Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Banned & Restricted Announcement 15 februari 2021

MagnusMagicus
3 jaren geleden
Vandaag is de grote slachting . Een hele berg kaarten banned in diverse formats:

Historic (Arena format):
- Omnath, Locus of Creation is banned (from suspended).
- Uro, Titan of Nature's Wrath is banned.

Pioneer:
- Balustrade Spy is banned.
- Teferi, Time Raveler is banned.
- Undercity Informer is banned.
- Uro, Titan of Nature's Wrath is banned.
- Wilderness Reclamation is banned.

Modern:
- Field of the Dead is banned.
- Mystic Sanctuary is banned.
- Simian Spirit Guide is banned.
- Tibalt's Trickery is banned.
- Uro, Titan of Nature's Wrath is banned.

Legacy:
- Arcum's Astrolabe is banned.
- Dreadhorde Arcanist is banned.
- Oko, Thief of Crowns is banned.

Vintage:
- Lurrus of the Dream-Den is unbanned.

Rules Change:

Additionally, we are updating the rules for cascade to address interactions in older formats. This rule will be implemented on Magic Online on Wednesday, February 17. The new rule for cascade is as follows:

702.84a. Cascade is a triggered ability that functions only while the spell with cascade is on the stack. "Cascade" means "When you cast this spell, exile cards from the top of your library until you exile a nonland card whose converted mana cost is less than this spell's converted mana cost. You may cast that spell without paying its mana cost if its converted mana cost is less than this spell's converted mana cost. Then put all cards exiled this way that weren't cast on the bottom of your library in a random order."

Effective Date: February 15, 2021


Bron: https://magic.wizards.com/en/articles/archive/news/february-15-2021-banned-and-restricted-announcement (daar ook ruim uitleg over elke beslissing).
Dordledum
3 jaren geleden
Die cascade fix was broodnodig
stefke78
3 jaren geleden
Ik ben benieuwd of WotC hier intern iets mee doet. Dit is namelijk niet goed voor het spel.
TheRobinros
3 jaren geleden
Nou ja, het feit dat dit nodig is, is niet goed voor dit spel. Deze bannings zijn imo allen wel terecht en maken Magic hopelijk weer leuker om te spelen: qua gameplay verwacht ik dat het zeker wél goed voor het spel is
Jsterck1
3 jaren geleden
Nee niet Undercity Informer
Die gebruikte ik in
pioneer
Dredgeless Dredge
door Jsterck17 maanden geleden
.

Hoe moet ik die nu gaan vervangen?
Iemand een voorstel?
SceneFizza
3 jaren geleden
Sommige snap ik wel, ben er zelfs wel blij mee. . Tenminste @ the arena was teferi tegenkomen eigenlijk einde potje.

Leuk dat je bij de arena je kaarten 'vergoed' krijgt, maar dit zijn toch wel behoorlijke aderlatingen als je met die kaarten een mooi deck hebt. Dan mis je niet alleen je kaart, maar kan je met een beetje pech je deck gaan verbouwen.
stefke78
3 jaren geleden
Quote:
9 uren geleden
Nou ja, het feit dat dit nodig is, is niet goed voor dit spel. Deze bannings zijn imo allen wel terecht en maken Magic hopelijk weer leuker om te spelen: qua gameplay verwacht ik dat het zeker wél goed voor het spel is


Inderdaad helemaal mee eens! Ik doelde ook erop de Wizards gaat proberen dit soort kaarten in de toekomst niet te maken.
Jeff
3 jaren geleden
Quote:
10 uren geleden
Nou ja, het feit dat dit nodig is, is niet goed voor dit spel. Deze bannings zijn imo allen wel terecht en maken Magic hopelijk weer leuker om te spelen: qua gameplay verwacht ik dat het zeker wél goed voor het spel is


