Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Costs van kaarten

Beerownage
5 jaren geleden
Goedemorgen,

Ben redelijk nieuw in magic en vroeg me het volgende af na een paar potjes met een vriend. Op sommige kaarten word een cost aangegeven om een abillity te triggeren. Wij zaten grammaticaal te kijken naar wat het nou inhield. Bijvoorbeeld ik speelde de volgende kaart Pendulum of Patterns deze geeft aan , , Sacrifice Pendulum of Patterns: Draw a card. Betekent de komma's tussen de figuren dat wanneer je een van de volgende dingen doet je een kaart mag trekken. Want het voelt zo " groot" verschil tussen de kaart simpel weg tappen of vijf mana te tappen voor een beurt.

Of moet je 5 mana spelen of tappe en dan de kaart sacrefice dus naar je graveyard en krijg je dan een kaart?

Dus mijn vraag was hoe moet je dit lezen en hoe gebruik je het dan?
sibrand
5 jaren geleden
Als er meerdere costs staan bij een ability met comma's ertussen dan moet je alle costs betalen, dus in het geval van Pendulum of Patterns moet je betalen, hem tappen, en hem sacrificen. Je mag alleen kiezen tussen verschillende costs als er bij de cost staat betaal dit, of dit. Zoals bij Crystal Shard.
Blasty
5 jaren geleden
Je moet alle kosten die voor de ":" staan achter elkaar uitvoeren. Dan gebeurt wat na de ":" staat.

Dus je tapt genoeg resources (land, of andere kaarten die mana genereren zoals Manakin, Llanowar Elves, Manalith), dan tap je Pendulum en leg je hem in het graf.
Vervolgens mag je een kaart pakken (op dit gedeelte mag nog gereageerd worden met Instants en abilities van andere kaarten).
Triskelion88
5 jaren geleden
je activeert de ability door de mana te betalen en door te tappen, vervolgens sacrifice je de pendulum en komt de Draw a card op de stack
Rody
5 jaren geleden
Alles voor de dubbele punt zijn de kosten die je moet betalen voor het activeren van de ability, dus in dit geval is dat 5 mana én tappen én het artifact zelf opofferen. Daarvoor krijg je terug wat er achter de dubbele punt staat, in dit geval dus 'Draw a card'.

Dit werkt voor elke activated ability op deze manier.

Edit: wow binnen 3 minuten heb je al 4 antwoorden
 bijgewerkt door Rody 5 jaren geleden
Beerownage
5 jaren geleden
Super snel en duidelijke antwoorden, hartelijk dank maakt het een stuk duidelijker. Werd zaterdagmiddag dus eventjes helemaal weggespeeld nadat we Pendulum of Patterns speelde als in je mag hem tappen en hij mag blijven liggen. En ja in dat deck zitten er vier en het werd snel heftig haha. Maar we dachten al dat die manier van spelen niet kon zijn hoe het hoorde. Hartelijk dank voor de antwoorden!
n4ppy
5 jaren geleden
Het mogen trekken van een kaart is best wel sterk, je krijgt (veel) meer mogelijkheden. Daar moet je over het algemeen voor betalen. Betalen met mana of leven of iets weg moeten doen. Soms heb je een kaart waar de ability goedkoper is maar dan zijn dan meestal kaarten die of een hoge casting cost hadden of (mythic) rare zijn.

Als je denkt, he (bijna) gratis kaart dan is er of iets aan de hand of worden de regels wat ruim geïnterpreteerd

Dus als het te makkelijk lijkt dan is het dat meestal ook

Schroom dan niet om een vraag hier te stellen want ik speel al twee jaar en kom er nog steeds achter dat ik dingen fout doe.

tip: soms heb ik wel eens kaarten die samen heel veel dingen doen. Als het niet zoveel meer uit maakt, potje toch al (bijna) over dan maak ik een foto van de kaarten waar ik de vraag over heb en kan ik later hier de vraag stellen
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Nou, dat is allemaal duidelijk en correct uitgelegd

Om even wat vergelijkingsmateriaal op tafel te leggen: alleen tappen voor een kaart is best goed, en niet zo goedkoop als een mana artifact die je ook nog leven geeft .

- Merfolk Looter kost 2 mana, maar je moet dan ook discarden.
- Magus of the Library kost 2 mana, maar mag alleen onder heel specifieke omstandigheden een kaart pakken.
- Temple Bell kost 3 en laat iedereen een kaart pakken.
- En pas bij 4 mana krijg je een kaart die ": Draw a card." heeft: Archivist. En zelfs dat is maar een 1/1 die dus nog een beurt in leven moet blijven
Beerownage
5 jaren geleden
Goedemorgen magnusmagicus, bedankt voor de voorbeelden. Het laatste voorbeeld dat je gaf Archivist is het dan zo dat je hem mag pas tappen na een beurt, het zelfde als dat je pas mag aanvallen na een beurt tenzij anders aangegeven? Want je mag wel blocken met een monster die nog summoning sickness heeft toch? Maar tappe altijd pas na een beurt?

Update: Heb het antwoord al gevonden in de post hieronder! dankjewel.
 bijgewerkt door Beerownage 5 jaren geleden
robbertvanderkleij
5 jaren geleden
Dat klopt. Een activated Ability (waar we het hier over hebben, je kan ze herkennen aan de dubbele punt) bij creatures, die in de cost heeft dat je het beestje moet tappen () kan je pas gebruiken in je eerstvolgende beurt. Datzelfde geldt voor aanvallen. Blocken kan wèl in de tussentijd.
Beerownage
5 jaren geleden
Duidelijk verhaal, dankjewel voor jullie input en zeer duidelijk en snelle reacties. Wat een top community hier!
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top