Help: Een aantal vragen

piano
1 jaar geleden
Even voorop: Magic helpdesk-link uit de stickie werkt niet meer.

Afgelopen weekend weer een keukentafelpotje gespeeld met vrienden.

De volgende vragen deden zich voor:
1. Kun je een creature oneindig regeneraten?
2. Is een 1/1 creature die -1/-1 until end of turn krijgt dood? (En zou je dit beest kunnen regeneraten?)
3. Kun je meer damage geven aan een creature dan het toughness heeft?
3a. Gaat alle overige damage van trample altijd door? Of kun je kiezen alle overige damage ook op de creature die blockt te doen?
3b. Kan ik voor 10 mana Death Grasp spelen op een 1/1 creature en daar alle life voor krijgen? De klassieke Drain Life zegt bijvoorbeeld expliciet dat je niet meer dan de toughness die het beest op dat moment nog over heeft kan drainen.
4. Situatie: 5/8 trample+lifelink creature valt aan. Verdediger heeft Tahngarth, Talruum Hero untapt en genoeg mana voor de ability.
Kan Tahngarth blocken en ook zijn ability gebruiken om dat beest 8 damage te doen? Waarom niet/wel? (En krijgt de aanvaller dan 2x5 life?)
5. Kun je een creature als reactie op (met instant/abilitiy) declared attacker tappen of moet je dat ervoor doen?
6. Hoe werkt Mana Maze precies? Moet ik het lezen als de turn waar hij in is gecast wordt (en daarna nog een kaart) voor de rest van het spel bepaald of reset het en gebeurt het elke beurt opnieuw (until end of turn)?

Sorry als de eenvoudige vragen makkelijk zijn te googlen. Ik wil medespelers er van overtuigen dat ik niet zelf de regeltjes zit te verzinnen
 bijgewerkt door piano 1 jaar geleden
Rody
1 jaar geleden
Misschien dat iemand meer tijd heeft om dieper op de regels in te gaan maar ik zal je wat korte antwoorden geven alvast.

1. Ja dat kan, zolang je de cost voor de regenerate kan betalen.
2. Ja als de toughness van een creature 0 is gaat die naar de graveyard. Nee dit kan je niet regeneraten (je haalt alle damage eraf door regenerate maar de toughness is nog steeds 0).
3. Ja dat kan. Als jij aanvalt met een 10/10 lifelink en iemand blockt met een 1/1 dan doe je nog steeds 10 damage op die 1/1 (en krijg je 10 leven).
3a. Normaal gesproken moet je tenminste lethal damage doen aan een creature. Alle overige damage gaat door op de speler als het creature trample heeft. Je kan er ook voor kiezen om alle damage op de creature te doen als je geen damage aan de speler wilt doen of wat de reden dan ook wel niet is.
3b. Ja dat mag, Drain Life is een uitzondering omdat het specifiek op de kaart staat. Zal wel iets van flavor zijn dat je slechts niet meer leven uit een creature kan zuigen oid.
4. Tangarth kan blocken en dan de ability activeren. Je moet de ability voor damage activeren anders is Tangarth dood. Omdat hij de 'fight' van z'n eigen ability niet overleefd voor damage doen gaat de 5/8 niet dood. Je krijgt slechts 1x life. De 5/8 doet verder geen damage aan de speler.
5. Dat moet je ervoor doen. Als iemand zegt ik wil naar m'n combat phase dan mag jij op dat moment nog een creature tappen. Als je dat niet doet gaat die persoon naar combat en krijg jij pas weer priority als hij attackers heeft gekozen.
6. Je kijkt per beurt wat er wordt gespeeld. Voorbeeld: Jij speelt Mana Maze, daarna wil je Grand Arbiter Augustin IV spelen maar dat kan niet vanwege de mana maze. Dan besluit je om Goatnap te spelen. Die kaart is rood. Daarna kan je de Grand Arbiter spelen want die heeft geen rood in de mana cost. Dan is je tegenstander aan de beurt. Hij speelt een mono-groen deck en heeft alleen maar groene spells in zijn hand. De eerste groene spell mag hij gewoon spelen want de maze reset iedere beurt opnieuw. Daarna kan hij niets meer spelen.
Mango
1 jaar geleden
1. Ja. Elke keer dat je hem regenerate krijgt hij een regeneration shield er bij. Die blijven aanwezig tot einde beurt.
2. Ja. En ja, je mag hem regeneraten. Maar het regeneration shield faalt, omdat de creature immers toughness 0 heeft.
3. Ja zeker. Dat komt vaak voor, b.v. als je een burn spell cast op een creature.
3a. De controller van de aanvallende creature met trample kiest hoe de schade verdeeld wordt.
3b. Ja.
4. Ja, je mag met Tahngarth blocken, en vervolgens zijn ability gebruiken. Dat gevecht wordt eerst afgehandeld. Daarbij gaat Tahngarth dood, dus hij doet verder geen combat damage aan de 5/8 aanvaller. Normaal doet de aanvaller dan geen schade meer (omdat hij geblockt is), maar omdat hij trample heeft wel. Die schade gaat naar de speler. De aanvaller krijgt dus inderdaad 10 = 2 x 5 leven.
5. Op zijn laatst kan je als verdediger wanneer de tegenstander zijn aanvallers wil declareren, er 1 tappen zodat hij niet als aanvaller gedeclareerd kan worden.
6. Het effect gebeurt elke beurt opnieuw (en wisselt zelfs binnen de beurt).
 bijgewerkt door Mango 1 jaar geleden
Rody
1 jaar geleden
Bij punt 4 heeft Mango gelijk. Ik had even gemist dat de 5/8 ook trample heeft.
MagnusMagicus
1 jaar geleden
Quote:
1 dag geleden
Even voorop: Magic helpdesk-link uit de stickie werkt niet meer.
Dank voor het melden! Wow, dat was een hele oude link waar blijkbaar al een paar jaar niemand op had geklikt . Ik heb hem aangepast naar de nieuwe locatie!

