwart Vampire deck een uitzondering vormt, omdat dit deck-type prima zonder Card Draw kan?
TheRobinros
4 jaren geleden
In een aggro-deck als Vampires wil je je tegenstander doodhebben op beurt 4 tot 6. Dat betekent dat Phyrexian Arena je maar 1 tot 3 kaarten pakt voor 3 mana en je in je aggro-deck je HELE DERDE BEURT kost. Caps lock enzo. Dat is, als het goed is, ongeveer een kwart van alle beurten die je neemt. Zeker een goede kaart, daar niet van, maar in context toch niet zo heel spectaculair hè
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ok, ik zal iets duidelijker zijn

Phyrexian Arena is geen slechte kaart. Maar hij is vooral goed als je er zoveel mogelijk beurten van gebruik kunt maken, en dat betekent dus dat je nadat je hem speelt verwacht nog minimaal 3+ beurten nodig te hebben om te winnen (of niet te verliezen ). Als je deck daarop ingesteld is (wat in Commander een stuk makkelijker is), dan is het een nuttige kaart. Maar als je deck snel is, dan is de kaart gewoon veel te traag. Je betaalt 3 mana voor helemaal niks. Pas de volgende beurt een kaart. Als dat niet genoeg is, dan is iets als Night's Whisper/Sign in Blood vaak beter, omdat je dan NU de kaarten krijgt.
Mango
4 jaren geleden
Vampier decks zijn snel? Dat zie ik niet. Ze hebben vaak 4 of 5 manna creatures, dus "weenie" of "aggro" zijn ze niet. Manna versnelling middels Dark Ritual gebruikt men niet meer. Meestal winnen deze decks door Drain Life achtige effecten. Die gaan juist tamelijk traag.

Sign in Blood is een doorsnee kaartje. Rapportcijfer: 6. Als je die goed vind, dan kan je ook wel Dusk Legion Zealot aanprijzen. Want die Zealot geeft jou toch maar mooi een extra kaart !
 bijgewerkt door Mango 4 jaren geleden
Jeff
4 jaren geleden
Quote:
3 uren geleden
Vampier decks zijn snel? Dat zie ik niet. Ze hebben vaak 4 of 5 manna creatures, dus "weenie" of "aggro" zijn ze niet. Manna versnelling middels Dark Ritual gebruikt men niet meer. Meestal winnen deze decks door Drain Life achtige effecten. Die gaan juist tamelijk traag.


In competitieve formaten waar Vampires een 'reëel' deck zijn geweest (Innistrad standard, bijvoorbeeld), is Vampires eigenlijk altijd een aggro-deck geweest; het is niet heel gek om die gedachte over te nemen.

Oh, en het is mana. Met één n.
n4ppy
4 jaren geleden
Quote:
4 uren geleden
Vampier decks zijn snel? Dat zie ik niet.

Edgar Markov denkt daar anders over
Triskelion88
4 jaren geleden
Quote:
5 uren geleden
Quote:
9 uren geleden
Vampier decks zijn snel? Dat zie ik niet.

Edgar Markov denkt daar anders over
Mango gaat hier van een mono zwart vampire deck uit, die hebben iets meer tijd nodig dan rood zwart of wit zwart vampires.

Daarentegen vind ik phyrexian arena in mono zwart nog wel een optie waarbij hij in de andere vampire kleuren ik hem niet zou spelen.
Buiten dat speel ik liever in zwart inderdaad Sign in Blood of een Dusk Legion Zealot
De eerste vanwege zijn multipurpose, door je deck graven en eventueel 2 schade op je tegenstander.

Dusk legion puur weg om te filteren en een vampire in to play te hebben wat je wil in tribal vampire.

Triskelion88
4 jaren geleden
Quote:
10 uren geleden
Vampier decks zijn snel? Dat zie ik niet. Ze hebben vaak 4 of 5 manna creatures, dus "weenie" of "aggro" zijn ze niet. Manna versnelling middels Dark Ritual gebruikt men niet meer. Meestal winnen deze decks door Drain Life achtige effecten. Die gaan juist tamelijk traag.

Sign in Blood is een doorsnee kaartje. Rapportcijfer: 6. Als je die goed vind, dan kan je ook wel Dusk Legion Zealot aanprijzen. Want die Zealot geeft jou toch maar mooi een extra kaart !


Ik vind dat je op dit punt erg selectief bent in je punt.
Dark ritual mag niet in modern gespeeld worden.
In casual staat je niets in de weg om die te spelen

Want in het verleden (ten tijde van Mercedian masques) ben ik vaak genoeg in de pan gehakt door , swamp dark ritual dark ritual sengir vampire dat vampires traag is is dus niet helemaal waar alleen het type spel beïnvloed welke kleuren samenstelling vampires je wil spelen en wat je wincon is.

Drainlife decks moeten het hebben van Urborg, Tomb of Yawgmoth achtige kaarten. Al heb ik ook wel os een bloodpet culling the weak, dark ritual deckje gespeeld voor de fun
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top