Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Selvala infinite?

TheRobinros
6 jaren geleden
Okay, hier een vreemd regeltechnisch vraagje.

Stel: Ik speel een deck met 29 Forests, 29 Plains, 1 Selvala, Explorer Returned en een Thragtusk.
Ik heb in een spelletje een Selvala en 3 lands in het spel, een Thragtusk op hand en mijn tegenstander heeft minder kaarten in zijn deck over dan ik.

Kan ik nu announcen dat ik Thragtusk wil casten, dan mijn 3 lands tappen en Selvala tappen? In principe is mijn mana pool leeg en kan ik na het announcen van een spell mana-abilities gebuiken, zoals die van Selvala. Dan voer ik Selvala's ability uit, die er in theorie voor kan zorgen dat ik 2 mana maak en Tusk kan casten, maar omdat ik alleen maar lands in mijn deck heb, gebeurt dat nooit. Dus ik moet Tusk terugnemen op hand en mijn gebruikte manasources untappen, waaronder Selvala. Met als resultaat dat iedere speler een kaart heeft getrokken en ik 0 of 1 leven extra heb. Win ik door dit zo vaak te doen tot mijn tegenstander een kaart van een leeg deck moet trekken?

Danku
marcoboth
6 jaren geleden
Hier een gatherer ruling:

If you activate Selvala’s ability while casting a spell, and you discover you can’t produce enough mana to pay that spell’s costs, the spell is reversed. The spell returns to whatever zone you were casting it from. You may reverse other mana abilities you activated while casting the spell, but Selvala’s ability can’t be reversed. Whatever mana that ability produced will be in your mana pool and each player will have drawn a card.

Antwoord is dus nee. Als je 3 land hebt en je Selvala maakt maar 1 mana, kan je dus je thragtusk niet casten.
 bijgewerkt door marcoboth 6 jaren geleden
TheRobinros
6 jaren geleden
Ah juist, Selvala's ability kan niet ongedaan gemaakt worden.

Thragtusk kan je sowieso niet casten, maar je kan dus wel 1 poging doen. Met als resultaat dat je gewoon Selvala tapt en je tegenstander informatie geeft dat er een Thragtusk in je hand zit. Duidelijk!

Is deze uitzondering specifiek voor Selvala? Of heeft iets te maken met hidden zones, zoals het deck? Als ik op 20 leven sta en ik heb een Near-Death Experience en een City of Brass in het spel, kan ik dan wel 19 keer mijn keuze qua welk landje ik tap veranderen en dan 19 leven verliezen om een Opt te casten? Zo nee, waarom niet?
SimonVanHoudt
6 jaren geleden
Het antwoord is nee. Zowiezo is het terugdraaien van mana tappen niet iets wat je zomaar kan doen. Je kan het tappen van City of Brass theoretisch nog terugnemen bij het besluiten van je kleur, maar eigenlijk is er maar 1 keuze. Je tapt je landje voor mana, of je tapt hem niet. Als je eenmaal hebt besloten om je City of Brass te tappen voor blauw, triggert City of Brass en doet jou 1 schade. Je hebt toch echt een Icy Manipulator of iets dergelijks nodig om meer dan 1 schade aan jezelf te doen.
 bijgewerkt door SimonVanHoudt 6 jaren geleden
MagnusMagicus
6 jaren geleden
Alle uitleg is correct. Dit werkt absoluut niet
TheRobinros
6 jaren geleden
Okay, zoiets dacht ik al. Raakte toch geïntrigeerd toen ik een tijd geleden een play op Magic Online zag waarbij iemand een City of Brass tapte, toch besloot dat hij geen mana nodig had, een undo deed en toen de triggered ability van City of Brass op de stack ging. Kan zijn dat ik niet zat op te letten ofzo, of misschien een bug in Magic Online.

Wat zijn de precieze rulings voor het toch niet tappen van mana-sources als je er achter komt dat je niet genoeg hebt/andere sources wil gebruiken?
SimonVanHoudt
6 jaren geleden
Dingen terugdraaien is eigenlijk iets wat je alleen maar kan doen als er iets fout gaat, bijvoorbeeld al je per ongeluk 2 Mountains tapt om je Lightning Helix te casten. Hier is de officiële ruling over illegal actions:

720. Handling Illegal Actions

720.1. If a player takes an illegal action or starts to take an action but can’t legally complete it, the
entire action is reversed and any payments already made are canceled. No abilities trigger and no
effects apply as a result of an undone action. If the action was casting a spell, the spell returns to the
zone it came from. The player may also reverse any legal mana abilities activated while making the
illegal play, unless mana from them or from any triggered mana abilities they triggered was spent
on another mana ability that wasn’t reversed. Players may not reverse actions that moved cards to a
library, moved cards from a library to any zone other than the stack, caused a library to be shuffled,
or caused cards from a library to be revealed.

720.2. When reversing illegal spells and abilities, the player who had priority retains it and may take
another action or pass. The player may redo the reversed action in a legal way or take any other
action allowed by the rules.


Je kan altijd nog als huisregel in je commander groep mensen spells of andere dingen terugnemen, maar als vuistregel gaat alles terug naar hoe het was.

Selvala is inderdaad een uitzondering. Het is een mana ability, maar omdat het mensen kaarten laat rapen kan het niet meer teruggedraait worden.
 bijgewerkt door SimonVanHoudt 6 jaren geleden
TheRobinros
6 jaren geleden
Duidelijk! Kan wat mij betreft op slot

Dank
TheRobinros
6 jaren geleden
Nieuwe Selvala, Explorer Returned combo: een fetchland en een Panglacial Wurm

Ik kan mijn fetchland sacrificen, mijn deck oprapen, de bovenste kaart bekijken en dan besluiten of ik Panglacial Wurm wil casten. Voor het casten van Panglacial Wurm mag ik mana-abilities gebruiken, waaronder dus ook Selvala, Explorer Returned. Dus ik kan de bovenste kaart van mijn deck pakken, terwijl ik mijn deck aan het doorzoeken ben? En als de Panglacial Wurm bovenop ligt, kan ik dan de een na bovenste kaart pakken?

Ik vraag dit voor een vriend.
MagnusMagicus
6 jaren geleden
De volgorde van je deck verandert niet tijdens het zoeken, dus ja, dat kan. Als je de Wurm cast, dan zit hij niet meer in je library en is het dus niet de bovenste kaart (want hij ligt op de stack). Je ziet dan dus wat op dat moment de bovenste kaart is. En als je klaar bent met casten, dan pas kun je het land vinden dat je zocht met de fetch.
TheRobinros
6 jaren geleden
Getver.
Dus als ik dan faal om de Panglacial Wurm te casten (bijvb. Selvala maakt te weinig mana), heb ik eigenlijk gewoon Selvala, Explorer Returned's ability gebruikt terwijl ik van tevoren al de bovenste kaart kon zien?
Awesome
MagnusMagicus
6 jaren geleden
Ik krijg echt een beetje hoofdpijn van deze vragen
TheRobinros
6 jaren geleden
Sorry
Jeff
6 jaren geleden
Selvala+Panglacial wurm is dan ook een van de populairste manieren om judges te pesten. Zo ongeveer een dag nadat Selvala gespoild was destijds stond het web er al vol mee...
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 14 posts
  • Laatste post Jeff 6 jaren geleden
  • Gemaakt door TheRobinros 6 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top