Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om onze advertenties te verbeteren.

Vragen over woensdag avond commander nights?

Stephan85
5 jaren geleden
2 vrienden van mij spelen sinds een tijdje mee met de commander nights en vragen al maanden of ik ook een keer mee wil gaan. Nu heb ik 3 decks bazaar legal gemaakt : geen infinite combo's, tutors ect om punten te kunnen score.

Nu speelde wij gisteren avond met commander night regels om onze decks te testen. Maar tijdens de eerste game kwamen er al vragen naar voren!

In mijn The Locust God deck zit een Paradox Engine. Toen ik deze speelde werd mij verteld dat deze kaart niet mocht spelen vanwege het feit dat ik er semi infinite mee kon gaan. Ik had een Sol Ring en Gilded Lotus liggen en er was kans dat ik meerder kaarten kon gaan spelen.

De Reden dat ik hier op gewezen werd is omdat 1 van de jongens bij bazaar mid game erop gewezen werd dat de kaart een "niet leuke kaart" was en er een judge bij moest komen en deze vertelde dat hij Paradox Engine maar 1 x per beurt mocht gebruiken.

Dus mijn vraag wat is de ruling op commander avonden over deze kaart?

Game 2 ging goed maar bij game 3 speelde iemand een Omniscience in een enchantment deck met op dat moment 2 enchantresses op tafel.
Nu had hij geen gas meer na 5 enchants maar de turn daarna ging hij helemaal los en speelde hij 80 % van zijn deck.

Dus ook bij Omniscience de vraag wat is de ruling ove deze kaart?

Hopelijk kan iemand mij hier een duidelijk antwoord opgeven.

Met voorbaat dank,

Stephan
LeKrutes
5 jaren geleden
Lastige vragen. Ik speel ze zelf niet.
Maar Paradox Engine is een kaart die infinite gaat met alles. Letterlijk alles. Waarschijnlijk speel je in de The Locust God wat weel effects. Dan kun je zo nog meer mana stenen spelen/pakken en is het vrij snel gg.

Omniscience altijd lastige kaart en ben blij dat ze bij ons niet gespeeld worden. Het is zoon kaart die op het randje staat overpowered balanceert (misschien is die daarom ook omni). Toch is Primal Surge een vergelijkbare kaart.

Maar wat de bazaar hiermee doet weet ik niet. Je kan in commander zo makkelijk infinite gaan. Dat je er echt op moet letten om het te voorkomen.
 bijgewerkt door LeKrutes 5 jaren geleden
derooy89
5 jaren geleden
Inf is misschien vrij makkelijk.. Maar 't gaat erom, zou je het zelf leuk vinden als je tegenstander dat zou doen.

Het is met sommige kaarten zoals paradox, een bepaalde powercreep hebben. Tis 1 kaart die je de game geeft..

Opzich heb ik zelf er geen problemen mee.. Maar dan wil ik hem wel als finisher zien. Ipv halverwege de game, durdel durdel.. Lange turns.. Dan heb ik persoonlijk iets van.. Volgende game ben je gewoon target. Maar als je hem gebruikt als de finiher.. Zie ik het probleem niet.
Stephan85
5 jaren geleden
Dat Klopt LeKrutes er zitten wat wheel effecten in en meerder stones om de engine door te laten gaan. Want alle tokens hebben flying haste en met een Impact Tremors, Purphoros, God of the Forge, Goblin Bombardmentof een Shared Animosity op tafel kan je vrij snel een game beëindigen. Je hebt tenslotte maar 1 uur de tijd.

Wat derooy89 ook zegt als je een Paradox Engine type kaart speelt moet je wel gelijk de game kunnen beëindigen anders zit je dik 20 min naar buiten te staren voor je weer aan de beurt ben....
 bijgewerkt door Stephan85 5 jaren geleden
Stephan85
5 jaren geleden
Is er een judge die op de bazaaravonden aanwezig is die een antwoord kan geven op mijn vragen?

Met voorbaat dank,

Stephan
 bijgewerkt door Stephan85 5 jaren geleden
Jeff
5 jaren geleden
Jazeker! Er is bij Bazaar events altijd een judge aanwezig!

