Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om onze advertenties te verbeteren.

Beginnersvraag

starwarsdaan
5 jaren geleden
beste mensen ik ben een beginnende magic speler en heb een paar vraagjes
1.als ik 4 mana op tafel heb liggen en er ligt een creature op van 4 mana en ik wil nog een creature van 4 mana spelen kan dat of moet ik nogmaals 4 mana cards hebben .
2. en nog een andere situatie als ik twee creatures van 4 mana heb en ik heb ook 4 mana op tafel liggen en 1 van die creatures is getapt want hij heeft net aangevallen maar de ander niet wordt de mana dan getapt zo ja kan ik dan nog aanvallen met het creature dat net niet heeft aangevallen.
3. hebben jullie ook een youtube filmpje in het nederlands dat de regels van magic goed uitlegt.

dank jullie wel

Daan

InouDelphine
5 jaren geleden
Beste Daan,

Mana is een soort betaalmiddel in Magic, The Gathering. In je upkeepfase - aan het begin van jouw beurt, vóórdat je een nieuwe kaart pakt (= draw) "untap" je al je kaarten en liggen je kaarten weer rechtop. Vanaf dit moment is alle mana beschikbaar voor nieuwe uitgaven. Dit betekent voor vraag 1) dat je de 4 mana van de kaarten die je op tafel hebt liggen kunt gebruiken om een volgende creature spell te casten. Je tapt hiervoor de 4 Basic Lands (ik neem aan dat je dit had liggen).
Alle creatures dit je hebt liggen hoef je dus níet ieder beurt opnieuw te betalen.

2. Aan het begin van jouw Combat Phase kondig je aan of je met één of beide creatures wilt aanvallen: je tapt dan deze creatures. Je hoeft dus géén mana te betalen om aan te vallen.

3. Wizards Of The Coast (WOTC) heeft allerlei korte instructievideo's geüpload die ofwel via YouTube of via de website van WOTC kan worden geraadpleegd: deze zijn inderdaad heel handig om te wennen aande verschillende fases en terminologie die wordt gebruikt. Zie hier: https://magic.wizards.com/en/new-to-magic

Ik hoop dat ik je vragen duidelijk heb beantwoord en wens je heel veel plezier in het spel!
 bijgewerkt door InouDelphine 5 jaren geleden
n4ppy
5 jaren geleden
Hoi,

1. Als je bijvoorbeeld 4 Forest hebt liggen die niet getapped zijn dan kun je ze tappen en dan heb je 4 om bijvoorbeeld een Bristling Boar te spelen. Dan is het die beurt op maar de volgende beurt untap je en kun je een tweede Bristling Boar door weer die 4 Forest te tappen.
2. Wat betreft de aanval is er normaal maar een keer dat je kunt aangeven dat je wilt aanvallen. Als je die Bristling Boar al vanaf het begin van je beurt hebt liggen dan mag je er mee aanvallen tijdens de Combat Phase (kijk ook even bij Turn structure voor wanneer dat is)
Als de combat voorbij is kun je niet meer nog een keer aanvallen.

Maar voor het aanvallen hoef je geen mana te betalen. Je betaald om Bristling Boar op de Battlefield te leggen en je hoeft dan niet meer te betalen om aan te vallen.

3. geen idee eerlijk gezegd maar er is vast wel iemand anders. Hier is een link naar de Engelse basics guide wellicht dat dat helpt.

Magic duels is wellicht ook wel handig, dat legt in de tutorial heel duidelijk de structuur van een beurt uit en mana cost

Ik hoop dat het zo weer iets duidelijker is. Zo niet, blijven vragen
 bijgewerkt door n4ppy 5 jaren geleden
nederland439
5 jaren geleden
Hey Daan,

Welkom op dit forum en in de wondere wereld van Magic. Goed dat je vragen stelt en hopelijk kunnen we ze zo goed mogelijk beantwoorden.

Om je het een ander uit te leggen gaan we even een paar beurten spelen met een mono groen deckje. Je begint je het spel met 7 kaarten in je hand. In dit voorbeeld zijn dat: 3x Forest (land), Greenwood Sentinel, Highland Game, Giant Spider en Bristling Boar. We spelen even tegen een willekeurige tegenstander waar we nauwelijks interactie mee gaan hebben om het makkelijk te houden.

Omdat wij beginnen mogen we geen kaarten rapen. Elke beurt mogen we 1 landje spelen dus we leggen 1 Forest op de tafel. Omdat we niets hebben wat maar of kost kunnen we van de rest niks spelen.