Oneens en eens! Wizards heeft heel lang heel voorzichtig nieuwe sets gemaakt, om er maar zeker van te zijn dat er niets tussen zit wat te eng is. Wat heb je liever, een standard met Bear Cub en Centaur Courser als 'norm' voor powerlevel, of wil je kaarten zien zoals Valki, God of Lies en Dryad of the Ilysian Grove? Hier noem ik maar een paar overdreven voorbeelden natuurlijk, maar het punt is: als je leuke en vernieuwende formaten wilt maken moeten er risico's genomen worden. Die risico's niet nemen zou Magic pas echt laten doodbloeden. Die risico's wel nemen en niet bereid zijn in te grijpen als je een fout maakt zou even funest zijn. Daarom zie ik deze bannings (en de achterliggende oorzaak er van) niet als een problematisch iets.
BluezamX
3 jaren geleden
Ik ben het met je eens Jeff, en ook in het feit dat er kaarten zijn die voor bepaalde formats gemaakt zijn en dat die gewoon moeten kunnen, met desnoods een tijdige ban om het probleem op te lossen.
Al vind ik de Cascade rule change wel jammer. Dit is volgens mij de tweede keer in een jaar tijd dat een keyword niet meer doet wat er op de kaart staat, en dat is verwarrend. Ook al is de rules change nodig voelt het toch niet lekker.
Jeff
3 jaren geleden
Quote:
1 uur geleden
Al vind ik de Cascade rule change wel jammer. Dit is volgens mij de tweede keer in een jaar tijd dat een keyword niet meer doet wat er op de kaart staat, en dat is verwarrend. Ook al is de rules change nodig voelt het toch niet lekker.


De geprinte reminder text op de originele Bloodbraid Elf is:
When you cast this spell, exile cards from the top of your library until you exile a nonland card that costs less. You may cast it without paying its mana cost. Put the exiled cards on the bottom of your library in a random order.

De regelwijziging strijdt niet met de tekst op de kaart. Ik zie het eerder als een verheldering. Veel mensen dachten al dat de nieuwe regel was hoe de interactie tussen Cascade en MDFC werkte (mijzelf incluis, toen Valki net gespoild werd). Nu doet het dat ook.
 bijgewerkt door Jeff 3 jaren geleden
TheRobinros
3 jaren geleden
Wat Jeff zegt is natuurlijk waar, maar het lijkt me dat de designs van de Uro's, Valki's en Oko's er toch wel makkelijker uitgefilterd moeten kunnen worden door bijvoorbeeld PlayDesign. Als je mij fulltime had laten werken om een bepaald format te breken met kaarten uit een nieuwe set, voordat die uitkomt en je geeft me een maand of twee, is er een redelijke kans dat ik Cascade + Valki of Tormod's Crypt + Tibalt's Trickery wel vind hoor. Laat staan als je dit door 10, 50 of zelfs 200 slimmere, meer capabele mensen laat doen... Dat er wel eens een kaart doorheen glipt, tuurlijk, kan gebeuren, maar systematisch 3 à 5 per set lijkt me wel een teken dat er iets te verbeteren valt.
Bavelb
3 jaren geleden
Dat een cascaded valki/tibalt er doorheen glipt snap ik nog (en is trouwens nu een zeer leuke prima kaart). En dat MDFCland per ongeluk een 'oops all spells' deck veroorzaakt kan gebeuren. Dat zijn bijwerkingen van innovatie zoals .Jeff min of meer zegt en moeten ze blijven doen. Mdfc en saga's zijn goede recente innovaties.

En zelfs companions zijn na de errata prima, al had het leuk geweest als er wat meer companions dan lurrus en yorion gespeeld zouden worden in decks die bij de flavour van de companion passen.