Edit: nu ik het nog een keer lees, begrijp ik dat ik je vraag verkeerd heb gelezen. Ik heb het even doorgestuurd.
 bijgewerkt door Jeff 5 jaren geleden
Jan
5 jaren geleden
Of iets nu wel of niet infinite is, is niet altijd gemakkelijk te bepalen. In principe gaan we er van uit dat iets infinite is als je een interatie kan uitvoeren zonder dat dat je resources kost. Midnight Guard plus Presence of Gond is bijvoorbeeld duidelijk infinite.

Omniscience op zich is niet infinite, want elke kaart die je speelt kost je een kaart uit je hand, dus als je hand leeg is kan je niet meer verder gaan. Het wordt grijs gebied als je gratis kaarten gaat casten die je een of meerdere kaarten laten pakken, of als je een Enchantress hebt liggen en je enchantments cast.

Hetzelfde geldt voor Paradox Engine. Pas als je nonland permanents erbij hebt liggen die kunnen tappen voor mana wordt het tricky. Voor het überhaupt infinite genoemd kan worden moet je door de Paradox Engine minstens zo veel mana kunnen untappen als de gespeelde kaart heeft gekost en de gespeelde kaart vervangen door een draw op een of andere manier.

In beide gevallen valt er wat voor te zeggen dat beide kaarten pas echt infinite kunnen gaan als je ook nog eens je graveyard oneindig kan recyclen met een reshuffle effect, anders heb je als toch nog te maken met de beperkende factor van de hoeveelheid kaarten in je deck, want dit is technisch gesproken ook een resource, hoewel de gelimiteerde hoeveelheid kaarten in je deck natuurlijk vaak niet voorkomt dat je mensen dood kan maken.

Zoals je ziet is het niet altijd gemakkelijk te beoordelen of iets infinite is of niet. Bij twijfel kan je altijd de judge ter plekke raadplegen. Omdat sommige situaties zoals gezegd moeilijk te beoordelen kunnen zijn kan het zijn dat niet al onze judges altijd dezelfde opvatting zullen hebben. Ik raad je aan bij twijfel gewoon even de judge ter plekke te raadplegen.

Nota bene, je kan bovenstaande kaarten best in je deck houden, maar er gewoon zelf voor kiezen geen plays te maken die geen resources kosten, dus bijvoorbeeld gewoon geen kaarten spelen die je kaarten laten pakken als je een van bovenstaande kaarten hebt liggen.

De makkelijkste optie is natuurlijk deze kaarten gewoon helemaal niet in je deck te doen. Dan heb je nooit de breinbrekers of iets nu wel of niet infinite is, en kan je gewoon zorgeloos lekker je deck spelen. Geloof me, het is prima mogelijk om winnende decks te maken zonder infinite of bijna- / misschien-infinite kaarten of combinaties!
Dirk
5 jaren geleden
Dit is een post waar ik toch op wil reageren. De origenele post gaat namelijk over mij en een deck wat ik speelde.

De situatie was dat ik een crypolith rite, een paradox engine, een vizier of the menagerie en 1 draw engine (when a creature enters..) in het spel had. Zolang ik creatures bleef rapen en deze niet meer kosten dan het aantal creatures dat ik reeds in het spel had.. kon ik doorgaan. Dat is geen infinite, maar er werd mij toch gezegd dat ik het maar 1 keer per beurt mocht doen (ik kon ook flashen, dus ook ieders andere beurt.. alsnog gg.. maar toch). Voor mij verder geen probleen, maar ik zal geen paradox engine of omniscience meer spelen op commander night vanwege deze 'ongeschreven regel'. Inderdaad om deze situatie te vermijden. Ik kan het flauw toch doen en wachten op een judge, maar zelfs dan staat het nergens en kan de judge zich eigenlijk nergens op beroepen.

Om dit in de toekomst duidelijker te maken stel ik voor dat dit wel een geschreven regel wordt of dat er simpelweg een banlist komt met 'hoog risico kaarten'. Niet infinite gaan is namelijk niet duidelijk genoeg kennelijk. Aangezien je deck als resource dus niet meetelt als niet infinite gaan. Daar komt het eigenlijk op neer.

Ik snap dat het allemaal om plezier en gezelligheid moet gaan, maar zolang er entree geld betaald moet worden en er prijzen te winnen zijn (of er mensen zijn waar het alleen om de winst gaat) kan iemand zich altijd op de regels beroepen. En er staat nergens dat deze geschetste situaties niet mogen. Dus liever duidelijkheid!

