Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.

First time: Magicfest Utrecht + deelname main event

Luc
4 jaren geleden
Hallo allemaal,

Ik ben van Plan om deel te nemen aan het main event van Magicfest 2019 Utrecht.
Het format dat gespeeld gaat worden is limited - Throne of Eldraine.

Aangezien mijn eerste Magicfest is en daarnaast mijn eerste "grote" toernooi ben ik op zoek naar ervaringen hiermee en waar ik rekening mee moet houden.
Zowel op gebied van Magicfest, tips en tricks maar ook wat te verwachten bij deelname aan zo'n event.

Mijn huidige ervaring reikt niet verder dan een aantal pre-release events en een paar jaar geleden meerdere keren deelname aan friday night magic. (lees=return to ravnica blok)

deelname aan de pre-release van Throne of Eldraine is dan ook een zekerheid om al bekend te worden met de set, daarnaast genoeg research doen d.m.v. youtube content e.d.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

MagnusMagicus
4 jaren geleden
Neem water mee en wat te snacken, dan blijf je helderder tijdens zo'n toernooi, want als je toevallig een traag deck hebt en weinig tijd tussen rondes dan wil je wel wat beschikbaar hebben.

Verder heb ik er zelf ook niet echt ervaring mee .
marcoboth
4 jaren geleden
Neem wat sleeves, deckbox voor genoeg kaarten, pen, papier, dobbelstenen en tokens mee. Ga uit van een lange dag als je alle rondes speelt (tussen 19:30 en 21:00 is ronde 8 klaar). Dus neem eten en drinken mee.

Aangezien het competitief is, is alles ook wat strakker dan op een prerelease/fnm. Je moet een decklijst invullen om aan te geven welke kaarten je main deck gaan zijn. Oefen dat ook een keertje en let dus op wat je sideboard in potjes!

Vergeet bovenal niet om plezier te hebben!
Luc
4 jaren geleden
Bedankt voor de reacties al zover.

Magicspul(sleeves, deckboxen, dice, etc) neem ik sowieso mee. Net zoals snacks en drinken daar ging ik wel vanuit.
Een lange dag zal het zeker worden, 8 rondes is volgens mij het minimum.

Het zijn inderdaad de dingen zoals het registreren van een decklijst e.d. waar ik naar op zoek ben
nederland439
4 jaren geleden
Over het registreren van een decklijst zou ik me niet zo druk maken. Het is redelijk van zelf sprekend. Je krijgt een formuliertje waarop ingevuld wordt wat je geopend hebt. Dit wordt gedaan door een andere speler. Daarna moet je op dit formulier zelf invullen welke kaarten in je maindeck gaan. Controleer na elke match even of je deck weer klopt. Je kunt namelijk een deck check krijgen.

Een belangrijk verschil is dat het rule enforcement level competitive is en niet casual. Hieronder een aantal tips:
- Zorg dat je (redelijk) nieuwe sleeves meeneemt. Zou zonde zijn om een game of match te verliezen omdat je sleeves marked zijn.
- Als je nog niet gewend bent life totals op papier bij te houden is het goed om de komende FNMs dit te oefenen
- Probeer de komende FNMs ook zo te spelen dat je nooit wat terug draait. Dus als je land tapt dat je het goede land tapt en hetzelfde met het targetten van spells ed.
- Als je twijfelt over de regels vraag het dan vooral aan een judge, daarvoor zijn ze er! Probeer niet met je tegenstander te verzinnen wat de specifieke regels zijn.

Van de rest is het inderdaad en kwestie van genoeg eten en drinken meenemen en plezier hebben.
Sanderdl
4 jaren geleden
Naast wat de rest zegt, zal het verloop van deckbuilding ook wat anders zijn dan je gewend bent op een normale pre-release/sealed toernooi. Er vindt namelijk een deckregistratie plaats. Eerder dit jaar deed ik mee aan twee flights op magicfest London (War of the spark sealed) en daar ging het er als volgt aan toe:

(Ik ga er voorlopig van uit dat dit in Utrecht ook het geval gaat zijn. Maar je weet maar nooit.)

