Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om onze advertenties te verbeteren.

Onduidelijkheid damping sphere met andere kaarten

leondie
5 jaren geleden
Ik ben een beetje in de war door de verwoording van sommige kaarten in combinatie met Damping Sphere.

Mana Reflection geeft duidelijk aan dat de permanent van mana de mana verdubbelt dus zal damping sphere hierop werken.
Maar bij een paar andere kaarten vind ik de verwoording soms te vaag om hier zeker van te zijn.

De kaarten zijn:
Zhur-Taa Ancient
Heartbeat of Spring
Mirari's Wake
Zendikar Resurgent
Doubling Cube

En als bonusvraag, is Damping Sphere te negeren als ik Chromatic Lantern op het veld heb liggen aangezien ik hierdoor manakleur kan tappen naar keuze?

Hartelijk dank voor de hulp
TheRobinros
5 jaren geleden
De reden dat Mana Reflection een nonbo is met de Sphere, is dat hij een interventing if-clausule heeft. Klinkt erg moeilijk, maar waar het op neerkomt, is dat hij ziet dat er iets zou gaan gebeuren en hij vervangt dat door iets anders. Deze zijn te herkennen aan de woordjes "if... instead". Dat betekent dat de landjes zelf meer mana zouden maken, waarop de Sphere zegt "Wacht eens, dat houden we tegen!"

De eerste vier kaarten die je daarna noemt, hebben een triggered ability. Dat is een ability die begint met "When", "Whenever" of "At". Wat die doen, is gewoon het landje laten tappen voor mana. Dan zien ze dat hun trigger afgaat, en maken dan zelf de mana. Maar let op: deze kaarten (Zhur-Taa Ancient, Heartbeat of Spring, etc.) maken deze mana, niet het landje dat je tapt! Damping Sphere ziet niets illegaals en houdt dus ook niets tegen.

Doubling Cube maakt ook meerdere mana, maar deze is onafhankelijk van welke landjes je ervoor tapt. Deze heeft totaal geen intetactie met Damping Sphere.

Ik hoop dat het duidelijk is, dit zijn best wel moeilijke regels Zo niet, vraag vooral door!

EDIT: Chromatic Lantern geeft je landjes gewoon een hele nieuwe ability. Die kan je gebruiken per landje. De Sphere ziet hier ook niets illegaals en je kan al je landjes tappen voor alle mana die je wil
 bijgewerkt door TheRobinros 5 jaren geleden
n4ppy
5 jaren geleden
Quote:
9 uur geleden
...
Mana Reflection geeft duidelijk aan dat de permanent van mana de mana verdubbelt dus zal damping sphere hierop werken.
...

Dit klopt niet helemaal.
De sphere kijkt alleen naar land, dus een Elf Druid token produceert als Mana Reflection er ligt
leondie
5 jaren geleden
Dank jullie wel, het is me een stuk duidelijker geworden.
Als ik meer vragen heb, zal ik ze gelijk stellen.
Jeff
5 jaren geleden
Quote:
10 uur geleden
De reden dat Mana Reflection een nonbo is met de Sphere, is dat hij een interventing if-clausule heeft. Klinkt erg moeilijk, maar waar het op neerkomt, is dat hij ziet dat er iets zou gaan gebeuren en hij vervangt dat door iets anders. Deze zijn te herkennen aan de woordjes "if... instead". Dat betekent dat de landjes zelf meer mana zouden maken, waarop de Sphere zegt "Wacht eens, dat houden we tegen!"


Nitpick modus aan
Een "intervening if-clause" is what anders dan je aangeeft. Een "intervening if" vind je in triggers en zorgen er voor dat op twee momenten gecontroleerd wordt of de voorwaarde waar is: wanneer de kaart zou triggeren en wanneer de trigger resolved. Lees er hier meer over.
Het formaat van "if ... instead" omschrijft een replacement effect
Nitpick modus uit

Zowel Mana Reflection als Damping Sphere hebben een replacement effect. Afhankelijk van een aantal zaken kun je soms kiezen in welke volgorde ze toegepast worden. De precieze regels weet ik even niet uit mijn hoofd, maar een erkende judge (MagnusMagicus ) gaat vast in een post hieronder duidelijkheid bieden.
Blasty
5 jaren geleden
In het geval van een replacement effect kiest de controller van het object waar het effect op plaatsvind, welk replacement effect toe te passen, uit mijn hoofd.
TheRobinros
5 jaren geleden
Jeff heeft helemaal gelijk... ik zit termen door elkaar te halen. Mijn uitleg klopt voor de rest wel, denk ik

Hoe het werkt met Mana Reflection en Damping Sphere heeft met dependence te maken. Je mag normaal je replacement effects uitvoeren in de volgorde naar keuze, maar hier lukt dat niet: de Damping Sphere heeft alleen iets te vervangen als je eerst Mana Reflections replacement uitvoert. Dit heet netjes "dependence": het effect van Damping Sphere is afhankelijk van het effect van Mana Reflection, dus moet je de Reflection eerst uitvoeren. Hetzelfde vindt ongeveer plaats met Blood Moon en Urborg, Tomb of Yawgmoth: Urborg heeft alleen het effect als de maan niet door de bomen schijnt, dus dat betekent dat Blood Moon eerst moet. Dan heeft Urborg geen ability meer, dus al het nonbasic land tapt alleen voor . Correct me if I'm wrong

