Fijn dat je er bent!

Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om onze advertenties te verbeteren.

Het Feëenleven, UB Faeries op een PPTQ

TG
8 jaren geleden
Hey BazaarBezoekers,

Afgelopen zaterdag (23-5) heb ik samen met velen van jullie gespeeld op de Modern PPTQ in de Bazaar. Hier volgt een verslag van hoe mijn dag verliep en natuurlijk een beschrijving van alle opvallende momenten!

Introductie

Mijn deck is blauwzwarte feetjes, oftewel, UB Faeries. Ooit het typische voorbeeld van tenenkrommende controldecks in de formaten Standard en Extended, inmiddels in de collectieve perceptie weggekeken als vergane glorie. Het iconische UB Faeries heeft hiermee een bijzonder stigma over zich heen gekregen. Iedereen vind het deck tegelijkertijd erg leuk, maar ook erg slecht. Dit komt niet in de laatste plaats vanwege het ongelukkige moment van de unbanning van Bitterblossom. Deze ging gepaard met de unbanning van een andere iconische kaart, namelijk Wild Nacatl. Als er één kaart is waar de Bittere bloezem van schrikt, dan is dat wel deze wilde kat. Feeën hebben grof geschut en een beetje geluk nodig om die katten een pak rammel te geven. Het gevolg is dat UB Faeries nooit kans heeft gehad om van de grond te komen. Na één top 32 finish in Pro Tour Born of the Gods, een top 1 finish in GP Richmond en een zomer vol bescheiden resultaten is het stil gebleven.

Het low-profile karakter van het deck is wel iets wat bij mij als persoon past. In de schaduw snode plannetjes bedenken. Ik heb geen actieve gaming-groep om mijn deck te testen en geen Magic-Online account tot mijn beschikking (Ik koop mijn kaarten liever in een fysieke winkel zoals deze ). Artikelen lezen doe ik nauwelijks (al die positieve verhaaltjes over mijn geliefde feetjes!). Cockatrice is voor mij zo’n beetje het enige (manke) medium om ook maar iets te testen. En de FNM’tjes natuurlijk!
Na een zomer het deck redelijk onder de knie te hebben gekregen, kwamen Treasure Cruise en Dig Through Time de pret verpesten. Ik kon mijn faeries goed tunen tegen Pod en tegen Delver OF de rest van de meta, wat wel een wanhoopslag leek. De ban-announcement van Januari maakte dat ik het deck serieuzer ging testen en PPTQ-tjes spelen.
Waaronder die van Delft in de Bazaar! De vierde die ik dit seizoen zou gaan spelen en dus stapte ik met de volgende 75 kaartjes in mijn deckboxje de Bazaar binnen:


De Lijst

3 Mistbind Clique
4 Spellstutter Sprite
2 Snapcaster Mage
2 Vendilion Clique

4 Bitterblossom

3 Cryptic Command
3 Mana Leak
2 Spell Snare

2 Inquisition of Kozilek
2 Thoughtseize

2 Dismember
1 Murderous Cut
1 Victim of Night
1 Go for the Throat

2 Liliana of the Veil
1 Batterskull

1 Sunken Ruins
2 Island
4 River of Tears
4 Secluded Glen
1 Tectonic Edge
1 Swamp
4 Darkslick Shores
4 [k]Creeping Tar Pit [/k]
4 Mutavault

Sideboard

2 Disfigure
2 Negate
2 Spellskite
2 Sower of Temptation
1 Slaughter Pact
1 Inquisition of Kozilek
1 Engineered Explosives
1 Damnation
1 Curse of Death's Hold
1 Inquisition of Kozilek
1 Grafdigger's Cage
1 Thoughtseize