De volgende beurt rapen we aan het begin een kaart, nog een Forest, dan hebben we dus weer 3 Forest in ons hand waarvan we er eentje op tafel leggen. Er liggen nu dus 2 landjes (Forest) op tafel. Dit betekend dat we mana tot onze beschikking hebben. Hiermee kunnen we Highland Game of Greenwood Sentinel spelen. Laten we Highland Game spelen. Hiervoor tappen (90 graden draaien) we beide landjes en leggen we ons creature op tafel. Hierna hebben we geen mana (untapped landjes) meer beschikbaar en geven we de beurt door.

De volgende beurt rapen we weer een kaart en weer is het een Forest. Omdat we elke beurt een landje mogen spelen leggen we dus weer een Forest of tafel. We hebben nu dus al mana tot onze beschikking. Hiermee kunnen we dus mooi voor onze Greenwood Sentinel spelen die we net niet konden spelen. Dit betekend dus dat we nog over hebben die we eventueel aan iets anders zouden kunnen spelen. Alleen in het huidige voorbeeld hebben we even niets waaraan we deze mana kunnen spelen. Daarnaast hebben we de vorige beurt een creature Highland Game gespeeld die deze beurt geen summoning sickness meer heeft. Creatures die je speelt hebben de eerste beurt summoning sickness wat betekend dat je niet meteen met ze mag aanvallen. De beurt daarna vervalt dit en mag je er gewoon mee aanvallen om je tegenstanders leven op 0 proberen te krijgen. Indien je wilt aanvallen tap je in de combat phase je creature en val je daarmee aan. Als je over combat nog vragen hebt laat het dan vooral ook weten, maar laat het hier even bij zitten omdat dit het verhaal alleen maar ingewikkelder zou maken voor nu.

Op deze manier gaat het spel steeds door tot dat een van beide spelers gewonnen heeft.

Belangrijke dingen om te onthouden:
- je mag elke beurt 1 landje spelen
- als je mana wilt betalen tap je het benodigde aantal landjes en speel je de spell, landjes kun je dus maar 1x in je beurt gebruiken
- je land, creatures en andere permanents untappen aan het begin van elke beurt, dan heb je dus ook weer al je mana tot je beschikking van jouw.

Dit is zeker geen briljant verhaal dat heel Magic uitlegt maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Als je een filmpje wilt kijken in het Nederlands probeer Nox dan eens, hij is bekend van zijn filmpjes over ongeveer alle spellen die er uitgebracht zijn. Ik heb even snel naar zijn Magic filmpje gekeken en hij legt het wel prima uit volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=AYu5ool4YTo
 bijgewerkt door nederland439 5 jaren geleden
starwarsdaan
5 jaren geleden
heel erg bedankt voor deze uitleg van jullie allemaal ik heb aan alle 3 de uitleggen zeker wat aan dus nogmaals heel erg bedankt en ik denk dat ik wel weet hoe je de combat moet voeren maar weet het niet honderd procent zeker dus inderdaad ik vraag nogmaals iets hoe werkt de combat fase hoe val je aan en hoe verdedig je want ik heb de combat steps op deze site gelezen maar ik dacht dat het verdedigende creature ook zijn aanval mag terug doen naar het aanvallende creature

bedankt daan
 bijgewerkt door starwarsdaan 5 jaren geleden
nederland439
5 jaren geleden
Zodra een speler besluit iemand anders aan te vallen met een of meerdere creatures heeft de verdedigende partij om deze creatures te blokken met zijn of haar eigen creatures. Stel je voor dat je aangevallen wordt door een Fire Elemental, deze heeft 5 power en 4 thoughness. Power is de hoeveelheid schade die dit creature kan doen op een ander creature of speler. En thoughness is hoeveel schade deze moet ontvangen om zelf dood te gaan. Dus als je tegenstander met een Fire Elemental aanvalt is het vaak slim om deze te blokken met jouw Rhox Oracle met 4 power en 2 toughness. Deze creatures doen dan tegelijkertijd aan elkaar damage. Waardoor de Fire Elemental 4 damage krijgt en de Rhox Oracle 5. Voor beide creatures geldt dat dit gelijk (of meer) is aan de thoughness en dus beide dood gaan. Doordat je geblokt heb neem je zelf (als speler) geen schade.

Let er wel op dat je een creature ook met 2 (of meerdere creatures kunt blokken), je kunt een Fire Elemental dus ook dood blokken met 2 Highland Game. Daarnaast spelen de keywords zoals Trample, First Strike, Double Strike en Flying ook een belangrijke rol in combat en wie aan wat en wanneer damage kan doen. Als hier nog vragen over zijn dan horen we het wel.
starwarsdaan
5 jaren geleden
nogmaals heel erg bedankt en ik had nog een vraagje want als ik een creature heb met summoning sickness maar ik wordt aangevallen mag ik dan wel verdedigen met dat creature of mag dat ook niet en dat het rechtstreeks van mijn 20 levenspunten af gaat

bedankt Daan
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Ja, dat mag. Summoning sickness is iets wat alle creatures hebben, behalve die met Haste en het betekent exact dit:

- Je mag de beurt dat je ze speelt niet aanvallen ermee.
- Je mag de beurt dat je ze speelt niet een ability gebruiken van dat creature.

