Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

First strike

Mango
1 jaar geleden
Ik speel ruim 20 jaar Magic. En mijn favoriete decks (Knights, Soldiers, Boros) draaien om witte weenies met First Strike. Alle combat acties rond First Strike voer ik bijna gedachteloos uit, op de automatische piloot. Daarbij is mij kennelijk al die jaren ontgaan dat er toch een zekere subtiliteit schuil gaat in de optimale spelvoering.

Stel ik heb een Knight of Meadowgrain op de battlefield en een Lightning Helix in mijn hand. De tegenstander heeft een 5/5 creature. Ik val aan met de Knight, mijn tegenstander blockt. Normaal gesproken cast ik nu, meteen na declare blockers, de Helix. De blocker gaat dood, ik krijg 3 levens van de Helix en 2 van de Knight. Mooi zo. Maar deze actie had ook fout kunnen aflopen als de tegenstander met een ability of instant had gereageerd.

Ik denk nu dat het speltechnisch verstandiger is om eerst de First Strike combat damage af te wachten. Daarbij doet de Knight twee schade aan de blocker en ik krijg 2 levens via de Lifegain. Vervolgens cast ik de Helix in de End of First Strike Combat, dat wil zeggen voor dat de normale combat damage wordt afgehandeld. Als de tegenstander niet reageert, dan hebben we de standaard situatie. Als ie wel reageert, hangt het ervan af hoe precies. Als hij zijn creature protectie van wit geeft, fizzlet de Helix en gaat mijn Knight dood, maar de lifegain heb ik al binnen. De tegenstander zou ook kunnen reageren door mijn Knight te destroyen, maar dat heeft nu geen zin meer want diens schade is al gedaan aan de blocker. Zo kan je meerdere scenario's analyseren. Ik kom tot de (voorlopige) conclusie dat de tweede methode iets flexibeler en nauwkeuriger is.

Wat denken jullie er van ?
 bijgewerkt door Mango 1 jaar geleden
MagnusMagicus
1 jaar geleden
Ja, ik denk dat je daar wel de optimale keuze te pakken hebt. Als je de Helix cast voor combat damage, heeft je tegenstander meer info, en kan hij of zij betere beslissingen nemen. Als je het doet nadat de first strike damage gedaan is, dan zijn er minder interactiemogelijkheden voor je tegenstander!
Mango
1 jaar geleden
Dank voor je reactie. Overigens komt bovengenoemde situatie niet vaak voor in mijn partijen. First Strikers vallen vooral aan het begin van de partij consequent aan. De tegenstander heeft dan niet de luxe om mana open te houden, om te kunnen reageren. Als in het middenspel de tegenstander een 5/5 op de battlefield heeft liggen, let je uiteraard op. Ik houd dan meestal de First Strikers achter de hand als blockers. Intussen cast ik versterkers (Always Watching, Lords) in voorbereiding op een grote aanval (b.v. middels Brave the Elements). Wanneer je met meerdere First Strikers aanvalt, verloopt de battle meestal gunstig voor jou, en is bovengenoemde redenering niet zo relevant.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 3 posts
  • Laatste post Mango 1 jaar geleden
  • Gemaakt door Mango 1 jaar geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top