Het geheim van Faeries zit hem vaak niet in de slechte matchups, maar in de goede...Ik heb mijn lijst traditioneel gehouden en naast de Bitterblossoms een paar flinke bommen in de vorm van Liliana of the Veil en Batterskull toegevoegd. Met 2 negates, 1 thoughtseize en een inquisition wordt dit deck genadeloos disruptief tegen combo decks. Fetches doen mij te veel pijn en Blood Moon is een serieus probleem, ware het niet dat ik na boarden eventueel 16-10 (play, draw) antwoorden tegen een turn 2 Blood Moon tot mijn beschikking heb. Door geen fetches te spelen heb ik geen Delve potentie, al wil Liliana of the Veil hier nog wel bij helpen! Ik speel geen zwaarden (Sword of Feast and Famine, Sword of Light and Shadow), omdat ik deze te traag vind. Mijn matches tegen decks als Scapeshift, UWR Control en Storm zijn zo goed dat ik mijzelf permitteer mijn Batterskull mainboard te spelen om de zoo, merfolk en Junk matchups wat op te schroeven. Curse of Death's Hold is mijn laatste petcard die de potentie heeft om complete decks lam kan leggen. Inclusief Faeries!

De Games
36 spelers betekent 6 rondes Swiss. Zullen de Faeries succesvol zijn?.

Game 1: Het leven van een Fee valt nu even mee!
Een bekende kwam tegenover me zitten! En dacht te weten welk deck hij speelde (Burn). Toen hij echter opende met een fetch, die vervolgens een Hallowed Fountain werd, slaakte ik haast een zucht van ontspanning. UWR Control is één van de meest eenvoudige match-ups die ik met Faeries kan spelen en is tegelijkertijd mijn favoriete. Bitterblossom op beurt twee is simpelweg te veel voor het deck en algauw spelen we game 2. Mijn handdisruptie gepaard met een constante stroom van Faeries op instant-speed maakt dat ik het logge deck als een troep hyena’s bespring. Een aanval van een Celestial Colonnade wordt prompt gestopt met een Dismember. Hierna toont Mistbind Clique zich de meester in het tappen van al zijn landen, om vervolgens samen met Vendilion Clique voor lethal te schoppen. Ik heb deze match uitvoerig getest en ik ervaar totaal geen verassingen. Een lekkere 2-0 opener!

Game 2: Op weg naar...een Tragic Slip!
Game 2: Een duidelijke veteraan die Bloom Titan speelt. Voor Faeries is deze match relatief eenvoudig en heb hem dan tot dan toe nooit verloren (steekproefgrootte: 8 ). Inquisition of Kozilek toont 2 Summer Blooms en een Azusa, Lost but Seeking. Ik heb zelf een Dismember en een Spell Snare in hand, dus ik neem één van de blooms. Geen Amulet of Vigor te bekennen. De volgende beurten zien mij mijn board vullen, terwijl mijn tegenstander zo snel mogelijk zijn mana en Hive Mind of Primeval Titan probeert op te zetten. Een Go for the Throat op zijn Primeval Titan breekt zijn opening om tot iets te komen op. Zijn Hive Mind resolved echter, omdat mijn Mana Leak hem niet meer kan pakken. Van een Summoner's Pact krijg ik een kopie die ik niet zou kunnen betalen in mijn upkeep, dus die counter ik met Mana Leak (ik betaal dus die 3 mana niet!). Mijn tegenstander kopieert ook mijn mana leak om mijn leak te counteren, maar ik betaal nu wel drie. De Summer Bloom die volgt counter ik met mijn Spell Snare. Mistbind Clique in zijn upkeep step voorkomt een titan op de board en we gaan naar G2. G2 heb ik het opnieuw voor het zeggen, maar een terechte Judge call voor drawing extra cards met een voor mij gekopieerde Serum Visions (weer die Hive Mind) kost mij de game. Helaas! Veel te complex, Serum Visions . G3 hou ik een risico hand en risico’s kunnen slecht uitpakken. 1-2 komt er op de resultslip te staan. Bij nader inzien had ik vier land, twee Bitterblossoms en een removal spell moeten mullen. Had ik beter opgelet, dan stond ik nu 2-0. Tijd om de zenuwen eens goed te gaan beheersen. Hoe dan ook, we gaan naar ronde 3 op een onfortuinlijke 1-1!

