Teveel vragen over spelregels kaarten

DeGeus
2 maanden geleden
Ik durf het bijna niet te vragen, maar... er zal vast iemand zo vriendelijk zijn om te antwoorden:

Poison-Tip Archer en Falkenrath Noble gaan tegelijk dood (tegen elkaar); deelt Archer dan zelf nog zijn ability (1 damage) uit en deelt Falkenrath dan nog twee keer zijn ability uit (1 damage, 1 life gain) of slechts alleen voor hemzelf?

Als Nirkana Cutthroat level 3 bereikt, dan zijn er toch in principe 6 'reguliere' creatures nodig om schade aan hem te doen? Dus blokken met Pelakka Wurm zorgt er alleen voor dat de 5 schade niet doorkomt, maar meer niet?

Als ik Epicure of Blood heb liggen, samen met twee Vampire Neonates en ik activeer deze allebei, dan triggered de ability van Epicure ook gewoon twee keer?

En als laatste, een creature met 3/3 dubbel strike, die geblokt wordt door één reguliere 3/3 creature doet toch nog gewoon 3 damage in combat?

Alvast bedankt!
 bijgewerkt door MagnusMagicus 2 maanden geleden (Je kunt kaartlinkjes maken met [k]kaartnaam[/k] :))
offspring
2 maanden geleden
Ha DeGeus,

Ik ben geen judge, maar heb wel redelijk zekere antwoorden voor je:

Poison-Tip-Archer en Falkenrath Noble gaan tegelijk dood (tegen elkaar); deelt Archer dan zelf nog zijn ability (1 damage) uit en deelt Falkenrath dan nog twee keer zijn ability uit (1 damage, 1 life gain) of slechts alleen voor hemzelf?
Beide creatures zien elkaar sterven, en dus gaan beide triggers op de stack. Op zich maken beide kaarten ook wel duidelijk waarom het zo werkt: ze zeggen beide "another" en "or another". Dat impliceert dat ze elkaar dood zien gaan, en dus wel of niet triggeren voor zichzelf op basis van de wording - niet op basis van het moment. Archer triggert dus één keer, en Falkenrath dus twee keer.

Als Nirkana Cutthroat level 3 bereikt, dan zijn er toch in principe 6 'reguliere' creatures nodig om schade aan hem te doen? Dus blokken met Pelakka Wurm zorgt er alleen voor dat de 5 schade niet doorkomt, maar meer niet?
Twee vragen. In de traditie van Star Wars starten we met vraag 2: je hebt gelijk, Pelakka Wurm gaat dood maar zorgt er wel voor dat de 5 schade niet doorkomt. Omdat je Nirkana Cutthroat in dit geval geen trample heeft, had je er wel net zo goed een Squire voor kunnen leggen, overigens. Vraag 1 begrijp ik niet helemaal - ik snap niet goed waar je het aantal van 6 vandaan haalt. Een creature met first strike en deathtouch deelt in principe 1 schade aan zo veel mogelijk creatures die hem blokken om ze lethal damage te doen, vóórdat hij zelf schade gaat krijgen. Dat kunnen er 6 zijn - maar als het 6 1/1 Squirrel tokens zijn, dan gaan ze er nog steeds alle 6 aan voordat je Nirkana Cutthroat het loodje legt: 5x first strike damage - die squirrels doen hem geen schade - en 1x regular combat damage, maar dat wint 'ie want hij is 5/4 in je voorbeeld. Ofwel: je Nirkana Cutthroat moet door maar liefst 8 squirrel tokens geblockt worden om dood te gaan.

Als ik Epicure of Blood heb liggen, samen met twee Vampire Neonate's en ik activeer deze allebei, dan triggered de ability van Epicure ook gewoon twee keer?
Klopt. De Epicure of Blood kijkt naar het moment dat je een x-aantal levens krijgt, niet naar het aantal. Omdat je twee keer de ability van Vampire Neonate gebruikt (het maakt daarvoor eigenlijk niet eens uit of je er één of twee hebt liggen, mocht je in staat zijn om die ene te untappen bijvoorbeeld), creëer je twee van die 'momenten' - ofwel: je epicure triggert twee keer, in magic termen - en gaat 'ie twee keer af.

En als laatste, een creature met 3/3 dubbel strike, die geblokt wordt door één reguliere 3/3 creature doet toch nog gewoon 3 damage in combat?
Door de manier waarop je je vraag verwoordt, weet ik niet zeker of je gelijk of ongelijk hebt ;-). De creature mét double strike doet in ieder geval één keer schade: eenmalig 3 damage om de 3/3 zónder double strike de nek om te draaien. Mocht je 3/3 met double strike dus lifelink hebben, dan krijgt zijn controller 3 levens. Mocht je je afvragen of er nog 3 damage doorgaat naar de verdedigende speler met een 3/3 zónder double strike, dan is het antwoord daarop 'nee'.

Hoop dat dit helpt :-D!
 bijgewerkt door offspring 2 maanden geleden
BluezamX
2 maanden geleden
Hier komt 'ie dan:

1: De Archer laat iedere opponent 1 leven verliezen. De Falkenrath Noble laat target player 2 leven verliezen en de owner van Falkenrath Noble 2 leven erbij krijgen.

