Hapatra en Chainbreaker

hansverkade
11 dagen geleden
All,

Vanavond kwamen we onderstaande situatie tegen.

Als Chainbreaker in het spel komt, wordt de ability van Hapatra, Vizier of Poisons dan getriggerd, als laatstgenoemde in het spel ligt?
 bijgewerkt door hansverkade 11 dagen geleden
Saint
11 dagen geleden
Ja.
MagnusMagicus
10 dagen geleden
Lekker kort

Antwoord klopt wel trouwens!
Jeff
10 dagen geleden
Aangenomen uiteraard dat de Chainbreaker in het spel komt bij de speler die ook de Hapatra, Vizier of Poisons onder controle heeft. Als Hapatra en de breaker bij verschillende spelers liggen gebeurt er helemaal niets.
MagnusMagicus
10 dagen geleden
Als Hapatra in je hand zit ook niet trouwens
Jeff
10 dagen geleden
Nee, maar de vraag was "als laatsgenoemde in het spel ligt". Dan is het wel relevant op te merken dat het uitmaakt bij wie dingen in het spel liggen, maar niet relevant of ze in de hand zit.
hansverkade
10 dagen geleden
Ok. Duidelijke antwoorden. Dank daarvoor.

Hoe verschilt de bewoording "comes into play with two -1/-1 counters on it" met "enters the battlefield, put two -1/-1 counters on ~"? Of zijn het twee manieren om hetzelfde te zeggen?

Want uiteindelijk was dat de reden dat we gingen twijfelen hoe de interactie tussen beide kaarten werkt.
MarcelN
10 dagen geleden
Comes into play is de "oude" verwoording voor Enters the battlefield. Regeltechnisch zit daar dus geen verschil in.

Nou gaat hieronder iemand heel spiffy toevoegen vanaf welke set dat is geweest.. want dat weet ik niet
MagnusMagicus
10 dagen geleden
De Battlefield als term is met M10 ingevoerd
Mango
10 dagen geleden
Ik heb de indruk dat de OP met zijn laatste vraag iets anders bedoelt, namelijk: betekent "this creature enters the battlefield with two -1/-1 counters on it" hetzelfde als "when this creature enters the battlefield, put two -1/-1 counters on it" ?

Dat is een goede vraag. Het antwoord is nee. In het algemeen hebben deze twee formuleringen verschillende consequenties. In het eerste geval komt de creature (Chainbreaker) op de battlefield als 1/1, in het tweede geval als 3/3 (plus een trigger op de stack die hem even later 1/1 gaat maken). Zodoende wordt in het tweede geval Elemental Bond geactiveerd waardoor je een kaart mag trekken, terwijl er in het eerste geval niks gebeurt.

Hapatra, Vizier of Poisons houdt bij of er -1/-1 counters geplaatst worden op creatures. Je zou denken dat hier alleen naar de tweede situatie wordt verwezen. Wizards heeft echter besloten dat creatures die met -1/-1 counters erop de battlefield betreden ook Hapatra's ability triggeren. Zodoende is er in dit specifieke geval geen onderscheid tussen de twee formuleringen. MagnusMagicus kan je uitleggen op welke regelgeving dit gebaseerd is.
 bijgewerkt door Mango 9 dagen geleden
MagnusMagicus
9 dagen geleden
Als iemand wil dat ik de betreffende regels quote, wil ik die wel opzoeken hoor .

Ik ben het niet helemaal eens met de implicatie van "Wizards heeft echter besloten dat..." alsof het niet logisch is, maar los daarvan klopt Mango z'n post 100%!
MarcelN
9 dagen geleden
Quote:
10 uren geleden
Ik heb de indruk dat de OP met zijn laatste vraag iets anders bedoelt, namelijk: betekent "this creature enters the battlefield with two -1/-1 counters on it" hetzelfde als "when this creature enters the battlefield, put two -1/-1 counters on it" ?


Hhmm.. goed punt inderdaad..

Ik heb zelf altijd een beetje de regel aangehouden dat counters alleen geplaatst kunnen worden als het target daarvan in een speelzone is. Dus of op de battlefield of in Exile (Suspend). Als je dat aanhoudt triggert het hele Hapatra gebeuren ook.

Let wel, Mango! Dit is een vuistregel die ik zelf aanhoudt en niet perse gebaseerd is op het grote dikke regelboek, maar ik speel al heel wat jaartjes Magic en ik ben de uitzondering op m’n eigen vuistregeltje nog niet tegengekomen

Edit: Redenen waarom dat absoluut niet goed is, incoming!
 bijgewerkt door MarcelN 9 dagen geleden
hansverkade
5 dagen geleden
Sorry voor mijn late reactie; ik was een weekendje weg en heb gepoogd minimaal contact met de wereld te hebben

Met name door de reactie van Mango is het mij een stuk duidelijker geworden. Kan ik het dan als volgt samenvatten: regeltechnisch is er verschil tussen "comes into play with" and "when enters the battlefield, put two -1/-1 counters on ~", maar in beide gevallen ziet Hapatra, Vizier of Poisons de counters op de creature geplaatst worden, waardoor zijn ability wordt getriggerd.



MagnusMagicus
5 dagen geleden
Dat is correct! In het ene geval (enters the battlefield with N +1/+1 counters) kun je niet reageren voor de counters erop liggen, en in het andere geval (when ~ enters the battlefield, put N +1/+1 counter on it) wel. Dat tweede is namelijk een triggered Ability die op de Stack gaat.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Mister Cash Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top