Groetjes
Dirk
Dordledum
5 jaren geleden
Duidelijkheid is altijd aan te moedigen!
BuidingMage
5 jaren geleden
Idd, helemaal mee eens!
hallowman3
5 jaren geleden
Het verschil zit hem, denk ik, in het regeltechnische infinite en in het niet regeltechnische infinite, de combos die hier genoemd zijn zijn geen regeltechnische combos maar worden soms wel bestempeld als infinite. Neem bijvoorbeeld het four horsemen deck, het is geen regeltechnische infinite maar het gaat wel infinite, het zelfde verhaal als met de combos hiervoor. Als het grijze gebied, door middel van regeltechnische en niet regeltechnische infinites, opgelost word maakt dit het denk ik een stuk duidelijker wat wel of niet toegestaan is.
burtyoungsters
5 jaren geleden
Quote:
2 dagen geleden
Dit is een post waar ik toch op wil reageren. De origenele post gaat namelijk over mij en een deck wat ik speelde.

De situatie was dat ik een crypolith rite, een paradox engine, een vizier of the menagerie en 1 draw engine (when a creature enters..) in het spel had. Zolang ik creatures bleef rapen en deze niet meer kosten dan het aantal creatures dat ik reeds in het spel had.. kon ik doorgaan. Dat is geen infinite, maar er werd mij toch gezegd dat ik het maar 1 keer per beurt mocht doen (ik kon ook flashen, dus ook ieders andere beurt.. alsnog gg.. maar toch). Voor mij verder geen probleen, maar ik zal geen paradox engine of omniscience meer spelen op commander night vanwege deze 'ongeschreven regel'. Inderdaad om deze situatie te vermijden. Ik kan het flauw toch doen en wachten op een judge, maar zelfs dan staat het nergens en kan de judge zich eigenlijk nergens op beroepen.

Om dit in de toekomst duidelijker te maken stel ik voor dat dit wel een geschreven regel wordt of dat er simpelweg een banlist komt met 'hoog risico kaarten'. Niet infinite gaan is namelijk niet duidelijk genoeg kennelijk. Aangezien je deck als resource dus niet meetelt als niet infinite gaan. Daar komt het eigenlijk op neer.

Ik snap dat het allemaal om plezier en gezelligheid moet gaan, maar zolang er entree geld betaald moet worden en er prijzen te winnen zijn (of er mensen zijn waar het alleen om de winst gaat) kan iemand zich altijd op de regels beroepen. En er staat nergens dat deze geschetste situaties niet mogen. Dus liever duidelijkheid!

Groetjes
Dirk


Maar van wie mocht je paradox engine nu maar 1x gebruiken? De tafel of de judges?
Ralf
5 jaren geleden
Om onduidelijkheden en overbodige discussies te voorkomen, wil ik, mede als judge op de Commander Night, iets toevoegen aan dit verhaal.

De term oneindige of infinite combo verschilt bij Magic: the Gathering vaak van de letterlijke betekenis. Zo kennen oneindige combo's in Magic vaak geen oneindig aantal iteraties, maar is het aantal iteraties bijvoorbeeld beperkt door (beperkte) resources zoals het aantal kaarten in de library van een speler, het aantal levens van een speler of de potentie om een met een deck een aantal zwarte mana te maken.

In andere gevallen is het beperkte aantal resources niet zo exact te bepalen, zoals bijvoorbeeld het aantal creatures dat je pakt van de top van je library in een deck zonder non-creature spells, het aantal keren dat je een coin op de goede kant flipt of andere (deels) random bepaalde zaken. Je zou een oneindige combo in dat geval kunnen beschrijven als theoretisch eindig, maar waarschijnlijk oneindig.

Een voorbeeld zou kunnen zijn dat je elke beurt een Ral Zarek kunt ultimaten en opnieuw kunt spelen. Omdat je niet weet of je daadwerkelijke een extra beurt krijgt vanwege de flip a coins, zou je kunnen stellen dat deze combo niet oneindig is. In theorie is er namelijk altijd een moment waarop je geen coin flips wint. Toch zal de judge in dit geval bepalen dat er sprake is van een oneindige combo.

Het voorbeeld met de Ral Zarek spreekt nog redelijk voor zich, maar er komen veel situaties voor waar dat niet het geval is. Die gevallen kunnen we niet allemaal vastleggen of omschrijven, en daarom hebben we judges bij Commmander events om daarover te oordelen. Dit is niet altijd even gemakkelijk om te doen, maar gelukkig hebben we een filosofie bij Commander die de judges daarbij helpt: Commander spelen moet leuk zijn!