Game 3: Twin beleeft een kwaaie
Game 3. Hier kom ik weer een oude bekende tegen. Geen idee, echter, wat hij speelt. Zijn ascendancy deck is gebanned en Delver speelt hij ook niet meer. Ik neem een mulligan naar 6. Zijn beurt 1 Steam Vents, beurt 2 island zonder dat hij iets neerlegt geeft meteen aan dat we met Splinter Twin te maken hebben. Voor iedereen die Splinter Twin hekelt! Faeries heeft praktisch een bye tegen dit deck. De combinatie van handdisruptie, counters, removal én creatures die op de stack resolven is veel te veel voor wat Twin aan kan. De eerste poging om Splinter Twin neer te leggen onderbreek ik zorgvuldig door zijn Deceiver Exarch met een Cryptic Command te bouncen. Hij is hierdoor minstens twee beurten kwijt om weer zijn combo op te zetten. Diezelfde Exarch gaat met zijn tweede Splinter Twin tenonder aan een Dismember, waarbij ik mana kan open houden voor een Spellstutter Sprite tegen zijn te verwachten Dispel…die niet komt. Totaal verwacht eindigt game 2 in mijn voordeel. Deze keer moet mijn tegenstander mullen naar 6 en houdt een 1-lander. Ik curve zelf prachtig uit. Mijn Vendilion Clique revealed een land vol met drie-drops, terwijl mijn tegenstander 2 landen heeft. Hoewel ik met 2 mana Leaks en 2 dismembers op hand zit, kies ik ervoor om Blood Moon weg te scheperen zodat ik ongestoord mijn tegenstander kapot kan beuken met een Vendilion Clique, ondersteund door mijn Creeping Tar Pit. 2-0 winst, yay!

Game 4: Tap your lands for the win!
Game 4. Junk, topdeck in hart en nieren. Game 1 kan ik mij niet zo goed meer herinneren, maar ik won hem wel, ik was op de draw. Game 2 geeft mij een hele interessante keuze. Ik had twee Inquisition of Kozilek te besteden en had een tegenstanderlijke hand vol drie-drops, een Abrupt Decay en een een Inquisition of Kozilek. Zelf ik had Bitterblossom en een Liliana of the Veil op hand. Ik kon kiezen tussen het verwijderen van threats, zoals Fulminator Mage en [k]Kitchen Funks[/k], of een kans om mijn eigen spells te resolven door zijn Inquisition of Kozilek en Abrupt Decay weg te halen. Ik koos voor het laatste en krijg een Bitterblossom op tafel die al snel de board vult. Zijn Fulminator mage op mijn River of Tears maakt dat er nog altijd geen druk op mij staat. Hierop had ik al geanticipeerd door Mutavault te spelen in plaats van Secluded Glen te spelen en die kon ik dus ongestoord neerleggen. Met twee Mistbind Cliques voorkom ik dat hij zijn Siege Rhino’s in beurten 5 en 6 kan resolven. 15 damage is voldoende om ervoor te zorgen dat ook de lifegain van de Rhino die eindelijk het spel kan bereiken niet meer voldoende is en we gaan naar Game 5, met een score 3-1. Junk is met mijn versie tegen de 50/50 te spelen, maar hij blijft spannend.

