Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Nivmagus Elemental en Dismember

PrinceRuppertsDog
5 jaren geleden
Goedemorgen / -middag / -avond iedereen!

Laatst de volgende situatie gehad waarop ik niet goed wist hoe ik moest reageren.

Een tegenstander had een Nivmagus Elemental op het board. Vervolgens cast hij 3 cantrips en exile ze meteen zodat er 3x een 2x +1/+1 counter voor Nivmagus Elemental op de stack ligt. Voor dit was de Nivmagus Elemental nog een 1/2.

Kan ik als reactie op de 2x +1/+1 counters een Dismember casten en de Nivmagus Elemental -5/-5 geven voordat de +1/+1 counters op hem komen en zodoende hem killen voordat hij deze krijgt?

Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel.

Alvast bedankt aan iedereen die wilt meedenken!
 bijgewerkt door Jeff 5 jaren geleden (Met kaartlinkjes wordt je vraag een stuk duidelijker)
AncientOne
5 jaren geleden
Quote:
“A player is assumed to be passing priority after casting a spell or activating an ability unless they say otherwise.”


Dus alleen als je tegenstander telkens expliciet aangeeft priority te houden, kan hij 3 cantrips achter elkaar casten en achter elkaar van de stack halen en 3x twee +1/+1 counters op zijn Elemental leggen. In dat geval is zijn Elemental 6/7 vóórdat je daar op kunt reageren...
Geeft je tegenstander niet aan, dat hij priority houdt, dan kun je op de 2e cantrip reageren met je Dismember op de ELemental, die op dat moment 3/4 is...
zie ook: https://blogs.magicjudges.org/rulestips/2012/10/how-nivmagus-elementals-ability-really-works/
(overigens trekt je tegenstander géén kaarten van die cantrips, ze zijn immers van de stack verwijderd)
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Dat klopt niet helemaal, AncientOne.

De tegenstander kan inderdaad (laten we even aannemen dat het instants zijn) 3 instants casten zonder priority door te geven. Die liggen dan alledrie op de stack. Hij kan dan ook ze alledrie exilen met de ability van de Elemental en het krijgen van de +1/+1 op de Stack leggen.

Maar daar stopt het correct zijn van je verhaal . Want er gaat niets van de stack resolven voordat er een rondje priority gegeven wordt. Je kunt dus als hij klaar is met dit allemaal reageren door een Dismember te casten op de 1/2 Elemental. Of je laat de eerste activatie resolven en je reageert wanneer hij 3/4 is, dat kan ook nog.

Maar het antwoord is dus: ja, je kunt reageren door hem op te blazen.

Maar je tegenstander had het ook slimmer kunnen spelen. Hij cast 1 spell, en exiled dit. Als jij nu reageert, kan hij ook weer daarop reageren door meer spells te casten en te exilen, zodat de Elemental eerst de counters krijgt, en dan pas -5/-5, waardoor hij het eventueel wel kan overleven.
PrinceRuppertsDog
5 jaren geleden
Dank je voor je antwoord. Je geeft aan dat ik kan reageren op de cantrip alleen als de prioriteit wordt afgestaan. Zover duidelijk. Maar de +1/+1 tricker komt ook eerst op de stack. Is het niet zo dat ik daar op kan reageren met een Dismember om ervoor te zorgen dat er een negatieve thougness ontstaat. Is het dan zo dat hij dood gaat voor de +1/+1 erop komen of gebeurt dat tegelijkertijd?
 bijgewerkt door MagnusMagicus 5 jaren geleden (Kaartlinkjes kun je maken met [k]kaartnaam[/k])
PrinceRuppertsDog
5 jaren geleden
@magnusMagicus dank je, je was me net voor
AncientOne
5 jaren geleden
Quote:
2 uren geleden
Dat klopt niet helemaal, AncientOne.