De vragen zijn volgens mij allemaal wel beantwoord, ik ga ze ook nog eens beantwoorden, en je dan zoveel mogelijk naar de helpdesk verwijzen voor extra info .

1. Kun je een creature oneindig regeneraten?
Ja, zolang je betaalt. Maar zomaar regeneraten doet niks, dat doet alleen wat als het creature doodgaat. Zie: Regeneration.

2. Is een 1/1 creature die -1/-1 until end of turn krijgt dood? (En zou je dit beest kunnen regeneraten?)
Ja, het is dan een 0/0, en creature met 0 toughness krijgen een enkeltje graveyard. En Regeneration helpt daar niet tegen (zie ook die helpdesk pagina, en zie ook Indestructible over dit onderwerp).

3. Kun je meer damage geven aan een creature dan het toughness heeft?
Absoluut, die ook bovenstaande voorbeelden. Drain Life is een mooi voorbeeld, daar staat het specifiek anders op, vooral omdat dit een gruwelijk oude kaart is van toen de regels ook nog niet 100% duidelijk waren . Maar ja, je kunt 100 damage doen op een 1/1.

3a. Gaat alle overige damage van trample altijd door? Of kun je kiezen alle overige damage ook op de creature die blockt te doen?
Je mag meer damage doen op het blockende creature als je dat wil. Alles dat overblijft, Tramplet door. Zie de helpdesk pagina voor veel info.

3b. Kan ik voor 10 mana Death Grasp spelen op een 1/1 creature en daar alle life voor krijgen? De klassieke Drain Life zegt bijvoorbeeld expliciet dat je niet meer dan de toughness die het beest op dat moment nog over heeft kan drainen.
Oh right, hier stond het Drain Life voorbeeld . Zelfde antwoord: Jazeker! De 1/1 krijgt dan 10 damage en jij 10 leven.

4. Situatie: 5/8 trample+lifelink creature valt aan. Verdediger heeft Tahngarth, Talruum Hero untapt en genoeg mana voor de ability.
Kan Tahngarth blocken en ook zijn ability gebruiken om dat beest 8 damage te doen? Waarom niet/wel? (En krijgt de aanvaller dan 2x5 life?)

