Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Vuistregels edh/commander deck

Thomas34
4 jaren geleden
Hallo iedereen,

Ooit heb ik het preconstructed deck met The Mimeoplasm gekocht. In het begon vond ik het leuk, maar daarna kreeg ik steeds minder plezier in commander. Nu zit ik in een speelgroep die wel eens commander wil spelen. Ik wil het best weer proberen, maar echt alleen met kaarten die ik al heb (uitgezonderd m'n commander). Aangezien ik ooit met de set Lorwyn begonnen heb ik daar veel kaarten van verzameld. Bovendien ben ik best wel een fan Doran, the Siege Tower en is hij dus van nostalgische waarde voor me. Uiteraard vul ik het deck dan aan met kaarten uit andere series. Het probleem is dus dat ik nog nooit volledig zelf een commander deck heb gebouwd en niet goed weet welke vuistregels je moet hanteren.

Bijvoorbeeld:
-hoeveel land
-hoeveel (mass) removal?
-non-creauture removal
-bescherming voor je commander
-creatures etc.

Maar ook: wat voor beesten en andere kaarten moet je spelen? Wanneer hebben ze voldoende impact om in een edh deck te gaan?

Van Oblivion Ring betwijfel ik bijvoorbeeld of hij sterk genoeg is, maar Windstorm of Wrath of God lijken me wel sterk genoeg. En hoe zit het met (af en toe) tutoren, ist dat oké?

Vooral die bescherming voor je commandwr vind ik lastig. Is bijvoorbeeld een Heal the Scars sem goed idee?

Alvast bedankt voor de hulp
LeKrutes
4 jaren geleden
Waar moet je edh deck ongeveer aan voldoen:
A: 8/10x Ramp wil zeggen kaarten die ervoor zorgen dat je meer mana hebt. Zoals de Signets, Rampant Growth, medelions
B: 8/10x Card draw wil zeggen dat de kaart je vaak 3 of meer kaarten laat pakken. Zoals: Phyrexian Arena, Mentor of the Meek, prime spreker zegana.
C: 5x Targeted removal. Liefst wil je die zo diverse als mogelijk hebben. Zoals Beast Within, Chaos Warp.
D: 4x Boardwhipe is alles waar. Destroy all... Of vergelijkbaar kaarten. Liefst speel je kaart die overlap hebben met een van deze 4 of met je main plan. Zoals Decree of Pain. Boardwhipe en card draw is.

Dit zijn een beetje de regels. Qua land zou ik er 37/38 spelen. Zodat je relatief stabiel aan genoeg land komt.


Qua creatures en bescherming ligt het eraan hoe belangrijk je commander is voor je gameplan of niet.

De commandzone heeft over dit onderwerp ook een film:
https://youtu.be/yJ6m_3J1hjI
 bijgewerkt door LeKrutes 4 jaren geleden
Thomas34
4 jaren geleden
Dankjewel. Dat zijn alvast erg nuttige tips!
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Er zijn ook een paar artikelen op de Bazaar hierover. Ze zijn al wat ouder, maar kijk maar of je er wat aan hebt .
Red_Hero
4 jaren geleden
De commander's quarters geeft veel deck techs, het deck wat jij wilt bouwen zit er niet tussen maar het zijn heel gebalanceerde decks en goedkoop. dus als je een paar filmpjes van hun kijkt heb je al een goed beeld van de ramp kaarten en bijvoorbeeld removal wat er is op budget en hoeveel je speelt in wat voor deck.

https://www.youtube.com/channel/UC-w5MNByr4SNy3z2232sj0g
Triskelion88
4 jaren geleden
Protection voor je commander zou ik zoeken in een aantal equipments zoals Swiftfoot Boots of als je het iets goedkoper zoekt Mask of Avacyn

Daar heb je denk ik meer aan dan aan een enkele instant.

Daarbij heb je voor doran ook een aantal leuke 0 mana equipments zoals Cathar's Shield
robbertvanderkleij
4 jaren geleden
Quote:
2 uren geleden
Waar moet je edh deck ongeveer aan voldoen:
A: 8/10x Ramp wil zeggen kaarten die ervoor zorgen dat je meer mana hebt. Zoals de Signets, Rampant Growth, medelions
B: 8/10x Card draw wil zeggen dat de kaart je vaak 3 of meer kaarten laat pakken. Zoals: Phyrexian Arena, Mentor of the Meek, prime spreker zegana.
C: 5x Targeted removal. Liefst wil je die zo diverse als mogelijk hebben. Zoals Beast Within, Chaos Warp.
D: 4x Boardwhipe is alles waar. Destroy all... Of vergelijkbaar kaarten. Liefst speel je kaart die overlap hebben met een van deze 4 of met je main plan. Zoals Decree of Pain. Boardwhipe en card draw is.

Dit zijn een beetje de regels. Qua land zou ik er 37/38 spelen. Zodat je relatief stabiel aan genoeg land komt.


Qua creatures en bescherming ligt het eraan hoe belangrijk je commander is voor je gameplan of niet.

De commandzone heeft over dit onderwerp ook een film:
https://youtu.be/yJ6m_3J1hjI


Hoe meer flexibele kaarten je hebt of kaarten die overlappen hoe meer in-thema kaarten je kunt spelen. Ik ben ook fan van deze vuistregel, je decks gaan er soepeler van spelen, maar je moet oppassen dat het niet allemaal dezelfde decks worden.
Thomas34
4 jaren geleden
Dank jullie wel allemaal. Ik ben al kaartjes aan het uitzoeken en kwam erachter dat ik bijvoorbeeld al een Whispersilk CloakPutrefy en Grim Contest en Lagonna-Band Trailblazer heb!
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 8 posts
  • Laatste post Thomas34 4 jaren geleden
  • Gemaakt door Thomas34 4 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top