Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Artifact en artifact creatures/land, duel deck Elves vs. Inv

Kiora456
5 jaren geleden
Hey

Ik ben een beetje in de war met het begrip 'Artifact', ik heb hier enkele vraagjes/senario's die ongeveer op hetzelfde probleem neerkomen: tellen artifact creatures en artifact land ook als artifact en is er ook een verschil tussen 'artifact' en 'artifact spell'

Enkele voorbeelden/scenario's:
De player met het inventor's deck speelt Faerie Mechanist , mag deze persoon dan enkel een echt artifact (bijvoorbeeld Darksteel Plate ) bijhouden als deze bij de bovenste 3 kaarten zit, of mag die ook een artifact creature (vb.: Filigree Familiar ) of artifact land (vb.: Darksteel Citadel ) kiezen?

En wat is dan het verschil met bijvoorbeeld Riddlesmith , want daar staat 'artifact spell' , is dit hetzelfde als gewoon 'artifact' of telt dit misschien wel voor alle drie opties als hierboven het enkel voor 'artifact' telt? Ook bijvoorbeeld bij Etherium Sculptor waarbij alle 'artifact spells' 1 minder kosten.

Welding Sparks , telt hier als 'number of artifacts' ook enkel de echte artifacts, of opnieuw ook de artifact creatures en artifact lands

En een laatste puntje : als de andere speler van het Elven deck bijvoorbeeld Viridian Shaman of Naturalize oplegt, mag hij/zij dan ook enkel een artifact zoals darksteel plate destroyen, of mag die dan ook kiezen voor een artifact creature of artifact land?


Ik denk dat ik deze scenario's die ik de laatste dagen ben tegengekomen kan samenvatten in 1 vraag: tellen Artifact creatures en artifact lands ook als artifacts.

Groetjes en alvast bedankt voor het antwoord.
BuidingMage
5 jaren geleden
Alles met het Artifact type telt als Artifact, dus ook Artifact Lands, Artifact Creatures, etc.

Een artifact spell is bv. een Etherium Sculptor die op de Stack ligt. Niet een Etherium Sculptor die op de Battlefield ligt of in je Hand of Command zone ofzo zit.
 bijgewerkt door BuidingMage 5 jaren geleden
bartist
5 jaren geleden
Om een lang verhaal kort te houden: Artifacts die ook nog iets anders zijn tellen ook als artifacts

Maar ik zal ieder scenario af gaan.
Je speelt een Faerie Mechanist, en je bovenste drie kaarten zijn Darksteel Citadel, Darksteel Plate en Filigree Familiar. Alle drie de kaarten zijn valide targets, omdat ze alle drie op z'n minst Artifacts zijn.

Dan, de Riddlesmith. In je Hand is een kaart een card. In je Graveyard is een kaart een card. Maar zodra je een kaart wil Casten, word het een spell. Je legt deze op de Stack, betaald dan wat je voor de kaart moet betalen (1 minder dus als het een Artifact is en je Etherium Sculptor op het veld hebt liggen), kijkt of je tegenstander wil reageren, en als dat niet gebeurd dan resolved je spell, en ligt je kaart op tafel als een Artifact Permanent(zonder spell of card). Vandaar dat de Smith kijkt naar een spell, hij kijkt namenlijk naar iets dat gecast word.
Let hier wel op: Het spelen van een landje gebruikt de stack niet, want deze wordt niet gecast. De ability van de Smith gaat dus niet af als je Darksteel Plate speelt.

Voor de Welding Sparks geldt hetzelfde als voor de Mechanist, alles wat op z'n minst een Artifact is telt mee.

En als laatst: Viridian Shaman en Naturalize mogen alles targeten wat op z'n minst een artifact is. Let hier wel op: De meeste/alle Darksteel kaarten zijn Indestructible, dus gaan niet dood aan destroy-effecten. Als je tegenstander dus Naturalize speelt en je Darksteel Plate target, dan heeft hij/zij twee mana verspild.
 bijgewerkt door bartist 5 jaren geleden (Linkjes van n4ppy overgenomen)
n4ppy
5 jaren geleden
Quote:
7 uur geleden
Dan, de Riddlesmith. In je Hand is een kaart een card. In je Graveyard is een kaart een card. Maar zodra je een kaart wil Casten, word het een spell. Je legt deze op de Stack, betaald dan wat je voor de kaart moet betalen (1 minder dus als het een Artifact is en je Etherium Sculptor op het veld hebt liggen), kijkt of je tegenstander wil reageren, en als dat niet gebeurd dan resolved je spell, en ligt je kaart op tafel als Artifact Permanent(zonder spell of card).

