Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om onze advertenties te verbeteren.

Tips voor GW casual denk na lang niet gespeeld te hebben

Rancor
2 jaren geleden
Beste Magic Liefhebbers,

Na enige jaren niet te hebben gespeeld heb ik nu een aantal mensen in de buurt gevonden die willen spelen. Ik heb daarbij ook ontdekt dat Commander een stuk populairder is geworden en ik plan ook een commander deckje te bouwen. Maar allereerst wilde ik een enigszins competetief casual deckje van 60 kaarten maken. Ik had daarbij nog een oud deck concept liggen en heb dit aangepast met wat nieuwe kaarten maar gezien ik een hoop series heb gemist hebben jullie wellicht nog tips of aanvullingen voordat ik de ontbrekende kaarten ga bestellen.
casual
Felidar's grasp
door Rancor14 uren geleden


Het deck draait om lifegain en felidar sovereign maar ik heb ook wat kaarten toegevoegd voor land destruction en vertraging van de speler. Alternatieve win conditie is om behulp van de planeswalkers de tegenstander te overrompelen.

Hoor graag jullie feedback,
Groeten,
Rancor
PrimeAvatar
2 jaren geleden
Hallo Rancor,

leuk dat je weer speelt, ik wens je veel plezier met je nieuwe speelgroep.

Ik ben niet echt thuis in modern lifegain, dus daar kan ik niet veel over kwijt. Hierbij een paar tips voor commander mocht je daar wat over willen lezen, kijk maar wat bij jou past:

Om meer competitief te worden met je deck kun je denken aan meer focus op je strategie; richt je voornamelijk op 1 thema (in dit geval lifegain) en bedenk bij elke kaart in je deck 'heeft dit synergie met het thema; wordt het thema hier direct sterker van?' Denk bijvoorbeeld aan Disenchant of Invoke the Divine.

Nu snap ik dat planeswalkers aantrekkelijk zijn, echter zijn ze niet zo sterk in een 4 speler spel als dat je gewend bent in een 2 speler spel. Overweeg of ze het thema versterken, anders kun je wellicht betere kaarten vinden. Ajani, the Greathearted is bv een planeswalker die zowel lifegain als vigilance kan bieden. Ajani, Strength of the Pride kan ook erg sterk zijn. Andere planeswalkers die niks doen met lifegain zou je kunnen vermijden.

Probeer genoeg kaarten voor mana accelleratie (6x-10x) toe te voegen, zoals spreuken die extra landen in het spel brengen (bv Rampant Growth) of artifacts die extra mana produceren (bv Arcane Signet).

Denk aan kaarten die je extra kaarten laten trekken (6x-10x), zoals Cosmos Elixir, Dawn of Hope, Sigarda's SplendorSythis, Harvest's Hand, The Great Henge, Well of Lost Dreams.

Probeer de mana curve niet te hoog te maken. Kaarten die 7 of meer mana kosten zouden je een hele grote voorsprong moeten geven of het spel laten winnen.

Kaarten die meerdere opties hebben zijn erg handig, zoals de zendikar rising 'modal double faced cards' die aan de ene kant een land zijn en de andere kant een spreuk. Charms, Commands, Interventions, Inscriptions, Will, etc.

Welke commander kies je? Werken alle kaarten in je deck goed samen met de commander? Kijk bv eens naar Trelasarra, Moon Dancer of Trostani, Selesnya's Voice. Op https://edhrec.com/themes/lifegain/gw staan ook veel goeie suggesties voor commanders en kaarten bij die commanders.

Veel succes en heel veel plezier!

Groeten,

Daniël
 bijgewerkt door PrimeAvatar 2 jaren geleden
Mango
2 jaren geleden
Hallo Rancor,

Ik heb jouw 60 kaarten deck bekeken. Je zegt dat lifegain het belangrijkste thema van het deck is. Echter naar mijn mening komt dat nu nog onvoldoende tot uiting. Belangrijke kaarten die ik mis zijn Soul Warden en Essence Warden. Die geven 1 leven voor elke creature die in het spel komt, zonder ze daar als 1/1 voor moeten vechten. Daarnaast zijn er kleine goede vechters met Lifelink, zoals Knight of Meadowgrain en Aerial Responder. Een prima Aura is Armadillo Cloak, omdat die ook goed werkt op een creature dat al lifelink heeft; zodoende krijg je dan dubbele lifegain.
Rancor
2 jaren geleden
Quote:
1 dag geleden
Hallo Rancor,

leuk dat je weer speelt, ik wens je veel plezier met je nieuwe speelgroep.

