Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Regelwijziging 13-7-13: Sideboards

MagnusMagicus
10 jaren geleden
Vanaf 13 juli 2013 zijn er een aantal belangrijke regelwijzigingen. Ze vallen in een aantal categorieën en ik heb ze in meerdere topics opgedeeld, zodat je daar makkelijk vragen kunt stellen.

De wijzigingen zijn:
- Legendary kaarten kijken niet meer of dezelfde kaart bij je tegenstander ligt, en als je er zelf meerdere dezelfde hebt, gaan ze niet allemaal dood, maar blijft er eentje naar jouw keuze in het spel. Lees hier daarover.

- Voor Planeswalkers geldt ditzelfde (maar dan kijkt je naar het type in plaats van de naam). Lees hier daarover.

- Indestructible is nu een keyword. Dat is een kleine wijziging, maar verandert wel hoe een aantal kaarten spelen. Lees hier daarover.

- Sideboards gaan iets anders werken. Eerst was je verplicht 0 of 15 kaarten te spelen, nu mag je ook alles er tussen in spelen en je hoeft ook niet meer 1 op 1 te swappen.

- Meerdere landen in een beurt spelen gaat ietsje anders werken (erg kleine verandering). Lees hier daarover.

Sideboards
Tot op heden moest je deck minimaal 60 kaarten zijn, en een sideboard exact 0 of 15 kaarten zijn. Als je na de eerste game kaarten ging omwisselen, moest dat op een 1-op-1 basis, waardoor je sideboard ook altijd exact 15 kaarten blijft.

Dat had als nadeel dat als je naar je tweede match gaat en je hebt per ongeluk 61 kaarten in je deck en 14 in je sideboard, je direct een game loss kreeg.

De regels zijn nu iets aangepast. Je deck moet nog steeds minimaal 60 kaarten bevatten, maar je sideboard mag 0 tot 15 kaarten bevatten. En je hoeft ook niet 1-op-1 meer om te wisselen.

Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld met 60 kaarten en een 15 kaarten sideboard begint, je in de tweede game best 5 kaarten mag in sideboarden en slechts 1 uit, zodat je met een 64 kaarten deck speelt en een sideboard van 11 kaarten. Je mag ook alle 15 kaarten inboarden en niets uit. Maakt allemaal niet uit.

Maar je sideboard mag niet groter dan 15 kaarten zijn. Dus als jij met een 80 kaarten deck met 15 sideboard kaarten aan komt zetten, mag je niet 20 kaarten uitboarden en plots met een 60 kaarten deck en een sideboard van 35 kaarten spelen.

Dit heeft als voordeel dat je minder snel een gameloss krijgt, en dat sideboarden in Sealed en Draft meer op constructed gaat lijken.

Voor vragen of opmerkingen hierover, stel ze!
Fjaulnir
10 jaren geleden
Deze vind ik wel prima
tumpb
10 jaren geleden
Top verandering scheelt heel wat onnodige losses met wedstrijden
Hylie
10 jaren geleden
Dit helpt wel een beetje mn blauwe commander deck om zeep.
Ik heb er meerdere clone kaarten inzitten puur om commanders op te blazen.
Maar maakt dingen wel interessant. En het is opeens ook niet echt een probleem als 2 mensen de zelfde commander gebruiken.
de planeswalkers vind ik een beetje tricky. Speel 1 jace. gebruik een abbility. volgende beurt gebruik abbilitie van jace 1, speel jace 2 gebruik Abbilitie van jace 2... heeft zn charmes, maar weet niet hoe naar dit in de praktijk word xD

sideboard vind ik daarintegen een top verandering. daar is geen twijfel over mogelijk
 bijgewerkt door Hylie 10 jaren geleden
Tuinkabouter
10 jaren geleden
Nerf Nephalia Drownyard much?
 bijgewerkt door Tuinkabouter 10 jaren geleden
Fjaulnir
10 jaren geleden
Quote:
Tuinkabouter 24-05-2013 om 17:31
Nerf Nephalia Drownyard much?


Ik betwijfel het.

Ik neem aan dat je bedoelt dat het moeilijker wordt om iemand te millen als die plots 15 kaarten extra in z'n deck steekt en met 75 kaarten aan game 2 begint?
Dat lijkt me geen goed plan voor je tegenstander, want dan speelt ie met 24 (ofzo) landjes in een deck met 75 kaarten, dat gaat niet goed werken (tenzij ie ook 40% van z'n sideboard landjes heeft, maar dan heeft ie een erg slecht sideboard want je gaat geen 6 sideboard slots verspillen aan anti-mill)
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top