Een oko of omnath begrijp ik niks van. Oko leest eerst onschuldig met dat 'food' wat hij maakt en bij omnath denk je eerst nog 'lastig te casten'. Maar de eerste keer dat je die kaarten tegenover je ziet resolven (op beurt 2 of 3!) begrijp je meteen dat dat een brug te ver is. En een kaart die een heel kaarttype doodmaakt en zo een onderscheidend element van jouw TCG schrapt (Teferi) moet je ook niet willen uitbrengen.
 bijgewerkt door Bavelb 3 jaren geleden
Venser546
3 jaren geleden
Superjammer dat ik juist een modern Ad Nauseam deck compleet had. Die gaat nu het daglicht helaas nooit zien.

Verder denk ik dat de metagame er wel op vooruit gaat. De Uro, Titan of Nature's Wrath decks waren niet te betalen en de kaart is belachelijk sterk. Kun je niet exilen, dan is het al bijna game.
stefke78
3 jaren geleden
Quote:
1 dag geleden
Wat Jeff zegt is natuurlijk waar, maar het lijkt me dat de designs van de Uro's, Valki's en Oko's er toch wel makkelijker uitgefilterd moeten kunnen worden door bijvoorbeeld PlayDesign. Als je mij fulltime had laten werken om een bepaald format te breken met kaarten uit een nieuwe set, voordat die uitkomt en je geeft me een maand of twee, is er een redelijke kans dat ik Cascade + Valki of Tormod's Crypt + Tibalt's Trickery wel vind hoor. Laat staan als je dit door 10, 50 of zelfs 200 slimmere, meer capabele mensen laat doen... Dat er wel eens een kaart doorheen glipt, tuurlijk, kan gebeuren, maar systematisch 3 à 5 per set lijkt me wel een teken dat er iets te verbeteren valt.


Eens

Quote:
14 uren geleden
Superjammer dat ik juist een modern Ad Nauseam deck compleet had. Die gaat nu het daglicht helaas nooit zien.

Verder denk ik dat de metagame er wel op vooruit gaat. De Uro, Titan of Nature's Wrath decks waren niet te betalen en de kaart is belachelijk sterk. Kun je niet exilen, dan is het al bijna game.


Dit is wel het gevolg. Mensen investeren geld, tijd en moeite om een deck bij elkaar te krijgen en doordat WotC zijn design niet serieus neemt zijn ze dat kwijt. De kaarten dalen abrupt in waarde, etc. Voor het papieren magic kan je niet net als op arena een aantal wild cards krijgen voor de kaarten die ze bannen.
 bijgewerkt door stefke78 3 jaren geleden
Jasper90
3 jaren geleden
Quote:
1 dag geleden
Die cascade fix was broodnodig

Betekent dat je Valki, God of Lies niet meer als planeswalker kan spelen met cascade?
Teabee
3 jaren geleden
Quote:
1 uur geleden
Quote:
1 dag geleden
Die cascade fix was broodnodig

Betekent dat je Valki, God of Lies niet meer als planeswalker kan spelen met cascade?


Nee als ik het goed begrijp kan je zowel de creature als de plainswalker casten met cascade alleen moet je nu voldoen aan de cascade voorwaarden tijdens de reveal en tijdens de cast.

Je kan Valki dus wel spelen van een Bloodbraid Elf cascade want Valki 3 CMC dus minder dan de 4 CMC. Maar je kan dan niet de Tibalt kant spelen maar dat zou wel kunnen indien je een cascade trigger hebt van Maelstrom Wanderer. Dan mag je kiezen welke kant je speelt zelfs.
Teruans
3 jaren geleden
Ik snap de bans maar toch jammer dat het voor de zoveelste keer nodig is. Als ze wat beter na zouden denken over kaarten zou het een hoop teleurstelling voorkomen. Uro met z'n rits aan effecten was natuurlijk gedoemt om een ban te krijgen. Maar ook bijv. tibalts trickery is niet erg lastig om te zien dat dat rare, niet leuke dingen kan doen. Een rode counter spell die ook een soort rare chaos warp is. Zoiets zou ik extra testen. Counter spell en dan een Chaos Warp effect zou voor nogsteeds niet slecht zijn en is stukken veiliger. Probeer dan je eldrazi titan maar te vinden.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top