* Ik had me ingeschreven via de player link op channel fireball. Daardoor hoefde ik alleen maar langs de info booth te gaan om mijn spullen op te halen en kon ik vervolgens gewoon wachten tot het evenement begon en de seatings verschenen.

* Bij de seatings kwam ik tegenover een willekeurige speler te zitten. Een judge bracht ons een deckbox met daarin de boosters+promo. Elke speler kreeg ook een registratieformulier van een judge. Er mocht uiteraard niks gebeuren zonder instructie van de judge. Alle boosters bleven nog keurig dicht.

* Eén van de zijdes van de tafel(s) werd geïnstrueerd om de boosters te openen en de kaarten te tonen aan de speler die aan de andere zijde van de tafel zat. Dit gebeurde voornamelijk om te zien of er geen rare dingen uit de boosters kwamen. Vervolgens deed de andere zijde hetzelfde.

* Met alle boosters uitgepakt kreeg ik de instructie om mijn stapel aan mijn overbuurman te geven en zelf ontving ik die van hem. Ik bekeek zijn kaarten en vinkte op het deckregistratieformulier in wat mijn overbuurman allemaal had. Toen we allemaal de kaarten hadden geregistreerd , gaven we op instructie van de judge de kaarten terug aan de persoon die ze had gepulled. Dus: Je opent boosters en laat die zien aan overbuur en vice versa. (de kaarten die je opent zijn van jou en de kaarten waarmee je speelt.) Vervolgens geef je jouw kaarten aan overbuur die ze dan registreert. Jij doet hetzelfde voor overbuur. Tot slot geven jullie elkaars kaarten terug. De judges begeleiden dit proces met duidelijke instructies.
Voor de daadwerkelijke registratie krijg je beperkte tijd. Toch is mijn advies om dit zoveel mogelijk op je gemak te doen. Ga niet haasten. Door een klein slordigheidje bestaat al de kans dat je overbuur problemen krijgt. Zelf ben ik totaal geen snel persoon met legio motorieke problemen en het lukte ruim. Dus maak je daar niet druk over.

* Met dat alles achter de rug kon ik eindelijk een deck maken. Ik had zelf land bij, maar de judges legden ook stapels basic land op tafel. Op het formulier waar mijn overbuur mijn kaarten had geregistreerd, moest ik nog aangeven welke ik daadwerkelijk speelde en hoeveel ik van elk basic land speelde. Elke eerste game van de ronde moest mijn deck eruitzien zoals ik op dat formulier aangaf.

Het is inderdaad ook een tikkeltje strenger kwa regels. En hou er rekening mee dat je vooral de eerste rondes tegen mensen komt te zitten die echt willen winnen. Zo speelde ik in mijn tweede flight de eerste ronde tegen iemand die ontzettend fanatiek was om het lichtelijk te stellen. We stonden 1-1 met slechts 10 minuten op de klok en hij begon zowel mij als zichzelf te pushen om sneller te spelen en maakte toen zelf verkeerde beslissingen waardoor ik er met de win vandoor ging. Na twee flights (eigenlijk anderhalf want ik dropte halverwege de tweede) besloot ik te ontladen met een commander game met drie gezellige engelse jongens. Wat echt een complete omslag was in sfeer.
 bijgewerkt door Sanderdl 4 jaren geleden
LeKrutes
4 jaren geleden
Laatst heeft commandercentral podcast beetje uitgelegd wat je kan verwachten op een magic fest. Misschien heb je daar nog wat aan. Het was hun 125e aflevering.
Luc
4 jaren geleden
Dankjewel voor de uitgebreide en fijne reacties! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat gaan.
Ik verwacht geen grandioos resultaat maar vooral een hele grote en fijne magic ervaring.

Het klinkt behoorlijk strikt en tijdsgebonden maar het zal dan een kwestie zijn van de rust bewaren.

Ik ga samen met een vriend naar daar, allebei eerste keer main event.
Zijn er nog mensen hier die van plan zijn om ook te gaan?


