Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om onze advertenties te verbeteren.

Een Judge-apprentice wil oefenen!

Reynaerd
4 jaren geleden
Beste Magic-spelers,

Het is al een tijdje zomer en de vakantie is in volle gang. Met het warme weer van afgelopen week zit ik graag bij de airco af te koelen, maar helaas ook me te vervelen. Dus roep ik jullie hulp in:

Stel mij je regelvragen!

Ik ben al een tijd bezig met het worden van een Level 1 Judge, en hiervoor is veel oefening nodig. Nu krijg ik al mijn wekelijkse portie bij mijn lgs, maar meer kan nooit kwaad. Dus kom maar op!

Ik heb zo'n vermoeden dat sommige van jullie al zitten te denken aan vragen met betrekking to Banding. Gelieve eerst de helpdesk-pagina te lezen voordat je een vraag hierover stelt. Ik zal ze beantwoorden, maar graag ook andere vragen.

Mijn verzoek om de vraag wel graag duidelijk te formuleren, bijvoorbeeld:


Dit is de boardstate: X
Wat gebeurt er als kaart A gespeeld wordt


Of
Hoe werkt Mechanic M met kaart C

En ga zo maar door.


Elk legal format mag, dus aarzel niet met die vragen!


Met dankbare groeten,
Reynaerd

PS: Ik zal proberen elke vraag binnen 24 uur te beantwoorden.
Als je twijfelt of mijn antwoord goed is (of er zeker van bent), ga gerust er op in!
MagnusMagicus
4 jaren geleden
In mijn graveyard ligt alleen een Blightbeetle. Op de battlefield heb ik een Moldgraf Monstrosity. Deze wordt getarget door een Murder. Beide spelers passen priority. Wat gebeurt er daarna?

Welke van deze spells kan Nix counteren en waarom wel/niet?
1. Ornithopter
2. Force of Will gecast door een kaart te pitchen
3. Pact of Negation
4. Devouring Light geConvoked door 3 witte creatures te tappen.
5. Devouring Light geConvoked door 2 witte creatures te tappen.
6. Ornithopter met Sphere of Resistance op de battlefield.
7. Ornithopter met Trinisphere op de battlefield.
8. Een Nix die is geImprint op een Isochron Scepter. Activeer de Scepter.
9. Chain of Acid kopie, gemaakt door Chain of Acid te casten.
10. Een Decree of Pain, gecast vanaf je library met Bolas's Citadel.
11. Een Decree of Pain, gecast met Fist of Suns.
12. Een Decree of Pain, gecast door een Lord of the Pit te discarden met Dream Halls.
13. Een Morophon, the Boundless, gecast via Rooftop Storm.
14. Karona, False God, gecast met Morophon, the Boundless op de battlefield met Avatar als gekozen type.
15. Atogatog, gecast met Morophon, the Boundless op de battlefield met Atog als gekozen type.
16. Een Gurmag Angler, gecast door 6 kaarten weg te Delven terwijl je een Conspiracy op Cleric en een Edgewalker hebt liggen.

Je judged een FNM, waar Modern gespeeld wordt. Speler A heeft alleen Urza's Tower en Urza's Power Plant liggen en zegt dat hij met Expedition Map een Urza's Mine zoekt, maar hij pakt een Urza's Tower, speelt deze en cast daarna Karn Liberated. Het spel gaat door en 2 beurten later komen beide spelers erachter dat er geen Mine op de battlefield ligt wanneer de Tron speler een All Is Dust wil casten en blijkt dat hij niet genoeg mana heeft als ze het op dat moment checken. Ze roepen je op dat moment erbij. Wat doe je?
Nissa333
4 jaren geleden
(Het kan dat het een makkelijke vraag is heb geen idee)
Stel voor ik zit in een multiplayer game (bijvoorbeeld commander), mijn tegenstander speelt Benediction of Moons, maar ik reageer met Swerve.

Werkt het?
Kan ik mijzelf targetten?
Krijgt de speler maar 1 leven omdat ik een player kan targetten?
Gebeurd er niks?

En wat als ik Swerve speel tegen Biomantic Mastery?

Kan ik beide targets aanpassen?
Kan ik er een aanpassen?
Kan ik het aanpassen maar wordt het een target player (voor beide dus hetzelfde target)?
 bijgewerkt door Nissa333 4 jaren geleden
DarthosOfMeletis
4 jaren geleden
Ik heb Mizzix of the Izmagnus op het veld liggen met 10 Experience Counters en vijf untapped Islands. Op hand heb ik een Spell Burst. Kan ik de volgende spell die gecast wordt counteren als de CMC niet 9 is? Hoe zit het met de Buyback? Wanneer krijgt Mizzix wel of niet een extra experience counter?
Reynaerd
4 jaren geleden
De eerste lading, te beginnen met MagnusMagicus

Quote:
9 uren geleden
In mijn graveyard ligt alleen een Blightbeetle. Op de battlefield heb ik een Moldgraf Monstrosity. Deze wordt getarget door een Murder. Beide spelers passen priority. Wat gebeurt er daarna?


