Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Wall / Defender vraag

Marakus
2 jaren geleden
Hallo beste mensen!

Ik wil een nieuw commander deck maken, dit zal na een Edgar Markov en Arahbo, Roar of the World mijn 3e commander deck worden.

De nieuwe commander moet Arcades, the Strategist worden althans daar zit ik vooralsnog op het thema (wil ik er wel in hebben) is fantasy medieval, dus draken, knights etc. Nou zijn er maar weinig draken die iets doen met 'defender' maar wel veel walls die prima passen in het thema.

Nou kan net zoals een wall een defender van zichzelf niet aanvallen. Maar als een 'Wall' creature type nu 'Defender' heeft en ik maak 'Defender' onschadelijk, bijvoorbeeld d.m.v. mijn commander. Kan de 'Wall' creature type dan wel aanvallen, of ben je eigenlijk dubbel gen..... omdat je dan zowel Wall als Defender eraf moet zien te krijgen?

Als voorbeelden: Amaranthine Wall en Crashing Drawbridge

Ik ben benieuwd!
MagnusMagicus
2 jaren geleden
Ja, dat een kaart een Wall is, maakt niets uit. Walls mogen gewoon aanvallen. Alleen hebben alle Walls 'toevallig' Defender .

Om het over een andere boeg te gooien: Mistform Ultimus is een Wall. Changeling Outcast is een Wall. Mogen gewoon aanvallen . En ook kaarten als Roving Keep laten dat zien.

Een beetje geschiedenis: vroeger (het is uit mijn hoofd in 2004 of 2005 veranderd toen Kamigawa uitkwam) had het creature type Wall ingebakken dat die niet aan mocht vallen. Daarom staat op bijvoorbeeld Mistform Ultimus dat hij mag aanvallen alsof hij geen Wall is (want omdat hij alle creature types had, mocht hij anders niet aanvallen omdat het ook een Wall is). In de Time Spiral versie die ik hierboven al linkte, zie je die tekst ook niet meer, omdat die regel dat een Wall niet mag aanvallen verwijderd is in de tussentijd .

Dus toen is die regel verwijderd, en hebben alle Walls de ability defender gekregen.
Marakus
2 jaren geleden
Ahhh nice! Heel fijn want het deck is er afhankelijk van of het wel dan wel niet kan/mag anders is het best lastig om binnen het thema te blijven en toch het voordeel van Arcades, the Strategist te behouden.

Hartelijk dank weer voor de snelle reactie! Dan kan ik weer verder met het samenstellen van mijn nieuwe commander deck mochten er nog tips zijn voor kaartjes die perfect samengaan met Arcades dan hou ik mij van harte aanbevolen
MarcelN
2 jaren geleden
Indomitable Ancients en Tree of Redemption schieten mij zo te binnen
Marakus
2 jaren geleden
Not to bad! Twijfelachtig of die goed in het thema passen maar aan de andere kant... levende bomen past wel in fantasy medieval toch
Marakus
2 jaren geleden
Aanvullende vraag, voor de volledigheid zodat ik het goed begrijp, Snow Fortress is een perfect kaartje voor in dit deck. Echter staat daar alleen 'Wall' op geen 'Defender' evengoed kan die aanvallen als ik 'Defender' verwijder toch? Kortom om 'Defender' en 'Wall' is een en hetzelfde?
Awvanzijl
2 jaren geleden
Kijk naar de Oracle text. Kun je ook op deze site vinden bij de kaart. Daar staat wel defender. Dit is zo'n oude kaart, waar MagnusMagicus over spreekt.

Indomitable Ancients is trouwens niet zo goed met Arcades, the Strategist, want ze hebben geen defender.
 bijgewerkt door Awvanzijl 2 jaren geleden
MarcelN
2 jaren geleden
Daar komt het op neer inderdaad. Eerder was de regel dat het creature type Wall niet kon aanvallen. Later hebben ze dat (vanwege regeltechnische redenen wellicht of anders voor de duidelijkheid) vervangen door de ability Defender. Elke Wall in het spel heeft dus de abilty Defender, ookal staat die niet daadwerkelijk beschreven op de kaart (uitgezonderd dus inderdaad Changelings)

Snow Fortress mag van Arcadis dan ook gewoon aanvallen
Marakus
2 jaren geleden
Top! Thanks!
MagnusMagicus
2 jaren geleden
Dat klopt! Dus: alle kaarten van voor 2005 die "Creature - Wall" of "Summon Wall" zeggen hebben de ability Defender gekregen. Daarna staat het op de kaart (en zijn er ook non-Walls met defender gekomen). Dat heet errata, en je kunt inderdaad in de Oracle text (dat is de officiele tekst hoe de kaart werkt, ongeacht wat op de kaart geprint staat) zien hoe de kaart werkt.

Een mooi voorbeeld is Wall of Air en Wall of Air. Daar is de Oracle text op de Tenth Edition versie geupdate, maar de oude versie werkt dus ook zo.
Mango
2 jaren geleden
Opmerking. Defender is de meest voorkomende reden dat een creature niet mag aanvallen. Er zijn daarnaast nog tal van andere factoren. Denk b.v. aan Islandhome (zie Hammerhead Shark) of Detain of de kaart Pacifism. Deze creatures hebben dus "can't attack" en niet Defender. Dat betekent ook dat Arcades geen invloed heeft op het wel of niet kunnen aanvallen van die creatures.
MagnusMagicus
2 jaren geleden
Ja, het gaat bij oude kaarten specifiek om Walls. Maar een simpele Oracle check en je weet direct of de kaart werkt met Arcades. Zie bijvoorbeeld deze search op alle blauwe, witte, groene, en kleurloze creatures waar het woord 'defender' op voorkomt. Vast niet 100% compleet, maar over die kaarten praten we dus.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top