Er is nog iets meer detail, maar dit is boeiend voor nu . Je vindt ook meer informatie op de Haste Helpdesk pagina .
starwarsdaan
5 jaren geleden
bedankt voor de uitleg en ik had nog een vraagje als ik 3 mana heb liggen van bijvoorbeeld forest en ik heb net met een 3 forest creuture aangevallen dus die is getapt dan kom ik in mijn second main fase en als ik dan nog een spell wil spelen kan dat dan ?
Belial6
5 jaren geleden
Als je voor je combat fase nog geen mana gebruikt hebt, en tijdens je combat fase geen spells gecast hebt, dan mag je in je second main fase nog een spel casten, zolang je de mana ervoor hebt.
robbertvanderkleij
5 jaren geleden
Je tapt je landjes alleen voor mana als je een spell wil casten. Het kost geen mana om aan te vallen. Dus als je in je 2e main phase nog 3 ongetapte forests hebt liggen, kan je deze nog steeds gebruiken om een spell uit je hand te casten.
starwarsdaan
5 jaren geleden
nogmaals heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite maar heb nog een vraagje als mijn tegenstander mij aanvalt met een creature en ik verdedig met mijn creature maar die ligt niet getapt want ik heb er niet mee aangevallen in combat kan ik dan ook terug aanvallen als verdediger maar moet mijn verdedigende creature dan ook getapt worden omdat ik er mee terug aanviel het is voor de duidelijkheid in mijn tegenstanders beurt

bedankt Daan
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Daan, lees de Turn structure Helpdesk pagina ook eens rustig door, daar staat veel nuttige info voor je

Als je aanvalt met een creature, dan moet je dat creature tappen (behalve als het Vigilance heeft).

Als je blockt met een creature, dan tapt dat creature niet. Hij doet wel damage aan de aanvaller.
n4ppy
5 jaren geleden
Quote:
1 uur geleden
maar moet mijn verdedigende creature dan ook getapt worden omdat ik er mee terug aanviel


Je valt als verdediger niet aan je blocked.

Attack en Block zijn twee verschillende dingen in magic (en dat is soms relevant voor kaarten want daar kan op staan "if you attacked" of "if you blocked")

Sommige creatures mogen niet blocken bv Gravecrawler, maar die mag wel gewoon aanvallen.

Op de Combat Phase pagina staat meer info.
 bijgewerkt door n4ppy 5 jaren geleden
starwarsdaan
5 jaren geleden
maar n4ppy je mag toch wel terug aanvallen als jij aangevallen wordt ?
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Als de beurt van je tegenstander afgelopen is, dan ben jij aan de beurt. En dan mag jij aanvallen. Dat is iets heel anders dan dat je tegenstander aanvalt, jij blockt en de creatures doen damage aan elkaar. Dat is niet aanvallen voor jou. Jij blockt, en creatures doen damage.

"Terug aanvallen" is geen Magic term. Je mag in je eigen beurt aanvallen als je wil, maar dat staat los van het feit of je tegenstander jou heeft aangevallen.
starwarsdaan
5 jaren geleden
ja dat snap ik maar dan doen de creatures toch wel damge aan elkaar zo wel het het aanvallende creature en het verdedigende creature
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Ja, dat klopt! Alleen is terminologie heel belangrijk hier . Want anders praten we langs elkaar heen, want specifieke termen betekenen in Magic soms heel specifieke dingen .

Als jouw tegenstander jou aanvalt met een 4/4 creature, dan is dat een "attacking creature".

Als jij dan blockt met een 3/3 creature, dan is dat een "blocking creature".

Daarna gaan die creatures "combat damage" aan elkaar doen.

Dus ja, de 4/4 doet 4 damage aan de 3/3 en tegelijkertijd doet de 3/3 3 damage op de 4/4. Dus de 3/3 gaat dood en de 4/4 blijft leven in dit voorbeeld.
starwarsdaan
5 jaren geleden
ja je hebt gelijk alleen ik snap niet dat je zoveel van het spel kan onthouden en vooral als beginner lijkt me dat moeilijk maar ik denk als ik het veel vaker ga spelen dat dat wel goed komt maar bedankt voor deze tip
BuidingMage
5 jaren geleden
Bekijk de Turn structure pagina anders eens, daar staat precies wat je wel en niet kan doen op welk moment.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top