De Moldgraf Monstrosity gaat dood en zijn trigger gaat op de stack. Hij wordt ge-exiled en haalt Blightbeetle terug naar het veld. Protection doet niets, aangezien de Monstrosity niet target en de beetle in de Graveyard light.

Quote:
9 uren geleden

Welke van deze spells kan Nix counteren en waarom wel/niet?
1. Ornithopter
2. Force of Will gecast door een kaart te pitchen
3. Pact of Negation
4. Devouring Light geConvoked door 3 witte creatures te tappen.
5. Devouring Light geConvoked door 2 witte creatures te tappen.
6. Ornithopter met Sphere of Resistance op de battlefield.
7. Ornithopter met Trinisphere op de battlefield.
8. Een Nix die is geImprint op een Isochron Scepter. Activeer de Scepter.
9. Chain of Acid kopie, gemaakt door Chain of Acid te casten.
10. Een Decree of Pain, gecast vanaf je library met Bolas's Citadel.
11. Een Decree of Pain, gecast met Fist of Suns.
12. Een Decree of Pain, gecast door een Lord of the Pit te discarden met Dream Halls.
13. Een Morophon, the Boundless, gecast via Rooftop Storm.
14. Karona, False God, gecast met Morophon, the Boundless op de battlefield met Avatar als gekozen type.
15. Atogatog, gecast met Morophon, the Boundless op de battlefield met Atog als gekozen type.
16. Een Gurmag Angler, gecast door 6 kaarten weg te Delven terwijl je een Conspiracy op Cleric en een Edgewalker hebt liggen.


Wel: 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 12, 13, 15, 16

De Manacost van een kaart hoeft niet per se 0 te zijn om een gecounterd te worden door Nix. Als de kaart door een alternate cost wordt gecast, of er is genoeg costreduction om het manavrij te maken, wordt het gestopt door Nix. Aangezien copies of niet gecast worden of gratis (in deze situatiex)

Niet: 5, 6, 7, 11, 14

Zodra er ook maar een enkele mana wordt gebruikt om een spell te casten, ondanks eventuele cost-reduction, is het veilig voor Nix


Quote:
9 uren geleden
Je judged een FNM, waar Modern gespeeld wordt. Speler A heeft alleen Urza's Tower en Urza's Power Plant liggen en zegt dat hij met Expedition Map een Urza's Mine zoekt, maar hij pakt een Urza's Tower, speelt deze en cast daarna Karn Liberated. Het spel gaat door en 2 beurten later komen beide spelers erachter dat er geen Mine op de battlefield ligt wanneer de Tron speler een All Is Dust wil casten en blijkt dat hij niet genoeg mana heeft als ze het op dat moment checken. Ze roepen je op dat moment erbij. Wat doe je?


Oef, een lastige. Ten eerste kijk ik of het mogelijk is om het terug te draaien. Indien het mogelijk is, doen we dat. Indien het echt niet meer mogelijk is, omdat de game zo ver gevorderd is, krijgen beide spelers een Warning voor Game Play Error - Failure to Maintain Game State en spelen de spelers door volgens normale regels. De All Is Dust gaat terug naar Speler A's hand en kan dus niet gecast worden.


Dan Nissa333:

Quote:
6 uren geleden
(Het kan dat het een makkelijke vraag is heb geen idee)
Stel voor ik zit in een multiplayer game (bijvoorbeeld commander), mijn tegenstander speelt Benediction of Moons, maar ik reageer met Swerve.

Werkt het?
Kan ik mijzelf targetten?
Krijgt de speler maar 1 leven omdat ik een player kan targetten?
Gebeurd er niks?

En wat als ik Swerve speel tegen Biomantic Mastery?

Kan ik beide targets aanpassen?
Kan ik er een aanpassen?
Kan ik het aanpassen maar wordt het een target player (voor beide dus hetzelfde target)?



Helaas, Swerve werkt alleen op spells met 1 target. Benediction of Moons lifegain target niet, want het woord target staat niet op de kaart.

De Haunt-target kan je ook niet verachten, aangezien dit een triggered ability is en geen spell.

Hetzelfde geldt voor Biomantic Mastery. Deze heeft alleen 2 targets! Dus Swerve werkt helaas nog steeds niet. Je kan dus geen targets aanpassen, en de Mastery zegt dat je 2 verschillende spelers moet targeten (another target player)

PS: Het maakt niet uit of de vraag makkelijk of moeilijk is, het is belangrijk dat het voor jou duidelijk wordt!

DarthosOfMeletis, leuke naam trouwens! Is Daxos of Meletis trouwens 1 van je favoriete kaarten?
Goed, op naar je vragen:

Quote:
6 uren geleden
Ik heb Mizzix of the Izmagnus op het veld liggen met 10 Experience Counters en vijf untapped Islands. Op hand heb ik een Spell Burst. Kan ik de volgende spell die gecast wordt counteren als de CMC niet 9 is? Hoe zit het met de Buyback? Wanneer krijgt Mizzix wel of niet een extra experience counter?


