Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

Whirlwind denial en shortcuts

Tudou
4 jaren geleden
Hypothetische situatie:
Potje commander en een token deck is behoorlijk los aan het gaan en heeft 10 prachtige Zombie tokens gemaakt. Een andere speler is dit helemaal zat en speelt een Wrath of God. Priority gaat naar de speler met de zombies en deze offert alle zombies aan zijn Altar of Dementia om jou te millen. Daar heb je natuurlijk geen zin in en je speelt een Whirlwind Denial om zowel de Wrath of God als alle Altar of Dementia abilities te counteren. Mooi resultaat: geen zombies meer, geen Wrath meer en ook geen mill!

Echter wat de zombie speler wellicht bedoelde is dat hij/zij één zombie offert aan het altar, dit laat resolven en dan pas de volgende offert. In dat geval werkt de Whirlwind Denial niet zo goed omdat je op zijn best de Wrath of God en één Altar of Dementia ability kan counteren. In mijn ervaring wordt echter meestal gezegd: "als reactie sacrifice ik al mijn zombies" als shortcut maar is het niet geheel duidelijk wat er dan bedoeld wordt. Als je om toelichting vraagt dan laat je al meteen weten dat je iets in je hand hebt. Hoe ga je daar mee om?
Sunitram
4 jaren geleden
Dan zeg jij gewoon "okee, als de laatste zombie weg is, speel ik Whirlwind Denial." En dan weet iedereen waar ie aan toe is
Tudou
4 jaren geleden
Dat kan, maar mill ik dan 18 kaarten of niet?
BluezamX
4 jaren geleden
Dat ligt heel erg aan de groep. Iedere speler zal, als de stack heel belangrijk is, de zombies een voor een saccen. Het is simpelweg makkelijker om te zeggen dat je ze meteen allemaal sact.

In dit geval zou ik kijken naar hoe je groep normaal gesproken met dit soort dingen om gaat. Zijn er "takebacks"? Worden alle regels erg in acht genomen? Zo ja, zou ik zeggen dat alle triggers gecountered worden. Misschien sowieso wel goed om te doen, want dan leren ze het voortaan wel correct te doen.
Sunitram
4 jaren geleden
Quote:
29 minuten geleden
Dat kan, maar mill ik dan 18 kaarten of niet?


Nee. Wat er gebeurt is het volgende:

We zijn op het punt dat speler C z'n boardwipe speelt. Dat vindt zombiespeler B niet tof, dus die zegt: "ik sac al m'n zombies aan m'n altar."
De stack:

[/EINDE STACK]
Altar activatie 10
Altar activatie 9
[...]
Altar activatie 1
Wrath of God
[BEGIN STACK]

Om verrassingen te omzeilen zeg je "okee, als de laatste zombie gesact is, speel ik Whirlwind Denial."
De stack:

[/EINDE STACK]
Whirlwind Denial
Altar activatie 10
Altar activatie 9
[...]
Altar activatie 1
Wrath of God
[BEGIN STACK]

Als niemand meer iets doet en speler B niet kan/wil betalen voor de Denial is nu alles gecounterd en is iedereen blij behalve de zombiespeler
 bijgewerkt door Sunitram 4 jaren geleden
FabianvL
4 jaren geleden
Quote:
6 uren geleden
In mijn ervaring wordt echter meestal gezegd: "als reactie sacrifice ik al mijn zombies" als shortcut maar is het niet geheel duidelijk wat er dan bedoeld wordt.


Met deze uitspraak geef je aan dat je al je zombies gaat saccen, zonder de priority af te geven. Jij hebt dus geen mogelijkheid om op 1 van de sacs te reageren. Zodra jij de priority krijgt, kan je Whirlwind Denial spelen, maar dan liggen alle sacs op de stack.

Wil de zombiespeler het anders doen, dan zal hij ze 1 voor 1 moeten saccen en bij elke sac netjes de priority door moeten geven en de ability laten resolven. Uiteindelijk krijgt hij toch altijd weer prio voordat de Wrath of God resolvet.

De laatste optie is omslachtiger, maar veiliger.


N.a.v. opmerking van MagnusMagicus hieronder moet ik mezelf corrigeren.

De regels over shortcuts staan in artikel 721 van de Comprehensive Rules. De basis van wat daar staat is dat regels over shortcuts informeel zijn en dat je ze mag gebruiken zoals je wilt, als maar voor iedereen duidelijk is wat je intentie is (721.1a). In 721.2 wordt beschreven hoe je een shortcut aankondigt.

Artikel 721.1c geeft daarna aan dat er voor toernooien speciale regels gelden over shortcuts, die zijn beschreven in een apart document: Magic: The Gathering Tournament Rules (found at WPN.Wizards.com/en/resources/rules-documents). In dat document beschrijft 4.2 de regels over shortcuts en wordt een uitspraak gedaan over het op de stack plaatsen van een groep:

Quote:
If a player adds a group of objects to the stack without explicitly retaining priority, they are assumed to be adding them to the stack individually and allowing each to resolve before adding the next.


Dus: als je de toernooiregels volgt, dan gaan ze individueel op de stack en heb je pech met je Whirlwind.
 bijgewerkt door FabianvL 4 jaren geleden (Correctie)
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Nee, dat klopt niet. Als je zegt "ik sac al mijn Zombies aan de Altar", dan gebruik je een shortcut. Je bedoelt dan "Ik sac een zombie, ik laat het effect resolven. Dan sac ik nog een zombie, en die laat ik weer resolven, etc".

Als jij dit als speler die het wil counteren niet wil, dan moet je zeggen dat de speler die shortcut niet kan gebruiken, omdat je wellicht wil reageren. En als je dat doet, kun je dus niet alle activaties counteren.

In andere woorden, in dit scenario kun je slechts 1 zombie mill en en de WoG counteren, maar niet allemaal, tenzij je er vanuit gaat dat je tegenstander de regels niet goed genoeg kent, maar dat is wel een beetje smerig .
FabianvL
4 jaren geleden
Je hebt gelijk, gecorrigeerd...
Tudou
4 jaren geleden
Dank voor de antwoorden.

Ik neig ernaar het met Magnus eens te zijn (shocking, I know).

Vooral omdat het me niks lijkt dit een keer te flikken en de volgende keer moeten luisteren naar:

"Ik sacrifice een zombie, wil iemand daar op reageren? Nee? Dan resolved dat."

En dat dan 10x

Misschien is het wel goed eens met de playgroup te bespreken wat met shortcuts wordt bedoeld. Gezien de verschillende interpretaties voorkomt dat vervelende discussies achteraf. Al is deze kaart best uniek.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 9 posts
  • Laatste post Tudou 4 jaren geleden
  • Gemaakt door Tudou 4 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top