De strafpunten voor oneindige combo's zijn ook met die gedachte in het achterhoofd bedacht. Als je tegenstander een oneindige combo activeert en je daardoor 30 minuten naar je tegenstander mag kijken terwijl hij/zij afgaat, dan draagt dat niet bij aan dit doel.

Ik hoop dat hiermee wat extra duidelijkheid is gegeven over oneindige combo's. Mochten er nog vragen zijn, dan zal ik die graag beantwoorden.

Jan
5 jaren geleden
Dus heel in het kort: Er zijn geen ongeschreven regels, maar wel lastige situaties en grijze gebieden. Daarom is er een judge bij de Commander Night aanwezig, en deze kan zich dus wel degelijk ergens op beroepen, te weten zijn autoriteit om uitspraak te doen in dit soort gevallen.
hallowman3
5 jaren geleden
Ik heb nog 2 vragen, wat gebeurt er als ik win met Laboratory Maniac? Krijg ik de punten van tegenstanders elimineren of gooi ik deze in de prullenbak?
En kan ik met Necropotence mezelf dood maken in reactie op een aanval zodat ik punten weg kan houden van mijn tegenstander?
BluezamX
5 jaren geleden
Er zijn geen specifieke regels over volgens mij, maar het is wel flauw. Ik zou zeggen dat de tegenstander die je dood zou maken nog steeds de punten krijgt, anders kan je als reactie op de aanval ook zeggen "ik geef me over" en dan ben je officieel ook niet verslagen door de aanvallende speler (volgens de regels: "Conceding a game immediately causes that player to leave that game and lose that game.", in een multiplayer pot zou niemand je dus officieel uitschakelen).

Laboratory Maniac is een ander verhaal. Ik zou zeggen dat je geen punten krijgt, want je speelt (volgens mij, don't quote me on this one) door tot iedereen heeft gewonnen / verloren. Maar dit is mijn mening, geen idee wat de Judges zeggen
Sunitram
5 jaren geleden
Voorzover ik weet moet je een tegenstander echt doodmaken (dus door z'n levens heen jagen, dood millen of het slachtoffer maken van een "you lose the game" effect) om daar punten voor te scoren. De LabMan doet geen van de 3, dus je krijgt wel je victory points, maar geen punten voor je tegenstanders, want die leven nog.

Dat van die Necropotence zou in theorie moeten kunnen. Kan zijn dat daar regels tegen zijn, maar zeker weten doe ik dat niet.
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Technisch gezien kun je jezelf inderdaad doodmaken met een Necropotence, en zoals BluezamX zegt kan dat ook door op te geven. Maar dat is niet erg sportief en zou ik ook niet doen. En als je jij een suicide pleegt dan worden de punten die waard bent worden over alle levende tegenstanders verdeeld. Dus je bent twee punten waard en er zijn nog drie levende tegenstanders, dan krijgen ze allemaal 0,667 = 1 punt.

Als jij wint met Laboratory Maniac, dan heb je wel je tegenstanders uitgeschakeld en krijg je 2 punten voor elk, maar verlies je ook een punt omdat je ze allemaal in 1 beurt uitschakelt (als ze allemaal nog in de game zaten).
Dirk
5 jaren geleden
Ik blijf dit echt een lastig punt vinden en ik wil er bij deze nogmaals op terugkomen.

Afgelopen woensdag (commander night) speelde iemand een Kruphix, God of Horizons deck. In andermans beurt werden er 20+ kaarten geraapt met een Pull from Tomorrow. Prima, niks van te zeggen. Vervolgens werd er in eigen beurt een Omniscience gespeeld. Met genoeg draw kaarten in hand (zonder X) na de eerdere 20 draw kon in feite het hele deck gespeeld worden. Wederom geen technische infinite, maar wel einde game en een turn van 20 minuten. Ook betreft het weer een van de door mij eerder genoemde kaarten (omniscience en paradox engine).

Hoe wordt naar deze situatie gekeken? Wanneer had er een judge bijgehaald kunnen/moeten worden en was er dan ingegrepen? En hoe?

