Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Beginnersvraag

MagnusMagicus
5 jaren geleden
Daan, het gaat echt wennen . Lekker spelen en voor je het weet ben je een pro
starwarsdaan
5 jaren geleden
THX voor jullie hulp maar zijn jullie offical mtg judges want jullie weten echt veel
 bijgewerkt door starwarsdaan 5 jaren geleden
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Ik ben een judge, de rest van de mensen die hier reageert niet, maar die zijn wel allen ervaren spelers .

Maar je hoeft helemaal geen judge te zijn om dit te leren hoor! Gewoon spelen, vragen stellen en het komt vanzelf!
starwarsdaan
5 jaren geleden
hoi ik heb nog een vraagje wat is het nut ervan om spells (instants,sorcery's,artifacts en enchantments en sommige ability's) te tappen want mag je als je de spell hebt gespeeld de getapte landjes weer recht leggen of blijven die getapt liggen
robbertvanderkleij
5 jaren geleden
Alle niet landkaarten zijn spells in je hand. Op het moment dat je ze speelt moet je landen tappen om te betalen voor de kosten. Instants en Sorcery's gaan direct naar de graveyard als je ze gespeeld hebt. Als je ze speelt gebeurt er eenmalig iets. Bijvoorbeeld bij Shock doe je 2 damage aan iets en daarna gaat de kaart naar je graveyard. Deze kaarten kan je dus niet tappen.
Artifact en Enchantments zijn Permanents. Dat betekent dat ze nadat je ze gespeeld hebt op de Battlefield blijven liggen. Deze kunnen getapt worden, maar bij enchantments, die vaak een permanent effect hebben, zoals Glorious Anthem, heeft dat niet zoveel zin. Artifacts hebben nog wel eens een Activated Ability, zoals Jayemdae Tome, waardoor ze getapt worden.

Als je een spell hebt gespeeld en je daarvoor hebt betaald door het tappen van landjes, blijven ze getapt liggen tot je weer aan de beurt komt. Dan krijg je namelijk weer een untap phase (zie Turn structure) waar je al je permanents mag untappen, inclusief je landjes dus.

Ik hoop dat dit je vraag een beetje beantwoordt.
starwarsdaan
5 jaren geleden
dank je voor de uitleg maar als ik bijvoorbeeld een instant of een sorcery of een artifact of een enchantment heb gespeeld dan moet ik landjes daar voor tappen om te betalen maar blijven die landjes dan ook zo liggen tot mijn volgende beurt of niet
robbertvanderkleij
5 jaren geleden
Ja, om spells te betalen met je landjes, moet je ze tappen. Ze untappen je volgende beurt weer.
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Klopt. Je landen op de Battlefield untappen aan het begin van je beurt, dus als jij 2 Forest hebt liggen, dan kun je een Naturalize spelen en tap je beide Forests. Volgende beurt untap je , en speel je bijvoorbeeld een Plains. Nu kun je een Oblivion Ring spelen, want die kost , wat je kunt betalen door te tappen. Volgende beurt untappen de landen weer, etcetera.
n4ppy
5 jaren geleden
Zie ook de Begin Phase de eerste stap uit de Turn structure wanneer je untapt

Wat betreft tappen. Een landje mag je direct tappen. Maar een creature moet je vanaf het begin van de beurt hebben liggen.

Dus als je een Forest tapt kun je een Elvish Mystic spelen. Maar die mag je niet direct gebruiken. Die heeft summoning sicknes (die is misselijk dat ie ineens floep op de batlefield ligt en moet even bijkomen

Je mag er dus niet direct mee aanvallen. En je mag nog niet gebruik maken van : Add

Jouw volgende beurt mag je er wel mee aanvallen, dan tap je hem in de Declare attackers step van de Combat Phase

OF je kunt hem in jouw Precombat Main Phase of Postcombat Main Phase tappen voor

Niet allebei

Voordeel is dat je met tappen en genoeg land in beurt 2 al kunt hebben als je een tweede landje weet te spelen.
Dan kun je beurt twee Marwyn, the Nurturer spelen (als je die ook op hand hebt. (ook zij moet even bijkomen dus kan nog niet tappen in de beurt dat je haar neerlegt)

Maar je mag hem ook in de beurt van een tegenstander gebruiken om een Instant mee te betalen.

Er zijn ook creatures die daar geen last van hebben, Mountain Bandit die had vroeger geen last van summoning sickness.

Tegenwoordig heet dat Haste

Een Raging Goblin mag direct aanvallen als je wilt, hoeft niet
starwarsdaan
5 jaren geleden
heel erg bedankt en ik heb nog een vraagje als er op mijn creature kaart staat when hupelepup enters the battlefield dit en dit gebeurt er is dat dan als de summoning sickness voorbij is of meteen als ik hem neerleg
starwarsdaan
5 jaren geleden
en in plaats van er in het begin van de tweede zin
robbertvanderkleij
5 jaren geleden
Dat gebeurt meteen als hij op de battlefield komt.
starwarsdaan
5 jaren geleden
bedankt en ik had nog een vraagje als er staat dat een creature unblockable is betekent dat dan dat in plaats van dat hij met een ander creauture damage dealt in de combat fase dat het meteen van mijn tegenstanders 20 levenspunten afgaat
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Dat betekent het inderdaad ongeveer wel ja

Check de Combat Phase pagina voor hoe combat in detail werkt. Het komt er op neer dat als jij met een Plasma Elemental aanvalt en je tegenstander heeft een Wall of Stone liggen, dat hij niet mag kiezen om je Elemental te blocken, want dat kan niet. Dus krijgt je tegenstander 4 damage.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top