Een hele kleine aanvulling (permanent) en linkjes naar de helpdesk

edit: Op de Artifact hulp pagina: "Er zijn ook veel artifacts die ook Creatures zijn. Deze volgen de regels van zowel artifacts als creatures. En omdat creatures last hebben van summoning sickness, hebben artifact creatures dat ook."

Als iets dus meer dingen is dan heeft het ook alle voor en nadelen van wat het is.
Een Darksteel Citadel krijgt dus ook de "tap for any" van een Chromatic Lantern
 bijgewerkt door n4ppy 5 jaren geleden (artifac)
bartist
5 jaren geleden
Dank je n4ppy, heb m'n bericht aangepast
Kiora456
5 jaren geleden
Ah, dankjewel, nu snap ik het
Is er eigenlijk een manier om een Darksteel Plate weg te krijgen van je opponent? Of is hier echt niets tegen te doen, want het is wel een zeer sterk artifact (zeker als die aan een Scuttling Doom Engine hangt )
bartist
5 jaren geleden
In het Elves deck van Elves vs. Inventors zit geen antwoord voor de Darksteel Plate.
Als je van Indestructible af wil komen zijn er verschillende manieren (zoals aangegeven op de hulppagina). Voor Artifacts zal je vaak kijken naar Exile.
Voor antwoorden op Indestructible Artifacts moet je dus eigenlijk naar wit gaan kijken, die hebben de meeste "exile target artifact" effecten (Forsake the Worldly, Return to Dust, etc).
Je hebt ook kleurloze opties als Scour from Existence, maar die zijn vaak duur qua manacost
 bijgewerkt door bartist 5 jaren geleden
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Goede uitleg, heren! Ik heb er niets meer aan toe te voegen .

Op de Indestructible pagina staan ook wat suggesties hoe je van een indestructible kaart af kunt komen.
n4ppy
5 jaren geleden
Een toevoeging op de opties op Indestructible
Stelen (Persuasion) dat heeft bij de Darksteel Plate mogelijk minder zin want je steelt dan het create waar de plate aan hangt.
Stel de tegenstander heeft een Atraxa, Praetors' Voice met een Darksteel Plate. Jij speelt Persuasion.

Jij krijgt dan control over Atraxa en daar hangt op dat moment een plate aan. Echter de tegenstander is nog steeds controller van de plate.
(Atraxa heeft summoning sickness dus je kunt daar die beurt niet veel mee tenzij je Haste kunt geven, je hebt wel de proliferate aan het einde van jouw beurt)

Dus in de eigen beurt van de tegenstander kan die de plate weer aan een van de eigen creatures hangen met Equip en dan verliest Atraxa Indestructible.

Waarom pas in de eigen beurt staat op de Equip pagina
“Equip [cost]” means “[Cost]: Attach this permanent to target creature you control. Activate this ability only any time you could cast a sorcery.”"

(of de tegenstander kan de Persuasion weghalen met een destroy of exile permanent dan krijgt die Atraxa + plate weer terug)

interessante vraag en zoals je merkt gebeuren er stiekem een hele hoop dingen en zijn er een hoop opties
Kiora456
5 jaren geleden
Dankjewel voor alle antwoorden. Ik ga proberen eerst zelf meer te zoeken op de hulppagina. Ik had het al geprobeerd met het artifactprobleem, maar had toen niet echt iets gevonden. Maar de antwoorden stonden er blijkbaar wel op, dus dan zal ik in het vervolg eerst wat meer moeten zoeken voor ik hulp vraag aan het forum
Ik heb nu wel al wat bijgeleerd, dus het was geen 'verloren' vraag
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Zelf zoeken is zeker een goede optie, maar als je twijfelt of het gewoon even niet kan vinden, stel gewoon die vraag!
n4ppy
5 jaren geleden
Vooral blijven vragen. Het is ook leuk om de antwoorden te zoeken en daar leert iedereen ook weer van.
vraska
5 jaren geleden
artefecten tellen als alles dus ook een artefect creater of artefect creater
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 13 posts
  • Laatste post vraska 5 jaren geleden
  • Gemaakt door Kiora456 5 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top