Sanderdl
4 jaren geleden
Nog even een heads-up voor wie meedoet aan het main event komende zaterdag. Er is op de dag zelf geen on site registration. Als je je wilt inschrijven, doe dat dan vandaag of morgen online, of vrijdag on site.
BluezamX
4 jaren geleden
Quote:
23 minuten geleden
Nog even een heads-up voor wie meedoet aan het main event komende zaterdag. Er is op de dag zelf geen on site registration. Als je je wilt inschrijven, doe dat dan vandaag of morgen online, of vrijdag on site.



Heb je hier toevallig een bron van? Want ik kan het nergens vinden
RobertL
4 jaren geleden
Quote:
5 minuten geleden
Quote:
28 minuten geleden
Nog even een heads-up voor wie meedoet aan het main event komende zaterdag. Er is op de dag zelf geen on site registration. Als je je wilt inschrijven, doe dat dan vandaag of morgen online, of vrijdag on site.



Heb je hier toevallig een bron van? Want ik kan het nergens vinden


Staat in de FAQ van cfbevents.com: FAQ, onder het kopje 'Is on-site registration available?'
AgentOrange
4 jaren geleden
Hi!

En weten jullie hoe het zit met Commander? Ik had vernomen dat dat minder competitive is en meer voor de sociale/casual aspects. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Ervaringen? Het is m'n eerste keer op Magicfest en ik was vooral van plan Commander te spelen. Ook ben ik benieuwd naar het puntensysteem en hoe dat precies in z'n werk gaat.
 bijgewerkt door AgentOrange 4 jaren geleden
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ik ga zaterdag Commander spelen. Je moet een pas kopen om in het Commandergebied te kunnen spelen. Dagpassen kun je op locatie kopen, een 3-daagse pas (met foil Sol Ring) kan online. Ik ben daarvoor gegaan, ook al ga ik maar 1 dag .

Er is als het goed is een scheiding tussen competitief en casual Commander, ik speel alleen casual. Je kunt daar gewoon spelen, en je kunt ook een pot spelen om een kleine prijs. Er zijn geen punten zover ik weet.
robbertvanderkleij
4 jaren geleden
Misschien er bij vertellen dat een dagpas ook een Sol Ring (maar dan nonfoil) oplevert. Ik ben er ook op zaterdag, maar vooral om casual te spelen en geen toernooitjes.
 bijgewerkt door MagnusMagicus 4 jaren geleden
Cmdr_Grave
4 jaren geleden
Hi!

Ik zou dit weekend heel graag eens willen kijken naar dit fantastische evenement .

Kan iemand mij vertellen of het ook gewoon gratis toegankelijk is?
Voor zover ik begrepen heb kun je dus wel een bezoek brengen maar als je deel wilt nemen aan (voer format in)..dan kost het iig wel wat.

Kun je bijv. ook gewoon de beurs bezoeken, evt. langs vendors gaan en aanschuiven voor een casual game zonder daarvoor een day pass kwijt te zijn?

Hoor het graag!
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Ja, je kunt gewoon gratis naar binnen. Je kunt ook gratis Commander spelen, maar niet in de Commander area. Je moet dan een lege tafel zoeken met wat mensen, maar met het risico dat je weggestuurd wordt als er bv. een draft gaat beginnen daar.

Je kunt wel de hele beurs verder bezoeken en vendors bekijken en casual spelen. De dagpas is alleen om in de gereserveerde Commander Area te mogen spelen.
burtyoungsters
4 jaren geleden
Ik ga ook morgen spelen! Zie jullie daar wellicht.

Hoop overigens dat casual niet turn 6 infinite casual is...
robbertvanderkleij
4 jaren geleden
Ik ga nooit infinite en neem geen extra turns... potje?
MagnusMagicus
4 jaren geleden
Joh, als je zo'n pot speelt ben je lekker snel klaar en kun je daarna een betere tafel vinden . Maar ik ga niet infinite, neem geen extra turns, doe niet aan infect en zal zelden iets anders dan land tutoren.
Dordledum
4 jaren geleden
Ik had beter moeten opletten, dit toernooi helemaal gemist. Komt vast nog wel eens iets leuks langs.
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top