Maar dit zijn echt moeilijke regels en gaan waarschijnlijk niet veel vaker dan twee keer in je volledige Magic-carrière voorkomen, als je geen judge wordt
 bijgewerkt door TheRobinros 5 jaren geleden (Aangepast zodat het wél klopt :))
Jeff
5 jaren geleden
Quote:
25 minuten geleden
Jeff heeft helemaal gelijk... ik zit termen door elkaar te halen. Mijn uitleg klopt voor de rest wel, denk ik

Hoe het werkt met Mana Reflection en Damping Sphere heeft met dependence te maken. Je mag normaal je replacement effects uitvoeren in de volgorde naar keuze, maar hier lukt dat niet: de Damping Sphere heeft alleen iets te vervangen als je eerst Mana Reflections replacement uitvoert. Dit heet netjes "dependence": het effect van Damping Sphere is afhankelijk van het effect van Mana Reflection, dus moet je de Reflection eerst uitvoeren. Hetzelfde vindt ongeveer plaats met Blood Moon en Urborg, Tomb of Yawgmoth: Urborg heeft alleen het effect als de maan niet door de bomen schijnt, dus dat betekent dat Blood Moon eerst moet. Dan heeft Urborg geen ability meer, dus al het nonbasic land tapt alleen voor . Correct me if I'm wrong

Maar dit zijn echt moeilijke regels en gaan waarschijnlijk niet veel vaker dan twee keer in je volledige Magic-carrière voorkomen, als je geen judge wordt


Nitpick modus aan
De interactie tussen Blood Moon en Urborg, Tomb of Yawgmoth is alleen geen interactie van replacement effects. Je voorbeeld gaat dus niet op. Het principe van "dependence" is iets dat van toepassing is op het bepalen van de huidige staat van een permanent en dan heb je het specifiek over Layers, de bane of all judges.
Nitpick modus uit

Quote:
28 minuten geleden
In het geval van een replacement effect kiest de controller van het object waar het effect op plaatsvind, welk replacement effect toe te passen, uit mijn hoofd.

Dit staat mij ook bij, maar: Als je een forest voor mana tapped, kun je niet eerst de Damping Sphere toepassen en dan de Mana Reflection, omdat de voorwaarde voor de Sphere niet van toepassing is. Waar ik onzeker van ben is of dit dus betekent dat de volgorde altijd eerst Mana Reflection en dan Damping Sphere zal zijn, of dat je de Sphere uberhaupt niet toepast. Volgens mij is het het eerste, maar laat een definitief antwoord liever aan een Judge over.
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Je hebt gelijk, het is in dit geval altijd eerst de Mana Reflection, want de Sphere heeft nog niks te doen. Hier geeft je Forest dus niet meer , maar . Pas je de Reflection toe, dan komt de Sphere om de hoek kijken en past het het aan naar .
thewoodcutter
5 jaren geleden
Heb je wel een keuze dan om de Mana Reflection niet toe te passen? *is benieuwd*, dacht dat de instead/replacement zaken altijd moesten tenzij dat er "may" bij staat.
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Nee, het is niet optioneel. Reflection maakt van dus en Sphere maakt daar van. Je kunt alleen niet andersom kiezen in dit geval, omdat in de startsituatie de Sphere nog niet van toepassing is.
leondie
5 jaren geleden
Ik heb alles meerdere keren doorgelezen, het is nog steeds af en toe lastig.
Maar als er onduidelijkheden zijn dan zal ik het zeker weer vragen.
n4ppy
5 jaren geleden
Quote:
8 uur geleden
Ik heb alles meerdere keren doorgelezen, het is nog steeds af en toe lastig.
Maar als er onduidelijkheden zijn dan zal ik het zeker weer vragen.

Dit is ook heel lastig. Als je dit soort zaken tegenkomt op de keukentafel dan doe je je best en speel je lekker verder.
Zelf maak ik dan met de mobiel een foto van de kaarten en post later op het forum, waarbij het dan wel eens is: ok we hebben het "fout" gespeeld, weer wat geleerd.
Dus vooral blijven vragen want zoals je hier boven kunt lezen houd iedereen hier van puzzelen

Als je op een toernooi zit schroom dan vooral niet om Judge! te roepen. Dat vinden ze echt leuk
En die vraagt dan netjes wat er is en helpt dan om de boel zo goed mogelijk op te lossen.
MagnusMagicus
5 jaren geleden
Judges roepen is altijd een goed idee als je twijfelt hoe het werkt. Ook als je tegenstander het uitlegt of wel snapt (of "snapt" ), alsnog kun je dan gewoon een judge erbij roepen om het na te vragen. Daar zijn ze voor (en de meeste vinden het ook erg leuk ).

En als je dat doet: doe het dan op het moment dat de situatie zich voordoet, niet 3 beurten later als blijkt dat wat toen niet relevant leek nu toch wellicht wel relevant zou kunnen zijn. We zijn heel goed in nu iets fixen dat net gebeurd is. We zijn niet zo goed in fixen wat 3 beurten geleden gebeurd is .

De foto maken om de situatie te onthouden en later rustig hier op het forum vragen stellen is een uitstekend idee. Zo leer je ervan, worden je vermoedens bevestigd (of juist ontkracht ). We helpen iig graag!
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top