Ik ben niet echt thuis in modern lifegain, dus daar kan ik niet veel over kwijt. Hierbij een paar tips voor commander mocht je daar wat over willen lezen, kijk maar wat bij jou past:

Bedankt voor de uitegebreide reactie en alle tips. Ik heb een opzetje voor een commander deck in elkaar gezet maar ik vind het nog tegenvallen, het is meer werk dan ik dacht. Sowieso kon ik moeilijk een selectie maken van kaarten dus er zitten nu 37 kaarten teveel in maar dat waren er eerst nog wel wat meer , tips om de selectie verder uit te dunnen zijn welkom.

commander
Alena's ultimatum
door Rancor42 minuten geleden

Mijn favoriet is RGB maar alle driekleuren commanders sparken me niet echt aan of waren te voorspelbaar. Daarom uiteindelijk gekozen voor een partnercombinatie van Sidar Kondo of Jamuraa en Alena, Kessig Trapper. Evenueel kunnen ze ook vervangen worden door Kodama of the East Tree en Gerrard, Weatherlight Hero.

Het idee is om early game met wat kleinere beesten + tokens en de tegenstander te irriteren doordat ze unblockable zijn door Sidar. Midgame wil ik me vooral richten op graveyard manipulatie met behulp van veel draw/discard. Daardoor moet het mogelijk zijn om zware beesten vrij vroeg in het spel in te zetten met bijv. hulp van Royal retainers, Breath of life, resurrection, sneak attack of kodama.

Late game is het de bedoeling om meer met de eigen mana base zware beesten in te zetten en deze te recyclen in play en in de graveyard met behulp van chandra ablaze, emria shepherd, paleoloth, greenwarden of marasa, saffi eriksdotter, gerrard, weatherlight hero, feather the redeemed, regrowth en bjjv. brought back of faith's reward. Sleutelrol is daarbij commander Alena waardoor ik elke keer als een zwaar beest de battlefield in komt weer flink wat gratis mana krijg.

Ter ondersteuning bevat het deck best wat carddraw, wat counterspells en een paar kaarten om het veld (selectief) te sweepen. In theorie zou het moeten werken maar ik heb geen idee of het in de praktijk werkt, dus commentaar is van harte welkom. Zeker omdat ik nog niet alle kaarten heb.

Quote:
1 dag geleden
Hallo Rancor,

Ik heb jouw 60 kaarten deck bekeken. Je zegt dat lifegain het belangrijkste thema van het deck is. Echter naar mijn mening komt dat nu nog onvoldoende tot uiting. Belangrijke kaarten die ik mis zijn Soul Warden en Essence Warden. Die geven 1 leven voor elke creature die in het spel komt, zonder ze daar als 1/1 voor moeten vechten. Daarnaast zijn er kleine goede vechters met Lifelink, zoals Knight of Meadowgrain en Aerial Responder. Een prima Aura is Armadillo Cloak, omdat die ook goed werkt op een creature dat al lifelink heeft; zodoende krijg je dan dubbele lifegain.

Bedankt voor de tips. Ik zat nog wat te zoeken en ik kwam daarbij Sproutback Trudge tegen. Nu zat ik te twijfelen om het deck wat sneller te maken en in plaats van in te zetten op Felidar Sovereign vroeg in te zetten op sproutback trudge. Zou dat kunnen werken?
Mango
2 jaren geleden
Graag gedaan. Ik kende Sproutback Trudge niet. Maar het is zeker een leuke kaart voor jou om uit te proberen ! Soortgelijke kaarten die lifegain effecten gebruiken zijn Angelic Accord en Speaker of the Heavens. Check it out.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 5 posts
  • Laatste post Mango 2 jaren geleden
  • Gemaakt door Rancor 2 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top