Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Pioneer: Nieuw format tussen Standard en Modern

MagnusMagicus
4 jaren geleden
Wizards heeft een nieuw format aangekondigd: Pioneer!

Het is een non-rotating format met kaarten vanaf Return to Ravnica tot op heden.



De 5 fetches staan op de initiele banlijst: Bloodstained Mire, Flooded Strand, Polluted Delta, Windswept Heath en Wooded Foothills.


Bron: https://magic.wizards.com/en/articles/archive/news/announcing-pioneer-format-2019-10-21
Dordledum
4 jaren geleden
Afhankelijk van hoe hard ze dit gaan pushen: een flop of het einde van Modern?
 bijgewerkt door Dordledum 4 jaren geleden
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Eh wow, lekker vertrouwen . Wordt het een drama of een drama?

Waarom niet: De tussenstap tussen Standard en Modern waarvan we niet wisten dat we hem nodig hadden?

Er staat letterlijk in het artikel dat dit niet een vervanging voor Modern gaat worden.
BluezamX
4 jaren geleden
Oeh, ik vind dit best een goede en interessante keus. Aantrekkelijk voor mensen die al sinds RTR spelen (of daar in de buurt), nog kaarten hebben liggen uit die tijd maar geen geld / zin hadden om zich in Modern te verdiepen. Ik ben zeer benieuwd!
Morph
4 jaren geleden
Ik ben ook vrij sceptisch moet ik zeggen.

Vroegah bestond "Extended" als formaat tussen Modern en Standard, en dat formaat is geschrapt wegens te weinig animo. En "Frontier" is ook nooit echt van de grond gekomen.

Al begrijp ik dat Pioneer in tegenstelling tot Extended wel een non-rotating formaat gaat worden, en Modern bestaat inderdaad alweer heel lang. Dus wellicht is er een markt voor.

Saint
4 jaren geleden
meh
Dordledum
4 jaren geleden
Ik verwacht zeker dat er een markt voor is, aangezien Modern wel al oud aan het worden is. Maar ik verwacht dat een deel van de huidige modern spelers dan overstapt en dat het restant Modern spelers dan wellicht eerder naar legacy gaan neigen.

Of dat de meeste spelers toch Modern of Standard gaan spelen en dat Pioneer flopt. Ik heb absoluut niet het idee dat het een slecht format zal zijn. Zeker niet, ik vind het een erg goed idee voor een format. Maar het aantal Magic spelers is beperkt en ik betwijfel of het er genoeg zijn voor alle (meer) formats.

En het sterven van een bestaand format of het floppen van een nieuw format is niet persé een drama. Goed dat ze proberen te vernieuwen!

De naam Pioneer vind ik trouwens wel minder sterk dan bijv. Legacy, Modern en Standard.
 bijgewerkt door Dordledum 4 jaren geleden
Circuitbreaker
4 jaren geleden
Er wordt duidelijk gesteld dat het doel is om een formaat te bieden, waarin Standard kaarten ook *na* rotatie speelbaar zijn. Dat lijkt me op zich positief, want rotatie is altijd een pijnlijk moment en je ziet daardoor spelers afhaken - zeker omdat de stap naar Modern erg groot is. Modern spelers zie ik daarentegen niet snel overstappen - dit formaat heeft mijns inziens voor hen geen echte toegevoegde waarde.

Ik vraag me alleen af of sommige kaarten die destijds nogal dominerend waren, zoals Collected Company, ook dit nieuwe formaat gaan domineren. Tenslotte heb ik enige twijfels of er wel plaats is voor nog weer een nieuw format.

De tijd zal het leren...



MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ik vind dat de sfeer vrij negatief is! Ik zie het probleem niet...we krijgen meer opties en het wordt makkelijker om uit Standard via Pioneer naar Modern door te stromen. En als het niets wordt, dan zijn we niets armer! En als het wel aanslaat, dan behouden we meer spelers die anders wellicht uit zouden vallen omdat het gat tussen Standard en Modern alleen maar groter wordt.
Dordledum
4 jaren geleden
Ik ben juist heel positief eigenlijk over het format.