Mizzix of the Izmagnus verbiedt je niet om een lagere waarde voor te kiezen dan het aantal experience counters dat je hebt. Je mag dus ook bijvoorbeeld een spell met Converted Mana Cost van 2 counteren.

Een mooi overzicht voor X-spells met Mizzix:

Stap 1: Leg je Instant of Sorcery met in de cost op de stack;
Stap 2: Bepaal je waarde voor ;
Stap 3: Bekijk of je eventuele extra kosten wilt/moet betalen;
Stap 4: Tel alle "Generic" mana bij elkaar op;
Stap 5: Trek hier van af voor elke Experience counter die je hebt;
Stap 6: Betaal je "gekleurde" mana en eventuele generic indien je niet genoeg experience counters hebt om alles te reducen;
Stap 7: Kijk of Mizzix triggert en dit op de stack leggen;
Stap 8: Ga verder met je game en krijg priority.

Ik hoop dat dit overzicht je helpt!

Je mag dus additional costs als Buyback of Vryn Wingmare dus met je experience counters "betalen". Het zelfde geldt voor alternate costs als Overload of Flashback.

En nu de laatste vraag:

Wanneer krijg je Experience Counters met Mizzix?

We gaan even terug naar stap 7 van het overzicht hierboven. Om te bepalen of je de counter krijgt, kijk je naar de Converted Mana-cost (CMC) van de Instant/Sorcery die je cast. Dit is de totale cost bovenin. Tel alles rechtsboven in bij elkaar op om bij de CmC te vinden. Elk gekleurde mana telt voor 1, elk getal voor, ja, de waarde die er staat. Is de CMC hoger dan je Experience Counters, dan krijg je er 1! Bij gelijk aantal of lagere CMC gebeurt er niets en gaat er geen trigger op de stack.

En dan?

telt in principe voor , maar nu niet! telt als de waarde die je gekozen hebt in stap 2! (Simpel gezegd: Als je een Instant/Sorcery cast met met Mizzix op het veld, en je kiest X = Experience counters, krijg je altijd er 1 bij. Dit is mijn persoonlijke ervaring)

Maar Additional/alternate cost dan?

Nope, die reken je niet mee. Kicker, Flashback, Buyback &Overload tel je niet mee.

Heeft Cost-reduction van bijvoorbeeld Mizzix zelf nog invloed?

Nee, dat ook niet. Alleen wat er rechtsboven staat, en de gekozen waarde voor tellen dan mee.
Jan
4 jaren geleden
Mijn 3/3 creature krijgt een ge-entwinede Twisted Reflection op zich, ik reageer met een niet ge-entwinede Twisted Reflection, en kies de modus switch power en toughness. Gaat mijn creature dood?
Mango
4 jaren geleden
Belangrijke partij in een toernooi. Speler A staat er tegen B slecht voor. Gelukkig heeft A een aantal Soldier of Fortunes in het spel. Hij gebruikt de ability van deze Soldiers om zijn tegenstander steeds weer zijn library te laten shuffelen. Zo houdt B te weinig tijd over om te winnen. De partij eindigt in remise. Speler B dient een protest in.

Heeft A de regels voor eerlijk spel overtreden door moedwillig het spel te vertragen, of hij geheel binnen de regels van het spel de ability van zijn Soldiers gebruikt om op handige wijze een gewenst effect te bereiken?
Eclavyrr
4 jaren geleden
Mango, die is best gemeen. Ik heb dit ooit een keer tegen me gehad op een PPTQ in de eerste ronde waar iemand dit met een infinite mana combo en een Umbral Mantle combineerde.
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Dit is niet echt een "ik wil L1 worden" soort vraag, Mango . Verder is "belangrijke partij" niet echt een definitie . Is het een FNM, zitten we in iemands kelder, is dit de finale van het WK? Waarbij ik nog moet zeggen dat je alleen in het eerste geval een L1 nodig hebt

Quote:
9 uren geleden
Quote:
19 uren geleden
Je judged een FNM, waar Modern gespeeld wordt. Speler A heeft alleen Urza's Tower en Urza's Power Plant liggen en zegt dat hij met Expedition Map een Urza's Mine zoekt, maar hij pakt een Urza's Tower, speelt deze en cast daarna Karn Liberated. Het spel gaat door en 2 beurten later komen beide spelers erachter dat er geen Mine op de battlefield ligt wanneer de Tron speler een All Is Dust wil casten en blijkt dat hij niet genoeg mana heeft als ze het op dat moment checken. Ze roepen je op dat moment erbij. Wat doe je?

Oef, een lastige. Ten eerste kijk ik of het mogelijk is om het terug te draaien. Indien het mogelijk is, doen we dat. Indien het echt niet meer mogelijk is, omdat de game zo ver gevorderd is, krijgen beide spelers een Warning voor Game Play Error - Failure to Maintain Game State en spelen de spelers door volgens normale regels. De All Is Dust gaat terug naar Speler A's hand en kan dus niet gecast worden.