Game 5: Faerie tegen Goliath
Game 5. De eerste hand die ik open met mijn inquisition is er een van een paar Tronlandjes, Eye of Ugin, een Sylvan Scrying, Ancient Stirrings, en een Expedition Map: GR Tron. Gelukkig mist mijn tegenstander de green source. Ik kijk naar mijn eigen hand met een Batterskull en een Dismember en ik kan wel janken. Beide kaarten zijn bijna dood tegen Tron Decks. Ik kies de Expedition Map om zijn landzoek plan zover mogelijk te vertragen. Met een actieve Bitterblossom en een Creeping Tar Pit probeer ik zo vroeg mogelijk druk te zetten. Op het juiste moment tap ik zal zijn landen met Mistbind Clique, waardoor hij geen spells kan spelen. De Tectonic Edge die ik bewaard had, speel ik op beurt 5 om zijn Tron te blokkeren en we kunnen naar game 2. In game 2 open ik een soortgelijke hand met mijn thoughtseize, maar mijn tegenstander krijgt deze keer wel een snelle Urza-Tron op tafel. Helaas! Echter, hij heeft geen threats op hand. Had hij deze wel gehad, dan had ik gelukkig een Mana Leak op hand, dus ik voelde me een beetje comfortabeler. Hij blijft echter landen pakken en komt op een punt dat hij veel dodelijke topdecks heeft. De eerste is een Wurmcoil Engine, die hij opzocht met Eye of Ugin. Gelukkig kan ik deze op elegante wijze beantwoorden met een Sower of Temptation. Het tweede Tron-artefact wat uit zijn hand neerkomt is een Karn Liberated. Hij exiled mijn Sower, waardoor hij zijn Wurmcoil Engine terug krijgt. Ik kan wel janken, ik was er bijna! Ik kan de volgende beurt wel zijn Karn kapotslaan met mijn Creeping Tar Pit of mijn Vendilion Clique, maar dan kan die Wurmcoil Engine de game overnemen. Ik bedenk wat ik nog kan pakken om de game over te nemen, als ik een tweede Sower of Temptation draai van mijn topdeck. Ik val met de Clique de Karn aan en neem zijn Wurmcoil Engine weer over. Mijn tegenstander speelt weer een Wurmcoil Engine uit en in mijn volgende beurt crash ik mijn Wurmcoil in de zijne. Ik top een Mistbind Clique en schakel zijn manabase voor een beurt uit, waarna ik voor lethal kan slaan. Oef! 2-0. Tron is voor veel ‘fair’ decks een moeilijke, ongrijpbare match, ook voor mijn Feetjes. Faeries hebben voldoende trucs en disruptie, die je in staat stellen om de manabase en de grote creatures aan te vallen en het tempo-plan kan verbazingwekkend succesvol zijn! Game 6 kan ik tegemoet met 4-1, 9-2 in games!

Game 6: Een duivels compromis
Game 6 wil ik wel drawen. Dan ben ik bijna zeker van een derde plek in de Swiss, zeker omdat naast mij de nummers 1 en 2 gaan spelen. Mijn tegenstander wil echter spelen. Helaas. Nog jammerlijker is dat ik in game 1 turn 1 een belachelijk goede opening van Affinity tegemoet zie, 5 kaarten op de board waarvan 1 Cranial Plating. Met twee landen op het veld scoop ik, in de hoop mijn deck te niet te verloochenen, maar de manier waarop hij kijkt verraad dat ik allang gescout ben op faeries. In game 2 pak ik mijn removal spells om hem zoveel mogelijk te vertraingen en ik kan het gros counteren met Spellstutter Sprite, Cryptic Command en Mana Leak. Ik hoop 1 van mijn 5-drops te pakken (Batterskull of Curse of Death's Hold). Op nog maar 8 levens en vooral land geraapt te hebben, pak ik mijn Curse en veeg zijn creatures weg. Hij probeert in zijn volgende beurt zijn Inkmoth Nexus te gebruiken, maar ik wijs hem hem state-based actions en hij kan ook zijn Mox Opal niet meer gebruiken hiermee. Geintimideerd of berekenend door het verschil tussen game 1 en game 2 (als dag en nacht!), biedt mijn tegenstander mij aan om te drawen en weet ik me door game 6 heen te wurmen.

Kwartfinale: Burn tegen Blossom!
Met 13 punten ben ik als derde in de Swiss geeindigd, yes! De enige personen die ik niet heb weten te verslaan staan boven mij in de ranglijst.

De kwartfinale illustreerde heel mooi hoe mensen mijn deckje waarderen.

Mijn tegenstander: Weet jij wat ik speel?
Ik: Werkelijk geen idee, jij weet vast wat ik speel
Mijn tegenstander: Ja, dat weet ik!...Zegt hij met een grijns.