Daarom ben ik dus geen judge!
Mijn eigen verhaal herlezend had ik die conclusie eigenlijk zelf al moeten kunnen trekken... Bedankt voor de verduidelijking!
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Quote:
3 uren geleden
Dank je voor je antwoord. Je geeft aan dat ik kan reageren op de cantrip alleen als de prioriteit wordt afgestaan. Zover duidelijk. Maar de +1/+1 tricker komt ook eerst op de stack. Is het niet zo dat ik daar op kan reageren met een Dismember om ervoor te zorgen dat er een negatieve thougness ontstaat. Is het dan zo dat hij dood gaat voor de +1/+1 erop komen of gebeurt dat tegelijkertijd?


Dat werkt inderdaad. Dat was ook wat ik in mijn vorige post zei, maar wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Ik teken het even voor je uit!

Ik weet niet of je goed weet hoe Priority werkt, check dan die Helpdesk pagina. Zijn er dan nog vragen, stel ze vooral!

Goed, er ligt dus een Nivmagus Elemental. Je tegenstander cast een Brainstorm:

== TOP STACK ==
Brainstorm
== BOTTOM STACK ==

Je tegenstander houdt priority en cast een Leap:

== TOP STACK ==
Leap
Brainstorm
== BOTTOM STACK ==

Priority vast blijven houdend, cast je tegenstander een Mental Note:

== TOP STACK ==
Mental Note
Leap
Brainstorm
== BOTTOM STACK ==

Ok, nu houdt je tegenstander nog steeds priority vast en activeert de ability van de Nivmagus 1x: hij exiled een van de spells op de stack (maakt niet uit welke, ik pak even de Mental Note) en legt de activatie op de Stack:

== TOP STACK ==
Nivmagus Elemental activatie
Leap
Brainstorm
== BOTTOM STACK ==

Let hier op dat de Mental Note dus in exile is en niet meer resolved (dus je millt niet en pakt geen kaart).

Stel dat je tegenstander het rustig aan wil doen en wil kijken of jij reageert. Hij wil dus niet nogmaals activeren nu, maar wil nu alleen de activatie laten resolven. Daarvoor moet hij priority doorgeven, en nu mag jij reageren. Stel, je ziet aankomen dat de Elemental zometeen 6/7 is, dus je gaat hem nu slopen. Jij cast Dismember:

== TOP STACK ==
Dismember, target Nivmagus
Nivmagus Elemental activatie
Leap
Brainstorm
== BOTTOM STACK ==

De Nivmagus is nu nog 1/2. Dus je tegenstander reageert op jouw Dismember door de Nivmagus te activeren en de Leap te exilen:

== TOP STACK ==
Nivmagus Elemental activatie (Leap exiled)
Dismember, target Nivmagus
Nivmagus Elemental activatie (Mental note exiled)
Brainstorm
== BOTTOM STACK ==

Zoals het er nu uitziet, krijgt de Nivmagus nu eerst 2 +1/+1 counters (en wordt dus 3/4) en dan -5/-5. Dus gaat hij nog steeds dood. Dus activeert je tegenstander nogmaals de Nivmagus en exiled ook de Brainstorm:


== TOP STACK ==
Nivmagus Elemental activatie (Brainstorm exiled)
Nivmagus Elemental activatie (Leap exiled)
Dismember, target Nivmagus
Nivmagus Elemental activatie (Mental note exiled)
== BOTTOM STACK ==

Niemand van jullie kan of wil nu nog reageren, dus het bovenste op de stack resolved. De Nivmagus wordt 3/4. Volgende op de stack resolved, de Nivmagus wordt 5/6. Dan krijgt hij -5/-5 en wordt 0/1. En dan krijgt hij weer 2 counters en wordt 2/3. En leeft!

Je kunt ook wel later reageren, maar dan is de Nivmagus 3/4 en kan hij hem alsnog 5/6 maken voor hij -5/-5 krijgt.

Dus in dit geval gaat het je niet lukken om de Nivmagus dood te maken, aangenomen dat je tegenstander het intelligent speelt.
PrinceRuppertsDog
5 jaren geleden
Hoi @MagnusMagicus

Dank je voor je uitgebreide uitleg!

De reactie was bedoeld voor @AncientOne. Onze reacties kwamen tegelijkertijd (of ten minste ik zag jouw reactie pas na opslaan).

Maar nogmaals beide bedankt voor jullie hulp!
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Oh joh, dat zie ik nu pas . Nou ja, graag gedaan in ieder geval
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top