Volgens mij zijn al je regelvragen correct voor zover ik zo snel zag. Deze, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is 2 beurten verder, we gaan niet meer terugdraaien. Sowieso hebben mensen al kaarten gepakt. Wat is gebeurd, is gebeurd. Op een FNM geef je ook geen warnings, je legt uit wat er mis ging als dat nodig is, hoe je het nu oplost, en hoe de spelers verder gaan en that's it. De All Is Dust wordt wel teruggedraaid inderdaad, omdat de speler die op dat moment niet kan casten.
Reynaerd
4 jaren geleden
Quote:
11 minuten geleden

Volgens mij zijn al je regelvragen correct voor zover ik zo snel zag. Deze, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is 2 beurten verder, we gaan niet meer terugdraaien. Sowieso hebben mensen al kaarten gepakt. Wat is gebeurd, is gebeurd. Op een FNM geef je ook geen warnings, je legt uit wat er mis ging als dat nodig is, hoe je het nu oplost, en hoe de spelers verder gaan en that's it. De All Is Dust wordt wel teruggedraaid inderdaad, omdat de speler die op dat moment niet kan casten.


Fijn om te horen dat de antwoorden goed zijn.
Magnus, tijdens het oefenen heb ik te horen gekregen dat ik "te lief" ben voor de spelers. Ik heb al disqualificaties moeten uitdelen tijdens een fnm-draft (in oefening, gelukkig niet in het echt). Persoonlijk ben ik het met je eens. Een 'foei' voor beide spelers en gewoon verder gaan.

Mango, als de speler het aangeeft tijdens het spelen kan er wat aan gedaan worden, na de match niet meer. Pas op, vraag niet om een straf voor je tegenstander! Dat kan je in het ergste geval een Warning opleveren!

Jan, ik kom vanmiddag terug op je Twisted vraag, ik was al benieuwd hoe lang het zou duren voordat ie kwam.
Eclavyrr
4 jaren geleden
Laat ik Mango's vraag even wat anders verwoorden.

7 jaar geleden zat ik op een PPTQ. Ik speelde Celaphid Breakfast en speelde in mijn eerste echte pot tegen iemand die na een kwartiertje in beurt 4 infinite mana had en zijn Soldier of Fortune met een Umbral Mantle erop 100.000 keer tegen mij gebruikte. De eerste keer schudde ik mijn deck normaal. De tweede keer cutte ik alleen, derde keer deed ik een pile shuffle en een cut, vanaf de vierde keer zei ik alleen nog maar "Ok" en deed verder niets. Na elke shuffle liet ik mijn tegenstander ook nog cutten.
Mijn tegenstander riep de judge erbij.

Wat was zijn conclusie en hoe eindigde deze pot?
 bijgewerkt door Eclavyrr 4 jaren geleden
bartist
4 jaren geleden
Een judge kwestie die ik laatst langs zag komen tijdens een video over Pithing Needle.

Speler A speelt een GrisHoalbrand deck die Griselbrand, Nourishing Shoal en Borborygmos Enraged (de laatste is alleen relevant)
Speler B is een control speler die na Sideboarding Pithing Needles in z'n deck heeft gestopt.

Speler B speelt beurt 1 Pithing Needle en benoemt Griselbrand. Beurt twee speelt hij nog een Pithing Needle en benoemt Borborygmos (zonder enraged, maar bedoelt wel de enraged versie)
Fast forward naar beurt X en Speler A legt Borborygmos Enraged op het veld en wil zijn hand dumpen om te winnen met burn.
Speler B wijst naar de Pithing Needle en zegt dat niet kan. Speler A zegt dat hij Borborygmos heeft genoemd en niet Borborygmos Enraged.

Wie heeft gelijk? Wie draagt er verantwoordelijkheid voor dat de kaart benoemd met Pithing Needle niet onduidelijk is?
Blizzardfox
4 jaren geleden
JUDGE!!

Vraag (1):
Ik bezit een Jade Mage. later speel een Life and Limb en de beurt daarna mijn tegenstander een Blood Moon.
Nu heb ik een Taiga liggen en later maak ik een Saproling token met de Jade Mage.
Wat gebeurt er uiteindelijk met mijn Saproling token en Taiga?
Wordt het een Mountain of Saproling?

Vraag (2):
Tarmogoyf ligt op de battlefield en is een 2/3. Mijn tegenstander speelt een Lightning Bolt op mijn Tammy. Veder liggen er naast een landje en sorcery niks in de graveyards.
Sterft mijn Tarmogoyf nadat de Lightning Bolt geresolved is?

(Vraag (3):
Ik heb Cunning Evasion op de battlefield liggen. Ik val aan met Moonblade Shinobi en Slither Blade. Mijn tegenstander blocked de Moonblade Shinobi.
Mag ik de Moonblade Shinobi returnen naar me hand en vervolgens in Ninjutsen voor door Slither Blade terug te halen, nadat de blockers zijn declared?