Ik heb een maand over geslagen, maar 2 maanden terug was er ook een dergelijke situatie waarbij Ralph uiteindelijk heeft ingegrepen. Het betrof een Selvala, Heart of the Wilds deck. Selvala werd turn 2 neergelegd. In turn 3 werd een Phyrexian Soulgorger gespeeld. Vanaf daar ging het hard. Selvala tapte dus voor 8 groen. Er werd een Rishkar's Expertise gespeeld.. een Concordant Crossroads, untap effect op selvala, meer draw, meer untap.. etc. Eigenlijk was het klaar. De persoon in kwestie heeft netjes gewacht tot de minimale hoeveelheid turns gepasseerd waren (om geen strafpunten te pakken), maar met hexproof instants, indestructible instants was er geen ontkomen meer aan. Alles wat het speelveld binnenkwam werd verwijderd en daarna was iedereen dood. Bij elkaar heeft selvala 45 min speeltijd gehad en de rest van de tafel vooral zitten kijken. Wat extra jammer was, was dat er minder mensen dan normaal aanwezig waren en dat er aan deze tafel een nieuwe speler zat die de ronde ervoor ook met Selvala aan tafel had gezeten. Die zien we natuurlijk niet meer terug.

Het probleem is de onduidelijkheid. Veel mensen die vaker komen zullen dit soort dingen niet doen, omdat ze weten dat het niet leuk is of omdat er ingegrepen kan worden, maar als er iemand binnen dit grijze gebied een deck bouwt is het vaak te laat als er ingegrepen wordt (zie mijn eerste voorbeeld van afgelopen woensdag en mensen gaan pas klagen als het al gebeurt is) en de overige decks zijn er simpelweg niet tegen opgewassen omdat zij hier wel van te voren rekening mee houden.

Ik snap heel goed dat het bijna onmogelijk is om dit in regels uit te drukken, aangezien het 'bazaar semi infinite' gaan moeilijk (misschien zelfs onmogelijk?) te beschrijven is. Daarom opteer ik dan ook voor een bazaar banlist met high risk kaarten. Misschien zelfs kaarten die als commander niet de bedoeling zijn (edrik, selvala?).

De reden waarom ik dit uberhaubt aankaart is omdat ik merk dat ik het lastiger vind om het niveau van mijn deck voor bazaar te bepalen. De regels zijn (in mijn optiek) nu gewoon te vaag. Ik heb geen zin om te komen met een deck wat wordt weg geblazen in situaties zoals hierboven, maar heb ook geen zin om een deck mee te brengen waarmee ik terug gefloten kan worden vanwege semi infinite. Dit terwijl ik het idee achter commander night bij bazaar juist geweldig vind. Het puntensysteem, geen infinites, tutors, extra turns.. e.d.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Gr, Dirk
burtyoungsters
5 jaren geleden
Ik snap je punt helemaal hoor, Dirk! Ik probeer elke maand mee te spelen en kan de meta redelijk inschatten, maar zo nu en dan zit je een half uur tot drie kwartier te kijken naar iemand die het hele speelveld heeft gelocked of ellenlange beurten heeft. Volgens mij heb ik twee maanden geleden ook een half uur naar jouw Muldrotha, the Gravetide deck zitten kijken . Tenminste, volgens mij was jij het. Maar goed, we zaten toen met drie man (dat helpt al niet) en we speelden gewoon slecht tegen je. Dus we verdienden het .

Maar: het is helemaal niet gek om als LGS naast house rules ook een banlist te hebben. Ik zie online in ieder geval vaak dat vooral Amerikaanse winkels tijdens hun maandelijkse EDH leagues custom banlists gebruiken.

De vraag is dan wel (als je het al überhaupt wil): wat ban je? Paradox Engine en Selvala, Heart of the Wilds vind ik best logische kandidaten. Maar er zijn heel veel kaarten die in een goed deck en met een goede speler ook hard gaan. Muldrotha, the Gravetide, Reaper King, om er maar twee te noemen. DIe hoeven van mij dan weer niet gebanned te worden. Je krijgt dus een hele moeilijke discussie. Wel een discussie om te voeren wat mij betreft. Maar ik ga daar natuurlijk niet over.

TL;DR Goed punt snij je aan, Dirk. En wat mij betreft is het niet gek om over een custom banlist na te denken.
 bijgewerkt door burtyoungsters 5 jaren geleden
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 25 posts
  • Laatste post Dirk 5 jaren geleden
  • Gemaakt door Stephan85 5 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top