Ik open een hand met een Bitterblossom, een Dismember, een Cryptic Command en vier landen. Hij opent met een fetch en een Monastery Swiftspear en begint mijn levens eraf te pingen, de ene Lava Spike na de volgende Rift Bolt. . Ik krijg maar weinig vat op de board en topdeck een extra Bitterblossom, landen en andere dingen waar ik op dat moment niets aan heb, zoals nóg meer landen. Slechte topdecks zijn de namesake van de match en hij is snel voorbij. De indruk die mijn deck wekt moet echt slecht zijn geweest. Om me heen klinkt er een beetje gehoon en ik hoor opmerkingen in de trend van ‘Faeries zijn toch dat slechte deck!’. Burn tegen Bitterblossom, gestreden slag zou je denken. G2 is echter niet veel beter. Weer geen counterspells. Op het gegeven moment sta ik op 8 levens en een Vendilion Clique opent twee [k]Skullcracks[/k] en een Destructive Revelry. In mijn hand prijkt een Batterskull die ik zou kunnen uitspelen. Ik zou ofwel kunnen proberen zijn revelry weg te halen om mijn Batterskull vrij te krijgen, een Skullcrack weg te halen, en te hopen op land, of niets te doen en mijn Mistbind Clique de volgende beurt neer te leggen. Ik doe de rekensom en kies voor het laatste. Aldus geschiedde en de laatste 10 levens mijn tegenstander verdampen in mijn volgende twee combat steps, dankzij mijn Creeping Tar Pit! G3 moet een frustrerende hel zijn geweest voor mijn tegenstander. Het slechte faerie-deck speelt een beurt twee Spellstutter Sprite die zijn Goblin Guide countered, gevolgd door een turn 3 Spellskite en een turn 4 Liliana of the Veil. De Faeries zijn zo slecht dat in luttele beurten tijd een hand vol counterspells en een board met skite en liliana zijn plan volledig plat legt. Een Shard Volley uit frustratie wordt netjes opgevangen door mijn Spellskite en mijn Faeries slaan de burnspeler langzaam in mootjes. Mijn tegenstander leek wel verbaasd. Hoe kan een Bitterblossom deck Burn verslaan? Niemand kon op dat moment bedenken dat dit één van mijn meest uitvoerig geteste matches is, met een win percentage in mijn voordeel van 85% uit >20 games voor de versie die ik speel. Op de vier PPTQs die ik speelde verloor ik de match dan ook nooit. Opmerkelijk voor een deck dat Bitterblossom speelt! Ervaring was hier het sleutelwoord, aangevuld met een verrekt effectief gameplan.

Halve finale: einde van een succesformule
Dan de halve finale. Weer tegen Affinity. Mijn versie van Faeries heeft helaas geen goede game 1. Ik kan de storm niet goed tegenhouden en verlies de race nipt tegen een Etched Champion. Had ik een mutvault gepakt, dan zou ik erg goed staan. Game 2 eindigt in een lange grindy match, waar mijn topdecks mij enigszins in de steek laten. De pot ging over en weer met Mutavaults tegen Blinkmoth Nexus en Arcbound Ravager. Had ik aggressiever omgegaan met mijn mandlands, dan was het mogelijk om game 3 nog te kunnen spelen, maar toen ik mij dat besefte was het te laat. Het waren erg mooie potten tegen Myrdinn (de uiteindelijke finalist)! Maar hier hield het echter op.

Eindresultaat
Ik mag niet klagen met mijn goede resultaat! Ik had alleen maar verloren van de nummers 1 en 2, waarvan die tegen de Titanspeler helaas niet op de normale manier. Van de vier PPTQs drie keer in de semi-finale gestrand, waarvan een intentionele Scoop om de weg vrij te maken voor een vriend van me. Het deck voelde goed gepositioneerd, maar ik zal in het vervolg meer Affinity hate moeten meenemen. Deze match moet weer terug naar de tekentafel. Wellicht dat ik een [k]Inquistion of Kozilek[/k] of een Spellskite moet wijzigingen voor een extra [k]Hurkyl’s recall[/k] of Damnation. Het deck liep de hele dag als een trein!