Vraag (4):
Beide spelers hebben een Death's Shadow. (Speler 1) is op 6 life en (speler 2) op 9 life. (Speler 1) valt (Speler 2) aan met Death's Shadow. (Speler 2) blocked met zijn Death's Shadow.
(Speler 1) cast vervolgens Temur Battle Rage op zijn Death's Shadow.
Wat wordt de life total van (Speler 2)? En hoe zit het met zijn Death's Shadow? overleeft hij het? Nadat de Trample damage ook gedaan is?

Vraag (5):
Ik heb Hex Parasite en mijn tegenstander heeft een Arcbound Ravager liggen en Welding Jar. In mijn upkeep betaal ik en haal ik een +1/+1 counter weg van de Arcbound Ravager. In response sacrificed mijn tegenstander zijn Welding Jar.
Wordt de Arcbound Ravager nog steeds gesloopt of geregenerate?

Vragen over gedrag/toernooien:
Mijn tegenstander en ik zitten in game. Mijn tegenstander geeft aan dat hij mij de ''win'' geeft. Ik schuif daarom mijn kaarten in elkaar. Op dat moment wordt er JUDGE geroepen en wordt hem verteld dat ik opgeef omdat ik me kaarten in elkaar geschoven heb. Terwijl hij bij het punt blijft dat hij zelf de win gegeven heeft. Een welles nietes geval.
Wat doe je op zo'n geval?
 bijgewerkt door Blizzardfox 4 jaren geleden
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Quote:
1 uur geleden
Magnus, tijdens het oefenen heb ik te horen gekregen dat ik "te lief" ben voor de spelers. Ik heb al disqualificaties moeten uitdelen tijdens een fnm-draft (in oefening, gelukkig niet in het echt). Persoonlijk ben ik het met je eens. Een 'foei' voor beide spelers en gewoon verder gaan.

Wanneer het Regular Magic is, dus niet Competitive, dan geef je in principe geen warnings. Alleen cautions (de "foei" ) en DQs als mensen cheaten of slaan of beledigen ofzo .
DarthosOfMeletis
4 jaren geleden
Quote:
16 uren geleden
DarthosOfMeletis, leuke naam trouwens! Is Daxos of Meletis trouwens 1 van je favoriete kaarten?
Goed, op naar je vragen:

Quote:
23 uren geleden
Ik heb Mizzix of the Izmagnus op het veld liggen met 10 Experience Counters en vijf untapped Islands. Op hand heb ik een Spell Burst. Kan ik de volgende spell die gecast wordt counteren als de CMC niet 9 is? Hoe zit het met de Buyback? Wanneer krijgt Mizzix wel of niet een extra experience counter?


Mizzix of the Izmagnus verbiedt je niet om een lagere waarde voor te kiezen dan het aantal experience counters dat je hebt. Je mag dus ook bijvoorbeeld een spell met Converted Mana Cost van 2 counteren.

Een mooi overzicht voor X-spells met Mizzix:

Stap 1: Leg je Instant of Sorcery met in de cost op de stack;
Stap 2: Bepaal je waarde voor ;
Stap 3: Bekijk of je eventuele extra kosten wilt/moet betalen;
Stap 4: Tel alle "Generic" mana bij elkaar op;
Stap 5: Trek hier van af voor elke Experience counter die je hebt;
Stap 6: Betaal je "gekleurde" mana en eventuele generic indien je niet genoeg experience counters hebt om alles te reducen;
Stap 7: Kijk of Mizzix triggert en dit op de stack leggen;
Stap 8: Ga verder met je game en krijg priority.

Ik hoop dat dit overzicht je helpt!

Je mag dus additional costs als Buyback of Vryn Wingmare dus met je experience counters "betalen". Het zelfde geldt voor alternate costs als Overload of Flashback.

En nu de laatste vraag:

Wanneer krijg je Experience Counters met Mizzix?

We gaan even terug naar stap 7 van het overzicht hierboven. Om te bepalen of je de counter krijgt, kijk je naar de Converted Mana-cost (CMC) van de Instant/Sorcery die je cast. Dit is de totale cost bovenin. Tel alles rechtsboven in bij elkaar op om bij de CmC te vinden. Elk gekleurde mana telt voor 1, elk getal voor, ja, de waarde die er staat. Is de CMC hoger dan je Experience Counters, dan krijg je er 1! Bij gelijk aantal of lagere CMC gebeurt er niets en gaat er geen trigger op de stack.

En dan?

telt in principe voor , maar nu niet! telt als de waarde die je gekozen hebt in stap 2! (Simpel gezegd: Als je een Instant/Sorcery cast met met Mizzix op het veld, en je kiest X = Experience counters, krijg je altijd er 1 bij. Dit is mijn persoonlijke ervaring)

Maar Additional/alternate cost dan?

Nope, die reken je niet mee. Kicker, Flashback, Buyback &Overload tel je niet mee.

Heeft Cost-reduction van bijvoorbeeld Mizzix zelf nog invloed?