Ik neem aan dat dit hierboven goed is uitgelegd? Ik link nog even naar Fight, Lifelink en Trample

5. Kun je een creature als reactie op (met instant/abilitiy) declared attacker tappen of moet je dat ervoor doen?
Het moet op zijn laatst in de Begin of Combat step van de Combat Phase. Check die pagina voor veel details.

6. Hoe werkt Mana Maze precies? Moet ik het lezen als de turn waar hij in is gecast wordt (en daarna nog een kaart) voor de rest van het spel bepaald of reset het en gebeurt het elke beurt opnieuw (until end of turn)?
Is hierboven al duidelijk uitgelegd dacht ik. Wat ik nog wel wilde toevoegen: het geld voor alle spells, dus ook die van je tegenstander. Dus als jij een Flying Men cast, kan je tegenstander geen Counterspell erop casten, want de laatst gespeelde spell is blauw. En het effect eindigt als een beurt eindigt. Dus als jij een Flying Men cast in jouw beurt, mag je tegenstander ook een Flying Men in zijn of haar beurt casten.

Sorry als de eenvoudige vragen makkelijk zijn te googlen. Ik wil medespelers er van overtuigen dat ik niet zelf de regeltjes zit te verzinnen Geen enkel probleem, we helpen graag! Googlen levert niet altijd geweldige resultaten op bij specifieke vragen, dus leef je uit! Als je op basis van deze antwoorden die je hier hebt gekregen ook nog vervolgvragen hebt: we horen ze graag!
piano
1 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, heren. Ik las de antwoorden een paar dagen later en toen wou ik niet meer onnodig deze thread bumpen.
We hebben er een hoop van geleerd. Ik denk dat we nu aardig solide spelen.

Ik heb na weer een potje nog wel vraag voor jullie:
Kun je met Confound - Do or Die counteren?

Situatie: Een tegenstander heeft 4 beesten op tafel liggen en ik speel (als laatste adem) Do or Die.
Do or Die zegt "Target player", maar vervolgens mag jij wat met zijn beestjes doen.
Ik was van mening dat vanwege die text Do or Die niet zijn beestjes target, mijn 2 tegenstanders waren het daar niet mee eens, en mijn Do or Die werd succesvol gecounterd met Confound
MagnusMagicus
1 jaar geleden
Een reactie geven dat je de antwoorden hebt gezien is zeker niet onnodig bumpen hoor! Als je wat wil zeggen, bedanken, of doorvragen: doen!

En nee, een Confound kan een Do or Die niet counteren.

Do or Die target inderdaad een player. Als deze creatures zou targeten, dan zou dit expliciet op de kaart staat. Bijvoorbeeld Hex target 6 creatures. Damnation target helemaal niets. De gouden regel die bijna altijd werkt: een kaart Target alleen als het woord target op de kaart staat, en hij target dan wat daar direct achter staat.

Dus in dit geval target de Do or Die een speler. Die speler maakt wat keuzes, maar die keuzes targeten niet, want anders had dat op de kaart gestaan.

Check de Target helpdesk pagina ook, dat is erg nuttige info om te weten. Succes
piano
1 jaar geleden
@MagnusMagicus Bedankt!

Veel van de links bij Spelregels werken ook niet meer:
Zie bijvoorbeeld https://www.bazaarofmagic.eu/nl-NL/helpdesk/de-spelregels/spelregels-voor-beginners/29
 bijgewerkt door piano 1 jaar geleden
MagnusMagicus
1 jaar geleden
Oh boy, we zijn echt al een paar jaar geswitched naar de nieuwe site en niemand die blijkbaar ooit op die linkjes klikt (of dat in ieder geval niet meldt ). Ik heb ze gefixed
Luc
1 jaar geleden


Ik vind deze hier wel toepasselijk. Hogwarts is natuurlijk de bazaar.
 bijgewerkt door Luc 1 jaar geleden
MagnusMagicus
1 jaar geleden
Oh absoluut! Last van trollen of draken? De Bazaar helpt!
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top