2: Je kan een Level 3 Nirkana Cutthroat ook doden met een ander creature met First Strike en ofwel 4 of meer Power ofwel Deathtouch. Indestructible kan hier ook helpen, net als inderdaad met 6+ creatures blocken. Een Pelakka Wurm zal je hier niet helpen, aangezien sterft voor hij zelf damage kan doen.

3: Vampire Neonate triggert. Alle opponents verliezen 1 leven, en jij krijgt er 1 leven bij. Doordat je leven erbij krijgt triggert het effect van Epicure of Blood, en verliest iedere opponent opnieuw 1 leven. Dit werkt hetzelfde voor de andere Vampire Neonate.

4: Als een 3/3 creature met alleen Double Strike (en geen Trample) wordt geblocked door een normale 3/3, dan sterft de normale 3/3 door First Strike damage. De overige 3 damage die de Double Striker zou doen "verdwijnt", omdat deze immers geen creature heeft om te kunnen raken, maar hij is nog wel geblocked. Er gaat dus geen damage meer door op de defending player / planeswalker.


Edit: Oei, geninja'd! Nou ja, extra uitleg kan geen kwaad. Oh, en veel plezier met het Vampire deck waar je mee (of tegen) speelt!
 bijgewerkt door BluezamX 2 maanden geleden
MagnusMagicus
2 maanden geleden
Durf te vragen! We helpen je graag verder, en er zijn geen vragen waar je je voor hoeft te schamen!

De Archer en Noble: als die doodgaan tegelijk met andere creatures, dan zien ze die allemaal doodgaan en triggeren ze op allemaal. Dus ja, de Archer doet 1 damage omdat de Noble doodgaat en de Noble doet 2x 1 damage omdat hijzelf en de Archer doodgaan.

Ja, de Cutthroat die aanvalt moet door 6 creatures geblocked worden om hem dood te krijgen. Alleen als die creatures zelf First Strike of Double Strike hebben kunnen ze terugslaan. Als je blockt met die Wurm, dan stop je inderdaad de damage op jezelf, maar de Wurm sterft en de Cutthroat niet.

Ja, de Epicure triggert elke keer dat je leven krijgt.

Ja, als een 3/3 met Double Strike aanvalt en wordt geblockt door een 3/3, dan doet de aanvaller eerst 3 first strike damage. Daar gaat de 3/3 dood van. Dan komt gewone damage, maar de double striker heeft niets meer om damage op te doen, dus doet geen damage. Als hij dus Lifelink had gehad, dan had je ook maar 3 leven gekregen en niet 6.
offspring
2 maanden geleden
Lekker bezig, stelletje ninja's dat we d'r rondhangen.

Wat ik net snap is waarom het steeds over 6 creatures gaat in relatie tot de Level 3 Nirkana Cutthroat... die is toch 5/4, en heeft 8 1/1 creatures nodig om het loodje te leggen? Of mis ik ergens een opmerking over power/toughness?
MagnusMagicus
2 maanden geleden
Hij heeft het nergens over 1/1 creatures. Er zijn bv. 6 4/4 creatures nodig om hem dood te blocken
DeGeus
2 maanden geleden
Bedankt voor jullie reactie, het is duidelijk;

Ik was echt in de veronderstelling dat een 3/3 dubbel strike ook 3 damage aan de tegenstander geeft indien de blocker slechts een gewone 3/3 creature is (dubbelstrike creature doet in 'first strike' 3 damage aan de blocker, die sterft en is dood waarna de 3/3 dubbelstriker vervolgens nog zijn gewone 3 damage uitdeelt, waarbij er geen blocker meer is) maar dat is dus iets teveel van het goede

En inzake 'Cutthroat' level 3 ging het er inderdaad alleen even om of ik in theorie 5 Pelakka Wurms kan doden (individueel pingen met first strike voor 1 damage en deathtouch) zonder dat er schade doorkomt...


 bijgewerkt door DeGeus 2 maanden geleden
offspring
2 maanden geleden
Ahhh. Ja nu snap ik wasr de zes vandsan komt.
n4ppy
2 maanden geleden
Quote:
6 uren geleden
Bedankt voor jullie reactie, het is duidelijk;

Ik was echt in de veronderstelling dat een 3/3 dubbel strike ook 3 damage aan de tegenstander geeft indien de blocker slechts een gewone 3/3 creature is (dubbelstrike creature doet in 'first strike' 3 damage aan de blocker, die sterft en is dood waarna de 3/3 dubbelstriker vervolgens nog zijn gewone 3 damage uitdeelt, waarbij er geen blocker meer is) maar dat is dus iets teveel van het goede


Als een creature geblocked wordt dan doet deze geen damage meer. Ook als de blocking creature met bijv Murder weg is voor de damage step dan nog is de creature blocked en zal geen damage doen. geen first, normaal of double.

Uitzondering is als de blocked creature Trample heeft of krijgt. Dan gaat alle niet geblockte damage gewoon door.
HyperActief
2 maanden geleden
Er zijn bovendien 9 1/1 creatures nodig. Er gaan er immers 5 dood aan first strike en 8 - 5 is geen 4.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 10 posts
  • Laatste post HyperActief 2 maanden geleden
  • Gemaakt door DeGeus 2 maanden geleden
iDeal Mister Cash Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top