Nee, dat ook niet. Alleen wat er rechtsboven staat, en de gekozen waarde voor tellen dan mee.


Volgens mij klopt dit alles wat je zegt als een bus. Gestructureerd antwoord. Goed gezien van de additional costs. Vryn Wingmare erbij betrekken vind ik erg goed, je laat zo zien hoe je om kaarten van tegenstanders in de andere kleuren heen kan werken. Heel veel succes met je Judge-examen

p.s. Daxos of Meletis is inderdaad mijn favoriete kaart
 bijgewerkt door DarthosOfMeletis 4 jaren geleden
Reynaerd
4 jaren geleden
Een heleboel vragen, allemaal bedankt!

Quote:
21 uren geleden
Mijn 3/3 creature krijgt een ge-entwinede Twisted Reflection op zich, ik reageer met een niet ge-entwinede Twisted Reflection, en kies de modus switch power en toughness. Gaat mijn creature dood?


Dit is een geval van de altijd leuke Layers. Voor degenen die in het algemeen meer informatie willen over dit ingewikkeld onderdeel van Magic, klik op de link naar de BoM-helppagina!

In de regels is zo'n situatie al beschreven. Indien een creature 2x de p/t switch krijgt, worden deze praktisch gecanceld.

Hoe ziet het creature eruit qua layers?

Eerst gaan we naar Layer 7c: In deze layer krijgt het creature -6/-0.
Dan gaan we naar Layer 7e: In deze Layer worden de P/T geswitched. Maar dan 2 keer.

Dus het creature verander van een 3/3 naar een -3/3.
Dan worden P/T omgedraaid door de Entwined Reflection.
Dan worden P/T weer omgedraaid door de niet-entwined Reflection.

Nu we gaan de stats check, en is het een -3/3. Dus blijft het leven.

Quote:
11 uren geleden
Laat ik Mango's vraag even wat anders verwoorden.

7 jaar geleden zat ik op een PPTQ. Ik speelde Celaphid Breakfast en speelde in mijn eerste echte pot tegen iemand die na een kwartiertje in beurt 4 infinite mana had en zijn Soldier of Fortune met een Umbral Mantle erop 100.000 keer tegen mij gebruikte. De eerste keer schudde ik mijn deck normaal. De tweede keer cutte ik alleen, derde keer deed ik een pile shuffle en een cut, vanaf de vierde keer zei ik alleen nog maar "Ok" en deed verder niets. Na elke shuffle liet ik mijn tegenstander ook nog cutten.
Mijn tegenstander riep de judge erbij.

Wat was zijn conclusie en hoe eindigde deze pot?


Ik zou niet weten wat zijn conclusie was , want ik was er niet bij. Dit is hoe ik zal rulen:

Je tegenstander mag wel de judge erbij hebben gehaald, maar dat betekent niet dat hij veilig is. Indien hij infinite mana heeft en ondanks dat de boardstate niet kan relevant beïnvloeden, krijgt hij een diaqualification. Jij hebt ook meteen de game gewonnen.

Quote:
11 uren geleden
Een judge kwestie die ik laatst langs zag komen tijdens een video over Pithing Needle.

Speler A speelt een GrisHoalbrand deck die Griselbrand, Nourishing Shoal en Borborygmos Enraged (de laatste is alleen relevant)
Speler B is een control speler die na Sideboarding Pithing Needles in z'n deck heeft gestopt.

Speler B speelt beurt 1 Pithing Needle en benoemt Griselbrand. Beurt twee speelt hij nog een Pithing Needle en benoemt Borborygmos (zonder enraged, maar bedoelt wel de enraged versie)
Fast forward naar beurt X en Speler A legt Borborygmos Enraged op het veld en wil zijn hand dumpen om te winnen met burn.
Speler B wijst naar de Pithing Needle en zegt dat niet kan. Speler A zegt dat hij Borborygmos heeft genoemd en niet Borborygmos Enraged.

Wie heeft gelijk? Wie draagt er verantwoordelijkheid voor dat de kaart benoemd met Pithing Needle niet onduidelijk is?


Speler A heeft gelijk. Borborygmos, zonder Enraged, is genoemd, dus dat geldt. Hoe rottig het ook is, hoe duidelijk het ook was dat Borborygmos Enraged bedoeld werd, Borborygmos is genoemd, dus die kaart is affected bij de Needle. Speler B had om duidelijkheid kunnen vragen en eventuele notities kunnen maken.
(Als speler!, niet als judge, leef ik mee met speler B, maar ja, regels zijn regels....)

Quote:
10 uren geleden
JUDGE!!

Vraag (1):
Ik bezit een Jade Mage. later speel een Life and Limb en de beurt daarna mijn tegenstander een Blood Moon.
Nu heb ik een Taiga liggen en later maak ik een Saproling token met de Jade Mage.
Wat gebeurt er uiteindelijk met mijn Saproling token en Taiga?
Wordt het een Mountain of Saproling?