Of er ruimte voor is en het viable is om nog een format te introduceren betwijfel ik alleen.
kolonelnick
4 jaren geleden
Ik heb best wel wat frontier gespeeld, vond het heel jammer dat dit format nooit support heeft gekregen, heb het deck echter wel nog steeds. Nu gaat zich dat wel lonen. De monetaire instap heeft mij altijd tegen gehouden modern te gaan spelen. Maar als dit format populair wordt dan acht ik wel de kans redelijk aanwezig dat ik mee ga spelen. Shaman of the pack elves, here we go!
nederland439
4 jaren geleden
Ben zelf ook zeer sceptisch. Al vind ik het wel goed dat men een formaat probeert te creëren waarbij je wel je vette spells kunt blijven spelen zonder dat je een paar honderd euro naar je manabase moet gooien omdat je zowel fetch als shocklandjes nodig hebt. Op deze manier heb je wel een formaat waarbij je niet zonder meer de perfecte manabase hebt en dus een ander formaat dan modern.
JEV
4 jaren geleden
Ik vind het ook wel een logische stap, het gat tussen Modern en Standard wordt steeds groter en volgens mij is dit nu wel een goed moment.
Jeff
4 jaren geleden
Een fris formaat is geweldig voor de brewers! De manier van om gaan met de banlijst initieel vind ik ook erg sterk. Aaron Forsythe heeft op Twitter ook aangegeven initieel niet vast te houden aan vaste momenten voor banned announcements, om het drama zoals de eerste modern GP (die was echt, echt heel erg drama) te voorkomen.

Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen en wie weet bouw ik zelf wel weer eens wat leuks!
Dordledum
4 jaren geleden
Sommige prijzen gaan door het dak!

Deathrite Shaman, Smuggler's Copter, Aetherworks Marvel, Jace, Vryn's Prodigy, etc.

:-)
vanmaanen
4 jaren geleden
Dit lijkt me bedoeld om ook online (Arena!) het gat op te vullen na rotatie. Er is immers geen dusting, ruil of ander systeem daar. Verwacht dat ze dan ook terug gaan werken met kaarten en rules digitaliseren tot aan RtR...

Ben het eens met eerdere comment dat gat tussen Standard & Modern groot is maar of dit het gat gaat vullen? De tijd zal het leren ;-)
AncientOne
4 jaren geleden
Quote:
9 minuten geleden
Dit lijkt me bedoeld om ook online (Arena!) het gat op te vullen na rotatie. (...)


Nee juist NIET in Arena, zie https://magic.wizards.com/en/articles/archive/news/announcing-pioneer-format-2019-10-21:
Quote:
Currently, there are no plans to add it as a format to Magic: The Gathering Arena.
Jeff
4 jaren geleden
Quote:
1 uur geleden
Sommige prijzen gaan door het dak!

Deathrite Shaman, Smuggler's Copter, Aetherworks Marvel, Jace, Vryn's Prodigy, etc.

:-)


Deathrite shaman is hilarisch. De reden dat die zo sterk was in Modern was puur en alleen fetchlandjes... En die zijn juist banned in Pioneer!
AncientOne
4 jaren geleden
Quote:
38 minuten geleden
Quote:
2 uren geleden
Sommige prijzen gaan door het dak!

Deathrite Shaman, Smuggler's Copter, Aetherworks Marvel, Jace, Vryn's Prodigy, etc.

:-)


Deathrite shaman is hilarisch. De reden dat die zo sterk was in Modern was puur en alleen fetchlandjes... En die zijn juist banned in Pioneer!

Z'n 1e ability was eigenlijk alleen relevant in de eerste 2-3 beurten, mid & late game was z'n 2e ability véél belangrijker: daar zijn heel veel matches op gewonnen (of verloren (als je tegenstander méér Deathrite Shamans had liggen)).

Overigens is dat 'door het dak gaan' van de prijs wat overdreven: Deathrite Shaman is bv. 'slechts' verdubbeld.
Aetherworks Marvel is overigens qua prijs WEL 'door het dak gegaan': die is vertienvoudigd in 2 dagen tijd!
 bijgewerkt door AncientOne 4 jaren geleden
Nissa333
4 jaren geleden
Ik vind het wel interessant. Ik ben zelf altijd wel geïnteresseerd geweest in modern, maar ben (relatief, hooguit 3jaar) nieuw. Dit lijkt voor mij de ideale manier om meer in oudere kaarten te duiken zonder het competitive modern deel te hebben.
Ik hou ook van een beetje jank en grappige decks, pioneer komt voor mij wat minder serieus over en mogelijk een betere plek voor jank decks (een energy deck zou leuk zijn)
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top