De basis van Bitterblossom, Spellstutter Sprite en Mistbind Clique doet nog steeds zijn werk, ook (of zelfs!) in Modern, al is het een relatief traag plan. Er zijn een paar mindere matchups (1 drop zoo, Gruul Zoo, GR Tron, Merfolk), maar ook een aantal hele goede waar mensen met andere decks soms maar weinig vat op weten te krijgen (UWR, Infect, Twin, Storm). Het deck zal wel nooit Tier 1 worden, maar het is in mijn ogen solide genoeg om consistent te winnen in de handen van een ervaren piloot. Voor iemand die veel tijd in één deck wilt steken zeker een aanrader, maar de leercurve is niet zo steil en geduld is de koning hier. Voor mij heeft in relatief korte tijd het testen en spelen van het deck eindelijk genoegdoening opgeleverd met deze plek en ik ben erg blij met de lijst die ik neer wist te zetten

Ik hoop dat het de moeite waard was en voor vragen en tips sta ik natuurlijk altijd open!
 bijgewerkt door TG 8 jaren geleden
Morph
8 jaren geleden
Leuk verslag TG!
Met veel plezier gelezen.
Blasty
8 jaren geleden
Leuk om te lezen, ik heb zelf een casual UB faerie deck dat ik graag speel.
Na M15 heb ik Quicklings toegevoegd als antwoord op removal spells, en om de Vendilion Cliques en Spellstutter Sprites op instant speed te hergebruiken.
MagnusMagicus
8 jaren geleden
Dank voor je verslag, het was erg interessant en entertaining om te lezen!
Fjaulnir
8 jaren geleden
Erg leuk om te lezen inderdaad TG!

Ik speel zelf geen Modern, maar dit lijkt me nog wel iets dat ik zou kunnen spelen als ik ooit nog eens zin zou hebben in het formaat


Zou je misschien even nog 1 ding willen uitleggen? Hoe zat die game loss tegen Bloom Titan precies in elkaar?

Hoe ik het kan opmaken uit je beschrijving, lijkt het op: er ligt een Hive Mind, jij speelt een Serum Visions.

Je vergeet dat de Hive Mind er ligt en trekt al snel een kaart zonder zijn reactie af te wachten?


Dat leek mij het waarschijnlijkste scenario (anders weet ik niet hoe je 'drawing extra cards' kunt krijgen tenzij je er zelf 2 trekt ) maar ik zit nog met een probleem met dit scenario, namelijk:
Tenzij je echt gelijk nadat je de Serum Visions cast, al een kaart trekt zonder enige reactie van je opponent af te wachten, zou die opponent toch zijn trigger hebben moeten aangegeven?

Niet wachten op een reactie van je opponent lijkt me onwaarschijnlijk (in competitieve Magic wordt priority normaal toch wel doorgegeven, aangezien je opponent misschien nog een respons heeft op je spell), en als je opponent in respons zijn Hive Mind trigger niet heeft aangegeven en priority heeft doorgegeven waardoor jij trekt, en hij pas daarna zegt: o maar ik had eerst moeten drawen, judge!!, lijkt de fout mij bij je tegenstander te liggen door het niet aangeven van zijn trigger - hetzij per ongeluk door vergeetachtigheid, hetzij om te proberen jou erin te luizen.


Kan zijn dat ik iets over het hoofd zie natuurlijk
Bobst3r88
8 jaren geleden
Je zou er bijna zin in modern van krijgen
TG
8 jaren geleden
Quote:
Fjaulnir 28-05-2015 om 10:00
Titan, blablablabla


Ja, ik scryde en legde per ongeluk de topkaart op mijn handkaarten in plaats van terug op mijn deck. Domdomdom! Met mijn ervaring in het spel had dit niet mogen gebeuren, maar ja, ik gebruik zelf nooit Serum Visions .

Bedankt voor de leuke reacties!

Quickling is een leuke Faerie kaart, inderdaad, maar die houd ik liever uit mijn toernooilijsten .
 bijgewerkt door TG 8 jaren geleden
Fjaulnir
8 jaren geleden
Ah nu ben ik mee een Chapin'tje gedaan dus
TG
8 jaren geleden
Quote:
Fjaulnir 28-05-2015 om 12:44
Ah nu ben ik mee een Chapin'tje gedaan dus


Haha, exact!
Nerfy
8 jaren geleden
Leuk verslag om te lezen
Om te posten dien je eerst in te loggen.
Info
  • 10 posts
  • Laatste post Nerfy 8 jaren geleden
  • Gemaakt door TG 8 jaren geleden
iDeal Riverty Bancontact Sofort Mastercard Visa PayPal DPD PostNL
Top