Vraag (2):
Tarmogoyf ligt op de battlefield en is een 2/3. Mijn tegenstander speelt een Lightning Bolt op mijn Tammy. Veder liggen er naast een landje en sorcery niks in de graveyards.
Sterft mijn Tarmogoyf nadat de Lightning Bolt geresolved is?

(Vraag (3):
Ik heb Cunning Evasion op de battlefield liggen. Ik val aan met Moonblade Shinobi en Slither Blade. Mijn tegenstander blocked de Moonblade Shinobi.
Mag ik de Moonblade Shinobi returnen naar me hand en vervolgens in Ninjutsen voor door Slither Blade terug te halen, nadat de blockers zijn declared?

Vraag (4):
Beide spelers hebben een Death's Shadow. (Speler 1) is op 6 life en (speler 2) op 9 life. (Speler 1) valt (Speler 2) aan met Death's Shadow. (Speler 2) blocked met zijn Death's Shadow.
(Speler 1) cast vervolgens Temur Battle Rage op zijn Death's Shadow.
Wat wordt de life total van (Speler 2)? En hoe zit het met zijn Death's Shadow? overleeft hij het? Nadat de Trample damage ook gedaan is?

Vraag (5):
Ik heb Hex Parasite en mijn tegenstander heeft een Arcbound Ravager liggen en Welding Jar. In mijn upkeep betaal ik en haal ik een +1/+1 counter weg van de Arcbound Ravager. In response sacrificed mijn tegenstander zijn Welding Jar.
Wordt de Arcbound Ravager nog steeds gesloopt of geregenerate?

Vragen over gedrag/toernooien:
Mijn tegenstander en ik zitten in game. Mijn tegenstander geeft aan dat hij mij de ''win'' geeft. Ik schuif daarom mijn kaarten in elkaar. Op dat moment wordt er JUDGE geroepen en wordt hem verteld dat ik opgeef omdat ik me kaarten in elkaar geschoven heb. Terwijl hij bij het punt blijft dat hij zelf de win gegeven heeft. Een welles nietes geval.
Wat doe je op zo'n geval?


Vraag (1):

Ahh, een infinite loop vraag, te maken met dependency.
Wat achtergrond: Soms heb je dat je 2 effecten in dezelfde Layer zitten. Het kan zijn dat het ene effect ervoor dat de andere niet meer van toepassing is. Dat is hier het geval.

We beginnen makkelijk, zonder Saproling token:

Als we eerst Limb toepassen, verandert de Taiga in een Land Creature - Mountain Forest Saproling.
Dan komt Blood Moon en diens effect kan nog steeds worden toegepast. Dit geeft een infinite loop, en dit wil de game voorkomen.

Indien we eerst Blood Moon toepassen, verandert Taiga meteen in een Land - Mountain.
Het is geen Forest meer, dus Life and Limb doet niets.

Omdat de de tweede toepassing geen loop geeft, kiest de game die boven de eerste toepassing.

En nu met een Saproling token!

Je past dan Life and Limb toe, wat de saproling ook in een Forest veranderd. Blood Moon ziet dat de Saproling een Non-Basic Land is, dus is de Saproling ineens een Mountain.

"Ja," zegt Life and Limb, "maar het is nog steeds een Saproling, dus maak ik het een Forest."

Zoals je misschien al doorhebt, is dit een loop. Net als replacement effects, apply je dus beide 1x. Sinds Life and Limb er eerder ligt, pas je die 1x toe op al je Saprolings en Forests. Daarna pas je Blood Moon 1x toe, dus kom je eindelijk op dit uit:

Taiga

Land Creature - Mountain Saproling

1/1

En de Saproling token?

Die is nu:

Saproling Token

Token Land Creature - Saproling Mountain

1/1


Vraag 2:

Modern spelers, opgelet! Dit is relevant!
De Tarmogoyf gaat niet dood!
Waarom niet? Eigenlijk best simpel. Een deel van het resolven van een Instant/Sorcery is het leggen van de kaart in de Graveyard. Pas daarna wordt State-Based actions Gecontroleerd. Onze Goyf ziet nu 3 verschillende kaarten in Graveyards liggen, dus is hij een 3/4 met 3 damage. Hij leeft dus nog.

Vraag 3:

Ja, dat mag! Nadat alle "becomes blocked" en "blocks" triggeren zijn afgehandeld, hebben beide spelers nog priority. Je mag dus nog Ninjutsu activeren voordat je naar damage gaat.

Vraag 4:

Dit was echt een hele leuke! Even mijn notitieblock erbij gepakt voor het rekenen. Omdat deze zo leuk is, schrijf ik hem uit.

A valt aan met een 7/7 Double Strike & Trample. Deze wordt geblockt door een 4/4.
We nemen aan dat er maximale damage aan spelers wordt gedaan.
Na First Strike damage staat B op 6 levens, met dus een 7/7 Shadow, deze heeft 4 damage marked (effectief dus een 7/3)

Normal damage gaan we dan doen, en er wordt 4 damage op B gedaan, zodat hij op 2 levens komt. Zijn Shadow wordt nu een 11/11 met 7 damage marked, en overleeft het. A's Shadow gaat wel dood, en A heeft een groot probleem straks.

