Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Play additional lands

Vivien879
3 jaren geleden
Hi! Ik probeer uit te vogelen hoe de regels rondom het spelen van extra landjes werken. Zoals met kaarten als Gaea's Touch en Azusa, Lost but Seeking

Stel:
Je begint je beurt met Gaea's Touch in play.
speelt twee forests
sacrificet Gaea's Touch
speelt Azusa, Lost but Seeking

Hoe veel landjes mag ik die beurt dan nog spelen één of twee?

Om de vraag anders te stellen, is het gespeelde extra landje gekoppeld aan de kaart die dat toelaat: Deze Forest kwamt van Gaea's Touch, en die andere van Azusa.

Of is het aantal landjes dat je per beurt mag spelen een los staand getal dat je met dit soort kaarten kan verhogen, en als die kaart verdwijnt, weer verlagen.

Bijvoorbeeld
Begin beurt: 0 gespeeld, 2 toegestaan
Speel 2 land: 2 gespeeld, 2 toegestaan
Sacrifice Gaea Touch: 2 gespeeld, 1 toegestaan
Speel Azusa: 2 gepseeld, 3 toegestaan
 bijgewerkt door Vivien879 3 jaren geleden
nederland439
3 jaren geleden
Volgens mij mag je in het totaal 4 landjes spelen. Eentje van je beurt, een extra forest van Gaea's Touch en 2 extra van Azusa, Lost but Seeking. Deze effecten zijn cumulatief.

Heb het even nagekeken en dit wordt inderdaad bevestigd door de website van wizards: Azusa’s ability is cumulative with other effects that allow you to play additional lands, such as that of Wayward Swordtooth (from the Rivals of Ixalan set).
Vivien879
3 jaren geleden
Ja, maar het gaat er om dat Gaea's Touch niet meer in play is. Vervalt die bonus voor die beurt dan ook? Daar zegt die opmerking van Wizards niets over.
Stalkative
3 jaren geleden
Let op: Het extra landje van Gaea's Touch is in de huidige oracle tekst geen "You may play an additional land", maar een activated ability waarmee je een landje op de battlefield legt (in plaats van er één te spelen). Gaea's Touch verhoogt dus niet het aantal landjes dat je mag spelen, en de landjes die je ermee neerlegt tellen niet als een gespeeld landje.

Om je vraag toch te beantwoorden: stel dat je niet een Gaea's Touch zou hebben, maar een Wayward Swordtooth. Je speelt twee landjes. Dan speel je daarna je Azusa, Lost but Seeking, en in response sloopt je tegenstander je Swordtooth.

Als Azusa resolvet, dan heb je niet meer het effect van Swordtooth, en wel dat van Azusa. Op dat punt mag je dus deze beurt 2 extra landjes spelen, dus in totaal 3. Om te bepalen of je een extra landje mag spelen, kijk je hoeveel landjes je hebt gespeeld en hoeveel je er mag spelen. Je hebt er op dat moment 2 gespeeld, en je mag er 3 spelen deze beurt. Je mag er dus nog 1 spelen.

Relevante regels:
305.2. A player can normally play one land during their turn; however, continuous effects may increase this number.
305.2a. To determine whether a player can play a land, compare the number of lands the player can play this turn with the number of lands they have already played this turn (including lands played as special actions and lands played during the resolution of spells and abilities). If the number of lands the player can play is greater, the play is legal.

En nog even voor de duidelijkheid: In jouw scenario mag je nog wel 2 landjes spelen, omdat het landje van Gaea's Touch geen gespeeld landje is en dus niet meetelt.
 bijgewerkt door Stalkative 3 jaren geleden (Link naar oracle tekst van Gaea's Touch toegevoegd)
nederland439
3 jaren geleden
Uitleg van Stalkative is duidelijker en correcter dan mijn uitleg wat ik hier getypt had.
 bijgewerkt door nederland439 3 jaren geleden
Vivien879
3 jaren geleden
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg Stalkative! Linkje naar het "Wetboek van Magic" is ook fijn om te hebben :-)
Het taalgebruik op de kaarten is nogal eens gewijzigd in de historie van Magic

Dit gooit wel wat roet in mijn deck XD Tot op heden had ik voor de Horn of Greed kaarten gepakt als ik extra landjes speelde met Gaea's Touch
 bijgewerkt door Vivien879 3 jaren geleden
Stalkative
3 jaren geleden
Quote:
20 minuten geleden
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg Stalkative! Linkje naar het "Wetboek van Magic" is ook fijn om te hebben :-)
Het taalgebruik op de kaarten is nogal eens gewijzigd in de historie van Magic

Dit gooit wel wat roet in mijn deck XD Tot op heden had ik voor de Horn of Greed kaarten gepakt als ik extra landjes speelde met Gaea's Touch

Bij oude kaarten is het vaak wel handig om even de oracle tekst op te zoeken, want dat kan inderdaad best wel eens veranderd zijn. En zelfs als dat geen invloed op de regels heeft (zoals bij Gaea's Touch), dan is soms de huidige verwoording wel veel korter en/of duidelijker.

Overigens had ik zelf de regels ook niet goed, pas toen ik de regels op ging zoeken voor de linkjes kwam ik erachter dat ik het zelf helemaal fout had en heb ik m'n hele comment opnieuw geschreven. Ik had blijkbaar regels in m'n hoofd die zeven jaar geleden gewijzigd zijn naar wat ik net heb uitgelegd. Waarom ik dacht dat het nu nog zo werkt, snap ik ook niet, want ik speel nog lang geen zeven jaar Magic. Dus bedankt dat je de vraag stelde, I guess
 bijgewerkt door Stalkative 3 jaren geleden
MagnusMagicus
3 jaren geleden
De regel was vroeger ook anders, maar het is hierboven nu netjes uitgelegd hoe het nu werkt
TheRobinros
3 jaren geleden
Ik kan inderdaad vaag een of andere combo verzinnen die werkte door Azusa, Lost but Seeking te flickeren waardoor je absurde hoeveelheden Landfall-triggers kon maken, die werd aangepast waardoor precies dat wat Stalkative beschrijft zou gebeuren. Dat was toen ik net begon met Magic of hoogstens een jaar of 2 speelde, dus dat zal ergens tussen 2011 en 2014 geweest zijn!
Stalkative
3 jaren geleden
Quote:
18 minuten geleden
Ik kan inderdaad vaag een of andere combo verzinnen die werkte door Azusa, Lost but Seeking te flickeren waardoor je absurde hoeveelheden Landfall-triggers kon maken, die werd aangepast waardoor precies dat wat Stalkative beschrijft zou gebeuren. Dat was toen ik net begon met Magic of hoogstens een jaar of 2 speelde, dus dat zal ergens tussen 2011 en 2014 geweest zijn!

Ja, ik vond tussen de reacties bij Gaea's Touch een link naar een topic uit 2013 waarin die regelverandering werd uitgelegd
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top