Waarom dit werkt, zie vraag 2.

Vraag 5:

Ravager is morsdood. Regeneration doet niets als de toughness van een creature naar 0 dropt door iets anders dan damage, zie de helpdeskpagina.


Gedragsvraag:
Ik zal eerst vragen bij de buren, of zij er iets van hebben gehoord. Indien dit niets oplevert, wil ik de battlefield zien en daarna jullie individueel spreken. Ik kan zo geen uitspraak doen, dan moet ik er bij zijn.
 bijgewerkt door Reynaerd 4 jaren geleden
bartist
4 jaren geleden
Quote:
44 minuten geleden
Een heleboel vragen, allemaal bedankt!

...

Quote:
11 uren geleden
Een judge kwestie die ik laatst langs zag komen tijdens een video over Pithing Needle.

Speler A speelt een GrisHoalbrand deck die Griselbrand, Nourishing Shoal en Borborygmos Enraged (de laatste is alleen relevant)
Speler B is een control speler die na Sideboarding Pithing Needles in z'n deck heeft gestopt.

Speler B speelt beurt 1 Pithing Needle en benoemt Griselbrand. Beurt twee speelt hij nog een Pithing Needle en benoemt Borborygmos (zonder enraged, maar bedoelt wel de enraged versie)
Fast forward naar beurt X en Speler A legt Borborygmos Enraged op het veld en wil zijn hand dumpen om te winnen met burn.
Speler B wijst naar de Pithing Needle en zegt dat niet kan. Speler A zegt dat hij Borborygmos heeft genoemd en niet Borborygmos Enraged.

Wie heeft gelijk? Wie draagt er verantwoordelijkheid voor dat de kaart benoemd met Pithing Needle niet onduidelijk is?


Speler A heeft gelijk. Borborygmos, zonder Enraged, is genoemd, dus dat geldt. Hoe rottig het ook is, hoe duidelijk het ook was dat Borborygmos Enraged bedoeld werd, Borborygmos is genoemd, dus die kaart is affected bij de Needle. Speler B had om duidelijkheid kunnen vragen en eventuele notities kunnen maken.
(Als speler!, niet als judge, leef ik mee met speler B, maar ja, regels zijn regels....)

.....


Is het benoemen van "Borborymos" niet ambigu als de grishoalbrand speler beseft dat hij geen Borborygmos speelt, dus moet hij dan niet meer verklaring vragen onder tournament rules sectie 3.6?... of anders gevraagd: wanneer is het benoemen van een kaart als " ambigu" benoemd?
Reynaerd
4 jaren geleden
Het is netter van GrisHoalBrand om het inderdaad aan te geven.

Het is niet netjes, ik weet het, maar aangezien Borborygmos een kaart is, is er niet veel aan te doen.
Eclavyrr
4 jaren geleden
Quote:
11 uren geleden
Quote:
23 uren geleden
Laat ik Mango's vraag even wat anders verwoorden.

7 jaar geleden zat ik op een PPTQ. Ik speelde Celaphid Breakfast en speelde in mijn eerste echte pot tegen iemand die na een kwartiertje in beurt 4 infinite mana had en zijn Soldier of Fortune met een Umbral Mantle erop 100.000 keer tegen mij gebruikte. De eerste keer schudde ik mijn deck normaal. De tweede keer cutte ik alleen, derde keer deed ik een pile shuffle en een cut, vanaf de vierde keer zei ik alleen nog maar "Ok" en deed verder niets. Na elke shuffle liet ik mijn tegenstander ook nog cutten.
Mijn tegenstander riep de judge erbij.

Wat was zijn conclusie en hoe eindigde deze pot?


Ik zou niet weten wat zijn conclusie was , want ik was er niet bij. Dit is hoe ik zal rulen:

Je tegenstander mag wel de judge erbij hebben gehaald, maar dat betekent niet dat hij veilig is. Indien hij infinite mana heeft en ondanks dat de boardstate niet kan relevant beïnvloeden, krijgt hij een diaqualification. Jij hebt ook meteen de game gewonnen.



Dit was ook precies wat er gebeurde.
Omdat de status van mijn library random was en er bij ons beide geen mogelijke kennis was van de mogelijke volgorde van kaarten, was ik niet verplicht mijn deck te schudden. Mijn tegenstander kreeg te horen dat hij bewust aan het stallen was en kreeg een DQ.
Hij had natuurlijk ook met zijn Soldier die infinite groot was kunnen aanvallen, maar ik had een blocker.
Mango
4 jaren geleden
Iemand heeft een Mother of Runes en een White Knight in het spel. Hij tapt de Mother om de Knight protectie van groen te geven. De tegenstander reageert door met een spell of ability de Mother until end of turn zwart te maken. Krijgt de Knight nu wel of niet protectie van groen ?
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top